27ες Νύχτες Πρεμιέρας: Οι 14 ταινίες που διεκδικούν τη Χρυσή Αθηνά στο Διεθνές Διαγωνιστικό

14 ανεξάρτητες ταινίες απ' όλο τον κόσμο που έχουν μνημονευθεί και βραβευθεί στα μεγάλα κινηματογραφικά Φεστιβάλ, διεκδικούν το βραβείο στο φετινό γεμάτο εκπλήξεις διαγωνιστικό πρόγραμμα των 27ου Φεστιβάλ «Νύχτες Πρεμιέρας».

27ες Νύχτες Πρεμιέρας: Οι 14 ταινίες που διεκδικούν τη Χρυσή Αθηνά στο Διεθνές Διαγωνιστικό

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας «Νύχτες Πρεμιέρας» επέστρεψε για 27η χρονιά, αισιόδοξο και πλήρως προσαρμοσμένο στις νέες συνθήκες, επαναλαμβάνοντας την επιτυχή υβριδική εκδοχή της περσινής διοργάνωσης, προσιτή σε όσο το δυνατόν περισσότερους σινεφίλ θεατές.

Από την Αυστρία μέχρι τη Βραζιλία και από τη Μάλτα μέχρι την Ιαπωνία, 14 ταινίες απαρτίζουν φέτος το Διεθνές Διαγωνιστικό πρόγραμμα του φεστιβάλ. Πολλές από αυτές αποτελούν το ντεμπούτο ή την δεύτερη σκηνοθετική απόπειρα των δημιουργών τους, σε ένα τμήμα που όπως πάντα επιχειρεί να αναδείξει τα νέα ταλέντα και τους πιο περιζήτητους δημιουργούς του αύριο.

Μεγάλη απόδραση (Great freedom)
Σκηνοθεσία: Σεμπάστιαν Μάιζε

Στη μεταπολεμική Γερμανία, κι ενώ ακόμη η ομοφυλοφιλία τιμωρείται ως ποινικό αδίκημα, ένας άντρας φυλακίζεται ξανά και ξανά εξαιτίας των σεξουαλικών του προτιμήσεων. Καθώς η ταινία διατρέχει είκοσι χρόνια της ζωής του, ο εγκλεισμός του μετατρέπεται σε έναν επίμονο αγώνα για επιβίωση και για τη διατήρηση του δικαιώματος σε ό,τι ο ίδιος ορίζει ως πόθο και ως ανεξαρτησία. Θαρραλέο δράμα και ταυτόχρονα ανορθόδοξη ιστορία αγάπης, με θαυμάσια ερμηνεία από τον διαρκώς ανερχόμενο Φρανς Ρογκόφσκι («Transit»), το τολμηρό φιλμ κέρδισε φέτος το Βραβείο της Επιτροπής στο τμήμα «Ένα Κάποιο Βλέμμα» του Φεστιβάλ Καννών.

Luzzu
Σκηνοθεσία: Άλεξ Καμιλέρι

Μαλτέζος ψαράς παλεύει να κερδίσει τίμια τα προς το ζην για τη σύζυγο και το νεογέννητο παιδί τους, κόντρα στον σκληρό ανταγωνισμό, την παράνομη αλιεία και τις κλίκες που λυμαίνονται την ιχθυαγορά του νησιού. Τουλάχιστον μέχρι τη στιγμή που θα αναγκαστεί να υποκύψει στους κανόνες του παιχνιδιού. Σκηνοθετικό ντεμπούτο κοινωνικού ρεαλισμού που θα έκανε τους αδελφούς Νταρντέν περήφανους, από την πλέον ανέλπιστη γωνιά του κινηματογραφικού χάρτη (Μάλτα), με ένα απόλυτα δίκαιο βραβείο ερμηνείας στο Φεστιβάλ του Σάντανς για τον ερασιτέχνη -και ψαρά στην πραγματική ζωή- πρωταγωνιστή του.

Cryptozoo
Σκηνοθεσία: Ντας Σο

Ενήλικο animation οργιαστικής ψυχεδέλειας, εμπνευσμένο απ’ το progressive σύμπαν των 70s, το «Cryptozoo» συνιστά ένα εκθαμβωτικό καλειδοσκόπιο χρωμάτων και φαντασίας. Μέσα του, κυνηγοί και προστάτες μυστηριωδών πλασμάτων συγκρούονται για το δικαίωμα στην ουτοπία, την ήττα του καπιταλιστικού ενστίκτου και την επιβίωση της διαφορετικότητας. «Τζουράσικ Παρκ» βουτηγμένο σε ψυχότροπες ουσίες με τις φωνές των Μάικλ Σέρα και Αγγελικής Παπούλια. Βραβείο Καινοτομίας στο Φεστιβάλ Σάντανς, Ειδική Μνεία στο Φεστιβάλ Βερολίνου και Βραβείο Καλύτερου Animation στο Fantasia.

