Έγκλημα της Πύλου - Πάψτε επιτέλους: Κανείς δεν μπορεί να πει ότι δεν γνώριζε

Σπίτια με κλιματιστικά και market pass. Ασφάλεια σταθερής κυβέρνησης. Δανεικές ολιγοήμερες διακοπές σε ιλουστρασιόν προορισμούς. Εργάτες-σκλάβοι στον τουρισμό. Ζώα-εργάτες νεκρά. Ανοιχτές τηλεοράσεις, ο Παύλος αισθάνεται Έλληνας. Έλεγχος των ΜΜΕ. Κλειδωμένες συνειδήσεις. Κολύμπι σε θάλασσες με πνιγμένους ανθρώπους, κλεισμένους σε αμπάρια.

Έγκλημα της Πύλου - Πάψτε επιτέλους: Κανείς δεν μπορεί να πει ότι δεν γνώριζε
ΠΡΟΒΟΛΗ

Συμβαίνουν αυτά. Δεν φταίμε, γιατί να φταίμε; Πως τολμάτε να υποστηρίζετε ότι τους πνίγει το λιμενικό; Ανθέλληνες, προδότες. Πώς τολμάτε να λέτε ότι τους πνίγει ο Μητσοτάκης; Τον είδατε στο ΤikTok;

Περισσότερες από 20 μαρτυρίες επιζώντων. Ανάλυση υλικού που προέκυψε, μεταξύ άλλων, από καταθέσεις μαρτύρων. Επίσημες αναφορές της Ελληνικής Ακτοφυλακής και της Frontex. Ημερολόγια γέφυρας του σκάφους του Λιμενικού και παραπλεόντων τάνκερ. Αεροφωτογραφίες και δεδομένα θέσης και κίνησης πλοίων και αεροσκαφών. Αποκλειστικό οπτικό υλικό από τα παραπλέοντα εμπορικά σκάφη. Πηγές από Frontex και το Λιμενικό Σώμα.

Ο Σταύρος Μαλιχούδης, η Ηλιάνα Παπαγγελή και η Κορίνα Πετρίδη από το Solomon, στο πλαίσιο κοινής έρευνας με την ερευνητική ομάδα Forensis (αδερφή οργάνωση του Forensic Architecture), τη βρετανική εφημερίδα Guardian και τη γερμανική κρατική τηλεόραση ARD μας λένε όσα δε θέλουμε να ξέρουμε. Πλέον κανείς δεν μπορεί να πει ότι δεν ήξερε.

Τα έντεκα κύρια ευρήματα

• H Frontex προσφέρθηκε να συνδράμει τρεις φορές. Πηγή του ευρωπαϊκού οργανισμού αναφέρει ότι το Λιμενικό Σώμα δεν απάντησε σε κανένα από τα τρία αιτήματα παροχής συνδρομής.

• Οι καταγραφές του ΠΠΛΣ-920 παρουσιάζουν ασυνέχειες και εγείρουν ερωτήματα. Για παράδειγμα, ενώ αναφέρεται πως αμέσως πριν τη βύθιση το αλιευτικό κινούνταν προς τα δυτικά, εμφανίζεται στην πραγματικότητα να κινείται για περίπου μία ώρα (00:44 - 01:40) με νότια κατεύθυνση με ταχύτητα μόλις 0,6 κόμβους; Όπως επίσης: εφόσον, σύμφωνα με το Λιμενικό, η μηχανή του αλιευτικού σταματά να λειτουργεί στις 00:44, γιατί η προετοιμασία των σωστικών μέσων γίνεται μία ώρα αργότερα, στις 1:40;

• Ενόσω η μηχανή του αλιευτικού λειτουργούσε αλλά δεν υπήρχε ικανότητα προσανατολισμού, σύμφωνα με μαρτυρίες, το ΠΠΛΣ-920 πλησίασε το σκάφος και έδωσε οδηγίες προς την Ιταλία. «[Μέλος του πληρώματος] μας είπε ότι το ελληνικό πλοίο θα προχωρούσε μπροστά μας και θα μας πήγαινε στα ιταλικά ύδατα. Μας είπε ότι σε δύο ώρες θα ήμασταν στην Ιταλία», αναφέρει κατάθεση επιζώντα. Το ΠΠΛΣ-920 κατηύθυνε το αλιευτικό από απόσταση, το οποίο ακολουθούσε μέχρι η μηχανή του να σταματήσει και πάλι.

