#ΑμετάκληταΟΧΙ: Άμεση απόσυρση του νομοσχεδίου για την "Συνεπιμέλεια" ζητούν οι δήμοι της Αττικής

Την ώρα που κατά τη διάρκεια της πανδημίας τα περιστατικά ενδοοικογενειακής βίας έχουν αυξηθεί κατακόρυφα και σύμφωνα με ρεπορτάζ του MSNBC, η φράση «πώς να χτυπήσεις μια γυναίκα, χωρίς να το ξέρει κανείς», αναζητήθηκε 163 εκατομμύρια φορές στο Google κατά τη διάρκεια του 2020, η ευτυχής κατάληξη της απελευθέρωσης της Μελέκ Ιπέκ στην Τουρκία και το σημερινό, βροντερό ΟΧΙ της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Αττικής (ΠΕΔΕ) στο νομοσχέδιο Τσιάρα για την "Συνεπιμέλεια", αποτελούν -κόντρα στο ρεύμα- αχτίδες προοδευτικού φωτός, απέναντι στο σκοτάδι της πανδημίας και της οικονομικής κρίσης.

#ΑμετάκληταΟΧΙ: Άμεση απόσυρση του νομοσχεδίου για την
ΠΡΟΒΟΛΗ

Το 2020mag.gr είχε από την πρώτη στιγμή διατυπώσει, με πλήρη επίγνωση των περιστάσεων, ενστάσεις ενάντια στο νομοσχέδιο για την "υποχρεωτική συνεπιμέλεια" και συνεχίζει απρόσκοπτα την ανάδειξη ενός θέματος που έχει -επιμελώς- αποκρυφθεί από τη σφαίρα του δημοσίου διαλόγου ή πολλές φορές έχει προβληθεί με στρεβλώσεις.

Η δημοσίευση της ομόφωνης απόφασης της συνεδρίασης του Διοικητικού Συμβουλίου της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Αττικής (που πραγματοποιήθηκε την  27η Απριλίου), έρχεται να υπογραμμίσει τις προβληματικές διατάξεις του νομοσχεδίου, τόσο στο γενικό του πνεύμα όσο και στις επιμέρους προβλέψεις αλλά και τις διεθνείς συμβάσεις που παραβιάζονται με τυχόν ψήφιση του.

Η απόφαση ζητά:

- Την άμεση απόσυρση του Νομοσχεδίου.

- Την ίδρυση οικογενειακών δικαστηρίων.

- Την ίδρυση σώματος οικογενειακών κοινωνικών λειτουργών, όπως προβλέπεται από το Ν. 2447/1996, που σε συνεργασία με τον δικαστικό διαμεσολαβητή, θα λειτουργήσουν ουσιαστικά και προωθητικά στην εμπέδωση μιας ουσιαστικά συναινετικής κουλτούρας σε ό,τι αφορά στη μέριμνα και την επιμέλεια των παιδιών.

Όπως αναφέρεται και στην σελίδα του Facebook "Όχι στην υποχρεωτική συνεπιμέλεια" : 

Η επιστολή κλείνει ίσως με το πιο σημαντικό σημείο. «Οι Δήμοι, ως ο εγγύτερος φορέας του Κράτους στους πολίτες, έχουν στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους και την προστασία των παιδιών, αλλά και την προάσπιση των δικαιωμάτων τους. Οι Κοινωνικές Υπηρεσίες των Δήμων αντιμετωπίζουν πολύ συχνά περιστατικά ενδοοικογενειακής βίας και παραμέλησης ανηλίκων, διαμεσολαβώντας προς τις εισαγγελικές αρχές για αυτά τα περιστατικά. Τα στελέχη των Κοινωνικών Υπηρεσιών γίνονται μάρτυρες των προβλημάτων και των επιπτώσεων που δημιουργούνται σε γονείς και παιδιά, εξαιτίας μη συναινετικών διαζυγίων, αλλά πρωτίστως των βλαβών, σωματικών και ψυχικών, που οι κακοποιητικοί γονείς προκαλούν». Στην βάση αυτής της δουλειάς πεδίου, στην βάση αυτής της πολυετούς και πολυσχιδούς εμπειρίας, που ξεκινά από την παιδική προστασία και φτάνει στα συμβουλευτικά κέντρα γυναικών και στις στέγες κακοποιημένων γυναικών, βασίζεται η ομόφωνη απόφασή τους με την οποία ζητούν ΑΠΟΣΥΡΣΗ του νομοσχεδίου.

