#Selftest και άνοιγμα - Η νέα συνταγή της κυβέρνησης που δοκιμάζεται στα λύκεια

Δέκα ημέρες πριν από το Πάσχα, με 4.000 κρούσματα ημερησίως, ένα μήνα πριν από τις πανελλήνιες -που παραδοσιακά οι μαθητές της Γ’ Λυκείου απουσιάζουν από τις τάξεις για να διαβάσουν- και με rapid tests που “βαφτίστηκαν“ self tests στις μεταφρασμένες στα ελληνικά οδηγίες, η Νίκη Κεραμέως άνοιξε με τυμπανοκρουσίες τα λύκεια. 

#Selftest και άνοιγμα - Η νέα συνταγή της κυβέρνησης που δοκιμάζεται στα λύκεια
ΠΡΟΒΟΛΗ

Μετά το Πάσχα, το υπουργείο Παιδείας θα συζητήσει με τους ειδικούς για όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης -το γυμνάσιο, το δημοτικό και το νηπιαγωγείο-, ώστε να αποφασιστεί πότε και με ποιους όρους θα επαναλειτουργήσουν.
Στο μεταξύ, αφού διαβάσαμε όλα τα ρεπορτάζ, είδαμε όλες τις φωτογραφίες, ζητήσαμε από γονείς, μαθητές και φαρμακοποιούς, μαρτυρίες για τη διαδικασία του ανοίγματος των λυκείων και τα self tests.

Η ιστορία ενός self test που γεννήθηκε rapid test

«Με έκπληξη διαπιστώσαμε ότι τα πολυδιαφημισμένα self tests, τα οποία περιμέναμε να παραλάβουμε στο φαρμακείο, δεν ήταν “self”, αλλά συσκευασίες 25άδας rapid-tests, τα οποία προορίζονται για χρήση σε μικροβιολογικά εργαστήρια. Τα συγκεκριμένα tests προφανώς και δεν πληρούν τις προδιαγραφές για οικιακή χρήση», έγραφε -μεταξύ άλλων- σε ανακοίνωσή του ο Φαρμακευτικός Σύλλογος Αττικής.

Οι φαρμακοποιοί αλλά και πολλοί νοσοκομειακοί γιατροί (με ανάρτησή του ο γενικός γραμματέας της Ομοσπονδίας Ενώσεων Νοσοκομειακών Γιατρών, Πάνος Παπανικολάου, εμφανίζεται κατηγορηματικός ότι πρόκειται για rapid-tests, τα οποία έχουν και στα νοσοκομεία και τα οποία -σύμφωνα με τις οδηγίες- προορίζονται «αυστηρά για χρήση μόνο από εξειδικευμένο προσωπικό σε μονάδες υγείας»), έσπευσαν αμέσως να καταγγείλουν ότι πρόκειται για τα rapid-tests που διενεργεί και ο ΕΟΔΥ, κάτι το οποίο σημαίνει πως απαιτείται χρήση από εξειδικευμένο προσωπικό.
Στα self tests ο έλεγχος γίνεται με δείγμα σάλιου, το οποίο συλλέγεται στο ειδικό φιαλίδιο. Εδώ οι μαθητές κλήθηκαν να πάρουν το δείγμα από τη μύτη με συγκεκριμένη διαδικασία και την ειδική μπατονέτα να τοποθετείται στο βάθος του ρουθουνιού. Όσον αφορά τις οδηγίες, δόθηκαν στα ελληνικά, όμως στη συσκευασία των 25 τεμαχίων που παραδόθηκε στα φαρμακεία για να συσκευαστεί ανά τεμάχιο, είναι σε πολλές γλώσσες, εκτός αγγλικών και ελληνικών.
Το υπουργείο έδωσε δικές του τυπωμένες οδηγίες στις οποίες η πρώτη παράγραφος είναι παραποιημένη. Στα ξένα έντυπα αναφέρει ότι είναι προϊόν για ιατρική χρήση και από εξειδικευμένο προσωπικό. Οι ελληνικές οδηγίες αναφέρουν οικιακή χρήση: «το test προορίζεται για αυτοδιάγνωση από τον ίδιο τον ασθενή». Ωστόσο, στις άλλες γλώσσες, αλλά και στην επίσημη σελίδα της εταιρείας Roche Diagnostics, στο ίδιο ακριβώς σημείο, γράφει με απόλυτη σαφήνεια πως αυτό το προϊόν «προορίζεται για επαγγελματική χρήση σε εργαστηριακά και σημεία ελέγχου ή για αυτο-συλλογή υπό την επίβλεψη εργαζομένου στον τομέα της υγείας».

