"Πρωταθλητές" στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου οι Έλληνες εφοπλιστές

Τεράστιες ποσότητες ρωσικού πετρελαίου μεταφέρθηκαν -κατά τη διάρκεια του πολέμου στην Ουκρανία- σε διάφορους προορισμούς σε όλη την υφήλιο από ελληνόκτητα δεξαμενόπλοια, σύμφωνα με στοιχεία τα οποία δημοσιοποίησε η πλέον έγκυρη στον ναυτιλιακό τομέα Lloyd’s List.

ΓΡΑΦΕΙ Ο ΣΤΑΘΗΣ ΣΧΟΙΝΑΣ στην ΑΥΓΗ

Τεράστιες ποσότητες ρωσικού πετρελαίου μεταφέρθηκαν -κατά τη διάρκεια του πολέμου στην Ουκρανία- σε διάφορους προορισμούς σε όλη την υφήλιο από ελληνόκτητα (όχι όμως κατ΄ ανάγκη και με ελληνική σημαία) δεξαμενόπλοια, σύμφωνα με στοιχεία τα οποία δημοσιοποίησε η πλέον έγκυρη στον ναυτιλιακό τομέα Lloyd’s List. Σχετικά ρεπορτάζ σε κορυφαία αμερικανικά και ευρωπαϊκά ΜΜΕ, όπως το αμερικανικό Bloomberg, η γερμανική Die Welt αλλά και η Greenpeace, ασχολήθηκαν εκτεταμένα με το θέμα.

Σύμφωνα με τη Lloyd’s List, που αντλεί τα στοιχεία της από τις αρχές των ρωσικών λιμανιών του Νοβοροσίσκ, της Αγίας Πετρούπολης και του Ust Luga, από την 1η μέχρι και τις 27 Απριλίου 190 δεξαμενόπλοια φόρτωσαν πετρέλαιο από τα τρία ρωσικά λιμάνια, έναντι μόλις 30 την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Από τα δεξαμενόπλοια αυτά, ελληνόκτητα ήταν τα 76.

Οι Έλληνες εφοπλιστές και οι εταιρείες τους που αναφέρονται στα ρεπορτάζ και οι αντίστοιχες ποσότητες (σε τόνους) ρωσικού πετρελαίου που μετέφεραν σε 27 ημέρες πολέμου στην Ουκρανία είναι οι ακόλουθοι:

1. Οικονόμου Group of Companies (TMS Tankers) 1.876.371,

2. Ανδρέας Μαρτίνος (Minerva Maritime) 1.741.512,

3. Κωνσταντίνος Μαρτίνος (Thenamaris Shipping) 764.000

4. Διαμαντής Διαμαντίδης (Delta Tankers) 499.120

5. Δημήτρης Προκοπίου (Centrofin) 472.424,

6. Θανάσης Μαρτίνος (Eastern Mediterranean) 435.353,

7. Τσάκος Group 313.308

Μεταφορές πραγματοποίησαν σε μικρότερες ποσότητες και άλλα ελληνικής ιδιοκτησίας δεξαμενόπλοια. Στις σχετικές ανακοινώσεις της Greenpeace αναφέρονται επίσης και δύο πλοία του Ομίλου Αλαφούζου (Nissos Christiana και Nissos Antimilos).

Σύμφωνα με τη γερμανική Die Welt, οι ναύλοι μεταφοράς για τις προαναφερθείσες μεταφορές ήταν τριπλάσιοι εν σχέσει με πέρυσι (!) αποφέροντας τεράστια κέρδη στους πλοιοκτήτες.

Γερμανική αντίδραση

Η γερμανική εφημερίδα Die Welt ξεσάλωσε πρόσφατα κατά της ελληνικής κυβέρνησης και των Ελλήνων εφοπλιστών για την τεράστια αύξηση των μεταφορών ρωσικού πετρελαίου. Καταγγέλλει,  σε πρόσφατο δημοσίευμά της, ότι δεξαμενόπλοια με ρωσικό πετρέλαιο συνεχίζουν να καταπλέουν στα ευρωπαϊκά λιμάνια, παρά τους περιορισμούς που έχει επιβάλει η Ευρωπαϊκή Ένωση, και τονίζει πως αυτό οφείλεται κατά κύριο λόγο σε Έλληνες εφοπλιστές.

