Τέμπη: Τι συμβαίνει στην Εξεταστική Επιτροπή, ώστε 29 συγγενείς θυμάτων να στείλουν εξώδικο για τη διαδικασία της;

Ο αγώνας των ανθρώπων που θρηνούν για τα παιδιά τους, τους δικούς τους, που δολοφονήθηκαν στα Τέμπη, είναι διαρκής και ασταμάτητος. 

Τέμπη: Τι συμβαίνει στην Εξεταστική Επιτροπή, ώστε 29 συγγενείς θυμάτων να στείλουν εξώδικο για τη διαδικασία της;
ΠΡΟΒΟΛΗ

Στο e-mail μου, έρχεται ένα εξώδικο. Με την παρακάτω εισαγωγή. Για μία ακόμη φορά, αφήνω την ιδιότητά μου και το διαβάζω έξω από αυτήν.

Σας προτείνω να ανοίξετε την ψυχή σας πριν και μετά να διαβάσετε. Ο αγώνας των ανθρώπων που θρηνούν για τα παιδιά τους, τους δικούς τους, που δολοφονήθηκαν στα Τέμπη, είναι διαρκής και ασταμάτητος. 

Είναι από εκείνους που κάνεις σημαία. Για να την ανεμίζεις ενάντια σε κάθε εξουσία που σκοτώνει και δεν εξηγεί. Αλαζονικά πιστεύοντας ότι δεν χρειάζονται εξηγήσεις. Για το έγκλημα στα Τέμπη θα λογοδοτήσουν. Όλοι. 

Και αυτό θα το χρωστάμε ως κοινωνία στους ανθρώπους τους. Που έχοντας το ασήκωτο πένθος στις ψυχές τους, σηκώνουν τον αγώνα στις πλάτες τους. Για όλους μας.

«Σας κοινοποιώ την εξώδικη δήλωση πολλών συγγενών θυμάτων του δυστυχήματος των Τεμπών που επιδόθηκε  χθες 31-1-24 στον Πρόεδρο της Εξεταστικής Επιτροπής και αναγνώστηκε από αυτόν. Με αυτήν υποβάλλονται  συγκεκριμένα αιτήματα για τα οποία θα αποφανθεί η Επιτροπή, όπως ανακοινώθηκε. Όπως θα αντιληφθείτε, πρόκειται για ουσιαστική παρέμβαση και όχι μια καταγγελία. Ως συγγενής και εγώ θύματος και συνυπογράφων την εξώδικο, έχω εξουσιοδοτηθεί από όλους τους υπόλοιπους να γνωστοποιήσω προς τα ΜΜΕ το περιεχόμενο και τη σημασία αυτής της παρέμβασης. Ας σημειωθεί ότι αυτή δεν προέρχεται από τον Σύλλογο αλλά εκπορεύεται από ένα ευρύτερο αριθμό συγγενών, κάποιοι εκ των οποίων είναι μέλη του Συλλόγου.

Με εκτίμηση,

ΨΑΡΟΠΟΥΛΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ»

Το εξώδικο 

«Ενώπιον κάθε αρμόδιας αρχής

ΔΗΛΩΣΗ - ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ - ΑΙΤΗΣΗ

Των κάτωθι υπογεγραμμένων συγγενών θυμάτων του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών.

ΠΡΟΣ

Την Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής «για τη Διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών και όλων των πτυχών που σχετίζονται με αυτό», όπως εκπροσωπείται νόμιμα δια του Προέδρου της.

Είμαστε συγγενείς των αδικοχαμένων προσώπων μας, που επέβαιναν στις μοιραίες αμαξοστοιχίες που συγκρούστηκαν στην περιοχή των Τεμπών στις 28-2-2023. Ταυτόχρονα οι περισσότεροι εξ ημών έχουμε δηλώσει παραστάσεις προς υποστήριξη των κατηγοριών έναντι όλων των εμπλεκομένων, φυσικών και νομικών προσώπων, και συνεπώς παρακολουθούμε την ποινική υπόθεση και συμμετέχουμε σε αυτήν υπό την ανωτέρω ιδιότητά μας από την πρώτη στιγμή ανελλιπώς. 