Μπρουνό Ρεϊντάλ: Εξομολόγηση ενός δολοφόνου (Bruno Reidal: Confession of a murderer)
Σκηνοθεσία: Βενσάν Λε Πορτ

Γαλλική επαρχία, 1905. Στο δάσος που περιβάλλει το χωριό του, ο νεαρός Μπρουνό Ρεϊντάλ δολοφονεί βίαια ένα αγόρι και στη συνέχεια παραδίδεται αμέσως στις αρχές. Στη φυλακή, ανακρίνεται για εβδομάδες από μια ομάδα τριών γιατρών που του ζητούν να ανατρέξει στο παρελθόν του αδυνατώντας να κατανοήσουν τις θανατηφόρες παρορμήσεις του. Βασισμένο σε αληθινή ιστορία, το ντεμπούτο του Βενσάν Λε Πορτ σκιαγραφεί με κλινική ακρίβεια το πορτρέτο ενός μανιακού δολοφόνου και ισορροπώντας μαεστρικά μεταξύ ευαλωτότητας και απόλυτης ανατριχίλας, εξερευνά το πώς θρησκοληψία, πατριαρχία και καταπιεσμένη σεξουαλικότητα διαπλέκονται στη ρίζα όπου φυτρώνει το άνθος του Κακού.

Φύγαμε (Hit the road)
Σκηνοθεσία: Πάνα Παναχί

Η ταινία ξεκινά στη μέση ενός road trip αγνώστου προορισμού και προελεύσεως. Μια τετραμελής οικογένεια κινείται σχεδόν συνωμοτικά προς τη Δύση. Κανείς δεν ξέρει, ούτε και πρέπει να μάθει πού πηγαίνουν. Ειδικά ο εξάχρονος γιος (συγκρατήστε το όνομα Ραγιάν Σαρλάκ). Ένα ταλαιπωρημένο SUV, που διασχίζει τις δαντελένιες οροσειρές της Περσίας, γίνεται το ιδανικό όχημα για ένα συγκινητικό ντεμπούτο. Σκηνοθέτης πολλά υποσχόμενος, ο γιος του Τζαφάρ Παναχί παρακολουθεί τα σιωπηλά πάθη να γίνονται μουσική στη διαπασών και στη συνέχεια να δραπετεύουν από τα ανοιχτά παράθυρα για να συναντήσουν έννοιες όπως η οικογένεια και η ανιδιοτελής αγάπη.

Ο πρώτος θάνατος της Ζουάνα (The first death of Joana)
Σκηνοθεσία: Κριστιάν Ολιβέιρα

Νότια Βραζιλία, καλοκαίρι. Η δεκατριάχρονη Ζουάνα αποχαιρετά μία αγαπημένη της συγγενή. Η πρώτη της θλίψη συνοδεύεται, όμως, με ένα αναπάντητο αίνιγμα: αληθεύει ότι η «θεία Ρόζα» έφυγε χωρίς να έχει βρεθεί ποτέ με άντρα; Μαζί με την κολλητή της, η Ζουάνα ξεκινά μια έρευνα για το παρελθόν της Ρόζα συνειδητοποιώντας ότι, όπως και η ίδια, όλες οι γυναίκες στην οικογένειά της έχουν από ένα μυστικό. Θαυμάσια ταινία ενηλικίωσης, που προσεγγίζει πολύπλευρα την εφηβική ψυχοσύνθεση μέσα από τις ζωές και τα μυστικά των άλλων, την απώλεια, την φιλία, αποθεώνoντας την σεξουαλικότητα που πάντα ανακοινώνει αναπάντεχα τον ερχομό της.

Βότσαλα (Pebbles)
Σκηνοθεσία: Βινοθράζ Π. Σ.

Σε μια αχαρτογράφητη περιοχή της Ινδίας, ένα αγόρι αποφασίζει να πάρει θέση στην αντιπαράθεση των γονιών του και το άγριο σκηνικό της ερήμου μετατρέπεται σε ένα καθαρτήριο όπου σκόρπιες ψυχές γυρεύουν την άκρη σε έναν ατέρμονο ορίζοντα. Ο ήλιος είναι ο μόνος μάρτυρας σε ένα αριστοτεχνικό δράμα πλασμένο από φως, σκόνη κι όση ελπίδα χωράει σε μια παιδική χούφτα γεμάτη βότσαλα. Χρυσή Τίγρης στο Φεστιβάλ του Ρότερνταμ για ένα σινεμά που μιλά για σύγχρονα θέματα σε μια δική του μυστηριακή διάλεκτο.