«Ενώ πολλοί Ευρωπαίοι και Αμερικανοί έμποροι, εταιρείες πετρελαίου και ναυτιλιακές εταιρείες έχουν διακόψει κάθε επαφή, οι Έλληνες πλοιοκτήτες συνεχίζουν να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους στη Ρωσία», αναφέρεται στο σχετικό άρθρο. Πολλά δεξαμενόπλοια καταπλέουν σε λιμάνια της Κίνας, της Ινδίας και της Νότιας Κορέας, ενώ οι ναύλοι έχουν τριπλασιαστεί, υποστηρίζει η γερμανική εφημερίδα

Με αυτό τον τρόπο, υποστηρίζεται στο ίδιο άρθρο της γερμανικής εφημερίδας, χάνεται μια ευκαιρία να πιεστεί περαιτέρω η Μόσχα ώστε να διακόψει τον πόλεμο που διεξάγει στην Ουκρανία, μιας και εξαιτίας των εφοπλιστών που σπάνε το «εμπάργκο» δεν θα αποστερηθεί πολύτιμα έσοδα για τη συνέχιση της εκστρατείας της.

Αλλά αυτές οι αντιδράσεις ήταν η μια πλευρά του νομίσματος.

Ποιο «αργοκίνητο υπερωκεάνειο»;

Διά χειλέων Μητσοτάκη η Ε.Ε. χαρακτηρίστηκε «αργοκίνητο υπερωκεάνειο» (δεν είναι μάλλον τυχαίος αυτού του είδους ο ναυτιλιακής έμπνευσης χαρακτηρισμός…) ως προς τη λήψη απόφασης για ενιαία στρατηγική αντιμετώπισης της εκρηκτικής ανόδου των τιμών του ρεύματος και των καυσίμων. Στην περίπτωση όμως της εξαίρεσης των Ελλήνων εφοπλιστών (και όχι μόνο…) από τις κυρώσεις κατά της Ρωσίας, έγινε «κρις κραφτ»

Το λόμπι των Ελλήνων εφοπλιστών στις Βρυξέλλες και με την καθολική υποστήριξη της κυβέρνησης Μητσοτάκη πέτυχε ουσιαστικά την πλήρη νομιμοποίηση των μεταφορών υδρογονανθράκων από τη Ρωσία. Τι ακριβώς συνέβη;

Η Κομισιόν αρχικά είχε προτείνει να επιβληθεί απαγόρευση σε δεξαμενόπλοια με σημαία Ευρωπαϊκής Ένωσης ή ιδιοκτησίας κατοίκων της Ε.Ε.  να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο σε τρίτες χώρες.

Μόλις την περασμένη Τρίτη και ύστερα από έντονο παρασκήνιο. ό,τι δεν κατάφερε η κυβέρνηση Μητσοτάκη το κατάφερε το πανίσχυρο εφοπλιστικό λόμπι. Και η Κομισιόν «ανέκρουσε πρύμνα». Σύμφωνα με το πρακτορείο Bloomberg αλλά και τους Financial Times. η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απέσυρε την πρότασή της νομιμοποιώντας έτσι και τις μέχρι στιγμής πραγματοποιηθείσες μεταφορές.

Τα ρεπορτάζ των διεθνών μέσων αναφέρουν ότι η απόφαση ελήφθη λόγω της κοινής πίεσης της Ελλάδας, της Μάλτας και της Κύπρου! Επιχείρημα μάλλον καθόλου πειστικό, δεδομένης της ισχύς των τριών χωρών. Γνώστες της ναυτιλιακής αγοράς υποστήριζαν ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες με δικούς τους μηχανισμούς προκάλεσαν την άρση της αρχικής απαγόρευσης της Κομισιόν.

Πάντως οι Βρυξέλλες διατήρησαν -ως φύλλο συκής- έναν μηχανισμό έμμεσου ελέγχου που πιθανώς να δημιουργήσει προβλήματα στους Έλληνες πλοιοκτήτες. Σύμφωνα με το Bloomberg,  η πρόταση για την απαγόρευση ασφάλισης πλοίων που μετακινούν ρωσικό πετρέλαιο παραμένει. Οι εφοπλιστές ασφαλίζουν τα πλοία τους συλλογικά έναντι κινδύνων όπως η μόλυνση της θάλασσας και καλύπτονται ομαδικά μέσω 80 αντασφαλιστικών εταιρειών, μεγάλο ποσοστό των οποίων είναι ευρωπαϊκές.

Πιθανολογείται όμως ότι η διατήρηση αυτής της διάταξης θα έχει ως αποτέλεσμα την περαιτέρω αύξηση των τιμών του πετρελαίου καθώς η ασφάλιση και η αντασφάλιση μπορεί να γίνει μέσω μη ευρωπαϊκών θυγατρικών και με καταβολή αυξημένου επασφάλιστρου, το οποίο θα μετακυλισθεί σε νέα αυξημένη τιμή των ήδη τριπλασιασμένων ναύλων. Και εντέλει σε νέα αύξηση της τιμής του πετρελαίου.


πηγή: ΑΥΓΗ 

Ακολουθήστε το 20/20 Magazine στο Google News, στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
ΠΡΟΒΟΛΗ
ΠΡΟΒΟΛΗ