Ομόφωνα OXI λένε όλοι οι Δήμοι της Αττικής στο νομοσχέδιο Τσιάρα για την υποχρεωτική συνεπιμέλεια και ζητούν την άμεση...

Δημοσιεύτηκε από Όχι στην υποχρεωτική συνεπιμέλεια στις Πέμπτη, 29 Απριλίου 2021

Διαβάστε ολόκληρο το απόσπασμα του πρακτικού συνεδρίασης, που υπογράφει ο πρόεδρος της ΠΕΔΑ και δήμαρχος Γαλατσίου, Γιώργος Μαρκόπουλος: 

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΠΡΑΚΤΙΚΟΥ 

ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ Δ.Σ. της 27/4/2021 

Αριθμός Απόφασης: 27 

Στην Αθήνα και στα γραφεία της Π.Ε.Δ.Α., σήμερα 27 Απριλίου 2021, ημέρα Μ. Τρίτη και  ώρα 13.00, συνήλθε το Διοικητικό Συμβούλιο της Π.Ε.Δ.Α. σε συνεδρίαση (μέσω  τηλεδιάσκεψης), ύστερα από την 429/23-4-2021 έγγραφη πρόσκληση του Προέδρου κ.  Γιώργου Μαρκόπουλου, η οποία επιδόθηκε στα μέλη του νόμιμα και σύμφωνα με τις  διατάξεις του άρθρου 16 του Π.Δ.75/2011 και του Κανονισμού λειτουργίας του. 

Συμμετέχοντες στην συνεδρίαση: 1) Μαρκόπουλος Γεώργιος - Δήμαρχος Γαλατσίου  (Πρόεδρος), 2) Αξιώτης Βασίλειος - Φοίβος – Δημ. Σύμβουλος Αθηναίων (Αντιπρόεδρος), 3) Μαυρίδης Αναστάσιος - Δήμαρχος Λυκόβρυσης - Πεύκης (Γεν. Γραμματέας), 4)  Ζορμπάς Βασίλειος - Δήμαρχος Αγ. Παρασκευής (Μέλος Ε.Ε.), 5) Τσίρμπας Γεώργιος - Σταύρος – Δήμαρχος Αγ. Αναργύρων - Καματερού (Μέλος Ε.Ε.), 6) Κωνσταντέλλος  Γρηγόριος – Δήμαρχος Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης, 7) Φωστηρόπουλος Ιωάννης - Δήμαρχος Π. Φαλήρου, 8) Κιούσης Δημήτριος – Δήμαρχος Κρωπίας , 9) Μπουρνούς  Ευάγγελος - Δήμαρχος Ραφήνας –Πικερμίου, 10) Ανδρούτσου Μαρία – Δήμαρχος Αγίου  Δημητρίου, 11) Ζενέτος Νικόλαος – Δήμαρχος Ιλίου, 12) Καφατσάκη – Βλάχου Σταματία – Δημ. Σύμβουλος Ζωγράφου, 13) Κατωπόδης Γρηγόριος – Δήμαρχος Βύρωνα, 14) Ηλίας  Ιωάννης Δημ. Σύμβουλος Ασπροπύργου, 15) Μπάρδης Μελέτιος – Δημ. Σύμβουλος  Ελευσίνας. 16) Καρύδης Δημήτριος Δημ. Σύμβουλος Πειραιώς 17) Χριστούλη Ελένη - 