Ως γνωστό η ανάκριση αυτής της υπόθεσης δεν έχει ακόμη περατωθεί, όμως είναι βέβαιο πως βαίνει προς το τέλος της, οπότε και θα έχει ασκηθεί το σύνολο των ποινικών διώξεων σε βάρος των κατηγορουμένων για όσες πράξεις τους αποδοθούν, ως επί το πλείστων κακουργηματικής μορφής. Με την παρούσα δήλωσή μας θα θέλαμε να εκφράσουμε τον ειλικρινή προβληματισμό μας αναφορικά με το χρόνο σύστασης Εξεταστικής Επιτροπής για το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών και το χρόνο διενέργειας των συνεδριάσεων αυτής, συνθήκες που άμεσα επηρεάζουν το αποτέλεσμα – πόρισμα αυτής, που θα εκδοθεί.

Από την έναρξη των συνεδριάσεων της Επιτροπής Σας (23-11-23) και μέχρι σήμερα και παρά τις προσδοκίες των πολιτών αυτής της χώρας και όλων ημών, είναι έντονη η εντύπωση, που τείνει να γίνει πεποίθηση, ότι δεν θα προκύψουν τα αναμενόμενα αποτελέσματα. 

Αντιθέτως διαβλέπουμε προσπάθεια συχνά δίχως νόημα διάχυσης πολιτικών ευθυνών διαφόρων πολιτικών προσώπων, που διετέλεσαν υπουργοί ή υφυπουργοί του Υπουργείου Μεταφορών.

Διακρίνουμε μια τάση απόδοσης ποινικών ευθυνών σε μεμονωμένα μη πολιτικά πρόσωπα, τάση που προσβάλλει τη νοημοσύνη μας. 

Δεν διαβλέπουμε καμία αξιόλογη προσπάθεια διερεύνησης ποινικών ευθυνών πολιτικών προσώπων και ως εκ τούτου, εκτιμούμε πως ελάχιστα πράγματα μπορεί να προσφέρει τη Εξεταστική Επιτροπή στην ουσιαστική διερεύνηση ποινικών ευθυνών πολιτικών προσώπων. 

Αντιθέτως εάν δεν επιδεικνύονταν τέτοιο σπουδή από την πλευρά κάποιων κομμάτων να συσταθεί και να ξεκινήσει τις εργασίες της αυτή η Εξεταστική Επιτροπή, αλλά ανέμενε η Βουλή πρώτα την ολοκλήρωση της ποινικής ανάκρισης που συνεχίζεται με την επιμέλεια των αρμόδιων δικαστικών λειτουργών (Ανακριτή και Εισαγγελέα Εφετών Λάρισας), θα υπήρχε κάποια πιθανότητα ουσιαστικής ανάδειξης των ποινικών ευθυνών των πολιτικών προσώπων. 

Οι λόγοι είναι αυτονόητοι και δεδομένου ότι ως μέλη της Εξεταστικής ασκείτε καθήκοντα ανακριτικά στην Εξεταστική Επιτροπή, το αντιλαμβάνεστε. Εφόσον όντως επιθυμείτε να διερευνήσετε εάν υπάρχουν ποινικές ευθύνες πολιτικών προσώπων για το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών, το καλύτερο που μπορείτε να πράξετε και σας προτείνουμε, είναι να διακόψετε τις συνεδριάσεις μέχρι την ολοκλήρωση της ανάκρισης που διεξάγεται ενώπιον του κ. Εφέτη Ανακριτή Λάρισας. Να ζητήσετε και να λάβετε αντίγραφα της ποινικής δικογραφίας, να τα μελετήσετε με προσοχή και χρόνο και κατόπιν να επανεκκινήσετε τις συνεδριάσεις σας. 

Είμαστε βέβαιοι πως τότε θα αντιληφθείτε την αναγκαιότητα να καταθέσουν και άλλοι μάρτυρες, με ουσιαστική συνεισφορά στη διερεύνηση ποινικών ευθυνών πολιτικών προσώπων. 

Άλλωστε αυτός είναι ο λόγος της σύστασης αυτής της Εξεταστικής Επιτροπής. Οτιδήποτε λιγότερο γεννά αμφιβολίες ως προς τους σκοπούς της Επιτροπής τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή.

