ΦΑΚΕΛΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑ: Το χρονικό ενός προαναγγελθέντος κλεισίματος

Τα σχολεία που φέτος έγιναν μέρος του γενικότερου πειράματος της κυβέρνησης. Που από το πολύ άνοιξε-κλείσε πούντιασαν και τα πόμολα. Που οι μάσκες-αλεξίπτωτα του Σεπτέμβρη, έγιναν οι κουβέρτες του Ιανουαρίου. Που μας χάρισαν μαγικές στιγμές τηλεκπαίδευσης. Που έκλεισαν με πάταγο ξανά, αφήνοντας πίσω ένα σύστημα διαχείρισης της λειτουργίας τους, εν μέσω πανδημίας, που θα μείνει στην ιστορία.

ΦΑΚΕΛΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑ: Το χρονικό ενός προαναγγελθέντος κλεισίματος

Ρεπορτάζ: Μαρία Κεφαλά

Θέλοντας να βοηθήσουμε τον ιστορικό του μέλλοντος να βγάλει μια άκρη, καταγράψαμε τις λεπτομέρειες.

Για το ρεπορτάζ αυτό χρειάστηκαν: μία ανάρτηση στο Facebook, 45 απαντήσεις, δεκάδες τηλεφωνήματα σε εκπαιδευτικούς, γονείς και Σχολικούς Συλλόγους, πολλά αστεία, περισσότερα νεύρα και γονεϊκή εμπειρία 12 ετών. Όλα βρίσκονται στη διάθεση του 20/20. Κυρίως τα αστεία.

«Βάζω αδιάβροχη ποδιά, γάντια και προσωπίδα, αφήνω τα 24 παιδιά και συνοδεύω το κρούσμα σε καλά αεριζόμενο χώρο απομόνωσης (πού;), αφού το καθαρίσω από τις σωματικές του εκκρίσεις. Πετάω γάντια, βγάζω ποδιά, απολυμαίνω προσωπίδα, πλένομαι, αφήνω το κρούσμα μόνο του και επιστρέφω στα 24. Σε πέντε λεπτά, βάζω καθαρή, αδιάβροχη ποδιά, γάντια, προσωπίδα, αφήνω τα 24 και επιστρέφω στο κρούσμα, που κλαίει. Ηρεμώ, χαϊδεύοντας με σκουπόξυλο, το κρούσμα, απολυμαίνω και βγάζω την προσωπίδα, πετάω τα γάντια, βγάζω την ποδιά, πλένω τα χέρια μου και επιστρέφω στα 24. Σε πέντε λεπτά, αμέτρητες φορές μέχρι να έρθει, η ΓΙΑΓΙΑ να παραλάβει το κρούσμα, γιατί η μαμά δουλεύει στο Μαρούσι κι ο μπαμπάς στον Πειραιά.
#καλησχολικηχρονια #δεμελενεκρουσμαμελενενικολα #πανετοιμοιναξεκινησουμε #μεινετεενυδατωμενοι #θαπεθανουμεολοι»

Η νηπιαγωγός που γράφει το παραπάνω τον Σεπτέμβριο, προσπαθεί να φανταστεί με χιούμορ πώς εφαρμόζονται οι οδηγίες του αρμόδιου υπουργείου. Η πραγματικότητα ξεπέρασε τη φαντασία της, με τρόπο που μόνο γέλια δεν προκαλεί.