• Σύμφωνα με τους Σύρους επιζώντες που βρίσκονταν στο κατάστρωμα, όταν η μηχανή χάλασε, μασκοφόροι άνδρες του ΠΠΛΣ-920 επιβιβάστηκαν στο αλιευτικό κι έδεσαν ένα μπλε σχοινί στην πρύμνη. Οι παραπάνω μαρτυρίες συνάδουν και με καταγραφή στο ημερολόγιο γέφυρας του ΠΠΛΣ-920, όπου αναφέρεται η συμμετοχή τετραμελούς ομάδας από Κλιμάκιο Ειδικών Αποστολών (ΚΕΑ) στην επιχείρηση.

• Σύμφωνα με τους ίδιους επιζώντες, έγιναν δύο σύντομες προσπάθειες ρυμούλκησης του πλοίου. Την πρώτη φορά το σχοινί έσπασε. Τη δεύτερη φορά το ΠΠΛΣ-920 πήγε πιο γρήγορα και το πλοίο κουνήθηκε προς τα δεξιά, μετά προς τα αριστερά, μετά πάλι προς τα δεξιά και ανατράπηκε στη δεξιά πλευρά του.

• Οι Πακιστανοί επιζώντες βρίσκονταν στο εσωτερικό του πλοίου, δίχως εικόνα όσων συνέβαιναν. Δήλωσαν, ωστόσο, ότι ενώ η μηχανή του αλιευτικού δεν λειτουργούσε, ένιωσαν μια απότομη ώθηση προς τα εμπρός «σαν πύραυλο» - αίσθηση που συνηγορεί στη χρήση σχοινιού για ρυμούλκηση.

• Οι μαρτυρίες στο πλαίσιο αυτής της έρευνας συμπλέουν με μαρτυρίες που παρουσίασαν άλλες δημοσιογραφικές έρευνες, καθώς και καταθέσεις επιζώντων που περιέχονται στη δικογραφία: η κίνηση αυτή φαίνεται να οδήγησε στην ανατροπή και τελικώς στη βύθιση του πλοίου.

• Το αλιευτικό αναποδογύρισε και οι επιζώντες σκαρφάλωσαν πάνω του. Το ΠΠΛΣ-920 αποχώρησε από το σημείο, δημιουργώντας κύματα που έκαναν δυσκολότερη την προσπάθεια των επιζώντων να κρατηθούν στην επιφάνεια.

• Αφού απομακρύνθηκε, το ΠΠΛΣ-920 έστρεψε τα φώτα του στο σημείο του ναυαγίου. Επιζώντες προσπάθησαν να κολυμπήσουν ως το σκάφος του Λιμενικού, αλλά η απόσταση ήταν μεγάλη.

• Το ΠΠΛΣ-920 ξεκίνησε την επιχείρηση διάσωσης 30 λεπτά μετά τη βύθιση και μόνο αφότου το πλοίο είχε χαθεί πλέον πλήρως από την επιφάνεια.

• Επιζώντες υποστηρίζουν πως στα κινητά τους (που διασώθηκαν σε πλαστικές θήκες) υπάρχει οπτικό υλικό από το συμβάν. Αμέσως μετά τη διάσωση, σύμφωνα με τις ίδιες μαρτυρίες, στελέχη του Λιμενικού αφαίρεσαν τα κινητά τους, τα οποία δεν τους έχουν επιστραφεί.

Η Forensis με ψηφιακή αναπαράσταση αποκαλύπτει ότι το Λιμενικό προσπάθησε να ρυμουλκήσει το σκάφος δύο φορές και όταν αυτό βυθίστηκε, έφυγε δημιουργώντας μεγάλα κύματα. Μέσω της ψηφιακής αναπαράστασης του σκάφους και της τροχιάς του αποδεικνύει ότι οι ενέργειες του Λιμενικού Σώματος οδήγησαν στον πνιγμό πάνω από 600 ανθρώπων. Καθώς και ότι η ενημέρωση του Λιμενικού ήταν παραπλανητική.

