Το πόρισμα της ΕΑΔ για τη σύμβαση 717 - Τα συμπεράσματα για την αδιαφορία ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και κυβέρνησης

Οι έρευνες για την ανάδειξη των ιθυνόντων για το έγκλημα στα Τέμπη και την απόδοση ευθυνών βρίσκονται σε μια εξαιρετικά κρίσιμη καμπή, καθώς έχει ξεκινήσει ο κύκλος απολογιών των «επιφανειακά» εμπλεκόμενων. Την ίδια στιγμή περιλαμβάνεται στη δικογραφία πόρισμα της ΕΑΔ το οποίο «καίει» κυβέρνηση, ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ, καθώς αναδεικνύει τα προβλήματα στον σιδηρόδρομο ήδη από το 2021.

Το πόρισμα της ΕΑΔ για τη σύμβαση 717 - Τα συμπεράσματα για την αδιαφορία ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και κυβέρνησης
ΠΡΟΒΟΛΗ

Το πόρισμα των επιθεωρητών της Αρχής Διαφάνειας για τις ελλείψεις και τα προβλήματα στο σιδηροδρομικό δίκτυο και την πορεία της επίμαχης σύμβασης 717 που συντάχθηκε στις 27 Σεπτεμβρίου 2021, από δύο ελεγκτές της Αρχής, συμπεριλήφθηκε μεταξύ των 185 σελίδων της δικογραφίας για το έγκλημα στα Τέμπη.

Οι επιθεωρητές διεξήγαγαν τον έλεγχο προκειμένου να εξετάσουν την υλοποίηση της σύμβασης έργου 717 με τίτλο: «Ανάταξη και αναβάθμιση του Συστήματος Σηματοδότησης – Τηλεδιοίκησης και Αντικατάσταση 70 αλλαγών τροχιάς στον Άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας».

  • Η υπογραφή της επίμαχης σύμβασης έγινε στις 26.09.2014, και όριζε ότι το έργο έπρεπε να ολοκληρωθεί μέσα σε δύο χρόνια, δηλαδή μέχρι τις 26 Σεπτεμβρίου 2016, δίνοντας 7 τμηματικές προθεσμίες, ώστε να γίνεται ενδιάμεσος έλεγχος της προόδου του έργου.

  • Η 6η προθεσμία όριζε ότι εντός 300 ημερών από την υπογραφή της σύμβασης, δηλαδή στις 23.06.2015, ο ανάδοχος του έργου υποχρεούταν να παραδώσει προς χρήση τα τμήματα Θεσσαλονίκη έως Πλατεό και από Αχαρναί έως Οινόη. Στην 7η προθεσμία, δηλαδή εντός 480 ημερών από την υπογραφή της σύμβασης, στις 19.01.2016, θα έπρεπε να παραδοθεί το τμήμα από Οινόη έως Τιθορέα.

  • Στις 26.06.2015 ωστόσο ζητήθηκε παράταση, 221 ημερών, της 6ης προθεσμίας, με τον ανάδοχο του έργου να επικαλείται λόγους καθυστερήσεων από τον ΟΣΕ στην έκδοση αδειών πρόσβασης για την εκτέλεση εργασιών, ενώ στην συνέχεια ζητήθηκαν και άλλες για τους ίδιους λόγους. Συνολικά, δόθηκαν 8 παρατάσεις. 

Όπως αναφέρεται στο πόρισμα, οι επιθεωρητές της Αρχής Διαφάνειας διαπίστωσαν, μετά τον έλεγχο, ότι:

  • «Ο προϊστάμενος διεύθυνσης έργων και οι επιβλέποντες μηχανικοί, δεν μερίμνησαν για την εμπρόθεσμη επανυποβολή από τον ανάδοχο των επιμέρους μελετών και για την εμπρόθεσμη έγκρισή τους.
  • Παρέλειψαν να τηρήσουν την υποχρεωτική προθεσμία εγκρίσεως των μελετών αυτών.

  • Δεν μερίμνησαν για την τήρηση των εφαρμογής του Συστήματος Σηματοδότησης με ηλεκτρονόμους.

  • Δεν προέβησαν σε περαιτέρω ενέργειες κατά του Αναδόχου για καθυστέρηση υλοποίησης του αρχικού χρονοδιαγράμματος».