Οι ερωτήσεις που θέσαμε είναι οι παρακάτω:

  • Πώς αντιμετωπίστηκε πιθανό κρούσμα;
  • Πώς αντιμετωπίστηκε στενή επαφή;
  • Τι ενημέρωση υπήρχε;
  • Τι μέτρα πάρθηκαν;
  • Τι ζητήθηκε από τους γονείς να πράξουν;
  • Πώς ανταποκρίθηκε ο ΕΟΔΥ;
  • Πώς προστατεύτηκαν οι εκπαιδευτικοί και οι υπόλοιποι εργαζόμενοι στα σχολεία;

Οι απαντήσεις είναι απελπιστικά τρομακτικές. Kαι καταλήγουν όλες σε ένα και μόνο συμπέρασμα: Το αφήγημα των ανοιχτών και ασφαλών σχολείων («…τηρούμε τους κανόνες, βγαίνουμε νικητές από την κρίση #μαθαινουμεασφαλεις…»), που κατέρρευσε από τις πρόσφατες εξελίξεις, στηρίχθηκε σε ασαφείς -και με 500 πορτοπαράθυρα- οδηγίες, που έπρεπε να εφαρμοστούν από έναν απαρχαιωμένο γραφειοκρατικό μηχανισμό και να εκτιμηθούν βάσει της προσωπικής ερμηνείας, ικανότητας και κομματικής θέσης του εκάστοτε σχολικού διευθυντή.

Το ανάξιο κράτος υποδέχτηκε 180.000 εκπαιδευτικούς που μετακινήθηκαν -χωρίς τεστ!- σε κάθε άκρη της χώρας, για να συναντήσουν 500.000 μαθητές -χωρίς τεστ!- και να μπουν σε τάξεις με 25-27 παιδιά.
Το επιτελικό σχέδιο (των «άριστων») είχε μάσκες-αλεξίπτωτα, παγούρια με το λογότυπο του χορηγού σε πρώτη φάση, και άνοιγμα- κλείσιμο παραθύρων και κουβέρτες σε δεύτερη.

Γονείς σε κατάσταση νευρικής κρίσης

Παλλήνη

«Στο ΣΤ’1 του σχολείου μας είχαμε θετική διάγνωση μαθήτριας με την Covid-19. Κατόπιν όλων των απαραίτητων ενεργειών έδωσαν εντολή επαναλειτουργίας του τμήματος κανονικά από αύριο (σ.σ.: δύο μέρες μετά), καθώς τις ημέρες ΔΕΥΤΕΡΑ ΚΑΙ ΤΡΙΤΗ η μαθήτρια δεν είχε προσέλθει στο σχολικό χώρο. Στο σχολείο ο Δήμος Παλλήνης ύστερα από τηλεφωνική επικοινωνία προέβη σε ολοκληρωτική απολύμανση. Το θετικό παιδί της ΣΤ’ είχε και αδελφάκι στην πρώτη, αλλά δεν υπήρξε καμία σχετική ενημέρωση ή κινητοποίηση».

Κηφισιά

«Υπήρξε κρούσμα στη ΣΤ’ τάξη, έκλεισε το τμήμα. Ακόμα, είχαμε κάποια κρούσματα σε γονείς, τα παιδιά των οποίων δεν πήγαν σχολείο κι έμειναν καραντίνα. Η ενημέρωση έγινε μέσω viber και για τους εργαζομένους δεν έγινε τίποτα».

Περιοχή Θέρμη Θεσσαλονίκης

«Γυμνάσιο. Μια εβδομάδα μετά το πρόσφατο άνοιγμα. Επιβεβαιωμένο κρούσμα μητέρα μαθήτριας. Άγνωστο στέλεχος, άγνωστο εάν η διάγνωση έγινε σε ιδιωτικό ή δημόσιο κέντρο. Απομακρύνθηκε και τέθηκε σε καραντίνα η κόρη δηλαδή της επιβεβαιωμένης ως κρούσμα μητέρας. Η γνωστοποίηση έγινε στα παιδιά κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Τους ζητήθηκε να βγουν στην αυλή με τα πράγματά τους, προκειμένου να απολυμανθεί η τάξη. Συνέχισαν το μάθημα κανονικά. Η διεύθυνση δεν μας ενημέρωσε με κανέναν τρόπο ή μέσο. Όταν τηλεφώνησα και ζήτησα ενημέρωση, μου εξέφρασαν την ανησυχία τους, αλλά μου είπαν ότι το τμήμα δεν πρόκειται να κλείσει εάν δεν εμφανιστεί άλλο κρούσμα! Να σημειωθεί πως στο σχολείο φοιτούν γύρω στα 300 παιδιά, από 4 διαφορετικά χωριά, που μεταφέρονται με λεωφορεία, τα οποία δεν απολυμαίνονται!».

