“Beckett”: Η Ελλάδα στο Netflix - Αρκεί αυτό για να σε κερδίσει;

Διαθέσιμο εδώ και λίγες μέρες για προβολή μέσω του Netflix, το «Beckett» είναι η πρώτη ταινία της διεθνούς πλατφόρμας που έχει γυριστεί εξ ολοκλήρου στην Ελλάδα. Εικόνες από το φυσικό τοπίο της επαρχίας, αλλά και από το κέντρο της Αθήνας, ενσωματωμένες σε μια περιπέτεια με στόχο έναν Αμερικανό τουρίστα. Αρκούν αυτά για να καταστήσουν την ταινία ξεχωριστή;

“Beckett”: Η Ελλάδα στο Netflix - Αρκεί αυτό για να σε κερδίσει;

Μια ακόμη ταινία στη λογική του “man-on-the-run”, που παρακολουθεί τη ζωή του Beckett, ο οποίος, ενώ βρίσκεται σε διακοπές στην Ελλάδα με την κοπέλα του, April, βρίσκεται μπλεγμένος σε μια πολιτική συνωμοσία κι ένα ανθρωποκυνηγητό με στόχο τον ίδιο, με αφορμή ένα τραγικό αυτοκινητικό ατύχημα. Ο αρχικός της τίτλος ήταν “Born to Be Murdered”, αλλά μετονομάστηκε αργότερα σε “Beckett”. Αφού έκανε πρεμιέρα στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Λοκάρνο της Ελβετίας, εδώ και μερικές μέρες μπορεί κανείς να την παρακολουθήσει από την πλατφόρμα του Netflix, το οποίο είχε αποκτήσει τα δικαιώματα διανομής της το 2020.

Το cast πλαισιώνουν οι John David Washington, Boyd Holbrook, Vicky Krieps, Alicia Vikander, αλλά εμφανίζονται επίσης και οι Έλληνες ηθοποιοί Λένα Κιτσοπούλου, Πάνος Κορώνης, Γιώργος Πυρπασόπουλος, Όμηρος Πουλάκης, Μάκης Παπαδημητρίου και Μαρία Βώττη. Τη σκηνοθεσία έχει αναλάβει ο Ιταλός Ferdinando Cito Filomarino, στην πρώτη του αγγλόγλωσση παραγωγή, ενώ στην ομάδα των παραγωγών βρίσκεται και ο Luca Guadagnino, σκηνοθέτης των  επιτυχιών “I Am Love”, “A Bigger Splash”, “Call Me by Your Name” και “ Suspiria”.

To “Beckett” βρίσκεται στο top 10 των ταινιών στην Ελλάδα για την streaming πλατφόρμα. Εύλογο, αφού πρόκειται για μια ταινία εξ ολοκλήρου γυρισμένη στη χώρα μας. Εκτός από το θαυμασμό για το άγριο φυσικό τοπίο της Ελλάδας, πολλοί είναι ίσως κι εκείνοι που σπεύδουν να παρακολουθήσουν την ταινία, για να ικανοποιήσουν αυτό που ψάχνει συνήθως ο λαός μας στις ελληνικές παραγωγές πορνό: το αίσθημα της «κλειδαρότρυπας».
Φυσικά, δεν παρακολουθούμε κάτι με το οποίο δεν είμαστε εξοικειωμένοι ως πολίτες: οικονομική κρίση, πολιτική αστάθεια, διαφθορά, άνοδος της ακροδεξιάς, κοινωνικός αναβρασμός.

Άραγε είναι μια καταξίωση αυτό για εμάς, ή μια μεγάλη δυσφήμιση;

Σίγουρα είναι κάτι που θα έπρεπε να μας κάνει να προβληματιστούμε.

H ταινία έχει διχάσει τόσο το κοινό, όσο και τους κριτικούς για πολλά από τα απαρτιζόμενα μέρη της, από το σενάριο και τη σκηνοθεσία, ως τις ερμηνείες των ηθοποιών και τη μουσική παραγωγή. Η κινηματογράφηση διακρίνεται από ενδιαφέροντα στοιχεία, με τον απόμακρο κινηματογραφικό φακό να εκδηλώνει ξεκάθαρα τάσεις αναχωρητισμού, θυμίζοντας περισσότερο ντοκιμαντέρ, αποπνέοντας ταυτόχρονα και κάτι το ερασιτεχνικό. Μήπως για να ενισχύσει περισσότερο το αίσθημα της κατασκοπικής περιπέτειας; Μπορεί. Πάντως, είναι ένα χαρακτηριστικό που, είτε θετικό είτε αρνητικό, ξεχωρίζει.

