Το Emotions του Μιχάλη Καλκάνη είναι μια μουσική απόδραση σε έναν τόπο πανέμορφο και λυτρωτικό

Ο εξαιρετικός jazz καλλιτέχνης Μιχάλης Καλκάνης μιλά στο 2020mag.gr για το νέο άλμπουμ του Emotions, για τις ιδιαίτερες απαιτήσεις της ζωντανής ηχογράφησής του στο Μέγαρο Μουσικής, καθώς και για τους δύο μεγάλους κόσμους -της Ανατολής και της Δύσης- που κουβαλάει όχι μόνο στα άλμπουμ του, αλλά και στη στάση ζωής του.

Το Emotions του Μιχάλη Καλκάνη είναι μια μουσική απόδραση σε έναν τόπο πανέμορφο και λυτρωτικό
ΠΡΟΒΟΛΗ

Όταν μία δισκογραφική δουλειά έχει την ικανότητα να σε ταξιδέψει σε έναν τόπο που, από τη μία, αναπαύει βαθιά την ψυχή σου, και από την άλλη, εξάπτει τις αισθήσεις και τη φαντασία σου, τότε είναι μία από αυτές που κρατάς στη δισκοθήκη σου σαν ένα αεροπορικό εισιτήριο διαρκείας. Αυτό ακριβώς μας προσφέρει ο Μιχάλης Καλκάνης με το νέο άλμπουμ του Emotions, που κυκλοφόρησε από τη United We Fly στις 10 Ιουνίου: ένα ταξίδι σε ένα πανέμορφο μουσικό σύμπαν που συνδυάζει τις ζωντανές ηχογραφήσεις και την αυθεντική μουσική έκφραση της στιγμής με ένα εξαιρετικά καλοδουλεμένο ηλεκτρονικό περιβάλλον.

Πόσο απαιτητική ήταν η διαδικασία της ζωντανής ηχογράφησης μιας τέτοιας λεπτομερούς δουλειάς, μουσικά και ηχητικά, όπως το Emotions, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών;

Η αλήθεια είναι ότι θυμάμαι να είμαι σε δίλημμα λίγο πριν την τελική απόφασή μου να ηχογραφήσουμε τον δίσκο στο Μέγαρο. Θα μπορούσαμε να πάμε σε ένα από τα στούντιο που ήδη ξέραμε και όλα θα ήταν πολύ πιο απλά. Θυμάμαι να είμαι στα τηλέφωνα με τον ηχολήπτη μας Πάνο Ριζόπουλο συζητώντας τα συν και τα πλην της κάθε περίπτωσης. Από την αρχή πάντως είχα κλικάρει με την περίπτωση του Μεγάρου. Ήθελα πολύ να γράψουμε το δίσκο σε ένα χώρο ο οποίος θα επιδρούσε σε μεγάλο βαθμό με την ηχητική και την ενέργειά του και το Μέγαρο ήταν ιδανικό γι’ αυτό. Φυσικά όλα ήταν πιο περίπλοκα σε αυτή την περίπτωση, κουβαλήματα, στήσιμο, πατέντες, αλλά είχαμε ένα πολύ ωραίο Steinway πιάνο και μια αίθουσα με πολύ ωραία ηχητική, οπότε άξιζε με το παραπάνω τον κόπο. Σε όλο αυτό το εγχείρημα βοήθησε και η πολύ θετική διάθεση από την πλευρά του Μεγάρου και θα ήθελα να ευχαριστήσω από εδώ και προσωπικά τον καλλιτεχνικό διευθυντή κ. Γιάννη Βακαρέλη. 

Το τελικό αποτέλεσμα ανταποκρίνεται στο όραμα που είχατε στο μυαλό σας όταν κάνατε τις συνθέσεις για το άλμπουμ;

