Πόρισμα για τα Τέμπη: 228 σελίδες γκρεμίζουν όλα τα αφηγήματα της κυβέρνησης

Έκθετη η κυβέρνηση Μητσοτάκη από το πόρισμα της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων. Καταρρίπτονται όλα τα αφηγήματα με τον πιο εξόφθαλμο τρόπο, αναδεικνύονται λάθη του παρελθόντος και επιρρίπτονται ευθέως ευθύνες σε μικροπολιτικές σκοπιμότητες, απευθείας αναθέσεις και στην ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Πόρισμα για τα Τέμπη: 228 σελίδες γκρεμίζουν όλα τα αφηγήματα της κυβέρνησης
ΠΡΟΒΟΛΗ

Εκθέτει την πρώην κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας το πόρισμα της Επιτροπής Εμπειρογνώμων για το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη, καθώς παρουσιάζει μια σειρά παραγόντων και εγκληματικών παραλείψεων και αμελειών που οδήγησαν σε αυτό.

Στο πόρισμα των 228 σελίδων, το οποίο ανατρέχει στην περίοδο των τελευταίων δύο ετών, αποκαλύπτει τις αδυναμίες και τις ανεπάρκειες στο σύστημα πρόσληψης και εκπαίδευσης του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ). Επικεντρώνεται στις τρεις βασικές συμβάσεις που αποκάλυψαν τις αδυναμίες του σιδηροδρομικού δικτύου από πλευράς ασφάλειας. Επιπλέον, αναδεικνύει τα βαθύτερα συστημικά προβλήματα του ΟΣΕ, τον ανταγωνισμό μεταξύ εργολάβων και την αποτυχία του πολιτικού συστήματος να υιοθετήσει μια διαφορετική στρατηγική για τον ελληνικό σιδηρόδρομο.

Μεταξύ των σημείων αναφοράς του δυστυχήματος, τα οποία αναφέρει η έκθεση, είναι τα έργα εκσυγχρονισμού του σιδηροδρόμου, τα οποία ναι μεν μπορεί να είχαν αποτρέψει το δυστύχημα, αλλά και πάλι δεν θα έφταναν τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές, ενώ επισημαίνεται και το «όργιο» κομματικών τοποθετήσεων στον ΟΣΕ αλλά και η επιλογή εργολάβων βάση προσωπικού συμφέροντος.

Η βεβαιότητα του σταθμάρχη, ο οποίος δεν αναγνώρισε κανέναν λάθος χειρισμό -πράγμα που στην συνέχεια διαψεύστηκε- αποτέλεσε επίσης παράγοντα που οδήγησε στην σύγκρουση. Η κυκλοφορία στη γραμμή ανόδου εκείνη την ημέρα είχε διακοπεί από τις 7.21 μ.μ. έως τις 9.38 μ.μ. Παρότι η διαχείριση της πρώτης αμαξοστοιχίας που έφτασε στη Θεσσαλονίκη έγινε όπως έπρεπε, η επόμενη που ερχόταν από τη Λάρισα, αναγκάστηκε σε οπισθοδρόμηση, αφού οι γραμμές δεν είχαν αλλάξει, πράγμα που διαπιστώθηκε από τον μηχανοδηγό.

Η αμαξοστοιχία που συγκρούστηκε, έφτασε στη Λάρισα γύρω στις 11. Όπως ήδη γνωρίζουμε από ειδικούς, που έχουν αναφερθεί σε ζητήματα λειτουργίας του σιδηροδρόμου κατά το προηγούμενο διάστημα, για να μπει ο συρμός στον σταθμό έπρεπε πρώτα να γίνει μια αλλαγή στη γραμμή, η οποία εκείνη την ημέρα ήταν δυνατό να γίνει μόνο από τον κλειδούχο, λόγω τεχνικού προβλήματος, με αποτέλεσμα τελικά αυτή να καθυστερήσει.  

Εξαιτίας αυτής της βλάβης δεν λειτουργούσε επίσης και το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας Λάρισας, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει κεντρικός χειριστής που να επιτηρεί τον Σταθμάρχη Λάρισας και να μπορεί να παρέμβει σε περίπτωση λανθασμένων χειρισμών.

Σύμφωνα με την Καθημερινή, για τον σταθμάρχη στο πόρισμα αναφέρει, επίσης, ότι δεν χρησιμοποίησε τη λειτουργία χάραξης της διαδρομής πριν την εντολή αναχώρησης της επιβατικής αμαξοστοιχίας, δεν έλεγξε την κατάσταση της θέσης των αλλαγών γραμμής (κλειδιών), ενώ μετά τη διαβίβαση της εντολής αναχώρησης, ο σταθμάρχης δεν έλεγξε την πορεία της αμαξοστοιχίας προς Θεσσαλονίκη, μέσω των ενδείξεων του Τοπικού Πίνακα Χειρισμών εντός του τμήματος της εμβέλειάς του ώστε να βεβαιωθεί για την ορθότητα της πορείας της στην γραμμή ανόδου.

