Το "πλεόνασμα" των 25.000 υποψηφίων πελατεία για τα ΙΕΚ και τα ιδιωτικά κολέγια

Η πανδημία και η οικονομική κρίση είναι το ιδανικό σκηνικό, ώστε η σημαντική μείωση του αριθμού των εισακτέων στα πανεπιστήμια μέσω της θέσπισης της ελάχιστης βάσης εισαγωγής να πριμοδοτήσει με υποψήφιους πελάτες την ιδιωτική εκπαίδευση.

Το

Η σχολική κοινότητα εστιάζει στον τρόπο διεξαγωγής των πανελληνίων εξετάσεων, που ξεκινούν και φέτος με το μάθημα των Νέων Ελληνικών στις 14 Ιουνίου. Παράλληλα 25.000 υποψήφιοι υπολογίζεται ότι θα μείνουν εκτός σχολών με τη θεσμοθέτηση της ελάχιστης βάσης εισαγωγής.

Η κυβέρνηση, μέσω της αρμόδιας υπουργού Νίκης Κεραμέως, ισχυρίζεται και χρησιμοποιεί στη ρητορική της ότι η θέσπιση συντελεστών Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) σε σχολές, τμήματα ή εισαγωγικές κατευθύνσεις, καθώς και συντελεστών Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής ειδικών μαθημάτων και πρακτικών δοκιμασιών για την εισαγωγή των υποψηφίων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, είναι αναγκαία:

«Θεσπίσαμε την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής προκειμένου να εισάγονται στο πανεπιστήμιο υποψήφιοι που πληρούν τις ελάχιστες ακαδημαϊκές προϋποθέσεις, υποψήφιοι που θα μπορέσουν να φοιτήσουν και να αποφοιτήσουν από το πανεπιστήμιο, και που συνεπώς θα έχουν προοπτικές για το μέλλον τους. Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής θωρακίζει το κύρος των πανεπιστημιακών σπουδών και ενισχύει τη δυνατότητα του κάθε πανεπιστημιακού τμήματος να διαμορφώσει την ιδιαίτερη ακαδημαϊκή του φυσιογνωμία, επιλέγοντας το συντελεστή της βάσης εισαγωγής που επιθυμεί. Για πρώτη φορά φέτος, δίνεται η δυνατότητα στους υποψηφίους να υποβάλουν παράλληλα μηχανογραφικό για είσοδο σε ΑΕΙ, βάσει της επίδοσής τους στις πανελλαδικές εξετάσεις, και μηχανογραφικό για εγγραφή σε δημόσιο ΙΕΚ, βάσει του απολυτηρίου τους και επιπλέον κριτηρίων, σύμφωνα με τον κανονισμό λειτουργίας των ΙΕΚ».

Στο μεταξύ, το σύνολο -σχεδόν- της εκπαιδευτικής κοινότητας κρίνει την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής ως άκρως αντιπαιδαγωγικό μέτρο που θα έχει αποτέλεσμα χιλιάδες μαθητές να βρεθούν εκτός Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Μαθητές κυρίως από τις φτωχές, λαϊκές οικογένειες. Καθώς και τον αποκλεισμό της επιλογής τμήματος, αφού όσοι μαθητές δεν επιτύχουν στην επιλογή τους, θα σπουδάζουν ό,τι "περισσέψει" και όχι αυτό που επιθυμούν.

ΑΣ ΔΟΥΜΕ ΠΩΣ «ΘΩΡΑΚΙΖΟΝΤΑΙ» ΤΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ

 Κλείσιμο περιφερειακών τμημάτων

  • Η θεσμοθέτηση Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής θίγει τα περιφερειακά πανεπιστήμια, που λόγω οικονομικών και πληθυσμιακών ιδιαιτεροτήτων, δεν προσελκύουν πολλούς φοιτητές με υψηλές βαθμολογίες στις πανελλήνιες εξετάσεις. Με την εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, θα υπάρξουν χιλιάδες κενές θέσεις στα περιφερειακά πανεπιστήμια, με συνέπεια να απειληθεί άμεσα η δυναμική και η προοπτική πολλών τμημάτων που προσφέρουν σημαντικό εκπαιδευτικό και ερευνητικό έργο. Συμπερασματικά, δεκάδες τμήματα των ΑΕΙ, περίπου 150 ή ποσοστό 30% από το σύνολο των 459, κινδυνεύουν να μείνουν με ελάχιστους πρωτοετείς και να κλείσουν.