Τι λένε οι συμμετέχοντες στο νέο πείραμα

Ξεπερνώντας την αρχική -ας τη βαφτίσουμε- αστοχία, βλέπουμε ότι οι οδηγίες του υπουργείου αναφέρουν: «Γονείς, κηδεμόνες, μαθητές και εκπαιδευτικοί θα παραλαμβάνουν δωρεάν το self-test, μαζί με ενημερωτικό υλικό από το φαρμακείο, χρησιμοποιώντας τον ΑΜΚΑ τους». Έτσι, απευθυνθήκαμε κι εμείς σε έναν φαρμακοποιό για μία παραπάνω επεξήγηση.

Ο φαρμακοποιός Κ.Λ. μας διαβεβαίωσε ότι τα περιβόητα self-tests, που είχαν επάρκεια, «ήταν 25άρες συσκευασίες rapid-tests, τα οποία προορίζονται για χρήση σε μικροβιολογικά εργαστήρια». Ότι αναγκάστηκαν να τα συσκευάσουν, πράγμα το οποίο, εκτός από χρονοβόρο, «δεν πληροί τις υγειονομικές προϋποθέσεις αφού αυτό γίνεται σε συνθήκες καταστήματος και όχι αποστειρωμένου εργαστηρίου».
Στην ερώτησή μας για το αν ένα θετικό test πετιέται στα σκουπίδια κι αν αυτό είναι ασφαλές, η απάντηση ήταν σαφής: «Ναι, στα σκουπίδια απορρίπτεται το θετικό test. Δεν είναι ασφαλές, θα έπρεπε να υπάρχει κάδος απόρριψης επικίνδυνων απορριμμάτων». Και στην ερώτηση για το αν θεωρεί αξιόπιστη τη διαδικασία και αν η λήψη μπορεί να γίνει σωστά, η απάντησή του ήταν: «Είναι υποτίθεται αξιόπιστη διαδικασία. Άμα ακολουθηθεί σωστά, μπορεί να γίνει και σωστά η λήψη».

Η τελευταία απάντηση μας ώθησε να μάθουμε αν, τελικά, αυτή η λήψη μπορεί να γίνει σωστά από μαθητές και γονείς.

Επικοινωνήσαμε με πέντε μαθητές λυκείου και τους γονείς τους και τους ρωτήσαμε τα εξής:

  1. Το έκαναν πρόθυμα τα παιδιά;
  2. Είναι ενοχλητικό;
  3. Πιστεύετε ότι έγινε σωστά η λήψη;
  4. Στο σχολείο τι συνέβη την πρώτη μέρα;

Η Μ.Κ. είναι μαθήτρια της Β’ Λυκείου, το έκανε μόνη της χωρίς κανένα πρόβλημα. Ακολούθησε την οδηγία, που λέει ότι η μπατονέτα μπαίνει μέχρι το σημείο όπου βρίσκει αντίσταση, και δεν πόνεσε. Ωστόσο, επειδή έχει σπασμένη μύτη, μπορεί να μην ήταν το σύνηθες σημείο. Βγήκε αρνητική. Tην επόμενη μέρα στο σχολείο, που συζήτησε με τους συμμαθητές της την εμπειρία, έμαθε ότι κάποιοι από εκείνους πόνεσαν. Στην τάξη της δεν υπήρχε κανένα θετικό αποτέλεσμα.

Η Α.Π. είναι μητέρα μαθήτριας της Β’ Λυκείου. Δεν υπήρχε κανένα ζήτημα στη συνεργασία με το παιδί, έκανε μόνη της το test -πιστεύει σωστά- και δεν την ενόχλησε. Από την τάξη της έλειπε μόνο ένα παιδί, που ανήκει σε ευπαθή ομάδα.

