Μαρτυρία - "φωτιά": Την πυρκαγιά στα Γεράνια Όρη δεν την ξεκίνησε κανένας 90χρονος

Σε μια πολύ σοβαρή καταγγελία, με πολιτικές προεκτάσεις, προέβη στην εφημερίδα "Δημοκρατία", ο εθελοντής πυροσβέστης και πρόεδρος του Εξωραϊστικού Συλλόγου «Τα Γεράνεια όρη», Δημήτρης Δεσύλας, ο οποίος ανατρέπει την κυβερνητική "γραμμή" και δηλώνει πως δεν υπήρξε 90χρονος που έβαλε τη φωτιά που κατέστρεψε το παρθένο δάσος των Γερανείων.

Μαρτυρία -

Ο Δημήτρης Δεσύλας, περιγράφει όλα τα μοιραία λάθη που έγιναν το μοιραίο βράδυ στον Σχίνο, από τη φωτιά που κατέληξε να κάψει 75.000 στρέμματα.

Ακολουθούν αποσπάσματα από τη συνέντευξη του εθελοντή πυροσβέστη στην εφημερίδα ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ:

Κύριε Δεσύλα, ήσασταν από τους πρώτους εθελοντές πυροσβέστες -αν όχι ο πρώτος- που έτρεξαν να σβήσουν τη φωτιά. Ποια είναι η πρώτη εικόνα που αντικρίσατε; Τον 90χρονο να καίει ξερόκλαδα;

Όχι βέβαια. Δεν υπήρξε ποτέ 90χρονος. Εμείς λάβαμε μια κλήση γύρω στις 21.45 από την Πυροσβεστική. Πήρα τον εθελοντή Γιώργο Λάμπρου, που χειρίζεται το δικό μας πυροσβεστικό, και φύγαμε. Όταν φτάσαμε εκεί, ήδη τρία οικόπεδα καίγονταν. Ήταν ο περιβόητος ελαιώνας, που λένε τα ΜΜΕ. Ένα οικόπεδο με κάποιες ελιές.

Είδατε καμένα κλαδέματα από τον 90χρονο, όπως ειπώθηκε;

Στο κέντρο του οικοπέδου υπήρχε μία εστία από φωτιά, παλιά όμως. Δεν ήταν φρέσκια. Πουθενά δεν βρήκαμε άσπρη στάχτη, που υποδηλώνει ότι η φωτιά είχε μπει εκείνες τις ώρες. Επίσης, δεν είναι ποτέ δυνατόν η φωτιά να πήγαινε δεξιά – αριστερά, μπροστά – πίσω, που έκαψε όλο το οικόπεδο αλλοπρόσαλλα.

Αυτά τα έχει δει το ανακριτικό της Πυροσβεστικής;

Ναι, τα έχει δει. Περπάτησαν όλη την περιοχή για να βρουν πώς ξεκίνησε η φωτιά.

Βρήκαν και τον φημολογούμενο 90χρονο που έβαλε τη φωτιά;

Θέλω να δηλώσω προς πάσα κατεύθυνση ότι εμείς στον Σχίνο δεν γνωρίζουμε κανέναν 90χρονο. Εκεί είμαστε μετρημένα κουκιά και ο ένας γνωρίζει τον άλλον. Προφανώς, λοιπόν, δεν υπάρχει 90χρονος.

Πώς βγήκε αυτή η φημολογία;

Αυτό ξεκίνησε από τη «μαρτυρία» μιας γυναίκας που έλεγε ότι είχε βάλει φωτιά ένας 90χρονος σε ένα άλλο οικόπεδο και όχι στον ελαιώνα. Ωστόσο, αυτό το οικόπεδο βρίσκεται σε άλλο σημείο της πυρκαγιάς, το οποίο κάηκε πολύ αργότερα. Άρα, καταρρίπτεται ο μύθος αυτός. Μετά, ακούστηκε μια άλλη «μαρτυρία», για τον 90χρονο που έβαλε φωτιά μέσα στον ελαιώνα. Μετά, ο παππούς «έγινε» γιαγιά και έκαιγε ξερόκλαδα, και μετά μας το ‘πε και ο Χαρδαλιάς. Εμείς, πάντως, στον Σχίνο 90χρονο δεν έχουμε στην περιοχή. Επίσης, όσοι λένε ότι είδαν τον παππού να καίει ξερόχορτα στον ελαιώνα, αυτό καταρρίπτεται με το εξής περιστατικό:

Ο ιδιοκτήτης του σπιτιού που είναι ακριβώς δίπλα στον ελαιώνα (όπου υποτίθεται άναψε η φωτιά) ήταν εκεί. Όταν τον ρωτήσαμε, μας είπε ότι από το απόγευμα δεν υπήρχαν κανένας καπνός, καμιά φωτιά και κανένας 90χρονος δίπλα από το σπίτι του. Στις 21.32 είδε ξαφνικά να πετάγονται φλόγες μέσα από τον ελαιώνα και πήρε αμέσως την Πυροσβεστική.

Πόσοι κάτοικοι είστε στην περιοχή όπου ξεκίνησε η φωτιά;

Ελάχιστοι. Μετρημένοι στα δάχτυλα των χεριών μας.

