Η Κυβέρνηση και το Λιμενικό ανάγουν τους δουλεμπόρους σε ισότιμους συνομιλητές

Δεν απηύθυνε αίτημα ο καπετάνιος, μας λέει η Νέα Δημοκρατία και το Λιμενικό. Με λίγα λόγια ένα δυτικό κράτος, ένα ευρωπαϊκό κράτος από αυτά με τους φράχτες, που «είναι η προστασία της πατρίδας μου», με την ηλεκτρονική επιτήρηση, δεν αναγνωρίζει ένα πλοίο με ανθρώπινο φορτίο 38 τόνων ως δουλεμπορικό.

Η Κυβέρνηση και το Λιμενικό ανάγουν τους δουλεμπόρους σε ισότιμους συνομιλητές
ΠΡΟΒΟΛΗ

Σε χθεσινή της ανακοίνωση, η Νέα Δημοκρατία, που «δεν είναι Κυβέρνηση» αλλά συμπεριφέρεται σαν την γάτα που είδε μια άλλη γάτα που έφαγε το καναρίνι, μπαίνει επιθετικά στο αφήγημα αναφέροντας «Σε ό,τι αφορά τη ζώνη Έρευνας και Διάσωσης αυτή συμπίπτει με το FIR Αθηνών αλλά στη ζώνη αυτή υπάρχει δυνατότητα ελέγχου-παρέμβασης μόνο μετά από αίτημα. Και τέτοιο αίτημα δεν διατυπώθηκε». Για να ακριβολογούμε, στην ίδια ανακοίνωση η Νέα Δημοκρατία έκανε λόγο για το ναυάγιο, τον ΣΥΡΙΖΑ, τα εργασιακά και την… τηλεμαχία! Οι 560+ αγνοούμενοι που ουσιαστικά είναι νεκροί, δεν αξίζουν μια ξεχωριστή ανακοίνωση επί του θέματος, αλλά δύο παραγράφους σε μια ανακοίνωση για τις εκλογές!

Το αφήγημα του Λιμενικού αναφέρει πως «οι αλλοδαποί αρνήθηκαν την παροχή οποιασδήποτε περαιτέρω συνδρομής». Δηλαδή τόσο η Νέα Δημοκρατία, όσο και το Λιμενικό, αναφέρουν πως αν κάποιος μεταφέρει ανθρώπους στα διεθνή ύδατα, με μη ασφαλή τρόπο (750 άνθρωποι σε ένα σαπιοκάραβο χωρητικότητας μάξιμουμ 40 ατόμων), αντιμετωπίζεται ως ισότιμος συνομιλητής. Πρέπει να πει «Έλα μαν μου. Εδώ καπετάνιος δουλεμπορικού, φοράω ναυτικό καπέλο αν με βλέπετε. Χρειαζόμαστε βοήθεια. Κυριάκο, λιμενικό, Frontex σώστε μας», αλλιώς αφήνουν 650 άτομα να πεθάνουν στο Αιγαίο ή παρακαλάνε με κάποιον μαγικό τρόπο να βρεθούν στην Ιταλική ζώνη Έρευνας και Διάσωσης γιατί «δεν μπορούμε να μαζέψουμε 750 ψυχές προεκλογικά από την θάλασσα. Θα μας ισοπεδώσει ο ανταγωνισμός στην άκρα δεξιά». Δηλαδή αν οι διακινητές απειλούσαν με όπλα ή την απειλή βίας τους κατατρεγμένους, το Λιμενικό, περιμένει από τον καπετάνιο εντολή συνδρομής. Αν υπάρξει πειρατεία σε ένα πλοίο, ο καπετάνιος πρέπει να λυθεί, να σκοτώσει όποιον βρει στο διάβα του και να επικοινωνήσει προσωπικά με τον Κυριάκο και το Λιμενικό. Γιατί ο Κυριάκος και το Λιμενικό αναγνωρίζουν μόνο τον καπετάνιο ως πρόσωπο κύρους και αριστείας να ζητήσει συνδρομή; Ο πρόσφυγας που θαλασσοπνίγεται δεν νογάει; Δεν ξέρει, δεν σκαμπάζει ρε παιδί μου πως ένα πλοίο με 750 άτομα και μέγιστο φορτίο 5 φορές το επιτρεπόμενο ακόμα και για αλιευτικό που ψάρεψε όλα τα ψάρια του Αιγαίου, είναι επικίνδυνο να μπατάρει.

«Φέρτε μου σας παρακαλώ έναν υπεύθυνο. Can I speak to your manager?»