Ναι, νομίζω τα καταφέραμε. Τα περισσότερα από τα κομμάτια τα είχα γράψει αρχικά στο πιάνο ή στο κοντραμπάσο, οπότε τον τελικό ήχο μπορούσα μόνο να τον φανταστώ. Ευτυχώς, μέσα από τις ζωντανές εμφανίσεις μας είχαμε την ευκαιρία να δοκιμάσουμε πράγματα και φυσικά βοήθησε πολύ ότι ο καθένας μας μέσα στο σχήμα κουβαλάει έναν δικό του μουσικό κόσμο, μία δική του μουσική πρόταση. Οπότε δεν ήμουν μόνος μου σε όλο αυτό. Δεν ήταν εύκολο πάντως, οι ισορροπίες ήταν λεπτές, ειδικά σε πολλά από τα κομμάτια όπου συνυπάρχουν τα ακουστικά όργανα με ηλεκτρονικούς ήχους και τύμπανα. Επίσης η ζωντανή ηχογράφηση είναι πάντα μια πρόκληση, στη δική μας περίπτωση έπρεπε να συντονιστούν οι διαθέσεις αλλά και η «συγκέντρωση» 6 ατόμων. Κάθε φορά που ηχογραφείς ένα κομμάτι, ένας να μην είναι συντονισμένος, πρέπει να το ξαναδοκιμάσουμε από την αρχή. Από την άλλη, βέβαια, ευτυχώς είχαμε τον χώρο μια ολόκληρη εβδομάδα στη διάθεσή μας. Τα κομμάτια ήταν ήδη δουλεμένα από τις ζωντανές εμφανίσεις, οπότε μπορέσαμε τις τελευταίες 2-3 μέρες που ήδη είχαμε «ζεσταθεί» να επικεντρωθούμε στο κυνήγι του καλύτερου take από κάθε κομμάτι. Ακούγοντας τώρα πλέον το υλικό τελειωμένο, είμαστε πολύ ικανοποιημένοι και χαρούμενοι και ανυπομονούμε να παίξουμε ζωντανά και να ξαναηχογραφήσουμε παρέα!

Η μουσική επικοινωνία των δύο μεγάλων κόσμων, της Ανατολής και της Δύσης, έχει αποτελέσει αντικείμενο εργασίας και πειραματισμού για πολλούς Έλληνες μουσικούς και δημιουργούς. Στη δική σας περίπτωση, πώς ακριβώς λειτουργεί αυτό;

Είναι κάτι που με απασχολεί σχεδόν από τότε που με θυμάμαι να ασχολούμαι με τη μουσική. Με γοητεύουν και οι δύο κόσμοι, τα ακούσματα που είχα ως παιδί ήταν και από τις δύο πλευρές. Μεγαλώνοντας ανακαλύπτω ότι και η ίδια στάση ζωής μου, πέρα από τη μουσική, φέρει στοιχεία και από τους δύο κόσμους. Τώρα, κάποιος θα μπορούσε να πει ότι αυτός ο δημιουργός που μοιράζεται και στους δύο αυτούς κόσμους μειονεκτεί σε σύγκριση με κάποιον άλλον, ο οποίος επικεντρώνεται στον ένα από τους δύο και καταφέρνει έτσι να κατακτήσει μεγαλύτερο βάθος στη γνώση του. Να εξειδικευτεί και να φτάσει σε πιο υψηλό επίπεδο την τέχνη του, όπως για παράδειγμα ένας καθαρά παραδοσιακός μουσικός ή κάποιος συνθέτης κλασικής μουσικής από την άλλη. Έχει βάση κάτι τέτοιο.

Από την άλλη, όταν γνωρίζεις και στην πορεία αγαπάς και τους δύο αυτούς κόσμους, κάποια άλλα παράθυρα ανοίγουν για εσένα τα οποία δεν θα ανοίγαν αν ήσουν προσανατολισμένος μόνο στον έναν από αυτούς. Βρίσκεις αντιστοιχίες, μπορείς να κάνεις zoom out αλλά και να ανακαλύψεις ότι στο ίδιο βάθος μπορείς να φτάσεις και από τους δύο δρόμους. Οπότε σίγουρα γίνεσαι λιγότερο απόλυτος και ίσως αυτό γενικά σου χαρίζει μια ευελιξία και προσαρμοστικότητα, αξίες πολύ σημαντικές για εμένα. Έχοντας όλα αυτά στο μυαλό μου, μεγαλώνοντας απολαμβάνω να εξερευνώ και τους δύο κόσμους, άλλοτε περισσότερο τον έναν άλλοτε τον άλλο και όταν γράφω ή παίζω μουσική, χωρίς καμιά επιτήδευση τους αφήνω να μιλήσουν ή καλύτερα να συνομιλήσουν μεταξύ τους. Στο συγκεκριμένο σχήμα, κάποιες από τις αγαπημένες μου στιγμές είναι η συνύπαρξη της κρητικής λύρας με sequencer & drums, ή η φόρμα και οι γραμμένες μελωδίες με τον αυτοσχεδιασμό, η συνάντηση κάποιων μονών ρυθμών που θυμίζουν Ανατολή με groovy «δυτική αίσθηση» και άλλες πολλές!  