Ανθρώπινος παράγοντας (Human factors)
Σκηνοθεσία: Ρόνι Τρόκερ

Μια μυστηριώδης εισβολή μασκοφόρων στο εξοχικό σπίτι μιας εύπορης οικογένειας από τη Γερμανία πυροδοτεί υπόκωφες εκρήξεις στα θεμέλιά της, αποκαλύπτοντας την υποκειμενικότητα της αλήθειας και ξεγυμνώνοντας την ευθραυστότητα των δεσμών. Καθώς η αυξανόμενη παράνοια που διεισδύει στην οικογένεια κινηματογραφειται με χανεκική προσήλωση και οι έμφυλοι ρόλοι αναλύονται με την τόλμη μιας «Ανωτέρας Βίας», αυτό το υπόγειας έντασης θρίλερ συστήνεται ως ένα παζλ το οποίο ο θεατής καλείται να συναρμολογήσει, χωρίς να έχει απαραίτητα όλα τα κομμάτια στη διάθεσή του.

Αμνός (Lamb)
Σκηνοθεσία: Βάλντιμαρ Γιόχανσον

Σε μια απομονωμένη γωνιά της Ισλανδίας, ένα παντρεμένο ζευγάρι καλωσορίζει το απρόσμενο δώρο της φύσης που θεωρεί ότι του παρουσιάζεται με τη μορφή ενός μυστηριώδους νεογέννητου. Όμως η φύση δεν συνηγορεί με την άποψη του ζεύγους. Ο Μπέλα Ταρ εκτελεί χρέη παραγωγού, η Νούμι Ραπάς παραδίδει μια από τις καλύτερες ερμηνείες της και ο τολμηρός αυτός συνδυασμός φολκλορικού δράματος και υπερφυσικού τρόμου είναι έτοιμος να χαρίσει στον πρωτοεμφανιζόμενο δημιουργό του αναγνώριση ανάλογη με εκείνη που πέτυχε ο Ρόμπερτ Έγκερς («Ο Φάρος») χάρη στο συναφούς ατμόσφαιρας και λογικής «The Witch». Βραβείο Πρωτοτυπίας στο φετινό Φεστιβάλ Καννών.

Λιμπερτάδ (Libertad)
Σκηνοθεσία: Κλάρα Ροκέτ

Η δεκαπεντάχρονη Νόρα περνά ένα πληκτικό καλοκαίρι με τη γιαγιά και τη μητέρα της στο εξοχικό της εύπορης οικογένειάς τους στην Καταλονία. Ώσπου έρχεται η Λιμπερτάδ, η σπιρτόζα κόρη της Κολομβιανής υπηρέτριάς τους, για να της χαρίσει μία φίλη - ίσως και κάτι παραπάνω. Το παζάρι με την ενηλικίωση και τη σεξουαλικότητα, ο ταξικός παράγοντας και ασφαλώς η έννοια της θηλυκότητας, που εδώ εκτείνεται σε τρεις γενιές, πρωταγωνιστούν στο εξαίσιων ισορροπιών ντεμπούτο της Κλάρα Ροκέτ, το οποίο διαποτίζεται από εκείνη τη γνώριμη και κάπως εθιστική μελαγχολία των εφηβικών καλοκαιριών που καθορίζουν χαρακτήρες και αναμνήσεις, καθώς γυρεύουν αφορμή να εκραγούν μπροστά στην προοπτική του καινούργιου.

Αζόρ (Azor)
Σκηνοθεσία: Αντρέας Φοντάνα

Στην υπό δικτατορία Αργεντινή του 1980, ένας Ελβετός τραπεζικός εξαφανίζεται κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες. Όταν ο αντικαταστάτης του αναλαμβάνει να διερευνήσει ο ίδιος την υπόθεση, βυθίζεται σε ένα μυστήριο που εκτυλίσσεται πίσω από τις βαριές πόρτες μεγαλοαστικών γραφείων και τους πυκνούς κήπους των νεόπλουτων ευνοούμενων του καθεστώτος. Με ένα εντυπωσιακό και (γοητευτικά) αταξινόμητο σκηνοθετικό ντεμπούτο, ο πρωτοεμφανιζόμενος Αντρέας Φοντάνα περιπλανιέται σε σκοτεινούς διαδρόμους της εξουσίας και της σύγχρονης διπλωματίας με πυξίδα του την πλοκή ενός θρίλερ συνωμοσίας και έμμεση λογοτεχνική αναφορά την «Καρδιά του Σκότους» του Τζόζεφ Κόνραντ.