Δημ. Σύμβουλος Χαλανδρίου 18) Σταμέλος Ηλίας – Δημ. Σύμβουλος Καισαριανής, Απέχοντες από την συνεδρίαση: 1) Κωνσταντάτος Ιωάννης – Δήμαρχος Ελληνικού– Αργυρούπολης, 2) Ζορμπάς Ιωάννης - Δήμαρχος Αίγινας, 3) Τζουλάκης Σταύρος – Δήμαρχος Νέας Σμύρνης, 4) Σωτηρόπουλος Αλέξιος – Δημ. Σύμβουλος Βύρωνα, 5)  Κονδύλης Ανδρέας – Δήμαρχος Αλίμου, , 6) Κουτελάκης Γεώργιος – Δημ. Σύμβουλος  Νέας Σμύρνης, 7) Σίμος Ευάγγελος – Δημ. Σύμβουλος Πετρούπολης.  

ΘΕΜΑ εκτός Ημερήσιας Διάταξης: «Εισήγηση Επιτροπής Ισότητας, σχετικά με το  Σχέδιο Νόμου: “Μεταρρυθμίσεις, αναφορικά με τις σχέσεις γονέων και τέκνων και άλλα  ζητήματα οικογενειακού Δικαίου”. 

Εισηγούμενη το παραπάνω θέμα, η Πρόεδρος της Επιτροπής Ισότητας και μέλος του  Δ.Σ. της Π.Ε.Δ.Α., κα Μαρία Ανδρούτσου – Δήμαρχος Αγ. Δημητρίου, έθεσε υπόψιν των  μελών του Δ.Σ. τα εξής:

«Το Σχέδιο Νόμου, που προβλέπει αναθεώρηση άρθρων του οικογενειακού δικαίου, που αφορούν στη ρύθμιση των σχέσεων, της επιμέλειας, μέριμνας και επικοινωνίας των  γονέων και των ανήλικων τέκνων τους, εγείρει σειρά προβληματισμών που έχουν αναδειχθεί  τόσο από την κοινωνία των πολιτών, τις φεμινιστικές και τις γυναικείες οργανώσεις, όσο και  από μεγάλο μέρος της επιστημονικής και ακαδημαϊκής κοινότητας, αλλά και εξειδικευμένων  επαγγελματικών φορέων.  

Η Επιτροπή Ισότητας της ΠΕΔΑ στη 2ητακτική συνεδρίασή της, συζήτησε εκτενώς το  θέμα και όλα τα μέλη της, που είναι αυτοδιοικητικά στελέχη, με μακρά συμμετοχή σε θέσεις  άσκησης κοινωνικής πολιτικής, ΟΜΟΦΩΝΑ αποφάσισαν να εισηγηθούν στο Δ.Σ της ΠΕΔΑ  λήψη απόφασης, προκειμένου να διαβιβαστεί στο Υπουργείο Δικαιοσύνης.  

Στο πλαίσιο αυτό και έπειτα από ενδελεχή έρευνα όλων όσων επίσημα έχουν  κατατεθεί κατά τη διάρκεια της Διαβούλευσης, προσυπογράφουμε τους κάτωθι  προβληματισμούς:  

1. Ήδη από τη μεταρρύθμιση του οικογενειακού δικαίου το 1983, είχε καταστεί δυνατή η  συνεπιμέλεια ακόμη και με εναλλασσόμενη διαμονή του τέκνου. Αυτό είτε αποφασιζόταν  από το δικαστήριο, ύστερα από σχετική συμφωνία των γονέων, είτε από μόνο το  δικαστήριο, πάντοτε όμως με κριτήριο το συμφέρον του παιδιού. Το συμφέρον του  παιδιού είναι μια αόριστη νομική έννοια η οποία εξειδικεύεται σε κάθε συγκεκριμένη  περίπτωση. Δεν υπάρχει 'ένα' συμφέρον για όλα τα παιδιά που να μπορεί να οριοθετήσει  ο νομοθέτης με βάση αμιγώς ιεραρχικά κριτήρια. Το συμφέρον του παιδιού ορίζεται στο  πλαίσιο της κάθε συγκεκριμένης οικογένειας με βάση τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Η  υποχρεωτική «συνεπιμέλεια» μετατρέπει το παιδί από υποκείμενο δικαιωμάτων σε  αντικείμενο, το οποίο διαμοιράζεται μεταξύ των γονέων του με το χρονόμετρο. 