Η Ε.Κ. είναι μητέρα μαθητή Γ’ Λυκείου. Το test του το έκανε εκείνη, καθώς δουλεύει στον τομέα της υγείας. Η διαδικασία δεν του άρεσε καθόλου, πόνεσε και επειδή το παιδί υποφέρει από ρινορραγίες δεν ξέρει με πόση προθυμία θα επαναλαμβάνει δύο φορές την εβδομάδα το test, όπως δεν ξέρει και αν έφτασε μέχρι εκεί που έπρεπε, φοβούμενη μην του προκαλέσει αιμορραγία. Στο σχολείο του, δεν έλειπαν πολλοί μαθητές.

Η Β.Α. είναι μητέρα μαθήτριας Β’ Λυκείου. Το test το έκανε το παιδί μόνο του, αφού ρώτησαν φίλη νοσηλεύτρια για να είναι σίγουροι ως προς τη χρήση του. Ήταν αρκετά ενοχλητικό, αλλά δεν έχει πρόβλημα να το επαναλάβει. Η απορία της μητέρας της είναι «αν βγει θετικό και το παιδί είναι ασυμπτωματικό, αφού δεν υπάρχει καμία διασταύρωση στοιχείων και αποτελεσμάτων, πώς το ελέγχουν;». Από το σχολείο της έλειπε σχεδόν όλη η Γ’ Λυκείου και πολλά παιδιά από άλλες τάξεις -άγνωστος η αιτία-, ενώ βρέθηκε κι ένας καθηγητής θετικός.

Ο Μ.Κ. είναι μαθητής Γ’ Λυκείου. Έκανε το test με το ζόρι και δεν θέλει να το επαναλάβει. Θεωρεί ότι είναι εμπαιγμός από την πλευρά του υπουργείου, αφού την πρώτη μέρα στο σχολείο του έλειπαν οι μισοί καθηγητές του και σχεδόν όλοι οι συμμαθητές του. Θα προτιμούσε αυτό το διάστημα «τώρα που θυμήθηκαν να ανοίξουν τα λύκεια», όπως λέει, να μη χρειάζεται να πηγαίνει, για να προετοιμαστεί για τις εξετάσεις του.

Επικριτικά σχόλια στη σελίδα της Υπουργου

Στη σελίδα της Νίκης Κεραμέως στο facebook από την ημέρα της ανακοίνωσης του ανοίγματος των λυκείων γίνεται “πάρτι“. Διαλέξαμε μερικά από τα πιο χαρακτηριστικά σχόλια γονιών, σε απόγνωση.

«Άνοιξες τα σχολεία μόνο και μόνο για να προωθηθεί η "μπίζνα" με τα σελφ τεστ που είναι εν τέλει εργαστηριακά ράπιντ τεστ. Όλα για να τα κονομήσουν οι ημέτεροί σας, λες και είμαστε κουτορνίθια και δεν έχουμε αντίληψη του τι γίνεται. Θα έπρεπε να ντρέπεστε».

«Στο δικό μας σχολείο σήμερα κάνανε 4 ώρες και αύριο θα κάνουνε 2 ώρες και θα δούμε την υπόλοιπη βδομάδα. Οι μισοί καθηγητές λείπουν. Δεν καταλαβαίνω γιατί κάτω από αυτές τις συνθήκες ανοίξανε. Τουλάχιστον στην τηλεκπαίδευση κάνανε κανονικά και είχαν μπει σε μία γραμμή τώρα τα ιδιωτικά κάνουν κανονικά γιατί δεν τολμά κανένας να λείψει χωρίς σοβαρό λόγο. Κλείστε τα να τελειώνουμε και μη μας κοροϊδεύετε ότι επιστρέψαμε και όλα καλά!».

«Πράγματι, το μόνο πράγμα για το οποίο πρέπει να είστε υπερήφανη είναι οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι μόνοι τους κουβάλησαν όλο το βάρος της τηλεκπαίδευσης, χωρίς καμία βοήθεια από το υπουργείο σας! Σε αυτούς, λοιπόν, αξίζουν όλα τα

μπράβο».