Οι Κάρεν ρε που να πάρει ο διάολος. Οι Κάρεν του Αιγαίου ήθελαν να τους πει ο καπετάνιος για την επικινδυνότητα της ναυσιπλοΐας. Ο καπετάνιος λαθρεμπορικού πλοίου, ο διακινητής, ο trafficker, ο δουλέμπορος! Ήθελαν να πιάσουν και ψιλή κουβεντούλα με τον εγκληματία, να τους πει που πάει, αν πιστεύει πως θα τα καταφέρουν, που βλέπει τον εαυτό του σε 5 χρόνια και γιατί επέλεξε αυτό τον επαγγελματικό προσανατολισμό. Δεν είναι συνέντευξη για δουλειά ρε ταγάρια. Δεν θα πιάσεις κουβεντούλα με τον διακινητή για τις ελπίδες και τα όνειρά του. Ο καπετάνιος, χαζός δεν ήταν, σηκώθηκε και έφυγε μόλις η προσοχή του λιμενικού πήγε αλλού. Σιγά μην κάτσει να συλληφθεί για trafficking.

Μετά την φυγή του καπετάνιου, ποιος ήταν ο αρμόδιος να ζητήσει συνδρομή; Για να τελειώνουμε και να μην παίζουμε τους χαζούς, από την στιγμή που έφυγε ο καπετάνιος, ακόμα και να ισχύει το αφήγημα της Νέας Δημοκρατίας και του Λιμενικού -που δεν ισχύει- οι επιβάτες είναι υπεύθυνοι για τις ζωές τους και για να στείλουν αίτημα συνδρομής βοήθειας. Και το έκαναν μέσω του διαύλου του Alarm Phone, ενός διαύλου που σώζει ζωές και είναι αποδεκτός από το Λιμενικό, την Frontex και όλες τις ευρωπαϊκές αρχές ως δίαυλος επικοινωνίας μεταξύ επιβατών και κρατών. 

Ο Ναύαρχος Ν. Σπανός στην ΕΡΤ, απαντώντας στην ερώτηση τι θα μπορούσε να κάνει το λιμενικό εφόσον υπήρχε άρνηση για διάσωση, ανέφερε: «Είναι σαν να μου λέτε ότι μπορώ να σας βλέπω να πνίγεστε αλλά εγώ σας αφήνω να πνίγεστε. Δεν ρωτάμε το προσωπικό σε ένα σκάφος που κινδυνεύει αν χρειάζεται βοήθεια. Βοήθεια χρειάζονται και με το παραπάνω, αφού το σκάφος είναι ακυβέρνητο. Επρεπε να πράξουμε τα δέοντα. Στο Γύθειο υπήρχε σκάφος που μπορούσε να βοηθήσει, είναι ναυαγοσωστικό. Θα μπορούσε να φιλοξενήσει τους ανθρώπους, μέχρι και νοσοκομείο έχει μέσα».

Διασωθέντες είπαν στον Αλέξη Τσίπρα και τον Κρίτωνα Αρσένη πως επιχειρήθηκε ρυμούλκηση από το Λιμενικό, κάτι που αναμένεται να διερευνηθεί... από τον συμπαθή δικαστικό που του έδωσε την υπόθεση ο Ισίδωρος Ντογιάκος.

Αξιολόγηση επικινδυνότητας πλεύσης και προϋποθέσεις συνδρομής

Ο Κανονισμός της Ε.Ε 656/2014 του Ευρωκοινοβουλίου αναφέρει πως για την θαλάσσια επιτήρηση σχετικά με την αξιολόγηση ενός σκάφους και αν είναι σε κατάσταση κινδύνου πρέπει να εξεταστούν:

i) η ύπαρξη αιτήματος συνδρομής, μολονότι το αίτημα δεν αποτελεί τον μοναδικό παράγοντα απόφασης ότι υφίσταται κατάσταση κινδύνου (σ.σ.και ο δουλέμπορος καπετάνιος δεν είναι αξιόπιστη πηγή)

ii) το αξιόπλοο του σκάφους και την πιθανότητα το σκάφος να μη φθάσει στον τελικό του προορισμό

iii) τον αριθμό των επιβαινόντων σε συνάρτηση με τον τύπο και την κατάσταση του σκάφους

iv) την ύπαρξη επαρκών εφοδίων όπως καυσίμων (σ.σ. Δεν είχε), νερού (σ.σ. είχαν δεχθεί από εμπιρικό) και τροφίμων μέχρι να φθάσει το πλοίο στην ξηρά