Πρέπει να γνωρίζετε πως για την συντριπτική πλειοψηφία των συγγενών των θυμάτων αλλά και των πολιτών αυτής της χώρας, που αντιπροσωπεύετε, δεν είναι κυρίαρχη η απόδοση πολιτικών ευθυνών σε πολιτικούς. Η πολιτική ευθύνη περισσότερο αφορά εσάς τους πολιτικούς. Επιπλέον το να καταλήξει το κάθε κόμμα να εκδώσει δικό του πόρισμα για τις ποινικές ευθύνες πολιτικών προσώπων - προφανώς των άλλων κομμάτων - απλά θα επιβεβαιώσει την αποτυχία Σας. Είναι άλλωστε μια προσφιλέστατη πρακτική των Εξεταστικών Επιτροπών. Εδώ όμως κυρίες και κύριοι, μέλη της Εξεταστικής Επιτροπής, δεν διερευνάτε οικονομικά σκάνδαλα. Εδώ διερευνάτε ένα τρομερό και πρωτόγνωρο δυστύχημα, με την τεχνική του όρου έννοια, κατ' ουσίαν έγκλημα, και ως τέτοιο οφείλετε να το προσεγγίσετε. 

Διερευνάτε ποιοι και για ποιους λόγους ευθύνονται για το σοκαριστικό και εξαιρετικά βίαιο θάνατο αθώων ανθρώπων-επιβατών, που δεν φέρουν την παραμικρή υπαιτιότητα στην επέλευση του σιδηροδρομικού δυστυχήματος. 

Το πλέον σοκαριστικό είναι το νεαρό της ηλικίας των περισσοτέρων θυμάτων, που «θυσιάστηκαν» στο βωμό των σκοπιμοτήτων με ευθύνη των πολιτικών προσώπων. 

Αυτό δεν αποτελεί αναπαραγωγή αυθαίρετων εκτιμήσεων αλλά από τη δικογραφία στοιχειοθετημένων πράξεων και παραλείψεων πολιτικών προσώπων. Συνεπώς μη σπεύσετε να ολοκληρώσετε τις εργασίες της Εξεταστικής Επιτροπής.

Η παρούσα δήλωση - παρέμβασή μας ως πολίτες της χώρας και παθόντες από το διερευνούμενο δυστύχημα - έγκλημα των Τεμπών, που έχουμε άμεσο έννομο συμφέρον να παρεμβαίνουμε, πρέπει να γίνει σεβαστή από εσάς τα μέλη της Εξεταστικής Επιτροπής. Από την έγκυρη επιστημονική πληροφόρηση όλων μας αλλά και την προσωπική γνώση αρκετών εξ ημών επί της μέχρι στιγμής υπάρχουσας ποινικής δικογραφίας, και τη μελέτη αυτής, εύκολα έχουμε καταλήξει σε κάτι χρήσιμο και διαφωτιστικό για την Επιτροπή Σας. Υπάρχουν πολλοί και ουσιαστικοί μάρτυρες που αξίζει και πρέπει να εξεταστούν ενώπιον Σας και πραγματικά μπορούν να συνεισφέρουν τεκμηριωμένα στοιχεία και συμπεράσματα. Τέτοια στοιχεία μέχρι στιγμής δεν έχουν αναδειχθεί, ενώ γενικόλογες τοποθετήσεις ή ατεκμηρίωτες προσωπικές εκτιμήσεις από διάφορους που ήλθαν κι έφυγαν ή πρόκειται να εμφανιστούν ενώπιον Σας, δεν προσφέρουν τίποτα ουσιαστικό στην εξακρίβωση ποινικών ευθυνών πολιτικών προσώπων.

Τέλος σκόπιμο είναι να μην ξεχνάτε σε κάθε συνεδρίασή Σας πως σκοτώθηκαν 57 άνθρωποι, που θα μπορούσαν να είναι οι δικοί σας άνθρωποι. Να σεβαστείτε πως θρηνούν 57 οικογένειες τους αγαπημένους τους. Να ανταποκριθείτε στις προσδοκίες αυτών, που μετ' επιτάσεως απαιτούν να αποδοθεί δικαιοσύνη και όχι να ακούνε λόγια παρηγοριάς. Να αναλογιστείτε ότι είναι πλήρως συνειδητοποιημένοι πως δεν φταίει «κακιά ώρα» ή το ανθρώπινο λάθος και μόνο. Η φωνή αυτών των ανθρώπων δεν θα ακουστεί μόνο από κάποιους που κλήθηκαν να καταθέσουν ενώπιον Σας, αλλά θα συνεχίσει να ακούγεται και μετά το πέρας των συνεδριάσεών Σας και όπου αλλού απαιτηθεί. Παρά τον ανείπωτο πόνο μας, δεν θα αρκεστούμε σε καταγγελτικές δηλώσεις και εντυπώσεις. Θα απαιτήσουμε συγκεκριμένες ενέργειες, εν προκειμένω από Εσάς, ό, τι δηλώνουμε με την παρούσα. Σταθείτε λοιπόν στο ύψος των περιστάσεων και των συνταγματικά προβλεπόμενων αρμοδιοτήτων Σας.