«Ναι, κυρία υπουργέ, τα παιδιά πήγαν στο σχολείο σήμερα και οι καθηγητές έμειναν σπίτι τους. Κανείς βέβαια δεν τους αδικεί. Έτσι λοιπόν αντί να καλυφθεί ευκολότερα η ύλη δεν γίνεται καθόλου μάθημα και τα παιδιά κάνουν βόλτες στο προαύλιο. Να μη συζητήσουμε ότι το 50% των μαθητών της Γ’ Λυκείου δεν πήγαν καθόλου. Μιλάμε για τρελή επιτυχία».

«Ξεκίνησαν τα Λύκεια με μαθητές αλλά χωρίς καθηγητές! Για παράδειγμα στο σχολείο του γιου μου από τους 15 καθηγητές που έχει ήρθαν οι 6. Πώς θα βγει η ύλη;».

«Κυρία Κεραμέως, είμαι μητέρα υποψήφιας Πανελλαδικών. Μην εφαρμόσετε την ελάχιστη βάση εισαγωγής φέτος. Τα παιδιά έχουν στηρίξει την προετοιμασία τους στους φροντιστές τους και στην προσωπική μελέτη. Τα μαθήματα που έγιναν ήταν για αυτά podcasts ανεξάρτητα με τη διάθεση και τη δεινότητα των καθηγητών που σίγουρα προσπαθούν. Η ψυχολογία τους είναι επηρεασμένη και δεν έχουν βιώσει καμία δραστηριότητα αποσυμπίεσης. Οι πραγματικές διαστάσεις των συνεπειών δεν μπορούν να αξιολογηθούν ακόμη. Μην είστε ανάλγητη. Ο πιο απλός πολίτης μπορεί να το καταλάβει... γιατί όχι εσείς;».

«Τεστ τα οποία όμως δεν γίνονται δεκτά στα κολυμβητήρια όπου προσπαθούν να προπονηθούν οι υποψήφιοι Πανελληνίων!».

«Είστε απαράδεκτη. Ανοίγετε τα σχολεία με τόσα κρούσματα και τάξεις με πάνω από 20 παιδιά με πρόσχημα τα αναξιόπιστα self test ενώ τα φροντιστήρια που τα πληρώνουμε κανονικότητα τα αφήνετε κλειστά. Όποτε θέλετε και σας συμφέρει επικαλείστε τους ειδικούς και άλλοτε τους αγνοείτε όπως στην περίπτωση των σχολείων επειδή έχετε εμμονή. Για 10 μέρες δεν θα κάνετε τους μαθητές φωστήρες ούτε θα καλύψετε κενά χρόνων».

«Είναι πρωτοφανές να λαμβάνεται υπ’ όψιν για ένα πολύ σοβαρό υγειονομικό θέμα και ως προϋπόθεση για υποχρεωτικη φοίτηση αποτέλεσμα διαγνωστικού τεστ το οποίο 1) δεν γίνεται από υγειονομικό προσωπικό 2) το αποτέλεσμα δεν υπογράφεται από ιατρικό διαγνωστικό κέντρο. Η διαδικασία έχει τεράστια κενά και δεν διασφαλίζει τίποτα απολύτως. Διαδικασία για τη διαδικασία. Θα ήθελα μια επίσημη απάντηση απευθείας από το υπουργείο Παιδείας και Υγείας».

«Ό,τι να ‘ναι, πραγματικά, υποβάλλεται τους γονείς και τους μαθητές σε μια πολύπλοκη διαδικασία, γιατί; Σε δύο βδομάδες κλείνουν τα σχολεία λόγω Πάσχα, δεν υπήρχε λόγος να ανοίξουν τώρα τα λύκεια. Πέρασε ήδη σχεδόν όλη η σχολική χρονιά με τηλεδιασκέψεις, τώρα σας ήρθε ξαφνικά ο πόνος για τους μαθητές; Τώρα θα τα μάθουν όλα και θα αναπληρώσουν όσα έχασαν φέτος; Έλεος πια, μας έχετε ζαλίσει άνοιξε-κλείσε. Τον Οκτώβριο κλείσατε με 1.000 κρούσματα και τώρα ανοίγετε με 4.000».

