Τα Αγόρια στο Ντους είναι κατάλληλα από 7+ ετών! Αποδόμηση της ομοφοβίας

Όπως βλέπετε ήδη από την κεντρική εικόνα του άρθρου, η ταινία Αγόρια στο Ντους πωλείται επίσημα από ηλικίες 7+. Καταρρέει λοιπόν ακόμα και η λεπτομέρεια που στέκεται τώρα η πλευρά των μηνυτών, πως η ταινία ήταν κατάλληλη από την ηλικία των 11.

Τα Αγόρια στο Ντους είναι κατάλληλα από 7+ ετών! Αποδόμηση της ομοφοβίας
ΠΡΟΒΟΛΗ

Το Υπουργείο Παιδείας είχε κατατάξει την μικρού μήκους ταινία να προβληθεί από το Γυμνάσιο, όχι στην βάση της καταλληλότητας, αλλά στην βάση του σχολικού προγράμματος, της συζήτησης για την διαφορετικότητα, την ανεκτικότητα και τον αυτοπροσδιορισμό. Αν όμως η δασκάλα είδε πως τα παιδιά έκαναν χρήση τοξικών όρων όπως «π..στης», «λ..γκρα» κ.λπ. και διαπίστωσε πρώιμη ομοφοβική και σεξιστική συμπεριφορά (σ.σ. κάτι που αναφέρουν οι πληροφορίες μας), ορθά προσπάθησε να βοηθήσει τα παιδιά να αποφύγουν αυτού του είδους την διαλεκτική και τις συμπεριφορές που ευτυχώς δεν είναι πλέον ανεκτές στην κοινωνία μας, στον βαθμό που ήταν πριν 5-10-20 χρόνια.

Οι απειλές κατά της ζωής της

Η δασκάλα σε όλα τα κοινωνικά δίκτυα δέχεται απειλές κατά της ζωής και της σωματικής της ακεραιότητας. Οι πιο ευγενείς στο διαδικτυακό λιντσάρισμα της εκπαιδευτικού ζητούν να την ξυλοκοπήσουν. Εμείς εκφράζουμε την αμέριστη συμπαράσταση και την αλληλεγγύη μας στην διωκόμενη από αλληλοϋποστηριζόμενα κυκλώματα σκοταδισμού, ομοφοβίας, σεξισμού και ψηφοθηρικού νεοφασισμού (το περιστατικό έχει εργαλειοποιηθεί και από σκοταδιστικά πολιτικά μορφώματα) εκπαιδευτικό. Η Ελληνική Αστυνομία και η ΔΗΕ είναι απασχολημένες με τα χάλια των σέρβερ του Υπουργείου Παιδείας και δεν βρίσκουν χρησιμότητα παρέμβασης, ώστε να προστατέψουν την ιδιαίτερα ικανή και αφοσιωμένη -όπως μαθαίνουμε- εκπαιδευτικό, που αγωνίζεται για την σωστή διαπαιδαγώγηση των «παιδιών της».

Η ανακοίνωση της ECFA - Ευρωπαϊκή Ένωση Παιδικού Κινηματογράφου

«Πριν λίγες ημέρες εμφανίστηκε στα ελληνικά ηλεκτρονικά και έντυπα μέσα ενημέρωσης ένα κύμα ηθικού πανικού, με αφορμή την προβολή μιας βραβευμένης σε διεθνή παιδικά κινηματογραφικά φεστιβάλ ταινίας σε ένα σχολείο της Αθήνας (“Shower Boys”, Christian Zetterberg, 2021, Σουηδία, 9’).
Δεν έχει ιδιαίτερο νόημα να επιχειρηματολογήσει κανείς για το αν η ταινία ήταν πορνό, όπως ειπώθηκε ευθέως ή υπονοήθηκε σε τηλεοπτικές εκπομπές και ποικίλα δημοσιεύματα – αν αυτοί οι δημοσιογραφούντες είχαν δει την ταινία πριν αποφανθούν, θα ήξεραν ότι δεν είναι.

Έχει όμως νόημα να μιλήσει κανείς για την ουσία, ειδικά εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης Παιδικού Κινηματογράφου (ECFA), ενός φορέα που εκφράζει συλλογικά την κοινότητα όλων εκείνων των φορέων που ασχολούνται με τη σύνδεση της τέχνης του κινηματογράφου με την παιδική ηλικία και την εκπαίδευση στην Ευρώπη. Τα 163 μέλη της ECFA σε 42 χώρες είναι κινηματογραφικά φεστιβάλ, φορείς κινηματογραφικής εκπαίδευσης, παραγωγοί και διανομείς ταινιών, εθνικά κέντρα κινηματογράφου κλπ. Η πλειονότητα αυτών των φορέων συνεργάζονται στενά με την επίσημη εκπαίδευση σε όλη την Ευρώπη.