Άγιο πνεύμα (The sacred spirit)
Σκηνοθεσία: Τσέμα Γκαρσία Ιμπάρα

Μια σέχτα ουφολόγων στο Λεβάντε της Ισπανίας χάνει τον ηγέτη της και ο κλήρος πέφτει στον υπαρχηγό να συνεχίσει το έργο του εκλιπόντος, την ώρα που η τοπική κοινωνία παρακολουθεί ανάστατη την υπόθεση εξαφάνισης ενός κοριτσιού. Πολύ πέρα από μια εύκολη σάτιρα προς τους απανταχού συνωμοσιολόγους που υπάρχουν εκεί έξω, το υπόγεια σοκαριστικό ντεμπούτο του Γκαρσία Ιμπάρα πατάει όλες τις σωστές νότες αποτυπώνοντας μια πραγματικότητα τρομακτικά φάλτσα. Στην αρχή χαμογελάς, όμως μέχρι το φινάλε το όποιο γέλιο θα σου έχει παγώσει. Ειδική Μνεία στο Φεστιβάλ του Λοκάρνο.

Νύχτα της φωτιάς (Prayers for the stolen)
Σκηνοθεσία: Τατιάνα Ουέσο

Σε μια απομονωμένη πόλη στα βουνά του Μεξικού, τα κορίτσια έχουν αγορίστικα κουρέματα και έχουν μάθει να τρέχουν προς υπόγεια κρησφύγετα όταν τα μαύρα SUV των καρτέλ εμφανίζονται από μακριά. Μόνο που μια μέρα, ένα από αυτά δεν θα προλάβει να κρυφτεί εγκαίρως. Ένα ταξίδι ενηλικίωσης τριών κοριτσιών σε έναν κόσμο δηλητηριασμένο από τη βία, η οποία δεν αποτυπώνεται ποτέ αλλά υπογραμμίζει κάθε σκηνή, μια μελέτη στο φάσμα της γυναικείας φιλίας και ένα συμπαγές κράμα λυρισμού με σκληρό ρεαλισμό, μέσα σ’ ένα φιλμ τσαλακωμένης ομορφιάς που απέσπασε Ειδική Μνεία στο τμήμα «Ένα Κάποιο Βλέμμα» του Φεστιβάλ Καννών.

Εύθραυστη ισορροπία (A balance)
Σκηνοθεσία: Γιούτζιρο Χαρουμότο

Φιλόδοξη ντοκιμαντερίστα που εργάζεται για τηλεοπτικό σταθμό διερευνά τις λεπτομέρειες ενός σχολικού σκανδάλου που οδήγησε σε δύο αυτοκτονίες, αλλά βλέπει το υλικό της να λογοκρίνεται. Όμως ένα μυστικό που θα έρθει στην επιφάνεια και αφορά όχι μόνο τις ζωές τρίτων αλλά και τη δική της, θα τη φέρει σε άμεση σύγκρουση με την ηθική της. Η υπεράσπιση της αλήθειας στο μέσο μιας υποκριτικής ιαπωνικής κοινωνίας, που προσπαθεί κακήν κακώς να απαρνηθεί τις αμαρτίες της, μετατρέπεται σε ένα βραδυφλεγές και πολυεπίπεδο δράμα, διακεκριμένο σε ορισμένα από τα μεγαλύτερα κινηματογραφικά φεστιβάλ της Ασίας.

Περισσότερες πληροφορίες στο https://www.aiff.gr.

Το ωρολόγιο πρόγραμμα του 27ου ΔΦΚ της Αθήνας ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣμπορείτε να βρείτε πατώντας ΕΔΩ.

ΠΡΟΒΟΛΗ
ΠΡΟΒΟΛΗ
ΣΧΟΛΙΑ
Το 20/20 magazine σέβεται απόλυτα το δικαίωμα του αναγνώστη/ριας, να εκφράζει ανεμπόδιστα και ελεύθερα τις απόψεις του/της στο πλαίσιο ενός ελεύθερου και κόσμιου διαλόγου. Παρόλα αυτά υπογραμμίζουμε ρητά ότι τα σχόλια των επισκεπτών του www.2020mag.gr, εκφράζουν και απηχούν αποκλειστικά τον χρήστη/ρια και μόνον αυτόν. Το www.2020mag.gr διατητηρεί το δικαίωμα να μην αναρτά ή/και να διαγράφει απρεπή, υβριστικά και διαφημιστικά σχόλια (απαγορεύονται επίσης τα σχόλια που παραπέμπουν με ενεργό link σε άλλες ιστοσελίδες). Οι χρήστες που θα χρησιμοποιούν ύβρεις, απρεπείς εκφράσεις ή θα προκαλούν, θα αποκλείονται.