Ίλιον

«Βρεφονηπιακός ανοίγει, πρώτη Δευτέρα βρίσκεται θετική η δασκάλα, κλείνουν δύο εβδομάδες (3 παιδάκια θετικά που κόλλησαν και τις οικογένειές τους). Ανοίγουν μετά τη 14ήμερη καραντίνα με βρεφονηπιαγωγό αναπληρώτρια, η οποία στη μέση της ημέρας παρουσιάζει συμπτώματα και βρίσκεται θετική. Ένα δημοτικό κλείνει όλο, γιατί ήταν θετική η δασκάλα των αγγλικών, η οποία είχε μπει σε 5 τμήματα. Πρόληψη καμία και η λογική είναι “κάτσε σπίτι και κάνε ιδιωτικά τεστ για να γυρίσεις”. Ο δήμος μας τις τελευταίες τρεις εβδομάδες κάνει rapid, καθημερινά 9-1, σε αίθουσα του δημαρχείου».

Πειραιάς

«Μία καθηγήτρια θετική. Μία εβδομάδα σπίτι της, χωρίς άλλη ενημέρωση. Και ένα παιδί της Β’ γυμνασίου. Μια εβδομάδα κλείνει το συγκεκριμένο τμήμα. Απολύμανση και επιστροφή… Καμία ενημέρωση στους καθηγητές που είχαν έρθει σε επαφή με τα παιδιά του τμήματος, κανονικά στο σχολείο. Δύο επιβεβαιωμένα σε γονείς. Στο δίπλα δημοτικό έκλεισαν τμήματα, αλλά καμία ενημέρωση για τα υπόλοιπα τμήματα, παρόλο που υπήρχαν αδελφάκια. Ευτυχώς μετά κλείσαμε».

Σύλλογοι Γονέων - Ποιος ΕΟΔΥ;

«Υπήρξαν εν δυνάμει κρούσματα και σε μαθητές και σε καθηγητές. Κρατήθηκε, ως γνωστόν, πλήρης μυστικοπάθεια και οι γονείς έπραξαν κατά συνείδηση. “ΕΟΔΥ”; Τι είναι αυτό; Δεν ανεβαίνει στην Πεντέλη, έχει ανηφόρα και λαχανιάζει. Κοινώς, μην περιμένεις τίποτα. Πράξε κατά συνείδηση και γνώση».

«Είχε θετικό το 2ο Γυμνάσιο. Και υπήρχαν στενές επαφές στο 1ο Γυμνάσιο, που βγήκαν σε 14ήμερη καραντίνα. Τα αδέλφια των παιδιών που βγήκαν από το 1ο Γυμνάσιο σε καραντίνα, αφού δεν ήρθαν σε επαφή με το κρούσμα, συνέχισαν να πηγαίνουν στα δημοτικά τους. Θεωρώ ότι όλο το λάθος είναι από τον ΕΟΔΥ. Κρύβονται όλοι στο πλαίσιο του νόμου».