Τι άλλαξε και τι έμεινε το ίδιο για το Mihalis Kalkanis Group μέσα σ’ αυτή την τριετία που οδήγησε στη δισκογραφική αποτύπωση του Emotions;

Ο αρχικός στόχος του σχήματος ήταν να παρουσιαστεί ζωντανά η μουσική μου με μια ομάδα ξεχωριστών μουσικών σε κάποιον ιδιαίτερο χώρο της Αθήνας. Ο πρώτος μου προσωπικός δίσκος με τίτλο Scarborough Tales είχε κυκλοφορήσει πριν 15 χρόνια, και πριν 5 περίπου χρόνια ο δεύτερος με τίτλο World Echoes in Athens, ένα πολύ ιδιαίτερο project στο οποίο συνεργάστηκα με τον ξεχωριστό φωτογράφο Τάσο Βρεττό. Παρόλαυτα εώς τότε δεν είχα παίξει τη μουσική μου ζωντανά, και ήθελα πολύ να το δοκιμάσω. Κάπως έτσι κλείστηκε το πρώτο live του Mihalis Kalkanis Group στη σκηνή του Six Dogs. 

Μέσα σε αυτά τα τρία χρόνια καταφέραμε παρέα και παίξαμε στα σημαντικότερα ελληνικά φεστιβάλ, όπως το Athens Jazz Festival, το Summer Nostos Festival /SNFCC, το Athens Epidaurus Festival αλλά και στο εξωτερικό το Palma Jazz Festival (SP), το Aglan Jazz Festival (CY) κ.ά. Μέσα από αυτές τις πολύ ξεχωριστές παραστάσεις η ομάδα έδεσε, τα κομμάτια βρήκαν με τρόπο φυσικό το δρόμο τους στη live εκδοχή τους και κάπως έτσι αισθανθήκαμε την ανάγκη να αποτυπωθεί όλη αυτή η πορεία σε ένα δίσκο που θα ηχογραφούσαμε ζωντανά. Έτσι περνάμε στην επόμενη μας φάση, όπου προς το παρόν σχεδιάζουμε την παρουσιάση του δίσκου (μέσα στο Σεπτέμβριο πιθανά) και σε δεύτερη φάση τις επόμενες εμφανίσεις μας στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Κάτι που σίγουρα μένει το ίδιο είναι η διάθεση για να βρεθούμε και πάλι, να προβάρουμε και να παίξουμε μουσική παρέα.   

Νιώθετε μεγαλύτερη πληρότητα επάνω στη σκηνή την ώρα της συναυλίας ή τη στιγμή που μόλις έχετε ολοκληρώσει μία νέα σύνθεση;

Χμμ, δύσκολα μετρήσιμο μέγεθος η πληρότητα... (γέλια) Προσωπικά, πληρότητα έχω νιώσει καταφέρνοντας κάτι αληθινά σημαντικό, μετά από μια μεγάλη προσπάθεια, η οποία είχε διάρκεια και με έφερε αντιμέτωπο με τον ίδιο μου τον εαυτό.  Όταν κέρδισα μια μεγάλη και σημαντική προσωπική μάχη. Τέτοιες στιγμές έχω βιώσει νεότερος στη διάρκεια των σπουδών μου, όταν π.χ. πήρα το δίπλωμα στο κοντραμπάσο ή όταν ολοκλήρωσα το μεταπτυχιακό μου στην Αγγλία.  Αργότερα θυμάμαι έντονα τη στιγμή που παίζαμε τελευταίο κομμάτι στο Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου ή στο σπίτι το βράδυ που είχα τελειώσει και άκουγα πλέον ολοκληρωμένο το πρόσφατο single Believe, στο οποίο η μουσική μου συνομιλεί με το ποίημα του Τάσου Λειβαδίτη Πιστεύω μέσω της πολύ δυνατής αφήγησης του Δημήτρη Καταλειφού.  Δεν νομίζω ότι μπορώ να τις συγκρίνω αυτές τις στιγμές. Καθεμία τους αποτελούσε ένα μεγάλο και σημαντικό στόχο τη δεδομένη χρονική στιγμή. Τη μεγαλύτερη πάντως πληρότητα νομίζω τη βιώνουμε όταν αποκτούμε παιδιά και το ενδιαφέρον σε αυτή την περίπτωση είναι ότι το αίσθημα πληρότητας το βιώνουμε από την πρώτη σχεδόν στιγμή... πριν καν ξεκινήσει η προσπάθεια (για τους άντρες τουλάχιστον)...

Υπάρχει κάτι ακόμα που θα θέλατε να ξέρει ο ακροατής του Emotions πριν πατήσει το κουμπί για την πρώτη ακρόαση;

Ο δίσκος αυτός ιδανικά φτιάχτηκε για να τον ακούσεις ταξιδεύοντας ή στο σπίτι ένα από εκείνα τα ήσυχα βράδια που έχουμε ανάγκη να ταξιδέψουμε με το νου. Ιδανικά με ακουστικά ή καλά ηχεία!! 


