Χρυσός Φοίνικας με ελληνικό άρωμα - Τα βραβεία του 75ου φεστιβάλ Καννών

Ο Σουηδός Ρούμπεν Οστλουντ προστέθηκε στον μικρό κατάλογο των σκηνοθετών που έχει κερδίσει δύο Χρυσούς Φοίνικές, μαζί με τον Κεν Λόουτς, τον Εμίρ Κουστορίτσα, τον Μπιλ Ογκούστ, τον Φράνσις Φορντ Κόπολα, τον Σοσέι Ιμαμούρα, τον Μίκαελ Χάνεκε και τους αδερφούς Νταρντέν, με την καινούργια του ταινία Το Τρίγωνο της Θλίψης. Στην παραγωγή της ταινίας συμμετείχε και η ελληνική Heretic και είναι γυρισμένη στη Χιλιαδού της Εύβοιας, στον επίγειο εκείνο παράδεισο όπου ξεφεύγουμε από τη ζέστη της Αθήνας. Είναι λοιπόν και ελληνική νίκη.

Χρυσός Φοίνικας με ελληνικό άρωμα - Τα βραβεία του 75ου φεστιβάλ Καννών

Όταν έχει ζήσει κάποιος/α τη μαγεία του φεστιβάλ των Καννών, άμα είναι μακριά πονάει. Γιατί οι Κάννες είναι η Μέκκα του κινηματογράφου, εκεί παίζονται οι πιο σπουδαίες νέες ταινίες, εκεί συναντιούνται οι πιο σημαντικοί άνθρωποι του σινεμά.

Προσπάθησα να ακολουθήσω λίγο τις προβολές διαβάζοντας κριτικές από Έλληνες διαπιστευμένους δημοσιογράφους που ήταν εκεί και από τον Peter Bradshaw. Παλιά καραβάνα της κινηματογραφικής κριτικής, ο Bradshaw ανέβαζε κάθε μέρα ένα βιντεάκι με τις ταινίες που είχε δει και διάφορα σχόλια, καθισμένος στην σουίτα του σε ξενοδοχείο της παραλιακής με θέα την Κρουαζέτ.

Την προτελευταία μέρα ομολόγησε στο κοινό του πως πρώτη φορά οι κριτικοί ήταν τόσο διχασμένοι μεταξύ τους σχετικά με τις ταινίες που έβλεπαν. Κι αυτό αποτυπώθηκε σε δυο διπλά βραβεία, αλλά και ένα επιπλέον. Έμειναν έξω ‘φαβορί’ όπως το Crimes of the Future του Κρόνενμπεργκ , τα Αδέρφια της Λέιλα που είχε πάρει νωρίτερα το βραβείο της Παγκόσμιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, η τελευταία ταινία του ρουμάνου Κριστιάν Μουντζίου και άλλες ταινίες που είχαν αρέσει πολύ.

Την τελετή παρουσίασε η Βιρζινί Εφιρά, και ξεκίνησε με το βραβείο στην καλύτερη ηθοποιό το οποίο πήρε η Ιρανή Ζαρ Αμίρ Εμπραχαμί για την ταινία HOLY SPIDER του Αλί Αμπασί. .

Το βραβείο Καλύτερης Ανδρικής Ερμηνείας κέρδισε ο Κορεάτης Σονγκ Καν – Χο, ο γνωστός μας από τα προπέρσινα Παράσιτα και άλλες ταινίες του Μπον Τζουν Χο, για την ερμηνεία του στην ταινία BROKER του επίσης βραβευμένου στις Κάννες για τους Κλέφτες Καταστημάτων Κορε έντα.

Το βραβείο Καλύτερου Σεναρίου πήγε στον Αιγύπτιο Ταρίκ Σάλεχ, που ζει και εργάζεται στη Σουηδία για το BOY FROM HEAVEN, μια ιστορία πολιτικής ίντριγκας στο μεγάλο Θρησκευτικό Πανεπιστήμιο του Καϊρου, Αλ Άζαρ. Η ταινία φυσικά και δεν γυρίστηκε στην Αίγυπτο και ο Σάλεχ αφιέρωσε συγκινημένος το βραβείο του στις νέες και τους νέους αιγύπτιους/ες κινηματογραφιστές και κινηματογραφίστριες.