«Οι γονείς δεν ξέρουμε δυστυχώς πώς να το χειριστούμε και ο ΕΟΔΥ και το υπουργείο τα μπερδεύουν περισσότερο ακριβώς για τα μη δωρεάν τεστ και υπάρχουν θέματα προσωπικών δεδομένων. Το ξέρουμε ότι γίνεται της τρελής και, δυστυχώς, δεν μπορούμε να κάνουμε πολλά, γιατί δεν μας δίνεται η αρμοδιότητα. Τη ζητήσαμε και είπαν ότι ο μόνος υπεύθυνος είναι ο διευθυντής. Εμείς αυτό που λέμε είναι ότι δεν φταίει ο γονιός ή το παιδί που κόλλησαν ή έπαιξαν με κάποιον, αλλά η έλλειψη μαζικών τεστ κάθε Δευτέρα και η ιχνηλάτηση. Το ζήτημα είναι ότι ο καθένας ερμηνεύει κατά την προσωπική του ιδεολογική θέση και ικανότητα. Εννοείται στηρίζεται το αφήγημα της Κεραμέως. Για εμένα την ευθύνη φέρει ο ΕΟΔΥ και το ΥΠΑΙΘ. Εδώ και δέκα ημέρες με αυτά ασχολούμαστε, ειδικά με τα σχολεία το υπουργείο τα έχει κάνει μπάχαλο. Κατά τη γνώμη μου, είναι πράγματα που φαίνεται ότι δεν μπορούν να τα ελέγξουν».

Εκπαιδευτικοί - αναλώσιμο είδος

«Για τους εκπαιδευτικούς τηρήθηκε εκείνο που λέγαμε μικρά "ο ουρανός και η γη κι αν βρέξει θα βγουν τα σαλιγκάρια" με αντίστοιχο χορευτικό των χεριών. Έκανα αίτηση για τεστ μέσω της πλατφόρμας του υπουργείου τη μέρα που ανοίξαμε και με κάλεσαν την προηγούμενη εβδομάδα».

«Η δουλειά μας, από τις 11 Ιανουαρίου και μετά, ήταν στις τάξεις των 20-25 παιδιών να ανοιγοκλείνουμε παράθυρα και να αστυνομεύουμε τους μαθητές μας. Οι ίδιοι είμαστε εντελώς απροστάτευτοι, χωρίς τεστ, τις περισσότερες φορές χωρίς ενημέρωση για τα κρούσματα και τις στενές επαφές. Κορδέλες σε ένα γαϊτανάκι μυστικοπάθειας και συγκάλυψης».

«Σε κάθε σχολική μονάδα, ορίζεται από το Σύλλογο Διδασκόντων υπεύθυνος διαχείρισης Covid-19. Βρέθηκα σε αυτή τη θέση, σύμφωνα με την οποία έπρεπε να έχω τη διαχείριση ύποπτων κρουσμάτων, την ευθύνη επικοινωνίας με τις οικογένειες των παιδιών, την οικεία Διεύθυνση Εκπαίδευσης, τη Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας της οικείας Περιφερειακής Ενότητας. Παραιτήθηκα λίγο πριν κλείσουμε. Δεν είχαμε τις υποχρεωτικές στολές. Δεν είχαμε κατάλληλα διαμορφωμένο χώρο για πιθανά κρούσματα. Δεν έγινε ποτέ σωστός καθαρισμός (έλλειψη υλικών και καθαριστριών). Υπήρχε λάθος ενημέρωση και επικοινωνία. Συγκάλυψη περιστατικών. Σωρεία λαθών και αβλεψιών. Κανένας κεντρικός συντονισμός. Όλα λάθος».

ΟΙ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ -που κάνουν τη διαφορά- όπως υπάρχουν δημοσιευμένες στο site της πρωτοβάθμιας

(https://dipe-v-ath.att.sch.gr)

Ορισμός συρροής κρουσμάτων σε σχολείο (ή 2+1=2)

«Τουλάχιστον 3 εργαστηριακά επιβεβαιωμένα κρούσματα με συμπτωματική ή ασυμπτωματική λοίμωξη, σε διάστημα 14 ημερών, μεταξύ μελών του ίδιου σχολικού περιβάλλοντος, που δεν έχουν οικογενειακή σχέση και δεν υπάρχει μεταξύ τους στενή επαφή εκτός της συγκεκριμένης σχολικής μονάδας».

Μετριούνται ή όχι ως ένα κρούσμα τα αδέλφια στο ίδιο σχολείο; Όπως διαβάζουμε παραπάνω, ναι.
Οπότε αν οι δύο γιοι μου, που είναι μαθητές στο ίδιο σχολείο, νοσήσουν και νοσήσει και ένα ακόμα παιδί, το σχολείο δεν κλείνει.