2. Μέχρι σήμερα, κάθε παιδί ήταν μοναδικό και την ιστορία του την εξέταζε ξεχωριστά ο/η  δικαστής, καθιστώντας τις ισχύουσες διατάξεις του Οικογενειακού Δικαίου από τις πλέον  προοδευτικές στην Ευρώπη. Με το νέο σχέδιο Νόμου ο νομοθέτης εισάγει αυθαίρετα και  οριζόντια τον ορισμό του συμφέροντος του παιδιού, ως το ίδιο για όλα τα παιδιά,  αφαιρώντας από την/τον δικαστή τη δυνατότητα να κρίνει κατά περίπτωση και ανάλογα  με τις κοινωνικές-οικονομικές δυνατότητες και τις δυναμικές, που αναπτύχθηκαν στην  κάθε οικογένεια.  

3. Με το άρθρο 7 του Νομοσχεδίου, με το οποίο αντικαθίσταται το άρθρο 1513 ΑΚ  («Διαζύγιο ή ακύρωση του γάμου - διάσταση των συζύγων»), ορίζεται ότι: «Στις  περιπτώσεις διαζυγίου ή ακύρωσης του γάμου ή λύσης του συμφώνου ελεύθερης συμβίωσης  ή διακοπής της συμβίωσης των συζύγων και εφόσον ζουν και οι δύο γονείς, εξακολουθούν  να ασκούν από κοινού και εξίσου τη γονική μέριμνα (…)». Παρόλο που απαλείφθηκε η  διάταξη περί καθιέρωσης «υποχρεωτικής συνεπιμέλειας», τελικά δεν αποφεύχθηκε η  διατύπωση της «εξίσου» άσκησης της γονικής, η οποία κατ’ ουσία μετατρέπει την γονική  μέριμνα σε «μέγεθος», που σημαίνει ότι η γονική μέριμνα από ένα κατ’ αρχάς  αναφαίρετο γονεϊκό δικαίωμα και υποχρέωση, μετατρέπεται πλέον σε έννοια δεκτική  ποσοτικής μέτρησης, με ενδεχόμενη δυνατότητα αφαίρεσης εκφάνσεων ή ανακατανομής  της άσκησής της.

4. Η προτεινόμενη υποχρεωτική εναλλασσόμενη διαμονή του παιδιού είναι προβληματική,  χωρίς τη σύμφωνη γνώμη και των δύο γονέων και χωρίς να έχουν προηγηθεί έρευνες και  μελέτες που θα καταδεικνύουν πέρα από κάθε αμφιβολία, ότι η ομαλή σωματική και  ψυχοκοινωνική ανάπτυξη του παιδιού δεν θα επηρεάζεται από τη μη σταθερότητα στο  περιβάλλον, τις συνθήκες ζωής και του βασικού φροντιστή του.  

5. Είναι πολύ σημαντικό να υπογραμμιστεί, πως η ρύθμιση αυτή θα διογκώσει το φαινόμενο  των περιστατικών ενδοοικογενειακής βίας, καθώς με αφορμή τη συνεπιμέλεια, ο  κακοποιητικός γονέας θα βρίσκει νόμιμες αφορμές να παρεμβαίνει και να συνεχίζει την  κακοποιητική συμπεριφορά, ενώ παράλληλα θα καταστήσει το ζήτημα της καταβολής  διατροφής ακόμα πιο προβληματικό. Εξάλλου, με βάση το σχέδιο Νόμου, ο  κακοποιητικός γονέας, ακόμη και αν έχει καταδικαστεί πρωτόδικα, θα μπορεί να έχει  (1/3) επικοινωνία με το παιδί και πρόσβαση στην κακοποιημένη πρώην σύζυγο που έχει  την κύρια επιμέλεια, μέχρι την ΑΜΕΤΑΚΛΗΤΗ καταδίκη του. Αυτό για τα ελληνικά  ποινικά δικαστήρια, συνιστά πολυετή υπόθεση, προκειμένου να αφαιρεθεί τελικά η  γονική μέριμνα από τον αμετακλήτως καταδικασθέντα γονέα, με αποτέλεσμα να  παραμένει επί της ουσίας απροστάτευτο το τέκνο. 