Εκτόξευση των βάσεων στις κεντρικές, περιζήτητες σχολές

  • Οι 100.000 φετινοί υποψήφιοι, εκτός από τις επιπτώσεις της τηλεκπαίδευσης, θα έχουν να αντιμετωπίσουν και την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, που εισάγεται για πρώτη φορά και αναμένεται να φτάσει σε ύψη-ρεκόρ ορισμένες βάσεις. Εκτός θα μείνουν μαθητές με βαθμολογία πάνω από 10.000 μόρια. Καθώς η ΕΒΕ προκύπτει από το μέσο όρο των επιδόσεων όλων των υποψηφίων, πολλαπλασιαζόμενο με συντελεστή τον οποίο αποφασίζει κάθε τμήμα ΑΕΙ και κυμαίνεται από το 0,8 έως το 1,2, σημαίνει πως αν ο μέσος όρος των επιδόσεων των υποψηφίων σε ένα από τα τέσσερα επιστημονικά πεδία είναι 10.000 μόρια, η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής θα κινηθεί μεταξύ 8.000 και 12.000 μορίων, στο συγκεκριμένο επιστημονικό πεδίο. Με βάση την εικόνα που δίνουν ο αριθμός εισακτέων και η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής και με την επιφύλαξη του βαθμού δυσκολίας των θεμάτων στις πανελλήνιες, σε ανοδική τάση αναμένεται να κινηθούν οι βάσεις στις λεγόμενες υψηλόβαθμες σχολές.

 Ημερήσια ΕΠΑΛ και Εσπερινά Λύκεια (ΓΕΛ και ΕΠΑΛ)

  • Οι κοινοί συντελεστές στην ΕΒΕ (για υποψηφίους ΓΕΛ και ΕΠΑΛ) ανά τμήμα θα πλήξουν και τους αποφοίτους ΕΠΑΛ, οι οποίοι έχουν παράλληλο σύστημα εισαγωγής, με δικές τους βάσεις και αριθμό θέσεων, άρα θα μειωθεί και σε αυτούς ο αριθμός των θέσεων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Οι κοινές βάσεις Ημερησίων και Εσπερινών Λυκείων (ΓΕΛ και ΕΠΑΛ αντίστοιχα) θα αποκλείσουν τους αποφοίτους Εσπερινών Λυκείων (που έχουν δικές τους θέσεις και άλλες βάσεις), που είναι εργαζόμενοι με πολλές δυσκολίες και αποζητούν μια ευκαιρία στη ζωή τους.

 Ανακατανομή των θέσεων εισακτέων

  • Η μείωση των θέσεων εισακτέων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη -τόπο διαμονής των περισσοτέρων υποψηφίων-, εκτός του ότι δημιουργεί ανοδικές τάσεις στις βάσεις εισαγωγής τους, αποκλείει μεγαλύτερο αριθμό υποψηφίων σε σχέση με πέρσι ή πρόπερσι. Επομένως, πολλοί υποψήφιοι που θα πετύχουν την είσοδό τους σε σχολή εκτός τόπου μόνιμης κατοικίας ή εκτός πραγματικών επιλογών τους, δεν θα μπορέσουν να τις ακολουθήσουν λόγω των οικονομικών συγκυριών.

ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ 40 ΕΡΓΑΤΙΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ

«Πάνω από 40 Εργατικά Κέντρα σε όλη τη χώρα, πέρα και πάνω από ιδεολογικούς και παραταξιακούς διαχωρισμούς, αναλαμβάνουν την πρωτοβουλία να ζητήσουν από την πολιτική ηγεσία του τόπου να μπει φραγμός στις κοινωνικές και εκπαιδευτικές ανισότητες που διογκώνονται με τις πρόσφατες νομοθετικές πρωτοβουλίες του υπουργείου Παιδείας. Πρόκειται για την πιο εντυπωσιακή, την πιο μαζική ενέργεια για ζητήματα εκπαίδευσης του οργανωμένου κόσμου της εργασίας από τη μεταπολίτευση μέχρι σήμερα, γεγονός που μαρτυρά ότι πλέον η κοινωνία βλέπει με πολύ μεγάλη ανησυχία το δημόσιο αγαθό της Παιδείας να εμπορευματοποιείται, με τις συνέπειες να είναι οδυνηρές για τους μαθητές που φοιτούν στα δημόσια σχολεία, τα παιδιά που προέρχονται από τις τάξεις των μη προνομιούχων.

Με ψήφισμα που συνυπογράφουν Εργατικά Κέντρα από κάθε γωνία της χώρας, ζητείται από την Πρόεδρο της Δημοκρατίας, την κυβέρνηση, τα πολιτικά κόμματα και το υπουργείο Παιδείας να ληφθούν άμεσα μέτρα, ώστε να αποτραπεί μια πανεθνική εκπαιδευτική τραγωδία που θα οδηγήσει μοιραία στον αποκλεισμό χιλιάδων μαθητών των δημόσιων σχολείων από την πανεπιστημιακή γνώση και από την πρόσβαση σε ποιοτικές θέσεις εργασίας. Η ασύδοτη λειτουργία των ιδιωτικών σχολείων, που προκαλεί φόβο πλημμυρίδας παράνομων δήθεν άριστων τίτλων σπουδών, και η χωρίς κανένα διάλογο, εν μέσω πανδημίας, εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, που θα κρατήσει πάνω από 25.000 παιδιά εκτός πανεπιστημίου και που απειλεί να βάλει λουκέτο σε δεκάδες πανεπιστημιακά τμήματα, με οδυνηρές συνέπειες για τις τοπικές κοινωνίες, κινητοποίησαν τους εκπροσώπους του κόσμου της εργασίας που ζητούν:

  • Την εξέταση των μαθητών των ιδιωτικών σχολείων για την κτήση προαγωγικών και απολυτήριων τίτλων, ιδίως στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, υπό δημόσιο έλεγχο (όπως συνέβαινε και πριν το 2000) για να περιοριστούν τα φαινόμενα έκδοσης ψεύτικων «άριστα» που πριμοδοτούνται με τη μέγιστη μοριοδότηση σε διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ και θα προσμετρώνται στο μέλλον για το βαθμό των πανελλαδικών εξετάσεων.
  • Την κατάργηση για φέτος της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, καθώς επεβλήθη χωρίς κοινωνική συναίνεση και εν μέσω πανδημίας με χιλιάδες μαθητές δημόσιων σχολείων να έχουν τεράστιες δυσκολίες, λόγω των προβλημάτων της τηλεκπαίδευσης, και την έναρξη ενός αναλυτικού διαλόγου με όλους τους φορείς της κοινωνίας για τον εξορθολογισμό του συστήματος εισαγωγής στα πανεπιστήμια.

Οι εκπρόσωποι των Εργατικών Κέντρων, τέλος, συμμερίζονται την ανησυχία της ΟΙΕΛΕ για τον κίνδυνο πλήρους εμπορευματοποίησης του δημόσιου αγαθού της Παιδείας και θεωρούν αναγκαία την ενημέρωση κάθε πολίτη για την κατάσταση στην εκπαίδευση. Για το σκοπό αυτό, το επόμενο χρονικό διάστημα προγραμματίζονται κοινές συνεντεύξεις Τύπου και εκδηλώσεις σε όλη την Ελλάδα με τη συμμετοχή εκπροσώπων της Ομοσπονδίας, εκπαιδευτικών συλλόγων, ενώσεων γονέων και άλλων κοινωνικών φορέων.