Στενές επαφές 2 ωρών

«Οι μαθητές που στο τμήμα τους δίδαξε συστηματικά εκπαιδευτικός που είναι επιβεβαιωμένο κρούσμα Covid-19 κατά το 48ωρο πριν την έναρξη των συμπτωμάτων του (ή έως και 10 ημέρες μετά από αυτήν) [«δίδαξε συστηματικά»: δίδαξε τουλάχιστον 2 διδακτικές ώρες μέσα στο διάστημα του 48ωρου πριν την έναρξη των συμπτωμάτων (ή έως και 10 ημέρες μετά από αυτήν)]».

Τι θέλει να πει ο ποιητής; Ότι αν η καθηγήτρια Αγγλικών έχει κάνει μάθημα πρώτη και τέταρτη ώρα, δηλαδή δύο διακεκομμένες ώρες, δεν πα’ να ‘ναι θετική, οι μαθητές της δεν είναι στενή επαφή.

Tι λέει η υπουργός Παιδείας και τι ισχύει

Νίκη Κεραμέως: «Πάμε στο σχολείο με ασφάλεια, ξεκινά το μάθημα διά ζώσης σε νηπιαγωγεία, δημοτικά και ειδικά σχολεία όλων των βαθμίδων. Ισχύουν όλα τα ήδη ληφθέντα μέτρα πρόληψης, όπως

✅ η υποχρεωτική χρήση μάσκας σε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους,

✅ η χρήση αντισηπτικών,

✅ οι σχολαστικοί καθαρισμοί,

✅ τα ειδικότερα μέτρα για τη λειτουργία κυλικείων, τα μουσικά όργανα κ.ά.

Επιπλέον μέτρα:

✅ διαφοροποιημένη ώρα προσέλευσης και αναχώρησης, ανά ομάδες τμημάτων,

✅ περισσότεροι δειγματοληπτικοί έλεγχοι από τον ΕΟΔΥ,

✅ ειδική πλατφόρμα μέσω της οποίας αιτούνται οι εκπαιδευτικοί μας δωρεάν εξέταση για τον κορωνοϊό.

Τηρούμε τους κανόνες, βγαίνουμε νικητές από την κρίση.

#μαθαινουμεασφαλεις»

Από τα παραπάνω, με χαρά μπορούμε να επιβεβαιώσουμε ότι το μόνο που έγινε, ήταν η επίδειξη ατομικής ευθύνης των ανηλίκων.
Και μάσκες φορούσαν, και αντισηπτικά έβαζαν (εντάξει, έγινε και η πλατφόρμα για δωρεάν εξέταση. Έχεις κρούσμα σήμερα; Κάνεις την εξέταση ένα μήνα μετά).

ΠΡΟΒΟΛΗ
ΠΡΟΒΟΛΗ
ΣΧΟΛΙΑ
Το 20/20 magazine σέβεται απόλυτα το δικαίωμα του αναγνώστη/ριας, να εκφράζει ανεμπόδιστα και ελεύθερα τις απόψεις του/της στο πλαίσιο ενός ελεύθερου και κόσμιου διαλόγου. Παρόλα αυτά υπογραμμίζουμε ρητά ότι τα σχόλια των επισκεπτών του www.2020mag.gr, εκφράζουν και απηχούν αποκλειστικά τον χρήστη/ρια και μόνον αυτόν. Το www.2020mag.gr διατητηρεί το δικαίωμα να μην αναρτά ή/και να διαγράφει απρεπή, υβριστικά και διαφημιστικά σχόλια (απαγορεύονται επίσης τα σχόλια που παραπέμπουν με ενεργό link σε άλλες ιστοσελίδες). Οι χρήστες που θα χρησιμοποιούν ύβρεις, απρεπείς εκφράσεις ή θα προκαλούν, θα αποκλείονται.