ΣΑΣ ΚΑΛΟΥΜΕ

Να διακόψετε τις συνεδριάσεις μέχρι την ολοκλήρωση της ανάκρισης που διεξάγεται ενώπιον του κ. Εφέτη Ανακριτή Λάρισας. 

Να ζητήσετε και να λάβετε αντίγραφα της ποινικής δικογραφίας, να τα μελετήσετε με προσοχή και χρόνο και κατόπιν να επανεκκινήσετε τις συνεδριάσεις Σας. 

Να εξετάσετε και άλλους μάρτυρες, με ουσιαστική συνεισφορά στη διερεύνηση ποινικών ευθυνών πολιτικών προσώπων. Να εκδώσετε ένα κοινό πόρισμα».

Τι ζητούν

Οι Εικοσιεννέα (29) συγγενείς θυμάτων στο έγκλημα των Τεμπών που υπογράφουν, δεν ζητούν όπως λαθεμένα ερμηνεύεται, τη διακοπή των εργασιών τα Εξεταστικής Επιτροπής. Ζητούν να γίνει σωστά. 

Ας δούμε όμως τι συμβαίνει στην εξεταστική επιτροπή. Τι πηγαίνει λάθος;

H πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), Ιωάννα Τσιαπαρίκου ήταν εκείνη που στις 22.03.2023 απαντούσε σε έντονους τόνους στην «στοχοποίηση» της ΡΑΣ από την κυβέρνηση Μητσοτάκη: «Φτάνει με τον διασυρμό, τα ψέματα και τις δολοφονίες χαρακτήρα» έγραφε τότε και  έδινε απαντήσεις σχετικά  με όσα «έπρεπε» να πράξει η ΡΑΣ, «στον ελληνικό λαό και πρωτίστως στις οικογένειες των θυμάτων» των Τεμπών.

Σε ανάρτησή της, τότε, μιλούσε για νεότερη επόμενη παρέμβαση επί του θέματος: «Θα επανέλθουμε. Η Αλήθεια και το Δίκιο θα επικρατήσει».

Στην εξεταστική επιτροπή δεν ήταν έτσι ακριβώς όμως η κατάθεσή της. Καθώς επαναλάμβανε τη φράση «εμείς ελέγχουμε» και όταν την ρωτούσαν «δηλαδή τί ελέγχετε» άλλαζε πλώρη: «δεν μπορούμε να ελέγξουμε, είναι ευθύνη της εταιρείας να ελέγξει, εμείς δεχόμαστε τα χαρτιά που μας δίνουν».

Η πρόεδρος της ΡΑΣ δεν έδειξε να έχει αντίληψη της ευθύνης της και συμπεριφέρθηκε εντελώς γραφειοκρατικά. 

Ο πρώην πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (2011-2016), Βασίλειος Τσιαμαντής, αντίθετα ήταν σαφής: «Συμφωνώ απολύτως με τη θέση ότι ο ανθρώπινος παράγοντας είναι καθοριστικός, και αυτό το αναγνωρίζουν όλα τα συστήματα ασφαλείας», ανέφερε ο κ. Τσιαμαντής σημειώνοντας ότι σε όλες τις εκτιμήσεις κινδύνου ο παράγων άνθρωπος είναι πρωταρχικότατος.

Τόνισε όμως επίσης ότι και χωρίς προηγμένα συστήματα ασφαλείας η σιδηροδρομική επιχείρηση μπορεί να λειτουργεί ασφαλώς με τον Κανονισμό Κυκλοφορίας, είπε ότι όσο πιο προηγμένο και εξεζητημένο είναι ένα σύστημα ασφαλείας, προφανώς λιγοστεύει πάρα πολύ και εκμηδενίζει τα περιθώρια λάθους. Απόλυτος εκμηδενισμός μπορεί να μη γίνεται, διότι υπάρχει ανθρώπινος παράγοντας. «Αν κάποιο από τα στοιχεία (ενός προηγμένου συστήματος ασφαλείας) καταρρεύσει, προφανώς θα κληθεί ο άνθρωπος να χειριστεί αυτό το συμβάν [..] Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να υπάρχει σύστημα», συμπλήρωσε.