Για την τηλεδιοίκηση Αθήνας και Λάρισας, καταλήγουν στο συμπέρασμα πως «δεν επήλθε τροποποίηση του αρχικού συμβατικού αντικειμένου, λαμβάνοντας υπόψη ότι η παράλειψη ελέγχου και η μη έγκαιρη διακρίβωση εξοπλισμού δημιούργησε προμετρητικά σφάλματα στο στάδιο της σύνταξης των τευχών δημοπράτησης και οδήγησε αναπόφευκτα στην υποχρέωση αντικατάσταση παρωχημένου και μη ασφαλούς σύμφωνα με τις συμβατικές δεσμεύσεις εξοπλισμού τηλεδιοίκησης όπως και σηματοδότησης, προκειμένου να αποκατασταθεί η διασύνδεση του νέου ηλεκτρονικού εξοπλισμού με τον υφιστάμενο και η συμβατότητα των υφιστάμενων αναλογικών πρωτοκόλλων μετάδοσης με σύγχρονα ψηφιακά κατά το στάδιο υλοποίησης του έργου».

Τέλος, το ΔΣ της ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ θα έπρεπε να επιδείξει, όπως αναφέρεται στην έκθεση, την απαιτούμενη επιμέλεια την εμπρόθεσμη υλοποίηση των διαδικασιών του έργου αφενός για να διασφαλιστεί η χρηματοδότηση και αφετέρου για να αποφευχθεί η πρόκληση περαιτέρω καθυστερήσεων στην ολοκλήρωσή τους.

Το πόρισμα αναφέρει πως ο ΟΣΕ ΑΕ θα πρέπει να μεριμνεί για την ασφαλή λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου και για την επάρκεια ανταλλακτικού εξοπλισμού, προτείνοντας:

  • «Να μεριμνά για την έγκαιρη έκδοση των αδειών εργασίας προκειμένου να διασφαλίζεται η απρόσκοπτη υλοποίηση των εκτελούμενων έργων σιδηροδρομικού δικτύου αρμοδιότητας του.

  • Να μεριμνά για την επαρκή στελέχωση σε προσωπικό των σταθμών της (όπως σταθμάρχες , κλειδούχοι, τεχνίτες γραμμής), προκειμένου να λειτουργεί για την ασφάλεια και την αξιοπιστία των παρεχόμενων υπηρεσιών της».

Σχετικά με το ΔΣ της ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ πρότεινε «να επιδείξει την απαιτούμενη επιμέλεια για την εμπρόθεσμη υλοποίηση των διαδικασιών του έργου αφενός για να διασφαλιστεί η χρηματοδότηση και αφετέρου για να αποφευχθεί η πρόκληση περαιτέρω καθυστερήσεων στην ολοκλήρωση τους».

Από σήμερα οι απολογίες

Στο μεταξύ, ελεύθερος με περιοριστικούς όρους αφέθηκε ο συμβασιούχος σταθμάρχης, μετά την απολογία του, την Δευτέρα 27.03. 

Σύμφωνα με όσα μετέδωσε η ΕΡΤ, ο δικαστικός λειτουργός θέλει να γνωρίζει επακριβώς με ποιον τρόπο έβγαιναν οι βάρδιες και το αν υπήρχε δυνατότητα προφορικής συμφωνίας με τον προϊστάμενο για 8ωρο καθώς δεν υπήρχε δυνατότητα υπερωριών, όπως αναφέρεται στο απολογητικό υπόμνημα του συμβασιούχου σταθμάρχη.

«Ήμουν ενισχυτικός, δεν είχα την ευθύνη και τον πρώτο ρόλο στη διακίνηση των αμαξοστοιχιών. Η βάρδιά μου έληγε», δήλωσε στην απολογία του ο συμβασιούχος σταθμάρχης. «Αν ήξερα ότι χρειαζόμουν, θα καθόμουν περισσότερο. Δεν υπήρχε φόρτος εργασίας όταν έφυγα. Ποτέ δεν έμπαινα σε νυχτερινή βάρδια», είπε.

Την Τρίτη 28.03 θα απολογηθεί ο πιο έμπειρος σταθμάρχης και στις 30 Μαρτίου ο προϊστάμενος επιθεωρητής.

Να σημειωθεί ότι η δεύτερη φάση επαναλειτουργίας του σιδηροδρομικού δικτύου θα καθυστερήσει. Οπότε, στις 27 Μαρτίου δεν θα επανεκκινήσουν τα δρομολόγια του προαστιακού από Αθήνα προς Κιάτο και Αίγιο, αλλά ούτε και τα υπεραστικά δρομολόγια στη Βόρεια Ελλάδα, που έχουν διακοπεί προσωρινά.

Ακολουθήστε το 20/20 Magazine στο Google News, στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
ΠΡΟΒΟΛΗ