v) την ύπαρξη καταρτισμένου πληρώματος και πλοιάρχου (σ.σ. Υπήρχε ο καπετάνιος και συνήθως κάποιοι πρόσφυγες πληρώνουν «εκπτωτικό κόμιστρο» αν συμμετέχουν στην επιχείρηση), καταρτισμένος δεν ήταν κανείς

vi) την ύπαρξη και το δυναμικό του εξοπλισμού ασφαλείας, πλοήγησης και επικοινωνίας (σ.σ.Δεν απάντησε ποτέ κανείς με την ιδιότητα του «πληρώματος» δουλεμπορικού)

vii) την παρουσία επιβαινόντων που χρήζουν επείγουσας ιατρικής φροντίδας (σ.σ. Κάποιοι επιβάτες είχαν ήδη πνευμονία)

viii) την παρουσία αποβιωσάντων επί του σκάφους (σ.σ. υπήρχαν 6 νεκροί που σχετίζονται με το ταξίδι και όχι με το δυστύχημα. Πέθαναν εν πλω)

ix) την ύπαρξη εγκύων γυναικών ή παιδιών επί του σκάφους (κλειδωμένα στα αμπάρια, βρίσκονται στα 5.000 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας εξαιτίας της θανατοπολιτικής του Λιμενικού και της Νέας Δημοκρατίας)

x) τις καιρικές συνθήκες και την κατάσταση της θάλασσας (σ.σ. Ήρεμη θάλασσα, αλλά χωρίς καύσιμα στις μηχανές και 37 τόνους «φορτίου» δεν έχει σημασία), συμπεριλαμβανομένων των σχετικών προβλέψεων.

Άρα το Λιμενικό δεν έλαβε καμία από τις προϋποθέσεις υπ’ όψιν. Φέρουν ευθύνη για τον πνιγμό 650 ατόμων γιατί δεν τήρησαν κανονισμούς της ΕΕ, Χάρτες των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων ή το Ναυτικό Δίκαιο. Ας ξεκινήσουμε λοιπόν από τον Θάλαμο Επιχειρήσεων των συναρμόδιων Υπουργείων και του Λιμενικού, για να μάθουμε πως λήφθηκαν τόσες και τόσο λάθος αποφάσεις και ας συνεχίσουμε από εκεί.

*Χθες η ΕΡΤ (σ.σ. Υπάγεται στο Γραφείο του Πρωθυπουργού με το ίδιο προσωπικό που είχε επί Κυριάκου Μητσοτάκη και τον ίδιο Πρόεδρο) ξεφτιλίστηκε ανεπανόρθωτα, όταν έβγαλε έναν γιατρό, σε ραδιόφωνο και την ιστοσελίδα της, τον Πρόεδρο του Ιατρικού Συλλόγου Καλαμάτας που επικαλέστηκε πληροφορίες από το Λιμενικό πως το πλοίο μπορεί να μπάταρε επειδή…μπορεί να έγινε ανταρσία.

Πολλά τα μπορεί και ο γιατρός δεν έχει τις γνώσεις περί μετατόπισης φορτίου σε πλωτό μέσο με υπέρβαρο φορτίο ή την άμεση γνώση από τους διασωθέντες. Στην δημοσιογραφία, βγάζουμε τον κατάλληλο άνθρωπο να μιλήσει για τον τομέα της ειδικότητάς του.

Εγώ λοιπόν λέω πως εμφανίστηκε ένα κοπάδι Όρκες και δημιουργώντας κυματισμό, τούμπαραν την βάρκα. Είναι η γνώμη μου, η αλήθεια μου, τι θέλετε; Γνωμούλα μου ρε.
Είμαι αυτόπτης μάρτυρας; Όχι.
Έχω αποκλειστική μαρτυρία; Όχι.
Είμαι ζωολόγος να αναφέρω πόσα περιστατικά έχουμε με φάλαινες να χτυπάνε αλιευτικά σκάφη στο Αιγαίο; Όχι.
Υπάρχουν όρκες στο Αιγαίο; Όχι.

Είναι η ΕΡΤ παραμάγαζο της Νέας Δημοκρατίας όπως η ΕΥΠ και το ΑΠΕ-ΜΠΕ και υπάρχουν πιέσεις να τηρείται η γραμμή της Πειραιώς; Απόλυτο ναι.
Σταματήστε να ξεφτιλίζετε ένα δημόσιο μέσο. Ανήκει σε όλους μας και όχι στον Κυριάκο Μητσοτάκη. Οφείλει να ενημερώνει αντικειμενικά και όχι να πουλά σανό.

Φωτογραφία: Μαρία Γαλάτη

Ακολουθήστε το 20/20 Magazine στο Google News, στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
ΠΡΟΒΟΛΗ