H Rosalia, η Σάττι, το shock value, η γκάφα της ΕΡΤ και η meta-μουσική

Αφήνοντας στην άκρη τα ζητήματα γούστου, το καλό, το κακό και το άσχημο, το πανηγυράκι της Eurovision και την meta-μουσική, ας καταφύγουμε στην ανάλυση που πάντα μας φτάνει πιο κοντά στην πραγματικότητα. Το παρόν γράφεται υπό το πρίσμα του μιντιακού παιχνιδιού και του shock-value.  

H Rosalia, η Σάττι, το shock value, η γκάφα της ΕΡΤ και η meta-μουσική
ΠΡΟΒΟΛΗ

Η Μαρίνα η Σάττι ξέρει καντάρια μουσική. Απόφοιτη του Μπέρκλι που hot-dog να ψήνεις απ' έξω και να είναι το παράθυρο ανοιχτό κάτι αρπάζεις. Αυτό το αφήνουμε απ' έξω και οριακά είναι επιβαρυντικός παράγοντας.

Επίσης έχει φωνάρα. Έχει μια πολύ δουλεμένη φωνή, κανείς δεν μπορεί να την κατηγορήσει ως τεμπέλα. Είχε το ταλέντο και έχτισε σε αυτό με δουλειά. Αυτά είναι τα εύκολα και τα φανερά.

Όμως όταν κάνεις μουσική με πρόγραμμα κοπιάροντας την K-pop, δηλαδή πας να χωρέσεις διαφορετικά είδη μουσικής και στο κομμάτι πέφτουν 9 ή 11 συντελεστές, γίνεται ένα mash up. Ένα κακό mash up γιατί υπάρχουν άνθρωποι που το ανάγουν σε τέχνη.

 

Meta-μουσική, meta-τέχνη, αναφορές

Στα ντοκιμαντέρ που έχουν βγει για την K-pop βλέπεις πως οι άνθρωποι έχουν αναγάγει αυτό το είδος μουσικής σε επιστήμη. Μιλάμε για ένα παγκόσμιο φαινόμενο, με συνταγές και ρόλους. Ένα ομαδικό παιχνίδι.

Βλέπεις πως τα bands φτιάχνονται με σκληρές οντισιόν με προαποφασισμένες θέσεις, ύφος και ρόλους, με σενάριο σε βάθος χρόνων, όπου η μουσική προκύπτει μαρκετίστικα. Σκοπός είναι τα περισσότερα views, το hype και τα γεμάτα στάδια. Ποπ βάση, λίγο ροκ, λίγο ραπ σε ένα κουπλέ, ιδανικά από 3 έως 4 διαφορετικά είδη μουσικής, ώστε να κλείνει το μάτι σε μεγαλύτερο κοινό. Και πιάνει. Αν το κάνεις με συνταγή ΕΡΤ, έφαγες τα μούτρα σου.

Ο καθένας υποδέχεται το ζάρι με την δική του οπτική. Ψ*λιές θα διαβάσεις πολλές, χρόνος να υπάρχει. Τι τρολ, τι σχόλιο ενάντια στην μοντέρνα μουσική, τι αναφορά στα Τέμπη (για όνομα ρε) διάβασαν τα ματάκια μας. Τα πιο εύστοχα σχόλια όμως στέκονταν στο κοπιάρισμα μέχρι αηδίας της Rosalia. Ναι δεν υπάρχει παρθενογένεση στην τέχνη, αλλά στείλτε την Ροζαλία ρε παιδιά. Όχι την Σάττι με autotune και ύφος Rosalia.

To φαινόμενο Rosalia

Όσα βλέπετε στη Σάττι τα έχει κάνει η Rosalia before it was cool. Φτάνει μόνο να ακούσεις το Tucutum και δίπλα να βάλεις το Con Altura. Οι παύσεις, τα μπρέικς δηλαδή, το ύφος, το ντύσιμο, τα χορευτικά, όλα. ΟΛΑ.