Και στην επόμενη συναφή ερώτηση, ο κ. Τσιαμαντής απάντησε ότι «εάν δούλευαν τα συστήματα ασφαλείας θα είχε σχεδόν εκμηδενιστεί ο κίνδυνος του ατυχήματος. Άλλο να έχεις έναν κίνδυνο ένα στο εκατομμύριο και άλλο έναν στο δισεκατομμύριο. [..] Στα risk assessments που κάνουν οι ειδικοί προφανώς σου μιλάνε με πιθανότητες. Διότι η ζωή είναι πιθανότητες. Πρέπει να το καταλάβουμε αυτό».

Σε άλλο μήκος κύματος ο Αθανάσιος Βούρδας (διευθύνων σύμβουλος ΕΡΓΟΣΕ 2015-2017) επαναλάμβανε διαρκώς το απονενοημένο ότι «τα συστήματα ασφαλείας δεν έχουν καμία σημασία, την ασφάλεια την εξασφαλίζει η ευλαβική τήρηση του κανονισμού».  Εδώ να αφήσουμε την πληροφορία ότι θα αναλάβει τη θέση του Γενικού Γραμματέα Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών.

Και ο Χρήστος Διονέλης (επικεφαλής ΕΡΓΟΣΕ 2015-2019) εξέφρασε το απίστευτο: «ο ανθρώπινος παράγοντας μόνο δίνει 100% ασφάλεια, τα ηλεκτρονικά συστήματα προσθέτουν κάτι παραπάνω». 

Για το δυστύχημα στα Τέμπη, εξέφρασε την έκπληξή του για το γεγονός ότι συνέβη σε διπλή γραμμή: «Όταν έχουμε διπλή γραμμή και υπάρχει μετωπική σύγκρουση δύο τρένων, αυτό είναι πρωτάκουστο. Αυτό φεύγει από τα όρια», δήλωσε χαρακτηριστικά. Παρότι υποστήριξε ότι δε θέλει να αποδώσει συγκεκριμένες ευθύνες, ο κ. Διονέλης αναφέρθηκε στον σταθμάρχη ο οποίος, σύμφωνα με τις πληροφορίες, έβλεπε για τέσσερα λεπτά στο τοπικό σύστημα ότι η εμπορική αμαξοστοιχία ήταν στην κάθοδο. Ερωτώμενος επανειλημμένα για την έλλειψη προσωπικού στον ΟΣΕ, υποστήριξε ότι μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα, όπως να κλείσουν κάποιοι σταθμοί ή να σταματήσει η λειτουργία τμήματος του δικτύου για κάποιες ώρες, αλλά δεν μπορεί να προκαλέσει ένα τέτοιο δυστύχημα.

Κυνικός, προσβλητικός και αλαζόνας

Πολύ ενδιαφέρουσα ήταν η κατάθεση του CEO της Hellenic Train Μαουρίτσιο Καποτόρτο στην Εξεταστική επιτροπή. Κυνικός έριξε όλες τις ευθύνες στον σταθμάρχη και στον νεκρό μηχανοδηγό και δεν είπε ούτε μία συγγνώμη.

«Την ευθύνη την έχει ο σταθμάρχης, δεν υπάρχει καμία απολύτως ευθύνη στην εταιρεία μας» ενώ ταυτόχρονα παραδέχτηκε ότι δεν έχει λάβει στοιχεία της δικογραφίας, δεν έχει καταγραφές από ασυρμάτους, ότι τα βαγόνια στην Ελλάδα είναι παλαιών προδιαγραφών και δεν τηρούν τους κανονισμούς πυρασφάλειας στην Ιταλία και στην Ευρώπη, αλλά "το επιτρέπει ο νόμος".

Ενδεχόμενο της ψευδορκίας

Η εξοργιστική κατάθεση του ισχυρού άνδρα της Hellenic Train, Μαουρίτσιο Καποτόρτο, ένωσε συμπολίτευση και αντιπολίτευση. Σε τέτοιο βαθμό που αποφάσισαν να αποστείλουν την κατάθεση του στον Εισαγγελέα-Ανακριτή για να διερευνήσει το ενδεχόμενο της ψευδορκίας.