Άρα, αν υπήρχε παππούς, δεν υπάρχει περίπτωση να έτρεξε και να μπήκε τρομοκρατημένος μέσα στο σπίτι του;

Τι να σου πω τώρα… Τι δυνάμεις είχε αυτός ο παππούς για να τρέξει κιόλας; Πάντως, όλοι μετά τη φωτιά κάνουμε αγώνα δρόμου για να βρούμε τον υποτιθέμενο 90χρονο. Αλλά, αφού τον ξέρει ο Χαρδαλιάς και δεν τον έχουμε δει ποτέ εμείς, φτάνει και περισσεύει… Και, αφού ξέρει την ηλικία του, άρα γνωρίζει ονοματεπώνυμο και διεύθυνση και περιμένουμε να τον ανακρίνουν.

Ο 90χρονος πρέπει να έχει γίνει ανέκδοτο στην περιοχή σας…

Ε, ναι, εντάξει, είναι για γέλια πραγματικά.

Πώς ξέφυγε τελικά η φωτιά, που έφτασε στο σημείο να κάψει όλα τα Γεράνεια Όρη;

Όταν πήγαμε εκεί, επικρατούσε πολύ δυνατός νοτιάς, 7-8 μποφόρ, με ριπές από βορειοδυτικό. Οπότε ξεκίνησε να πηγαίνει προς την περιοχή Αλμύρα, που βρίσκεται στη θάλασσα. Διέσχισε μια λωρίδα του βουνού και βγήκε από την άλλη πλευρά των Γερανείων.

Υπήρξε κάτι που σου έκανε εντύπωση εκείνες τις δύσκολες ώρες;

Η φωτιά ξεκίνησε την ώρα της αλλαγής βάρδιας του πυροσβεστικού. Γιατί στον Σχίνο έχουμε και ένα πυροσβεστικό που φιλοξενούμε στα γραφεία μας. Και, όταν πήγαν για αλλαγή βάρδιας, αμέσως ξεκίνησε η πυρκαγιά. Με λίγα λόγια, ο υποτιθέμενος παππούς περίμενε να φύγει το πυροσβεστικό για να τη βάλει. Επίσης, υπήρχε και άλλο ένα παράδοξο: Υπάρχει ένας δασικός παράδρομος που συνδέει τη μια περιοχή με την άλλη, που θα μας έβγαζε στην κεντρική δεξαμενή για να προμηθευτούμε με νερό. Κάποιος λοιπόν είχε μπαζώσει τον δρόμο και είχε φτιάξει χαντάκια, για να μην μπορεί να περάσει κανείς. Και η Πυροσβεστική έπρεπε να γυρίσει 5 χιλιόμετρα πίσω για να προμηθευτεί νερό. Εκεί χάθηκαν όλα.

Τι πιστεύεις ότι έφταιξε και φτάσαμε σε αυτή την τεράστια οικολογική καταστροφή;

Δεν υπήρξε καμιά πρόληψη για τα Γεράνεια Όρη εδώ και χρόνια. Έχουν κοπεί εδώ και χρόνια οι πυροφύλακες, δεν υπάρχει πουθενά αντιπυρική ζώνη, δεν γίνεται διαχείριση του δάσους.

Οι κάτοικοι του Σχίνου τι λένε για όλα αυτά;

Οι συντοπίτες μου θρηνούν για το δάσος και δεν ξέρουμε αν θα το ξεπεράσουμε ποτέ όλο αυτό που ζήσαμε. Ξυπνάμε και βλέπουμε τα καμένα, και κλαίμε.

Οι ανακριτικές υπηρεσίες της Πυροσβεστικής ζήτησαν τις δικές σας μαρτυρίες;

Όχι. Απολύτως τίποτα.

Αν σου ζητήσουν να καταθέσεις, θα το κάνεις;

Ναι, φυσικά. Θα καταθέσω έτσι όπως έζησα τα γεγονότα. Και φυσικά, το τονίζω ξανά, δεν υπάρχει παππούς και δεν υπάρχουν πουθενά καύσεις φρέσκων κλαδιών πρόσφατης φωτιάς. Καθημερινά πηγαίνουμε στο σημείο και προσπαθούμε να βρούμε ένα σημάδι από τις θεωρίες που βγάζουν δημοσίως.

 

*πληροφορίες και φωτογραφία από www.firefightingreece.gr

ΣΧΟΛΙΑ
Το 20/20 magazine σέβεται απόλυτα το δικαίωμα του αναγνώστη/ριας, να εκφράζει ανεμπόδιστα και ελεύθερα τις απόψεις του/της στο πλαίσιο ενός ελεύθερου και κόσμιου διαλόγου. Παρόλα αυτά υπογραμμίζουμε ρητά ότι τα σχόλια των επισκεπτών του www.2020mag.gr, εκφράζουν και απηχούν αποκλειστικά τον χρήστη/ρια και μόνον αυτόν. Το www.2020mag.gr διατητηρεί το δικαίωμα να μην αναρτά ή/και να διαγράφει απρεπή, υβριστικά και διαφημιστικά σχόλια (απαγορεύονται επίσης τα σχόλια που παραπέμπουν με ενεργό link σε άλλες ιστοσελίδες). Οι χρήστες που θα χρησιμοποιούν ύβρεις, απρεπείς εκφράσεις ή θα προκαλούν, θα αποκλείονται.