Ανακάλυψε η Rosalia τα χορευτικά ρε φίλε; Όχι, προφανώς όχι, αλλά μιλάμε για copy-paste πολλών διαφορετικών κομματιών. Με ένα περιτύλιγμα που αγγίζει το έθνικ, για να κερδίσουμε και λίγο το TikTok. 

Στο TikTok, το Ζάρι έχει πάρει ήδη -όχι πρωτιά- χρυσό μετάλλιο. Αλλά αυτό είναι που θες; Το shock-value και το γραφικό; Αν ναι, τέλεια. Αν όχι, τα μισά από όσα είχε το βίντεο κλιπ παίζει να τα έχει κάνει ο Τσάκωνας το '80 με πιο αυθεντικό τρόπο.

Φτάνοντας στη Σάττι βλέπεις πως το μεγαλύτερο reference, η μεγαλύτερη αναφορά είναι στην ίδια την Rosalia. 

Σκοπός είναι μια νέα πρόταση ή μια αλλόγλωσση πρόταση της Rosalia; Ταυτόχρονα εντάσσονται διαφορετικά είδη. Αγνό Bollywood το ορθόδοξο, ρεγκετόν από τα LIDL, παρότι υπάρχει ρουμάνικη-ρομά ρεγκετόν που είναι πολύ πιο αυθεντική, τραπ, έθνικ μουσική, ποπ και ένα βίντεο κλιπ που «φτύνει στα μούτρα τον νεοελληνικό πολιτισμό σας». Ώπα, παιδιά, σιγά την επανάσταση, να βάλουμε παπούτσια πρώτα.

«Αυτοί είστε» είναι το μήνυμα ή έτσι το μεταφράζουν κάποιοι; Δεν μας πετάει στα μούτρα καμία αλήθεια, αγκαλιάζοντας το τετράπτυχο ταρίφας, Taxi driver το γαλλικό για την ακρίβεια, καγκουριά, φέτα και κουλέρ λοκάλ.  

«Μα είναι στημένο για γιουροβίζιον, είναι meta-kitch»

H εποχή του Τόνι Σφήνου πάει 15 χρόνια και βάλε. Έχουμε μια Άννα Γούλα, έχουμε βγάλει σωστό trash που το βλέπαμε στις 04:00 τα ξημερώματα μετά από ξίδια, δεν χρειαζόμαστε την Σάττι να μας μάθει το trash.

Με τα διαρκή references, τις αναφορές, δεν κάνεις δική σου πρόταση. Κάνεις κολάζ. Αυτές οι διαπιστώσεις δεν έρχονται αφ' υψηλού. Αφ' υψηλού μονάχα για την ΕΡΤ, καθώς κάθε συμμετοχή χρηματοδοτείται από τον δημόσιο φορέα. Η ΕΡΤ του meta-πολιτισμού δεν έχει πολλά να δώσει.

Όσο για την διαρροή, δεν γνωρίζω πως γίνεται διαρροή στο Youtube ενός βίντεο από τον επίσημο λογαριασμό. Κατσικοσύνη ναι, είναι κάτι διαφορετικό. Η Eurovision αφορά μόνο στο γεγονός πως αποτελεί δημόσιο φορέα και μια πρόταση ακόμα και πειραματική, καλό είναι να είναι αυθεντική. Όχι meta-κλοπή.

ΥΓ. Μια οφειλόμενη συγγνώμη στους φοιτητές που τους μάτωσαν σήμερα, γιατί υπερασπίστηκαν το δίκιο τους και το δίκιο μας. Το ίδιο το Σύνταγμα της χώρας που μια κυβέρνηση το έχει αναγάγει σε κουρελόχαρτο. Επιστρέφουμε άμεσα σε εσάς.

Τα κείμενα που δημοσιεύονται στην κατηγορία «Απόψεις» εκφράζουν αποκλειστικά τον/την συντάκτη/τριά τους και οι όποιες τοποθετήσεις και θέσεις τους δεν συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη του 20/20 Magazine.
Ακολουθήστε το 20/20 Magazine στο Google News, στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
ΠΡΟΒΟΛΗ