Σχετικά με τις ερμηνείες, πέρα από κάποια συγκεκριμένα σημεία, όπως το ότι οι επαρχιώτες στη χώρα μας μπορούν τελικά να δίνουν οδηγίες σε άπταιστα αγγλικά, αλλά και το πρώτο μέρος της ταινίας, όπου ο πρωταγωνιστής (John David Washington) και η σύντροφός του (Alicia Vikander) πασχίζουν πολύ άβολα να πείσουν για το πόσο ερωτευμένοι είναι και το πόσο απολαμβάνουν το ταξίδι τους, όλοι οι ηθοποιοί έχουν βάλει τα δυνατά τους, ωστόσο δεν υπάρχει κάποια αξιόλογη κορύφωση που να τους δίνει την ευκαιρία να απογειώσουν την παρουσία τους, κι αυτό οφείλεται κυρίως στην πλοκή, που ενώ σεναριακά στηρίζεται σε μια έξυπνη κεντρική ιδέα, αξιοποιήθηκε εν τέλει πολύ επίπεδα.

Ο θεατής στο “Beckett” παρακολουθεί μια ρεαλιστική απεικόνιση της κοινωνικής πραγματικότητας της χώρας μας. Ναι, βλέπεις την Ελλάδα στο Netflix.

Είναι αυτό αρκετό, όμως;

Αρκεί η φυσική ομορφιά για να επισκιάσει θετικά αυτό που βράζει κάτω απ’ το τσιμέντο της πρωτεύουσας; Αν και στην αρχή επιθυμεί να «κερδίσει» το ενδιαφέρον σου μέσα από την εικόνα μιας εντυπωσιακής ομιχλώδους έκτασης, από τη μέση και μετά, καθώς η περιπέτεια του Beckett σοβαρεύει, η Ελλάδα παρουσιάζεται για αυτό που κυριολεκτικά είναι στην αντίληψη του δυτικού κόσμου: ένα χοτ σποτ ανομίας και διαπλοκής, ένας τόπος όπου οι φασισμοί κερδίζουν γρήγορα έδαφος.

Κάποιοι ίσως θεωρήσουν πως η ταινία αποτελεί δυσφήμιση για τη χώρα μας και τον ελληνικό τουρισμό. Ακόμα κι αν δεν μας αρέσει να παρακολουθούμε κάτι τέτοιο, δεν μπορούμε να μην εκτιμήσουμε το γεγονός ότι οι καλλιτέχνες του εξωτερικού που δημιούργησαν το “Beckett”, έχουν μελετήσει αρκετά καλά την ιστορία μας και τις διάφορες μυθολογίες που έχουν κατασκευαστεί γύρω από γεγονότα που έχουν ταυτιστεί με σημαντικές κρίσεις και αλλαγές και στα οποία διακρίνει κανείς αναφορές (όπως, για παράδειγμα, η άνοδος της «Χρυσής Αυγής», οι διαδηλώσεις των «Αγανακτισμένων», τα Δεκεμβριανά του 2008).

Τέλος, παρά το ότι το “Beckett” μπορεί να καλύψει το βασικό θεατή που δε ζητά πολλά πράγματα για τη νύχτα της «χαλαρής προβολής» του, αυτό δεν αποτελεί επαρκές αντιδώρημα, ώστε να αποζημιώσει το πιο καχύποπτο και απαιτητικό μάτι.

Μολαταύτα, στη φιλόξενη πλατφόρμα του Netflix -που τον τελευταίο καιρό θυμίζει ταχυφαγείο- η συγκεκριμένη ταινία βρίσκει, νομίζω, τον καλύτερο χώρο, προκειμένου να δικαιολογήσει τις όποιες ψευδείς αξιώσεις επιθυμεί να τη χαρακτηρίζουν, ακόμα κι αν στην πραγματικότητα είναι κάπως ανέμπνευστη και φλου αρτιστίκ.

ΣΧΟΛΙΑ
Το 20/20 magazine σέβεται απόλυτα το δικαίωμα του αναγνώστη/ριας, να εκφράζει ανεμπόδιστα και ελεύθερα τις απόψεις του/της στο πλαίσιο ενός ελεύθερου και κόσμιου διαλόγου. Παρόλα αυτά υπογραμμίζουμε ρητά ότι τα σχόλια των επισκεπτών του www.2020mag.gr, εκφράζουν και απηχούν αποκλειστικά τον χρήστη/ρια και μόνον αυτόν. Το www.2020mag.gr διατητηρεί το δικαίωμα να μην αναρτά ή/και να διαγράφει απρεπή, υβριστικά και διαφημιστικά σχόλια (απαγορεύονται επίσης τα σχόλια που παραπέμπουν με ενεργό link σε άλλες ιστοσελίδες). Οι χρήστες που θα χρησιμοποιούν ύβρεις, απρεπείς εκφράσεις ή θα προκαλούν, θα αποκλείονται.