«Μην τα λέτε self tests, πείτε τα rapid tests γιατί τέτοια έχετε προμηθεύσει τα φαρμακεία! Επίσης, ούτε αριθμό μαθητών μειώσατε εν μέσω πανδημίας ούτε αποστάσεις υπάρχουν, ούτε εκ περιτροπής διδασκαλία ή δύο βάρδιες!».

Η πρώτη μέρα

Με 0,27% των self-tests εκπαιδευτικών και μαθητών να είναι θετικά, προκύπτουν διάφορα ερωτήματα. Αρχικά, έγιναν; Κι αν έγιναν, έγιναν σωστά; Κι αν έγιναν σωστά, γιατί τα σχολεία είναι κλειστά ένα χρόνο; Όπως προκύπτει από τα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας -από τις 8 το πρωί που άνοιξε η πλατφόρμα μέχρι και τις 9.30 το βράδυ- συνολικά 408 ασυμπτωματικοί, δυνητικά νοσούσες, εντοπίστηκαν μεταξύ των μαθητών, των εκπαιδευτικών και λοιπού προσωπικού, σύμφωνα με τα στοιχεία της δήλωσης αποτελεσμάτων των self-tests στην αντίστοιχη πλατφόρμα.

Αρνητικά tests δήλωσαν 98.965 μαθητές, θετικά 236 μαθητές, ενώ μεταξύ του εκπαιδευτικού και λοιπού προσωπικού τα αρνητικά ήταν 50.887 και τα θετικά 172.

Συνολικά οι μαθητές στις τρεις τάξεις του Λυκείου είναι περίπου 255.000.

Αναξιοπιστία με το πρώτο κουδούνι

Ανάρτηση στη σελίδα ΗΧΩ - Ιλίου -Πετρούπολης

ΑΠΙΣΤΕΥΤΟ ΚΙ ΟΜΩΣ ΑΛΗΘΙΝΟ: ΠΡΩΤΟ ΚΡΟΥΣΜΑ ΚΟΡΟΝΟΪΟΥ ΣΕ ΛΥΚΕΙΟ ΤΗΣ ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗΣ ΠΑΡΑ ΤΑ SELF TEST! ΕΚΛΕΙΣΕ ΠΡΟΣΩΡΙΝΑ ΤΜΗΜΑ ΤΟΥ 3ου ΛΥΚΕΙΟΥ!

Με το καλημέρα της επανέναρξης της δια ζώσης εκπαίδευσης στα λύκεια, βρέθηκε θετικός  μαθητής της Α' τάξης του 3ου Λυκείου Πετρούπολης! Όπως μας είπε ο πρόεδρος της Ένωσης Συλλόγων Γονέων και κηδεμόνων Πετρούπολης, Δημήτρης Κοντός, το τμήμα έκλεισε και θα προτείνει σε έκτακτο διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης να κάνουν τεστ όλα τα παιδιά του σχολείου την προσεχή Πέμπτη, για να εξασφαλιστεί ότι δεν υπάρχουν άλλοι μαθητές που είναι φορείς του ιού.

Εύλογη όπως αντιλαμβάνεστε η αναστάτωση στη σχολική κοινότητα, καθώς τα λύκεια άνοιξαν πάλι με διαβεβαιώσεις ότι τα self-tests θα έδιναν τη λύση για την απρόσκοπτη συνέχιση των μαθημάτων και τον περιορισμό της διασποράς.

Σύμφωνα με πληροφορίες ο μαθητής αρχικά έκανε το self-test, αυτό βγήκε αρνητικό και πήγε χτες στο σχολείο με την κάρτα από την πλατφόρμα. Όμως αργότερα και ενώ είχε επιστρέψει από το μάθημα εμφάνισε ήπια συμπτώματα και έσπευσε αμέσως να κάνει rapid-test το οποίο βγήκε θετικό.

Ακολουθήστε το 20/20 Magazine στο Google News, στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
ΠΡΟΒΟΛΗ