Πρέπει να σημειωθεί ότι το -προς ψήφιση- νομοσχέδιο έρχεται σε ευθεία αντίθεση με  σωρεία διατάξεων: 

- της Διεθνούς Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού, 

- της Διεθνούς Σύμβασης της Κωνσταντινούπολης για την πρόληψη και τη  καταπολέμηση της βίας κατά των γυναικών και της ενδοοικογενειακής βίας, - της ΕΣΔΑ και την Σύμβαση για την Εξάλειψη όλων των μορφών διακρίσεως κατά  των γυναικών. 

Οι Δήμοι, ως ο εγγύτερος φορέας του Κράτους στους πολίτες, έχουν στο πλαίσιο των  αρμοδιοτήτων τους καί την προστασία των παιδιών, αλλά καί την προάσπιση των  δικαιωμάτων τους. Οι Κοινωνικές Υπηρεσίες των Δήμων αντιμετωπίζουν πολύ συχνά  περιστατικά ενδοοικογενειακής βίας και παραμέλησης ανηλίκων, διαμεσολαβώντας προς 

τις εισαγγελικές αρχές για αυτά τα περιστατικά. Τα στελέχη των Κοινωνικών Υπηρεσιών  γίνονται μάρτυρες των προβλημάτων και των επιπτώσεων που δημιουργούνται σε γονείς  και παιδιά, εξαιτίας μη συναινετικών διαζυγίων, αλλά πρωτίστως των βλαβών,  σωματικών και ψυχικών, που οι κακοποιητικοί γονείς προκαλούν.  

Κατόπιν όλων αυτών, και με γνώμονα την προστασία και το πραγματικό συμφέρον  των παιδιών, προτείνουμε: 

✔ Την άμεση απόσυρση του Νομοσχεδίου. 

✔ Την ίδρυση οικογενειακών δικαστηρίων.  

✔ Την ίδρυση σώματος οικογενειακών κοινωνικών λειτουργών, όπως προβλέπεται  από το Ν. 2447/1996, που σε συνεργασία με τον δικαστικό διαμεσολαβητή, θα  λειτουργήσουν ουσιαστικά και προωθητικά στην εμπέδωση μιας ουσιαστικά  συναινετικής κουλτούρας σε ό,τι αφορά στη μέριμνα και την επιμέλεια των  παιδιών».

Το Δ.Σ. της Π.Ε.Δ.Α. 

Αφού έλαβε υπόψιν την εισήγηση της Προέδρου της Επιτροπής Ισότητας, κας Μ.  Ανδρούτσου, μετά από διαλογική συζήτηση 

ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ ΟΜΟΦΩΝΑ 

Εγκρίνει την εισήγηση της Επιτροπής Ισότητας, σχετικά με το Σχέδιο Νόμου:  «Μεταρρυθμίσεις, αναφορικά με τις σχέσεις γονέων και τέκνων και άλλα ζητήματα  οικογενειακού Δικαίου»

Η παρούσα να σταλεί στο Υπουργείο Δικαιοσύνης και στην Κ.Ε.Δ.Ε. 

Ακριβές Απόσπασμα 

Αθήνα, 27/4/2021 

Ακολουθήστε το 20/20 Magazine στο Google News, στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
ΠΡΟΒΟΛΗ