Μαθητής: «Θέλω τη ζωή μου όπως ήταν πριν»

Πριν λίγους μήνες ο Γενικός Γραμματέας του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, Δρ. Τέντρος Αντχάνομ Γκεμπρεγέσους, σε διαδικτυακό σεμινάριο αναφορικά με τις επιπτώσεις του lockdown στην ψυχική υγεία των νέων δήλωσε: «Οι ανάγκες της ψυχικής υγείας των νέων ανθρώπων πρέπει να λαμβάνονται υπόψη και να αντιμετωπίζονται ενσωματώνοντας τις υπηρεσίες ψυχικής υγείας. Δεν υπάρχει υγεία, χωρίς ψυχική υγεία».

Μαθητής: «Θέλω τη ζωή μου όπως ήταν πριν»
ΠΡΟΒΟΛΗ

* ΓΡΑΦΕΙ Η ΜΕΛΙΝΑ ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΥ

Στην Ελλάδα, με τα σχολεία κλειστά έξι περίπου μήνες τη φετινή σχολική χρονιά και την παύση των εξωσχολικών δραστηριοτήτων από τον Οκτώβριο, παρατηρείται αύξηση κατά 10% της βίαιης συμπεριφοράς σε βάρος των παιδιών δημοτικού στο οικογενειακό περιβάλλον.
Αύξηση κατά 30% της εφηβικής παραβατικότητας, με επιπρόσθετη αύξηση κατά 30% σε εφήβους της χρήσης χασίς και άλλων παραισθησιογόνων ουσιών.

Αναφορικά με το διαδίκτυο τα παιδιά δημοτικού περνούν πέντε ώρες ημερησίως μπροστά σε οθόνες και οι έφηβοι πάνω από έξι ώρες, χωρίς να συμπεριλαμβάνεται η εξ αποστάσεως εκπαίδευση.

Σημαντική διατάραξη της καθημερινότητας παιδιών και εφήβων

Η δομή της καθημερινότητας παιδιών και εφήβων διαταράχθηκε σημαντικά, λόγω της έλλειψης συναναστροφής με συνομηλίκους τους και την αδυναμία κοινωνικοποίησης, σε συνδυασμό με άλλα προβλήματα στο οικογενειακό περιβάλλον (οικονομικά, ψυχολογικά, υγείας).

Το αίσθημα της μοναξιάς είναι κυρίαρχο, όπως και το άγχος η ψυχική εξάντληση, ο φόβος, η θλίψη και ο θυμός.

Όντας εκπαιδευτικός, κατά τη διάρκεια της τηλεκπαίδευσης, όλα τα παραπάνω, τα διέκρινα ξεκάθαρα.

Πολλά παιδιά παρουσίαζαν και άλλα συμπτώματα σχετικά με αυτά τα συναισθήματα (νυχτερινή ενούρηση, διαταραχές ύπνου, εφιάλτες, νευρικότητα, επιθετικότητα, διατροφικές διαταραχές). 

Παράλληλα ένα μεγάλο ποσοστό των παιδιών έχει εθιστεί περαιτέρω στο διαδίκτυο χωρίς να έχει επιθυμία για κάποια άλλη δραστηριότητα. Κάποια είχαν αδυναμία συγκέντρωσης, αρκετά ανέφεραν πονοκεφάλους και ενοχλήσεις στα μάτια, όπου τα σημάδια κούρασης ήταν εμφανή.

Είχαν τεράστια ανάγκη για επικοινωνία με τους συμμαθητές τους, καθώς τα περισσότερα έβγαιναν σπάνια και συσχετίζονταν λίγο με άλλα παιδιά. Έτσι μεγάλο μέρος του μαθήματος αφιερωνόταν στη συνεργασία σε μικρές ομάδες, έστω και διαδικτυακά.

Πριν κλείσουμε για το Πάσχα τους ρώτησα τι θα ήθελαν περισσότερο, τι θα τους έκανε χαρούμενους. Ένας μαθητής μου μου απάντησε: «Θέλω τη ζωή μου όπως ήταν πριν».

Με δεδομένο ότι το 75% των ψυχικών ασθενειών ξεκινούν πριν το παιδί κλείσει τα 18 του χρόνια και το 50% των προβλημάτων ψυχικής υγείας στην ενήλικη ζωή, έχουν τις ρίζες τους πριν την ηλικία των 15 ετών, οι επιπτώσεις αυτής της κατάστασης στην ψυχική υγεία των παιδιών είναι πολύ μεγάλες και τα αποτελέσματα τους θα φανούν σύντομα, αν δεν είναι ήδη ορατά στην κοινωνία.

Κατά συνέπεια μια επιτροπή για τη διαχείριση της πανδημίας θα έπρεπε οπωσδήποτε να απαρτίζεται από ψυχίατρο, παιδοψυχολόγο, οφθαλμίατρο και νευρολόγο, εκτός των άλλων ειδικοτήτων.

* Η Μελίνα Σιδηροπούλου είναι εκπαιδευτικός πρωτοβάθμιας, θεατρολόγος και θεατροπαιδαγωγος σε πολιτιστικούς οργανισμούς

Ακολουθήστε το 20/20 Magazine στο Google News, στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
ΠΡΟΒΟΛΗ