Αριστοφάνης VS Ηρώνδας: Τι θέλουν τελικά οι άνθρωποι, προβληματισμό ή όνειρα; (κριτική)

Η Ανδριάνα Τσιότσου παρακολούθησε στα 28α Μερκούρεια την παράσταση του ΚΘΒΕ, Αριστοφάνης-Ηρώνδας: Contra Tempo, σε σκηνοθεσία του Γιάννη Ρήγα, με πλειάδα γνωστών ηθοποιών, που ολοκλήρωσε την επιτυχημένη περιοδεία της ανά την Ελλάδα και παρουσιάζεται αύριο, 7 Σεπτεμβρίου, στο Ηρώδειο.

Αριστοφάνης VS Ηρώνδας: Τι θέλουν τελικά οι άνθρωποι, προβληματισμό ή όνειρα; (κριτική)
ΠΡΟΒΟΛΗ

Γράφει η Ανδριάνα Τσιότσιου

Τελευταία νύχτα του Αυγούστου και δεν μπορούσα να αφήσω το καλοκαίρι να φύγει, χωρίς μία ακόμα παράσταση. Έτσι, επισκέφθηκα το Ανοιχτό Θέατρο Συκεών «Μάνος Κατράκης» και τα 28α «Μερκούρεια» που φιλοξένησαν την παράσταση του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, Αριστοφάνης-Ηρώνδας: Contra Tempo, σε σκηνοθεσία του Γιάννη Ρήγα.

Τα σκηνικά, που περιμένουν πάντα υπομονετικά τους θεατές να βρουν τις θέσεις τους και τους ηθοποιούς να τους δώσουν ζωή, μαρτυρούν ένα ιδιόμορφο πάντρεμα του παρόντος με το παρελθόν, με τραπεζάκια στα πλαϊνά, μία καντίνα και ένα πάλκο με μεταξωτή αυλαία στο χρώμα της ώχρας, που έκρυβε ένα μικρό βεστιάριο.

Η παράσταση ξεκινάει σχεδόν απρόσμενα σπάζοντας ήδη τις θεατρικές συμβάσεις με μία… θεατή (Βιβή Μιτσίτσκα) να έρχεται αργοπορημένη και να λογομαχεί μαζί της μία έξαλλη… ταξιθέτρια (Πολυξένη Σπυροπούλου), μπροστά στο… «ανυποψίαστο» κοινό, που τις χειροκροτεί όταν η πρώτη βρίσκει, επιτέλους, τη θέση της.

Έρχονται, ταξιδιώτες από μακριά, ο Αριστοφάνης (Ταξιάρχης Χάνος) με τον δούλο του (Δημήτρης Πιατάς), αναρωτώμενοι πού βρίσκονται και αφού ούτε ο Διόνυσος, που δεν λείπει από καμία κωμωδία της αρχαιότητας άρα δεν θα μπορούσε να απουσιάζει από τη συγκεκριμένη, δεν μπορεί να τους απαντήσει με σαφήνεια, καθώς έχει «πιει λίγα ποτηράκια παραπάνω», ανεβαίνουν στη σκηνή οι δύο θίασοι και ο Ηρώνδας, ο γελοιογράφος των ελληνιστικών χρόνων.

Από εκείνη τη στιγμή θα αρχίσει μια σκηνική «κόντρα» ανάμεσα στους δύο θεατρικούς συγγραφείς και τους θιάσους τους, οι οποίοι, σαν γνήσιοι οπαδοί, θα γιουχάρουν, θα χειροκροτήσουν και είναι πρόθυμοι να πιαστούν ακόμη και στα χέρια για να αποδείξουν την ανωτερότητα του δικού τους δασκάλου.

Η σάτιρα είναι έκδηλη και τολμηρή καθ’ όλη τη διάρκεια της παράστασης ενώ περιπλέκεται και με στοιχεία της ελληνικής επιθεώρησης και δεν μένει μόνο στον χώρο του οπαδισμού, αλλά και τον καλλιτεχνικό, με την άνεργη ηθοποιό που αναγκάζεται να δουλεύει σε φούρνο για να βγάζει τα προς το ζην ενώ καταφέρνει και στέκεται με τη βοήθεια ηρεμιστικών και με την αναφορά σε στημένες ακροάσεις, μιλά για το ίδιο το κοινό που γελά όταν του το παραγγείλουν, για τους ανιστόρητους δημιουργούς και θεατές και επικαιροποιεί την παράσταση με πολύ σύγχρονα κοινωνικά ζητήματα όπως οι διεφθαρμένοι πολιτικοί, οι γυναικοκτονίες και η ακρίβεια της χώρας, πάντα με τη χρήση της αθυροστομίας του Αριστοφάνη και κινησιολογία που προέρχεται και από τους ανάλαφρους και… «πονηρούς» μιμιάμβους του Ηρώνδα.