Στον παρακάτω διάλογο, ο Μαουρίτσιο Καποτόρτο,  παραδέχεται ότι η αστυνομία έδωσε εντολή στον ΟΣΕ και ο ΟΣΕ έδωσε εντολή στην Hellenic Train για τη μεταφορά των βαγονιών από το σημείο της σύγκρουσης. Πράγμα που κανείς ξεκάθαρα δεν έχει πει μέχρι τώρα. 

Επί του θέματος, ρωτήθηκε και ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ  Παναγιώτης Τερεζάκης, ο οποίος επιβεβαίωσε την αστυνομική εντολή και μάλιστα επιφυλάχθηκε να επανέλθει με το όνομα του αστυνομικού που την μετέφερε προφορικά στους αρμοδίους του ΟΣΕ.

Μαουρίτσιο Καποτόρτο (Μάρτυς): «Το προσωπικό μας που ήταν παρόν επιτόπου βοήθησε όλους όσοι ασχολήθηκαν, γιατί όλοι όσοι ασχολούνται με την απομάκρυνση, το δομικό σκέλος, είναι ο διαχειριστής της υποδομής που ζητάει τη συνδρομή και αρωγή της εταιρείας, δηλαδή τους τεχνικούς μας, ώστε να βοηθήσουν στην απομάκρυνση. Εμείς στηρίξαμε όλη τη διαδικασία με το προσωπικό μας, τους συνδρομητές, τους αρωγούς που απεστάλησαν από τη Θεσσαλονίκη, μαζί με όλες τις δυνάμεις της Αστυνομίας, της πολιτικής προστασίας και των ατόμων που ήταν παρόντες και τους τεχνικούς της. Εναποθέσαμε όλα τα υπολείμματα αυτά του στόλου, και τα κατεστραμμένα, σε έναν χώρο, σε έναν τόπο, που μας διέθεσε η αστυνομική αρχή, ώστε να υπάρχει η ασφάλεια φύλαξης, και το τροχαίο υλικό, το οποίο ενεπλάκη στο δυστύχημα, το οποίο εξακολουθήσαμε να φυλάσσουμε με προσωπικό δικό μας και με προσωπικό εξωτερικό, δηλαδή με ιδιωτική εταιρεία φύλαξης».

Νικόλαος Βρεττός: «Άρα, μας λέτε σαφώς ότι εσείς συνδράματε με το προσωπικό σας αλλά αυτή η τάχιστη απομάκρυνση των συντριμμιών από τον τόπο του εγκλήματος ήταν ευθύνη του διαχειριστή, της πολιτικής προστασίας ή του διαχειριστή του ΟΣΕ -δεν ξέρω ποια εταιρεία ήταν αρμόδια για τις υποδομές- ή της ΤΡΑΙΝΟΣΕ; Πείτε μας με σαφήνεια ποιος ήταν ο υπεύθυνος».

Μαουρίτσιο Καποτόρτο (Μάρτυς): «Συγνώμη. Οι αρχές δημόσιας ασφάλειας. Η Αστυνομία, που αποφασίζει την απομάκρυνση όταν υπάρχει… που εντέλλεται στον διαχειριστή της υποδομής να απομακρύνει το υλικό. Η σιδηροδρομική εταιρεία, επειδή έχει την τεχνογνωσία, παρεμβαίνει για την απομάκρυνση αμέσως ή εμμέσως, μέσω γερανοφόρων οχημάτων που είναι ειδικά για την απομάκρυνση. 

Αλλά η αλυσίδα λήψης αποφάσεων είναι: αστυνομικές δυνάμεις, διαχειριστής της υποδομής -που έχει την άμεση ευθύνη της σιδηροδρομικής υποδομής- και η εταιρεία η σιδηροδρομική, που είναι κάτοχος, ιδιοκτήτρια των τρένων, του τροχαίου υλικού».

Κωνσταντίνος Φλώρος: «Μάλιστα. Μας είπατε πως πήρατε εντολή από την Αστυνομία για την απομάκρυνση των βαγονιών και την επισκευή της γραμμής;».

Παναγιώτης Τεραζάκης (Μάρτυς): «Σωστά».

Κωνσταντίνος Φλώρος: «Υπάρχει γραπτώς αυτή η εντολή;».

Παναγιώτης Τερεζάκης (Μάρτυς): «Όχι, δόθηκε προφορικά στο Τμήμα Γραμμής».

Κωνσταντίνος Φλώρος: «Από ποιον; Γνωρίζουμε;».