Το Βραβείο της Επιτροπής μοιράστηκαν το LE OTTO MONTAGNE των Felix van Groeningen και Charlotte Vandermeersch και το ΕΟ του Τζέρσι Σμολιμόφσκι. Ο 84χρονος Πολωνός σκηνοθέτης επέστρεψε μετά από χρόνια με μια ιταλο-πολωνική εκδοχή του Au Hazard Baltazhar του Μπρεσόν, με πρωταγωνιστή ένα γαϊδουράκι πολωνικής ράτσας που μεταφέρθηκε στην Ιταλία για να παίξει μαζί με τα σαρδήνικα γαϊδουράκια, των οποιων ο σκηνοθέτης απαριθμούσε στο κοινό τα ονόματα.

Charlotte Vandermeersch είπε πως με το LE OTTO MONTAGNE ήθελαν να κάνουν μια ταινία για τη ζωή που είναι ταυτόχρονα κάτι εύθραυστο και δυνατό, ο δε Felix van Groeningen μίλησε για τις δυσκολίες και τη γοητεία να δουλεύουν στην Ιταλία, πως έμαθαν Ιταλικά κ.λπ.

Εικάζω πως οι δυο σκηνοθέτες ερωτεύτηκαν κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων γιατί κυριολεκτικά …δεν κρατιόντουσαν και φιλήθηκαν με πάθος πριν κατέβουν από τη σκηνή.

Κι επειδή μάλλον δε γίνεται να φύγουν από τις Κάννες χωρίς ένα κάποιο βραβείο οι αδερφοί Νταρντέν, η Επιτροπή τους έδωσε ένα ειδικό βραβείο για τα 75α γενέθλια του φεστιβάλ για την ταινία τους TORI ET LOKITA. Πρόκειται για την ιστορία δυο νεαρών μεταναστών από την Αφρική, την οποία ένας εκ των δύο αδερφών –μη με ρωτήσετε, δεν ξέρω ποιος– την αφιέρωσε στον φούρναρη της Μπεζανσόν που έκανε δώδεκα μέρες απεργία πείνας για να μην απελάσουν το βοηθό του.

Το Βραβείο Σκηνοθεσίας πήρε ο Παρκ Τσακ Ουόκ για το DECISION TO LEAVE, άλλο ένα σκοτεινό θρίλερ στην παράδοση της Υπηρέτριας και του Oldboy, για το οποίο είχαν γράψει όλοι τα καλύτερα. 

Το Μεγάλο Βραβείο, που κι αυτό μοιράστηκε στα δύο, το έδωσε ντυμένος στα λευκά ο Χαβιέ Μπαρντέμ, ο οποίος αφού μίλησε, και αυτός, για την επιστροφή στην κανονικότητα του σινεμά και στις αίθουσες, έδωσε συγχαρητήρια στον ‘πιο μεγάλο σκηνοθέτη’, τον καλλιτεχνικό διευθυντή του φεστιβάλ, Τιερί Φρεμό.

To Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής ήταν 100% γαλλόφωνο και πήγε στην Κλαιρ Ντενί για το STARS AT NOON, ένα πολιτικό δράμα που αναφέρεται στην Νικαράγουα αλλά είναι γυρισμένο στον Παναμά, και στον πολύ νεαρό Βέλγο Λουκάς Ντοντ (τρίτωσαν οι βελγικές νίκες) για το CLOSE.

Ο σκηνοθέτης του Κοριτσιού, που είχε κερδίσει στο Ένα Κάποιο Βλέμμα λίγα χρόνια πριν, επιστρέφει πάλι με μια ενδοσκόπηση της εφηβείας και σκύβει πάνω στη σχέση ανάμεσα σε δυο αγόρια. Πολύ μικρός στην ηλικία λοιπόν, ήταν φοβερά αμήχανος και διάβαζε ένα λόγο που είχε γράψει από πριν….να βρίσκεται. Είχε όμως ένα δυναμικό κοινό που τον επευφημούσε σε όλη τη διάρκεια. 

And the Palme d’or goes to…

Στην καυστική σάτιρα του Ρούμπεν Οστλουντ TRIANGLE OF SADNESS. Το βραβείο του παρέδωσαν μαζί ο Πρόεδρος της Επιτροπής Βενσάν Λιντόν και ο Αλφόνσο Κουαρόν, που περνούσε, είδε φως, μπήκε και έδωσε τον Χρυσό Φοίνικα.

Όπως και πέρυσι με το Τιτάν, και φέτος η Επιτροπή επέλεξε μια ταινία που δίχασε. Τους άλλους μάλλον, γιατί ο Λιντόν βεβαίωσε πως όλα τα βραβεία δόθηκαν με ευρεία πλειοψηφία από τα μέλη της Επιτροπής.

Άντε και του χρόνου!

Ακολουθήστε το 20/20 Magazine στο Google News, στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
ΠΡΟΒΟΛΗ
ΠΡΟΒΟΛΗ