62ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης – Εμείς και οι γείτονες

Ο ρόλος που έχει παίξει και παίζει το Διεθνές Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης τις τελευταίες δεκαετίες είναι κυρίως η ανάδειξη τόσο του ελληνικού κινηματογράφου όσο και του κινηματογράφου της ευρύτερης "γειτονιάς" μας.

62ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης – Εμείς και οι γείτονες
ΠΡΟΒΟΛΗ

Ήδη από το 1994 το τμήμα Ματιές στα Βαλκάνια έφερε το σινεφίλ κοινό της Θεσσαλονίκης κοντά στις πιο σημαντικές δημιουργίες της βαλκανικής ενδοχώρας. Σε μια εποχή ιδιαίτερα σημαντική και ταραγμένη για τους λαούς των κρατών της Βαλκανικής, το ΔΦΚ της Θεσσαλονίκης ανέδειξε και βοήθησε δημιουργούς σε σημείο που αρκετοί από αυτούς να υποστηρίζουν πως ο όρος "βαλκανικός κινηματογράφος" στην κινηματογραφική ιδιόλεκτο οφείλεται εν πολλοίς στο συγκεκριμένο τμήμα. Δεν είναι τυχαίο πως οι προβολές του ήταν σχεδόν όλες από πολύ νωρίς sold out.

Τα τελευταία χρόνια ήρθε να προστεθεί ένα δεύτερο διαγωνιστικό, το τμήμα Γνωρίστε τους Γείτονες/Meet the neighbors, πάλι με πρώτες ή δεύτερες ταινίες σκηνοθετών αυτή τη φορά από την ευρύτερη γεωγραφική μας περιοχή. Έτσι, εκτός από τα Βαλκάνια, το Γνωρίστε τους γείτονες περιλαμβάνει ταινίες δημιουργών και από τη Μέση Ανατολή, τη Βόρεια Αφρική και την Μεσόγειο και τις δημοκρατίες του Καυκάσου.

Στο Γνωρίζοντας τους γείτονες θα προβληθούν 2 ελληνικές ταινίες, δύο από την Αίγυπτο και δύο από το Λίβανο, του οποίου η κινηματογραφία γνωρίζει μεγάλη άνθηση παρά τα τρομερά προβλήματα που αντιμετωπίζει η χώρα, όπως και ταινίες από την Ιταλία, την Ουγγαρία, την Κύπρο, τη Γεωργία και το Κόσοβο. Άλλες δυο ταινίες από το Κόσοβο – άλλη μια πολύ μικρή χώρα που τα τελευταία χρόνια έχει κάνει δυναμικά την εμφάνιση της στα διεθνή φεστιβάλ -  φιλοξενούνται στο Ματιές στα Βαλκάνια μαζί με δυο ταινίες από Τουρκία, Σερβία και Ρουμανία και από μία από τη Βουλγαρία και τη Βόρεια Μακεδονία.

Δύσκολη η επιλογή αλλά θα το αποτολμήσω. Πρώτη η ταινία Feathers του Αιγύπτιου Ομαρ Ελ Ζοχαϊρι, μια σου-ρεαλιστικότατη ιστορία μιας γυναίκας – θύματος, παραδόπιστης και άβουλης, για την οποία έρχονται τα πάνω κάτω όταν ο τοξικός, πατριαρχικός της σύζυγος στα γενέθλια του δεύτερου γιου της μεταμορφώνεται από ένα πλανόδιο τσαρλατάνο σε… κότα.

Με άγημα μια τραγικωμική ιστορία ο Ζοχαϊρι ερευνά τις απίστευτες δυνατότητες του ανθρώπινου χαρακτήρα και κερδίζει το πρώτο διεθνές βραβείο του αιγυπτιακού κινηματογράφου: το βραβείο Εβδομάδας Κριτικής του φετινού φεστιβάλ των Καννών.

Ο σκηνοθέτης μίλησε στο 2020mag.gr για την ταινία, τη σχέση του με την Ελλάδα (η εταιρεία Heretia συμμετείχε στην παραγωγή) και τον ελληνικό κινηματογράφο

Από την Εβδομάδα Κριτικής των Καννών επίσης τo Μικρό Σώμα της Λάουρα Σμάνι. Η ιστορία μιας γυναίκας η οποία, στις αρχές του αιώνα, ξεκινάει ένα απελπισμένο ταξίδι σε ένα βουνό όπου της έχουν πει πως μπορεί να αναστήσει για λίγο το νεκρό της νεογέννητο για να μπορέσει να το βαφτίσει και να μην πάει στην Κόλαση.

Ο Θάνατος του Παρθένου και η Αμαρτία του να μη Ζεις του Λιβανέζου Τζορτζ Πίτερ Μπαρμπαρί, το Διαγράφοντας τον Φρανκ του Ούγγρου Γκάμπορ Φαμπρίσιους, o Άνθρωπος με τις Απαντήσεις του Στέλιου Καμμίτση από την Κύπρο και το Σουάντ από την Αίγυπτο.

Από την εξαιρετική επιλογή του φετινού Ματιές στα Βαλκάνια ανυπομονούμε να δούμε την Λεοπάρδαλη της Ανατολίας του Εμρέ Καγίς. Δυο υπάλληλοι ενός ζωολογικού κήπου αποκρύπτουν τον θάνατο μιας λεοπάρδαλης προκειμένου να αποτρέψουν την ιδιωτικοποίηση του.

Το Ιντρεγκάλντε του Ράντου Μουντεάν είναι μια κοινωνική σάτιρα για την υποκρισία της φιλανθρωπίας. Η ταινία διερευνά τον αλτρουισμό των προνομιούχων μεσοαστών, αμφισβητώντας τα κίνητρα των πράξεων τους, τα οποία δείχνει πως υπηρετούν περισσότερο την συνείδησή τους παρά τους ανθρώπους που θέλουν να βοηθήσουν.

To Αναζητώντας τη Βενέρα από το Κόσοβο αποτυπώνει στην ασφυκτική ζωή ενός κοριτσιού που μεγαλώνει σε ένα μικρό σπίτι με όλη του την οικογένεια, ο ένας πάνω στον άλλο, σε ένα μικρό χωριό της χώρας ενώ οι Κέλτες της Μιλίκα Τόμοβιτς από τη Σερβία φέρνουν στην επιφάνεια τα απωθημένα μιας κοινωνίας που ετοιμάζεται να μπει στη δίνη του πολέμου.

Όλες οι ταινίες και των δυο τμημάτων προβάλλονται και διαδικτυακά στην πλατφόρμα του φεστιβάλ.

Είτε στις αίθουσες λοιπόν, είτε στην οθόνη του υπολογιστή, ΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΕΙΝΑΙ ΕΔΩ!

Ακολουθήστε το 20/20 Magazine στο Google News, στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
ΠΡΟΒΟΛΗ