Παναγιώτης Τερεζάκης (Μάρτυς): «Από αστυνομικό, από προσωπικό της Αστυνομίας. Συγκεκριμένα, όχι δεν γνωρίζω».

Κωνσταντίνος Φλώρος: «Εμείς θέλουμε το όνομά του».

Παναγιώτης Τερεζάκης (Μάρτυς): «Δεν το γνωρίζω, αλλά μπορούμε να ρωτήσουμε και να μάθουμε».

Κωνσταντίνος Φλώρος: «Θα το ήθελα αυτό, να ρωτήσετε και να το μάθετε».

Από πλευράς ΟΣΕ, ποιος έλαβε αυτή την εντολή; Με ποιον έγινε η επικοινωνία;

Παναγιώτης Τερεζάκης (Μάρτυς): «Το Τμήμα Γραμμής Λάρισας μαζί με το Τμήμα Ηλεκτροκίνησης Λάρισας».

Κωνσταντίνος Φλώρος: «Ωραία. Θα θέλαμε να μας γνωστοποιήσετε τα ονόματα όλων των εμπλεκομένων και του αστυνομικού που έδωσε την εντολή».

Οι τρεις της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων, της λεγόμενης Γεραπετρίτη 

Ο Βασίλης Προφυλλίδης μέλος της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων αναφέρθηκε τόσο στα Τέμπη όσο και στην ασφάλεια των δρομολογίων των τρένων, έκανε σαφές ότι η ολιγωρία των αρμοδίων υπουργείων και της κυβέρνησης ήταν αυτή που οδήγησε στο θάνατο τους συνανθρώπους μας καθώς «ο αυτόματος έλεγχος κυκλοφορίας των τρένων θα μπορούσε να είχε υλοποιηθεί σε λίγους μήνες το πολύ σε ένα με δύο χρόνια».

Υπογραμμίζοντας ότι «Δεν μιλάμε για μια ολόκληρη υποδομή ενός σιδηροδρόμου που χρειάζεται απαλλοτριώσεις, χωματουργικά και είναι κάτι που θέλει πολύ χρόνο. Σε λίγους μήνες, το πολύ σε δύο χρόνια, θα μπορούσε να είχε τοποθετηθεί και να λειτουργήσει το συγκεκριμένο σύστημα» επεσήμανε και συμπλήρωσε ότι στις «Σκανδιναβικές χώρες αυτά τα συστήματα χρησιμοποιούνται από την δεκαετία του 1980».

Σε ερώτηση μάλιστα σε τι ποσοστό αυτά τα συστήματα έχουν βαθμό αστοχίας υπογράμμισε ότι «αν λειτουργούσε ίσως να είχαμε ένα ατύχημα το 5000 και μετά», δηλαδή, σε 2.977 χρόνια.

Γιατί δεν ασχολήθηκαν με τη φωτιά;

Όμως τόσο εκείνος όσο και ο Χρήστος Πυργίδης -οι δύο από τους τρεις δηλαδή της επιτροπής Γεραπετρίτη- δήλωσαν ξεκάθαρα ότι δεν ασχολήθηκαν καθόλου με το ζήτημα της φωτιάς και της έκρηξης και μάλιστα ο δεύτερος είπε το πολύ ξεκάθαρο: «αποφασίσαμε να μην ασχοληθούμε με το θέμα της φωτιάς».

Δήλωση που όπως ήταν αναμενόμενο προκάλεσε  έντονη αναταραχή: «Μα πως είναι δυνατόν να το αγνοήσετε, δεν το θεωρήσατε σημαντικό;». 

Ενώ σαφώς ετέθη το θέμα από αρκετούς βουλευτές: «εδώ έχουμε ένα σημαντικό κενό, θα πρέπει να καλέσουμε τις άλλες δύο επιτροπές διερεύνησης που ασχολήθηκαν με το θέμα αυτό για να μας ενημερώσουν».

Ο τρίτος, ο Ιωάννης Χαλκιάς τόνισε ότι έγιναν φοβερά λάθη, ξεκινώντας από τον ανθρώπινο παράγοντα, ο οποίος λειτούργησε λαθεμένα σε όλες τις δραστηριότητες του, και φτάνοντας στα τεχνολογικά συστήματα τα οποία δεν λειτουργούσαν ή δεν λειτούργησαν εκείνο το βράδυ, ωστόσο σημείωσε ότι ο κύριος αίτιος αυτής της μεγάλης δυστυχίας ήταν ο σταθμάρχης, ο οποίος, όπως και οι μηχανοδηγοί, έκαναν «τραγικά λάθη».

