Ο Κυριάκος χάνει τη μάχη των social media

Στη συζήτηση στη Βουλή για την αστυνομική βία o Κυριάκος Μητσοτάκης απευθυνόμενος στους νέους, έκανε μια αναφορά στα social media με καθόλου… νεανικό τρόπο. 

Ο Κυριάκος χάνει τη μάχη των social media
ΠΡΟΒΟΛΗ

Ο πρωθυπουργός είπε συγκεκριμένα:

«Είναι σημαντικό να εξηγήσουμε στους νέους ότι έτσι όπως λειτουργούν σήμερα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και οι αλγόριθμοι των μεγάλων πλατφορμών που χρησιμοποιούν, στην ουσία αναπαράγουν και επιβραβεύουν τις όποιες απόψεις μπορεί να ήδη έχουν. Δημιουργούν στεγανά. Στεγανά έντασης, όχι στεγανά διαλόγου. Στεγανά όπου ανατροφοδοτούνται τα στερεότυπα τα οποία έχουν από τη μία και από την άλλη πλευρά και αυτό είναι κακό για τη δημοκρατία μας, είναι κακό για το επίπεδο του διαλόγου μας. Διότι εγκλωβίζονται με αυτόν τον τρόπο οι νέοι στις απόψεις τους, χωρίς να αναπτύσσουν την κριτική τους σκέψη.»


Βεβαίως όταν κάποιος απευθύνεται στους νέους με ύφος γυμνασιάρχη που νουθετεί, αποκλείεται να πείσει -αλλά αυτό είναι πρόβλημα των επικοινωνιολόγων του Μαξίμου. Τα λόγια του πρωθυπουργού δείχνουν αναμφίβολα ανησυχία κι εκνευρισμό.


Η μάχη των social media


Φαίνεται ότι ο εκνευρισμός και η ανησυχία απορρέουν από την αίσθηση ότι η κυβέρνηση χάνει τη μάχη των social media. Από τα τέλη του 2015 η Νέα Δημοκρατία κατάφερε να κυριαρχήσει στα social, εκμεταλλευόμενη τη μεγάλη υποχώρηση του ΣΥΡΙΖΑ και οργανώνοντας με αποτελεσματικό τρόπο τη δική της παρέμβαση. Το στήσιμο της Νέας Δημοκρατίας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης παραπέμπει στις μεθόδους του Ντόναλντ Τραμπ.
Το τελευταίο διάστημα η εικόνα αντιστρέφεται σε τέσσερα πεδία:


1. Στα social media βγαίνουν οι ειδήσεις πουν αποκρύπτονται από τα ΜΜΕ της Λίστας Πέτσα. Με τελευταίο παράδειγμα τον ξυλοδαρμό του πολίτη από τον αστυνομικό στη Νέα Σμύρνη, οι αποκαλύψεις στα social παράγουν μείζονα πολιτικά γεγονότα που φέρνουν σε πολύ δύσκολη θέση την κυβέρνηση.
2. Οι πολίτες χρησιμοποιούν τα social για να εκφράσουν τη διαμαρτυρία τους στην κυβερνητική πολιτική και να κάνουν να ακουστεί η φωνή τους που φιμώνεται στην πλειονότητα των ΜΜΕ. Στον τοίχο της Κατερίνας Σακελλαροπούλου πλέον των 20.000 πολιτών ζήτησαν με σχόλια τους την παρέμβαση της Προέδρου της Δημοκρατίας στην απεργία πείνας του Δημήτρη Κουφοντίνα.
3. Στο διάλογο και τις αντιπαραθέσεις στα κοινωνικά μέσα είναι σαφές ότι η Νέα Δημοκρατία χάνει, παρά τον πολύ μεγάλο αριθμό φιλοκυβερνητικών bots που έχουν κάνει την εμφάνισή τους το τελευταίο διάστημα. Και χάνει όχι από ένα καλά οργανωμένο αντίπαλο μηχανισμό, αλλά από τον πολύ μεγάλο αριθμό χρηστών που ασκούν κριτική.
4. Στα ποστ που κάνει ο πρωθυπουργός στο Facebook υπερτερούν κατά πολύ πια οι αποδοκιμασίες. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο ποστ του διαγγέλματος μετά τα επεισόδια στη Νέα Σμύρνη ήταν 56.000 τα «έλεος» και μόλις 10.000 τα «μου αρέσει».
Τα social media λοιπόν έχουν μετατραπεί σε «πονοκέφαλο» για την κυβέρνηση που δεν μπορεί να «θεραπεύσει». Η πρώτη απόπειρα λογοκρισίας τους με αφορμή την απεργία πείνας, γύρισε μπούμερανγκ στους εμπνευστές τους. Το προσεχές διάστημα θα δούμε αν θα υπάρξει ξανά ανάλογη προσπάθεια.
Το σίγουρο είναι ότι η αλλαγή κλίματος στον ψηφιακό κόσμο δείχνει τις μεταβολές που αρχίζουν να συντελούνται στις συνειδήσεις των πολιτών. Αυτό καταλαβαίνει το επιτελείο του Μαξίμου και αυτό το κάνει να ανησυχεί.

Ακολουθήστε το 20/20 Magazine στο Google News, στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
ΠΡΟΒΟΛΗ