Με σημερινή επιστολή της προς την Πρόεδρο της Δημοκρατίας, η ΟΙΕΛΕ κοινοποιεί το ψήφισμα πρωτοβουλίας και ζητά συνάντηση προκειμένου να τεθούν υπόψη της κρίσιμα ζητήματα εκπαιδευτικών ανισοτήτων και των κινδύνων που εγκυμονούν πρόσφατες νομοθετικές πρωτοβουλίες της υπουργού Παιδείας για το δημόσιο αγαθό της εκπαίδευσης».

ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ. ΤΗΣ ΟΙΕΛΕ

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ / Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΟΥΡΟΥΤΟΣ / ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

Το ψήφισμα υπογράφουν τα ακόλουθα Εργατικά Κέντρα:

Ε.Κ. ΑΘΗΝΑΣ
Ε.Κ. ΑΙΓΙΟΥ
Ε.Κ. ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ
Ε.Κ. ΑΡΚΑΔΙΑΣ
Ε.Κ. ΒΕΡΟΙΑΣ
Ε.Κ. ΒΟΛΟΥ
Ε.Κ. ΓΙΑΝΝΙΤΣΩΝ
Ε.Κ. ΓΡΕΒΕΝΩΝ
Ε.Κ. ΔΡΑΜΑΣ
Ε.Κ. ΕΥΡΥΤΑΝΙΑΣ
Ε.Κ. ΕΒΡΟΥ-ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ
Ε.Κ. ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ
Ε.Κ. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Ε.Κ. ΘΗΒΑΣ
Ε.Κ. ΚΑΒΑΛΑΣ
Ε.Κ. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ
Ε.Κ. ΚΑΛΑΜΠΑΚΑΣ
Ε.Κ. ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ
Ε.Κ. ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ
Ε.Κ. ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ
Ε.Κ. ΚΕΡΚΥΡΑΣ
Ε.Κ. ΚΙΑΤΟΥ
Ε.Κ. ΚΙΛΚΙΣ
Ε.Κ. ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ
Ε.Κ. ΚΟΡΙΝΘΟΥ
Ε.Κ. ΛΑΥΡΙΟΥ
Ε.Κ. ΛΑΣΙΘΙΟΥ
Ε.Κ. ΛΕΙΒΑΔΙΑΣ
Ε.Κ. ΛΟΥΤΡΑΚΙΟΥ
Ε.Κ. ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ
Ε.Κ. ΞΑΝΘΗΣ
Ε.Κ. ΠΡΕΒΕΖΑΣ
Ε.Κ. ΠΤΟΛΕΜΑΪΔΑΣ
Ε.Κ. ΡΕΘΥΜΝΟΥ
Ε.Κ. ΡΟΔΟΥ
Ε.Κ. ΦΘΙΩΤΙΔΑΣ
Ε.Κ. ΦΛΩΡΙΝΑΣ
Ε.Κ. ΧΑΛΚΙΔΑΣ
Ε.Κ. ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ
Ε.Κ. ΧΑΝΙΩΝ
Ε.Κ. ΧΙΟΥ

ΣΧΟΛΙΑ
Το 20/20 magazine σέβεται απόλυτα το δικαίωμα του αναγνώστη/ριας, να εκφράζει ανεμπόδιστα και ελεύθερα τις απόψεις του/της στο πλαίσιο ενός ελεύθερου και κόσμιου διαλόγου. Παρόλα αυτά υπογραμμίζουμε ρητά ότι τα σχόλια των επισκεπτών του www.2020mag.gr, εκφράζουν και απηχούν αποκλειστικά τον χρήστη/ρια και μόνον αυτόν. Το www.2020mag.gr διατητηρεί το δικαίωμα να μην αναρτά ή/και να διαγράφει απρεπή, υβριστικά και διαφημιστικά σχόλια (απαγορεύονται επίσης τα σχόλια που παραπέμπουν με ενεργό link σε άλλες ιστοσελίδες). Οι χρήστες που θα χρησιμοποιούν ύβρεις, απρεπείς εκφράσεις ή θα προκαλούν, θα αποκλείονται.
ΠΡΟΒΟΛΗ