Σύμφωνα με το documento.gr, οι πραγματογνώμονες επαναλαμβάνουν στα συμπεράσματά τους πως εάν λειτουργούσαν τα ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας, η τραγωδία θα είχε αποφευχθεί.

Τα συμπεράσματα αυτά καταρρίπτουν το αφήγημα της πρώην κυβέρνησης Μητσοτάκη και αφήνουν έκθετα όλα τα πρώην κυβερνητικά στελέχη αλλά προπάντων τον πρώην πρωθυπουργό, που εξαρχής δεν ανέλαβαν καμία ευθύνη για την εγκληματική τους αμέλεια, παρά επέμεναν στην λογική του «ανθρώπινου λάθους». Ανθρώπινο ήταν το λάθος, αλλά ήταν δικό τους.

Ένα από τα βασικά συμπεράσματα της έκθεσης είναι επίσης και η μη λειτουργία των συστημάτων ελέγχου και η φωτοσήμανση, με αποτέλεσμα να μην λειτουργεί η τηλεδίοικηση εντός των σταθμών. Η ύπαρξη ενός και μοναδικού σταθμάρχη για τον έλεγχο της πορεία των συρμών «με το μάτι», καθιστούσε ακόμη πιο δύσκολη και επικίνδυνη την κατάσταση. Ακόμη ένα αφήγημα της κυβέρνησης Μητσοτάκη -η οποία ωρυόταν ότι η τηλεδιοίκηση λειτουργεί κανονικά-  που καταρρίπτεται.

Αν αυτές οι βασικές προϋποθέσεις καλής λειτουργίας του σιδηροδρόμου πληρούνταν, η σύγκρουση θα είχε αποτραπεί. 

Όπως αναφέρει επίσης η Καθημερινή, το πόρισμα της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων αναφέρεται επίσης και στην ποιότητα της εκπαίδευσης που έλαβαν οι μεταταχθέντες σταθμάρχες και κλειδούχοι.

Στο πόρισμα εντοπίζονται παρεκκλίσεις στην εκπαίδευση που δόθηκε στην πρώτη ομάδα των μεταταχθέντων ενώ γίνεται αναφορά και στο ηλικιακό όριο του ατόμου που ζητούσε ο ΟΣΕ για την κάλυψη της θέσης του σταθμάρχη Λάρισας, το οποίο ενώ ήταν τα 48 χρόνια, ο σταθμάρχης που τελικά τοποθετήθηκε στη θέση ήταν 58 χρόνων.

Επιπλέον, η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων αναφέρεται εμμέσως στις απευθείας αναθέσεις και τις πολιτικές σκοπιμότητες που εξυπηρετούσε για χρόνια ο ΟΣΕ.

Σε σχετικό απόσπασμα που δημοσίευσε η Καθημερινή, η Επιτροπή αναφέρει χαρακτηριστικά:

«Καθώς ο ΟΣΕ ανήκει στο Ελληνικό Δημόσιο, εφαρμόζονται όλες οι δαιδαλώδεις νομικές διαδικασίες και ρυθμίσεις που στοχεύουν (ορθώς) στη διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος και της διαφάνειας, χρησιμοποιούνται όμως συχνά (ενίοτε μάλιστα και καταχρηστικά) από φορείς του ιδιωτικού τομέα, είτε για εξυπηρέτηση ιδίων συμφερόντων, είτε για ανατροπή και εξουδετέρωση συμφερόντων τρίτων, είτε απλώς για καθυστέρηση πραγματοποίησης ενός έργου».

«Είναι προφανές ότι ο ΟΣΕ χρησιμοποιήθηκε για την εξυπηρέτηση μικροπολιτικών σκοπιμοτήτων και διορισμών, με συνέπεια να έχει για χρόνια υπεράριθμο προσωπικό και διόγκωση των ελλειμμάτων του».

Η επιτροπή, τέλος, αναφέρεται στην ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία οδήγησε σε ένα ιδιωτικό μονοπώλιο, επισημαίνοντας ότι είναι πολύ λίγες εκείνες οι περιπτώσεις κατά τις οποίες η ιδιωτικοποίηση σιδηροδρομικής εταιρίας συνδέθηκε με υψηλό μεταφορικό έργο, ισχυρή ρυθμιστική αρχή και κατάλληλη στελέχωση.

Ακολουθήστε το 20/20 Magazine στο Google News, στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
ΠΡΟΒΟΛΗ