Τη στιγμή που ο θεατής σκέφτεται ότι είναι επικίνδυνη η τόσο τολμηρή σάτιρα για κοινωνικά ζητήματα τέτοιας σημασίας, ο σκηνοθέτης καλεί τους ηθοποιούς να τραγουδήσουν έναν ύμνο για την ειρήνη ανάμεσα στα δύο φύλα.

Ο Γιάννης Ρήγας, δημιούργησε μια παράσταση συνόλου όπου όλοι είναι ισάξιοι και εντάσσει μέσα σε αυτό με απόλυτη αρμονία ακόμη και τους πρωταγωνιστές, τόσο χωρικά όσο και εκφραστικά, κάνοντας ξεκάθαρο σε ποιο υπο-σύνολο (θίασο) ανήκει ο καθένας τους. Τα κοστούμια της Αλεξάνδρας Σιάφκου και του Αριστοτέλη Καρανάνου, που επιμελήθηκαν και τα σκηνικά, έθεσαν με διαφανή τρόπο, τον διαχωρισμό των δύο θιάσων, την κοσμοθεωρία, τη θέση απέναντι στην κοινωνία και τη ζωή αλλά και τη διδασκαλία των δύο μεγάλων δραματουργών. Παρόλο που εργαλεία όπως η παντομίμα είχαν περιθώριο για περισσότερη εξέλιξη και καθαρότερη απεικόνιση, εφόσον χρησιμοποιείται από έναν μίμο των ελληνιστικών χρόνων, οι εξαιρετικές ερμηνείες των ηθοποιών, πρωταγωνιστών και μη, χαρακτηρίστηκαν από τη συγκέντρωση και τον σεβασμό στο σύνολο και τους συμπρωταγωνιστές. Η άριστη σύνθεση των κειμένων από τον Άκη Δήμου, με διάσπαρτους στίχους του Κωνσταντίνου Π. Καβάφη, δεν άφησε να φανεί μόνο η συνομιλία των αρχαίων κειμένων με σύγχρονα, αλλά και η -διακριτική αυτή τη φορά- σάτιρα των αρχαιόθεμων ταινιών (συγκεκριμένα, αναφέρεται συχνά η «Λυσιστράτη» με πρωταγωνίστρια την αείμνηστη Τζένη Καρέζη, σε σκηνοθεσία του Γιώργου Ζερβουλάκου, 1972) σε σχέση με τα πρωτότυπα κείμενα ενώ ανέδειξε την έχθρα που έτρεφε ο Αριστοφάνης για τον Ευριπίδη καθώς και τη φιλολογική σύγκριση του μεγάλου κωμωδιογράφου με τον πολύ μεταγενέστερο Μολιέρο.

Η παράσταση, δεν ακολούθησε, απλώς, τη «συνταγή της επιτυχίας», αν τελικά υπάρχει κάτι τέτοιο, μιας θερινής θεατρικής σεζόν, με πολύ χιούμορ, θέαμα, τραγούδι και χορό αλλά και κάτι παραπάνω, με σάτιρα, κοινωνική κριτική και προβληματισμό.

Εκτός από τους προαναφερθέντες, έπαιξαν οι ηθοποιοί: Κωνσταντίνος Χατζησάββας, Τάσος Χαλκιάς, Σταμάτης Γαρδέλης, Μαργαρίτα Αλεξιάδη, Παναγιώτης Καμμένος, Νίκος Βατικιώτης, Ηλέκτρα Καρτάνου, Λίνος Μάνεσης, Μάρα Μαλγαρινού, Τερέζα Καζιτόρη, Σπύρος Σιδέρης, Θαλασσινή Βοσταντζόγλου, Θεοφανώ Τζαλαβρά, Γιάννης Τσεμπερλίδης, Βασίλης Παπαδόπουλος, Αριστοτέλης Ζαχαράκης, Γρηγόρης Παπαδόπουλος, Βιργινία Ταμπαροπούλου, Ιωάννα Δεμερτζίδου, Τάσος Τυρογαλάς, Θάνος Κοντογιώργης.

INFO

Μετά το εντυπωσιακό ξεκίνημά της στη Θεσσαλονίκη και την επιτυχημένη περιοδεία σε όλη την Ελλάδα, η παράσταση έρχεται στην Αττική, για μία και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού, την Τετάρτη 7 Σεπτεμβρίου, στις 21.00 με αγγλικούς υπέρτιτλους.