Με χαρτογράφηση δείχνει ότι τα συμβάντα που καταγράφονται από τον καπετάνιο του Λιμενικού στα αρχεία καταγραφής της γέφυρας δεν συνάδουν με τις συντεταγμένες που τα συνοδεύουν.

Τα ημερολόγια λένε ότι μεταξύ 23:57-00:44 το σκάφος άρχισε να κινείται δυτικά με ταχύτητα 3 κόμβους. Αντίθετα, διαπιστώσαμε ότι ταξίδεψε με 4,95 κόμβους. Τα ημερολόγια αναφέρουν ότι μεταξύ 00:44-01:40 το πλοίο συνέχιζε να κατευθύνεται δυτικά. Αντίθετα, βρήκαμε ότι έστριψε νότια, διανύοντας 0,56 nm σε 56 λεπτά, με ταχύτητα σχεδόν ακινητοποιημένης 0,6 κόμβων. Ο καπετάνιος του Λιμενικού αποτυγχάνει να εξηγήσει τι συνέβη κατά τη διάρκεια αυτής της 1 ώρας όπου το σκάφος ήταν ακίνητο.

Και εξηγεί πως «με μάρτυρες ανακατασκευάσαμε το σκάφος και τον τρόπο κατανομής των ανθρώπων στο πλοίο. Το σκάφος είχε 3 καταστρώματα, όλα γεμάτα κόσμο, συνολικά 720-750. Υπήρχαν πολλές γυναίκες και παιδιά σε ένα ξεχωριστό, φυλασσόμενο δωμάτιο στο μπροστινό μέρος του μεσαίου καταστρώματος. Κανένας δεν επέζησε».

Αίτημα για ανάκτηση του πλοίου

Οι δικηγόροι που εκπροσωπούν συγγενείς αγνοουμένων στο ναυάγιο της Πύλου, κ. Μαρία Παπαμηνά (Ελληνικό Συμβούλιο Προσφύγων), κ. Ελένη Σπαθανά (Στήριξη Προσφύγων στο Αιγαίο) και ο κ. Γιάννης Καστάνος, εμφανίστηκαν την Πέμπτη 6 Ιουλίου 2023 ενώπιον της Εισαγγελίας Καλαμάτας και κατέθεσαν αίτημα ανύψωσης του πλοίου από τον βυθό της θάλασσας. Οι δικηγόροι ζήτησαν εντολή για τον εντοπισμό και την ανάκτηση του αλιευτικού σκάφους, τον εντοπισμό, την ανάκτηση και την ανάκτηση των νεκρών για αναγνώριση και επακόλουθους σκοπούς ταφής, καθώς και για λήψη φωτογραφιών και βίντεο του ναυαγίου για λόγους διατήρησης δεδομένων. Η γραπτή αίτηση καταχωρήθηκε μετά από προφορική ακρόαση με τον Εισαγγελέα.

Προκαταρκτικές έρευνες

Η Ευρωπαία Επίτροπος Εσωτερικών Υποθέσεων, Ίλβα Γιόχανσον, διέταξε προκαταρκτική έρευνα στο Ναυτοδικείο Πειραιά για τυχόν ποινικές ευθύνες του Λιμενικού.

«Η διερεύνηση των πράξεων της ακτοφυλακής (σ.σ. λιμενικό) είναι αρμοδιότητα του ναυτοδικείου και αυτοί θα πρέπει να διερευνήσουν τις δράσεις του λιμενικού. Είναι ένα διαφορετικό σκέλος διερεύνησης, το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη», δήλωσε η κα Γιόχανσον μιλώντας στη συνεδρίαση της Επιτροπής Πολιτικών Ελευθεριών, Δικαιοσύνης και Εσωτερικών Υποθέσεων (LIBE), προσθέτοντας μάλιστα ότι «αυτή θα πρέπει να είναι πρώτη μας προτεραιότητα αυτή τη στιγμή».

Μάτια επιδεικτικά κλειστά

H κυβέρνηση μέσω του Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη: «Δεν θα δεχτούμε ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ και ΜΟΜΦΗ που στρέφεται κατά του Λιμενικού».

Ακολουθήστε το 20/20 Magazine στο Google News, στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
ΠΡΟΒΟΛΗ