Έρχονται νέες ανατιμήσεις στα τρόφιμα - Στον αέρα ο οικογενειακός προϋπολογισμός

Έως και το 20% αναμένεται να φτάσουν οι νέες ανατιμήσεις σε τρόφιμα και βασικά καταναλωτικά αγαθά, με τους πολίτες να απελπίζονται μπροστά στο μαρτύριο της ακρίβειας και να δυσκολεύονται να φέρουν εις πέρας τις οικονομικές τους υποχρεώσεις.

Έρχονται νέες ανατιμήσεις στα τρόφιμα - Στον αέρα ο οικογενειακός προϋπολογισμός
ΠΡΟΒΟΛΗ

Το επόμενο διάστημα αναμένεται να έρθουν νέες ανατιμήσεις στα τρόφιμα, οι οποίες, σύμφωνα με εκτιμήσεις από στελέχη της αγοράς του λιανεμπορίου, θα φτάσουν έως και στο 20%, τινάζοντας στον αέρα τον οικογενειακό προϋπολογισμό και προκαλώντας τεράστια ανησυχία σε χιλιάδες πολίτες.

Σύμφωνα με στοιχεία έρευνας που είχε παρουσιάσει ο διευθύνων σύμβουλος της NielsenIQ, Βάιος Δημοράγκας, σε εκδήλωση της εταιρείας μετρήσεων, σε δείγμα 32 CEOs από το λιανεμπόριο και τη βιομηχανία προέκυψε ότι το 68% των ερωτώμενων είχαν απαντήσει πως σχεδιάζουν να προχωρήσουν σε νέο γύρο αυξήσεων στις τιμές μέσα στο 2023. Από την έρευνα προέκυψε επίσης πως το εύρος των ανατιμήσεων θα κινηθεί από 5 έως 10%, ωστόσο ένα 6% των ερωτηθέντων εκτίμησε ότι οι αυξήσεις τιμών θα φθάσουν το 20%.

Από την πλευρά του ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, είχε δηλώσει σε πρόσφατη συνέντευξή του πως θα συνεχίσουμε να βλέπουμε τις τιμές να αυξάνονται, ακόμα και με μειωμένο ρυθμό, ενώ δεν πρόκειται να δούμε ουσιαστική μείωσή τους και για σταθεροποίηση ούτε λόγος.

Τα προϊόντα που σημειώνουν τις μεγαλύτερες αυξήσεις

Τα αυγά και τα γαλακτοκομικά προϊόντα σημείωσαν αύξηση 23,1% τον Μάρτιο, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, δηλαδή σχεδόν 5 φορές πάνω από τον μέσο πληθωρισμό. Για τα ίδια προϊόντα, η αύξηση που είχε καταγραφεί τον Φεβρουάριο ήταν στο 25,2%, τον Ιανουάριο στο 25% και το Δεκέμβριο στο 25,6%.

Παράλληλα, οι τιμές στο ψωμί και στα δημητριακά αυξήθηκαν κατά 15,6% τον Μάρτιο, ενώ το Φεβρουάριο σημειώθηκε αύξηση 16,8%, τον Ιανουάριο 18,6% και το Δεκέμβριο 18,7%. Τα βρώσιμα λίπη και τα έλαια εμφάνισαν αύξηση τον Μάρτιο κατά 17,5% (22,9% τον Φεβρουάριο, 23,1% τον Ιανουάριο και 21,7% τον Δεκέμβριο του 2022). Τέλος, οι τιμές στα κρέατα σημείωσαν αύξηση της τάξεως του 19,8% τον Μάρτιο έναντι αύξησης 20% τον Φεβρουάριο, 19,3% τον Ιανουάριο και 17,8% τον Δεκέμβριο. 

Εξαντλημένοι οι πολίτες

Σε αντίθεση με την αύξηση στις τιμές της ενέργειας, οι παραπάνω αυξήσεις στα τρόφιμα καθυστέρησαν να περάσουν στην αγορά, αφού υπάρχει διαφορά φάσης στην τιμολόγηση των τροφίμων. Αυτό σημαίνει πως θα χρειαστούν αρκετοί μήνες ακόμη για να δουν οι καταναλωτές τις πρώτες ουσιαστικές μειώσεις τιμών στο καλάθι του σούπερ μάρκετ.

Σε μια απεγνωσμένη προσπάθεια να εξοικονομήσουν όσο μπορούν τα χρήματά τους, οι εξαντλημένοι πολίτες που επισκέπτονται τα σούπερ μάρκετ φαίνεται να επικεντρώνονται κυρίως στις προσφορές και στις εκπτώσεις, μια τάση που είχε υποχωρήσει τα προηγούμενα χρόνια και ενισχύθηκε το 2022 εξαιτίας του πληθωρισμού.

Η καταναλωτική συμπεριφορά του Έλληνα

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) για την περίοδο 2014-2023, με δείγμα 2.000 καταναλωτών από όλη την Ελλάδα, η οποία πραγματοποιήθηκε την περίοδο Δεκέμβριος 2022 - Ιανουάριος 2023, το 63% των συμμετεχόντων κυνηγούσε τις προσφορές και τις εκπτώσεις στο σουπερμάρκετ το 2022, αντικατοπτρίζοντας την ανάγκη των καταναλωτών στη συγκεκριμένη χρονική συγκυρία για εξοικονόμηση χρημάτων.

Επίσης, χαρακτηριστικό της ανάγκης των καταναλωτών για χαμηλότερες τιμές είναι το γεγονός ότι το 43% του κοινού δήλωσε ότι προτιμάει περισσότερες προσφορές, παρά χαμηλές τιμές, έναντι 44% το 2021 και 57% το 2017. Αυτή η σταθεροποίηση δείχνει ότι οι καταναλωτές έχουν ανάγκη τόσο τις χαμηλές τιμές, όσο και τις εκπτωτικές ενέργειες.

Ακολουθήστε το 20/20 Magazine στο Google News, στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
ΠΡΟΒΟΛΗ