Ο μύθος του Alpha Male και οι άντρες «παλαιάς κοπής»

Εδώ και αρκετά χρόνια ακούμε τον όρο «alpha male» να χρησιμοποιείται όλο και περισσότερο από άνδρες που νιώθουν την ανάγκη να υποστηρίζουν την «ανωτερότητά» τους δημόσια και σε κάθε ευκαιρία που θα βρουν. Ο όρος αυτός έχει αντικαταστήσει κατά μεγάλο ποσοστό τον «άνδρα παλαιάς κοπής» και έχει "περάσει" στις νεότερες γενιές ανδρών και αγοριών που τόσο ανασφαλή νιώθουν, ώστε να χρησιμοποιούν την φράση αυτή συνέχεια.

Ο μύθος του Alpha Male και οι άντρες «παλαιάς κοπής»
ΠΡΟΒΟΛΗ

Παίρνοντας τα πράγματα από την αρχή, καλό είναι να ξεκαθαρίσουμε ότι δεν υπάρχει ο όρος «alpha male». Ή μάλλον υπήρχε μέχρι τα τέλη του 20ου αιώνα, αλλά ο ίδιος του ο δημιουργός τον ακύρωσε, λέγοντας πως η επιστημονική του έρευνα είχε πάρα πολλά κενά.

Ο David Mech, αμερικανός βιολόγος, πρωτοχρησιμοποίησε τον όρο για να περιγράψει τα ηγετικά αρσενικά στις αγέλες των λύκων, υποστηρίζοντας πως τα αρσενικά αυτά έχουν μία αρχηγική φύση, η οποία τα καθιστά ανώτερα στις αγέλες, ενώ κάποια άλλα αρσενικά δεν διαθέτουν τα ίδια χαρακτηριστικά.

Όπως ήταν φυσικό, ένα κίνημα ανδρών με στερεοτυπικά, ρατσιστικά και μισογυνιστικά χαρακτηριστικά, βρήκε τον όρο που αφορούσε τις αγέλες των λύκων και των ενέταξε στον ανθρώπινο αρσενικό πληθυσμό, για να τονίσει πως υπάρχουν δύο είδη ανδρών:

α) οι alpha males που είναι σωματικά και ψυχικά δυνατοί, δεν κλαίνε και είναι πάντοτε αρχηγοί και

β) οι beta males που είναι ουσιαστικά όλοι οι υπόλοιποι άνδρες που δεν ταιριάζουν στον πρώτο τύπο.

Με αυτόν τον πλήρως στερεοτυπικό και ρατσιστικό τρόπο, αυτή η ομάδα ανδρών διατυμπάνιζε την ανωτερότητά της για πάρα πολλά χρόνια, από το 1970 (και την καθιέρωση του όρου), έως και τα τέλη του 20ου αιώνα.

Τότε, ο David Mech, ανακοίνωσε πως η έρευνά του είναι αντιεπιστημονική και άκυρη, καθώς, ανά τα χρόνια, παρατήρησε πως στις αγέλες λύκων, μετά από κάποια ηλικία, τα αρσενικά και τα θηλυκά έχουν τους ίδιους ακριβώς ρόλους και αρμοδιότητες, παρακαλώντας μάλιστα να σταματήσει η κυκλοφορία και δημοσίευση της έρευνάς του.

Παρόλα αυτά, ακόμη και η ακύρωση του όρου από τον ίδιο του τον δημιουργό, δεν σταμάτησε εκατομμύρια άνδρες από την επίμονη και συνεχή χρήση του όρου αυτού, βλάπτοντας με αυτόν τον τρόπο την ψυχική υγεία πολλών νεαρών αγοριών και υποστηρίζοντας αντιεπιστημονικά δεδομένα.

Γιατί, όμως, πιστεύω και γράφω ότι ο όρος «alpha male» βλάπτει σοβαρά πολλά νεαρά και μεγαλύτερα άτομα παγκοσμίως;

Αρχικά, ας πω τα αυτονόητα και ας δούμε γιατί ο όρος και γενικότερα το σκεπτικό των δύο τύπων ανδρών είναι λάθος.
Σύμφωνα με τις βασικές αρχές της ψυχολογίας - κοινωνιολογίας υπάρχουν πολλά είδη αρρενωποτήτων και όχι μόνο alpha και beta, επομένως ο όρος είναι λάθος εξαρχής.

Αλλά και κοινωνικά προκαλεί μεγάλη ζημιά σε κάθε άνδρα ή αγόρι που νιώθει πως δεν ανήκει στην κατηγορία alpha.

Από την στιγμή που ένα αγόρι έρχεται στην ζωή, πρέπει να υπακούσει στους κανόνες μίας πατριαρχικής και παραδοσιακής ελληνικής κοινωνίας που του λέει συνέχεια πως για να είναι alpha male και να έχει αξία, πρέπει να παίζει με τρακτέρ και αμάξια, να μην φοράει ρούχα με έντονα χρώματα, αν φορέσει ροζ είναι «γκέι» ή «θηλυπρεπής» και όταν μεγαλώσει πρέπει να επιβάλλεται σε όλους και ειδικά στις γυναίκες που «είναι κατώτερες και ανήκουν στο σπίτι».

Ας αναρωτηθούμε, λοιπόν, πόσο πιεστικό είναι ένα τόσο δογματικό αφήγημα που δεν αφήνει περιθώρια "λαθών" και σε περίπτωση μίας εξαίρεσης από τους κανόνες, σε καταδικάζει και σε υποτιμά.

Στην σημερινή Ελλάδα έχουμε δυστυχώς πολλούς και πολλές εκπροσώπους του ψευδο-κινήματος αυτού, από τα social media μέχρι και την πολιτική, με περιπτώσεις όπως αυτή της κυρίας Λατινοπούλου, πολιτευόμενης με την ΝΔ, που πρόσφατα μας ενημέρωσε πως αν οι άνδρες ενδιαφέρονται για τα μαλλιά τους, τότε η Τουρκία θα εισβάλλει πιο εύκολα στην Ελλάδα και θα φτάσει Σύνταγμα.

Πως πρέπει να απαντάμε σε αυτό το κίνημα λοιπόν;

Με επιχειρήματα που τους αποδεικνύουν λάθος στο ευρύ κοινό και με αδιαφορία προς τους ίδιους.

Τα κείμενα που δημοσιεύονται στην κατηγορία «Απόψεις» εκφράζουν αποκλειστικά τον/την συντάκτη/τριά τους και οι όποιες τοποθετήσεις και θέσεις τους δεν συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 20/20 Magazine.
Ακολουθήστε το 20/20 Magazine στο Google News, στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
ΠΡΟΒΟΛΗ