Η ταινία “Shower Boys” έλαβε το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους της ECFA το 2022. Τα βραβεία επιλέγονται από τα μέλη βάσει των αρχών της ECFA και ειδικότερα:

  • Η ταινία που επιλέγεται πρέπει να καλύπτει βασικές παραδεδεγμένες αρχές της κοινωνίας μας, όπως η ανοχή, η μη βία, η αυτοανάπτυξη, η αλληλεγγύη κλπ.
  • Η ταινία που επιλέγεται πρέπει να σέβεται την οπτική των παιδιών και να αφηγείται την ιστορία με τρόπους που τα παιδιά να μπορούν να κατανοήσουν και να ταυτιστούν.
  • Η ταινία που επιλέγεται πρέπει να προωθεί χειραφετητικά συναισθήματα, να στηρίζει την ποικιλομορφία και τη συμπεριληπτικότητα και να σέβεται την ισότητα.
  • Ο επαγγελματισμός στην παραγωγή της ταινίας μπορεί να θεωρηθεί ως δείγμα σεβασμού προς το νεανικό κοινό.

Οι αρχές αυτές της ECFA είναι φυσικά προοδευτικές και είναι βέβαιο ότι ορισμένοι θα ανατριχιάζουν από απέχθεια διαβάζοντάς τις. Επίσης, είναι ευθυγραμμισμένες με όσα επιβάλλει και η ελληνική έννομη τάξη, έχοντας ενσωματώσει τις γενικές διεθνείς παραδοχές βάσει των οποίων λειτουργεί σήμερα ο κόσμος μας – τη Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, τη

Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού, την Ευρωπαϊκή Σύμβαση για την Άσκηση των Δικαιωμάτων του Παιδιού κά.

Αν λοιπόν τίθεται ένα ερώτημα προς την ελληνική κοινωνία με την υπόθεση που με θλίψη είδαμε να εκτυλίσσεται την περασμένη εβδομάδα στην ελληνική (για την ώρα) δημόσια σφαίρα είναι το εξής: Ποιος είναι ο θεματοφύλακας των δικαιωμάτων των παιδιών; Και τελικά, αν δεν επιτρέψουμε στους δασκάλους να τα καθοδηγήσουν με ασφάλεια και στη βάση της κατάρτισής τους στην ουσιαστική πραγμάτωση των δικαιωμάτων τους, ποιος είναι ο ρόλος του σχολείου στη σύγχρονη κοινωνία;

Κατά τη γνώμη μας, οι δημιουργοί της τέχνης του κινηματογράφου, όπως και κάθε τέχνης, έχουν το δικαίωμα να εκφράζονται και είναι καθήκον των κοινωνιών μας να διαμορφώνουν τις οδούς από τις οποίες η τέχνη θα φτάνει χωρίς αποκλεισμούς σε όλα τα μέλη τους, και στα παιδιά.

Η ένταση της αντίδρασης ορισμένων υπερσυντηρητικών φωνών σε μια ταινία μικρού μήκους εννιά λεπτών που μιλά διεισδυτικά και νηφάλια ακριβώς για το πόσο εύκολα μπορεί κανείς να εξουδετερώσει αυτές τις φωνές με τη στάση του, δείχνει ξεκάθαρα την ισχύ του κινηματογραφικού μέσου και μας δίνει τη δύναμη να συνεχίζουμε ακάθεκτοι τις δραστηριότητές μας.

Παντελής Παντελόγλου

Πρόεδρος Ευρωπαϊκής Ένωσης Παιδικού Κινηματογράφου (ECFA)

Αναπλ. Καλλιτεχνικός διευθυντής Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους»

* Ευχαριστούμε την φίλη εκπαιδευτικό Σ., η οποία μας υπογράμμισε την καταλληλότητα της μικρού μήκους ταινίας και μας βοήθησε να πλησιάσουμε περαιτέρω στα πραγματικά αίτια της επίθεσης.

Ακολουθήστε το 20/20 Magazine στο Google News, στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
ΠΡΟΒΟΛΗ