Follow Mihalis Kalkanis
Facebook | Instagram


Ακούστε ολόκληρο το άλμπουμ Emotions του Mihalis Kalkanis Group από τη σελίδα της United We Fly.


INFO 

Mihalis Kalkanis Group

Emotions 

Tracklist

1) Alone
2) Together
3) Global Dance
4) Memories
5) Flowing
6) Escaping
7) Karpathos
8) For You

ΜΟΥΣΙΚΟΙ
Λευτέρης Ανδριώτης: 
λύρα, πιάνο (2)
Βασίλης Μπαχαρίδης: drums, κρουστά (2,6)
Ορέστης Μπενέκας: πιάνο (5, 6, 7), synth bass (1, 4), πλήκτρα (2, 3), sequencer (8), φωνητικές λούπες (3)
Χρήστος Καλκάνης: κλαρίνο, φωνητικό σόλο (3)
Μιχάλης Καλκάνης: κοντραμπάσο, πιάνο (1, 3, 4, 8), φωνητικά (1, 5), πλήκτρα (1, 5, 7, 8) 

Ηχοληψία, μίξεις: Πάνος Ριζόπουλος
Mastering: Ανέστης Ψαραδάκης Athens Mastering
Φωτογραφίες: Βαγγέλης Πατσιαλός
Ηχογραφήθηκε ζωντανά στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών τον Οκτώβριο του 2020 και οι μίξεις έγιναν στα Sierra Recording Studios τον Νοέμβριο 2021

Βρείτε το album Emotions διαθέσιμο σε όλες τις ψηφιακές πλατφόρμες
και στο eshop της United We Fly.

Επικοινωνία
zuma communications
facebook * instagram * linkedin


ABOUT 

Ο Μιχάλης Καλκάνης ξεχωρίζει ανάμεσα στους εκπροσώπους της νέας γενιάς Ελλήνων μουσικών της τζαζ και όχι μόνο. Προέρχεται από μουσική οικογένεια και, πέραν του ότι συμμετέχει στα πιο σημαντικά σχήματα του είδους, είναι ιδιαίτερα τολμηρός σαν δημιουργικός μουσικός και συνθέτης και πειραματίζεται με επιτυχία, δίνοντάς μας μουσική απρόβλεπτη. Η μουσική του είναι μια σύγχρονη μορφή τέχνης που συνδυάζει αριστοτεχνικά τζαζ και κλασικές επιρροές με ηλεκτρονικά και ελληνικά παραδοσιακά στοιχεία σε ένα ατμοσφαιρικό και ζωηρό αστικό περιβάλλον. Μουσική εν κινήσει, αντισυμβατική, πρωτότυπη και αναπόφευκτα αληθινή.

Το Mihalis Kalkanis Group αποτελείται από τους Λευτέρη Ανδριώτη (κρητική λύρα), Μιχάλη Καλκάνη (κοντραμπάσο), Χρήστο Καλκάνη (κλαρινέτο), Βασίλη Μπαχαρίδη (ντραμς), Ορέστη Μπενέκα (πιάνο, πλήκτρα). Το σχήμα έχει δώσει δεκάδες συναυλίες στην Ελλάδα και την Κύπρο. Το 2018 επιλέχθηκε ως «η νέα µουσική πρόταση» του Athens Technopolis Jazz Festival 2018. Το 2019 συµµετείχε µε µία ξεχωριστή εµφάνιση στο Summer Nostos Festival του ΚΠΙΣΝ µε καλεσµένο τον κορυφαίο multi-instrumentalist και συνθέτη από τη Σιβηρία Nadishana, ενώ τον Οκτώβριο το σχήµα του επιλέχθηκε πρώτο ανάµεσα σε 300 υποψηφιότητες για να εµφανιστεί στο Fira B Festival της Ισπανίας. To 2020 έδωσαν δύο παραστάσεις στο Μικρό Θέατρο της Επιδαύρου (24 & 25 Ιουλίου 2020) στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου, µε καλεσµένους δύο ξεχωριστούς καλλιτέχνες, τον αρµένιο δεξιοτέχνη στο ούτι Χάικ Γιαζιτζιάν (Haig Yazdjian) και τον αβανγκάρντ ηλεκτρικό κιθαρίστα Γιάννη Αναστασάκη. Μαζί δηµιούργησαν ένα µουσικό περιβάλλον όπου συνυπήρξαν η τζαζ µε την ambient, η παραδοσιακή και world µουσική σε δύο ξεχωριστές συναυλίες, που αποθεώθηκαν από τους θεατές και θεωρήθηκαν µία από τις καλύτερες µουσικές εµπειρίες του καλοκαιριού.

Ακολουθήστε το 20/20 Magazine στο Google News, στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
ΠΡΟΒΟΛΗ