«Αριστοφάνης – Ηρώνδας: Contra tempo»

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:

Δημιουργική σύνθεση κειμένων: Άκης Δήμου

Σκηνοθεσία: Γιάννης Ρήγας

Σκηνικά-Κοστούμια: Αλεξάνδρα Σιάφκου, Αριστοτέλης Καρανάνος

Μουσική-Προσαρμογή στίχων: Γιώργος Χριστιανάκης

Χορογραφία-Επιμέλεια κίνησης: Αναστασία Κελέση

Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος

Μουσική διδασκαλία: Χρύσα Τουμανίδου

Διδασκαλία ακροβατικών: Ηλέκτρα Καρτάνου

Βοηθός σκηνοθέτη: Αντρέας Κουτσουρέλης

Βοηθός σκηνογράφων-ενδυματολόγων: Δανάη Πανά

Φωτογραφίες: Τάσος Θώμογλου

Οργάνωση παραγωγής: Φιλοθέη Ελευθεριάδου

Η μουσική της παράστασης ηχογραφήθηκε στο studio Royal Alzheimer Hall, με ηχολήπτες τον Τίτο Καργιωτάκη και τον Χρήστο Χαρμπίλα και στο studio M, με ηχολήπτες τον Γιώργο Μάνιο και Βασίλη Στεργίου.

Έπαιξαν οι μουσικοί: Γιώργος Αβραμίδης (τρομπέτα), Γιάννης Μαρίνος (τρομπόνι), Βασίλης Μπαχαρίδης (τύμπανα, κρουστά), Κώστας Τσούγκρας (ακορντεόν), Φώτης Σιώτας (βιολί, βιόλα), Νίκος Βελιώτης (τσέλο), Γιώργος Χριστιανάκης (πιάνο, πλήκτρα, κρουστά, κιθάρα).

Πρωταγωνιστούν (με σειρά εμφάνισης): Ταξιάρχης Χάνος (Αριστοφάνης - Κινησίας), Δημήτρης Πιατάς (Λέλεξ: Δούλος Αριστοφάνη - Μυρρίνη), Σταμάτης Γαρδέλης (Διόνυσος), Κωνσταντίνος Χατζησάββας (Ηρώνδας), Τάσος Χαλκιάς (Ιππώναξ: Δούλος Ηρώνδα- Κέρδωνας)

Διανομή (με σειρά εμφάνισης):

Πολυξένη Σπυροπούλου (Ταξιθέτρια) Βιβή Μιτσίτσκα (Σάσα Ψαρομηλίγκου), Μαργαρίτα Αλεξιάδη  (Βίττινα), Παναγιώτης Καμμένος (Γάστρωνας- Κότταλος- Δρίμυλος), Νίκος Βατικιώτης (Πυρρίας - Σώμα - Γρύλλος - Κυρία), Ηλέκτρα Καρτάνου (Μητρίχη), Λίνος Μάνεσης (Γύλλη), Μάρα Μαλγαρινού (Λυσιστράτη), Τερέζα Καζιτόρη (Γυναίκα - Κυκνώ - Κυρία), Σπύρος Σιδέρης (Γέρος), Θαλασσινή Βοσταντζόγλου (Μυρρίνη - Γυναίκα), Θεοφανώ Τζαλαβρά (Λαμπιτώ), Γιάννης Τσεμπερλίδης (Κλεονίκη), Βασίλης Παπαδόπουλος (Κήρυκας), Αριστοτέλης Ζαχαράκης (Λαμπρίσκος – Οπίσθιος), Γρηγόρης Παπαδόπουλος (Θράσσα - Πρόβουλος), Βιργινία Ταμπαροπούλου (Μητροτίμη), Ιωάννα Δεμερτζίδου (Μητρώ),Τάσος Τυρογαλάς (Κυρία), Θάνος  Κοντογιώργης (Λεωνίδας Χασαλεύρης)

ΧΟΡΟΣ

Θίασος Αριστοφάνη: Θαλασσινή Βοσταντζόγλου, Τερέζα Καζιτόρη, Θάνος Κοντογιώργης, Μάρα Μαλγαρινού, Γρηγόρης Παπαδόπουλος, Βασίλης Παπαδόπουλος, Σπύρος Σιδέρης, Θεοφανώ Τζαλαβρά, Γιάννης Τσεμπερλίδης

Θίασος Ηρώνδα: Μαργαρίτα Αλεξιάδη, Νίκος Βατικιώτης, Ιωάννα Δεμερτζίδου, Αριστοτέλης Ζαχαράκης, Παναγιώτης Καμμένος, Ηλέκτρα Καρτάνου, Λίνος Μάνεσης, Βιργινία Ταμπαροπούλου, Τάσος Τυρογαλάς


ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

ntng.gr | viva.gr | 11876 | wind | public | mediamarkt | Πανεπιστημίου 39 (στοά Πεσμαζόγλου).

Τηλεφωνικά: Δε-Πα 10:00-18:00 -2118008181, Σα-Κυ 10:00-18:00 – 210 3225109

ΑΜΕΑ: 210 3221 897  | Δε-Πα 10:00-17:00  &

Πληροφορίες για προπώληση εισιτηρίων: http://aefestival.gr/plirofories-eisitirion/

Ακολουθήστε το 20/20 Magazine στο Google News, στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
ΠΡΟΒΟΛΗ
ΠΡΟΒΟΛΗ