Και πρόσθεσε «Εμείς καταλήξαμε στο ότι οι ευθύνες ξεκινάνε από κάτω και μπορούν να φτάσουν μέχρι πάνω. Ο βαθμός της ευθύνης του καθενός είναι θέμα που θα διερευνήσει η δικαστική εξουσία. Δεν μπορώ να πω εγώ ότι έχει ποινική ευθύνη ο διοικητής του ΟΣΕ ή της ΕΡΓΟΣΕ, εάν δεν έχουμε πλήρη γνώση του φακέλου. Και αυτή τη στιγμή, μόνο ο ανακριτής της Λάρισας έχει γνώση».

Από την Εξεταστική Επιτροπή πέρασαν ακόμα ως μάρτυρες:

Ο προσωρινός διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης, ο οποίος απέδωσε στον σταθμάρχη και τον μηχανοδηγό την ευθύνη για την τραγωδία, αποφεύγοντας να δώσει σαφή απάντηση εάν η ύπαρξη συστημάτων ασφαλείας θα είχε αποσοβήσει το δυστύχημα. Η επιμονή του μάρτυρα να βγάλει εκτός κάδρου τη συμπολίτευση για την ανυπαρξία συστημάτων ασφαλείας, όπως τηλεδιοίκηση, σηματοδότησης και ETCS, οδήγησε μάλιστα τον εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ, Βασίλη Κόκκαλη, στο συμπέρασμα πως «δεν θέλει να πάει κόντρα στην κυβέρνηση» και πρόσθεσε «Υπήρχε περίπτωση να πείτε κάτι ενάντια στην κυβέρνηση;». 

Ο μεταβατικός και αν. διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Αθανάσιος Κοτταράς, που κατηγορείται για παράβαση καθήκοντος λόγω της μετάταξης του μοιραίου σταθμάρχη, την χαρακτήρισε «νόμιμη» και απάντησε στον βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Γιάννη Σαρακιώτη πως δεν υπάρχει ηλικιακό όριο στις μετατάξεις, αλλά αρνήθηκε ότι ένας 70χρονος θα μπορούσε να αναλάβει χρέη σταθμάρχη. «Κρίνατε ικανό τον σταθμάρχη;»,«Τον έκρινα ικανό να μεταταχθεί».

Η εισηγήτρια του ΠΑΣΟΚ, Μιλένας Αποστολάκη, επέμενε να διαβιβαστούν όλα τα στοιχεία για τις προσλήψεις που έγιναν στον ΟΣΕ με μπλοκάκι επί ημερών του κ. Κοτταρά, αφήνοντας σαφείς αιχμές για πελατειακό καθεστώς και λέγοντας «Θα τις φέρετε όλες». 

Ο παραιτηθείς, μετά το δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου 2023, επικεφαλής του ΟΣΕ Σπύρος Πατέρας είπε ότι ουδεμία εισήγηση έλαβε από τις αρμόδιες διευθύνσεις ή από συνδικαλιστικούς φορείς για να κλείσει ο σιδηρόδρομος για λόγους ασφάλειας, με βάση και τα εξώδικα των μηχανοδηγών, ωστόσο όταν ερωτήθηκε από την βουλευτή του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, Μιλένα Αποστολάκη, εάν θα ξαναϋπέγραφε το εξώδικο που έστειλε τον Νοέμβριο του ‘22 και που, σύμφωνα τη βουλευτή, ανέφερε ότι «εισέρχεται ο οργανισμός σε μία περίοδο εκσυγχρονισμού [..] και ασφάλειας αντίστοιχης των απαιτήσεων της εποχής και της χώρας» η απάντηση του κ. Πατέρα ήταν απρόσμενα, ίσως, σαφέστατη και ειλικρινής καθώς είπε ένα μονολεκτικό «όχι».

Επίλογος 

Η προηγούμενη εβδομάδα όμως άνηκε στην Μαρία Καρυστιανού και στη συγκλονιστική κατάθεση της στην Εξεταστική Επιτροπή. Δε θα τη σχολιάσω. Δεν τολμώ.

Απλά δείτε την.

Ακολουθήστε το 20/20 Magazine στο Google News, στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
ΠΡΟΒΟΛΗ