28ες Νύχτες Πρεμιέρας: Σινεμά μαζί ξανά - μέρος 1ο

Επιστροφή στην κινηματογραφική κανονικότητα δηλώνουν πασιχαρείς οι οργανωτές του μεγαλύτερου κινηματογραφικού γεγονότος της πρωτεύουσας. Την Τετάρτη ο Χρίστος Κάτσικας και οι συνεργάτες του ανακοίνωσαν το πρόγραμμα των Νυχτών που περιλαμβάνει πάρτι, πολλά πάρτι, συναυλίες και προβολές υπό τους ήχους ορχήστρας κι όλη εκείνη την καλή και κεφάτη διάθεση που είχε λείψει από το φεστιβάλ τα χρόνια της χολέρ… ωπ, του κόβιντ.

28ες Νύχτες Πρεμιέρας: Σινεμά μαζί ξανά - μέρος 1ο
ΠΡΟΒΟΛΗ

Φορώντας το επίκαιρο μπλουζάκι με το εξώφυλλο του θρυλικού άλμπουμ των Pistols God Save the Queen, ο Χρίστος Κάτσικας είπε πως στόχος του φεστιβάλ είναι να επιστρέψει ο κόσμος στις κλειστές κινηματογραφικές αίθουσες, το ναό της έβδομης τέχνης, και πως συνέβαλε με όλες του τις δυνάμεις στην επαναλειτουργία του κινηματογράφου Ιντεάλ, που είχε υποστεί ζημιές το καλοκαίρι και έμεινε εκτός λειτουργίας για πάνω από ένα μήνα: «Το Ιντεάλ τώρα είναι καλύτερο κι από πριν». Για πρώτη χρονιά στο παλμαρέ των κινηματογράφων του φεστιβάλ έρχεται να προστεθεί και το ιστορικό ΑΣΤΥ.

Το Aftersun της Σαρλότ Γουέστ 

Τη δωδεκάδα των ταινιών μυθοπλασίας που θα διαγωνιστούν για τη Χρυσή Αθηνά παρουσίασε ο Νεκτάριος Σάκκας. Αποτελούν κυρίως δουλειές πρωτοεμφανιζόμενων σκηνοθετών και σκηνοθετριών με έμφαση στις γυναικείες ιστορίες.

Ανάμεσα τους ξεχωρίζουν το Αftersun της Σαρλότ Γουέστ. Βραβείο της Επιτροπής στο Δεκαπενθήμερο Σκηνοθετών στο φεστιβάλ των Καννών και προσωπική επιλογή του Χρίστου Κάτσικα ως η καλύτερη ταινία που είδε φέτος, είναι η συγκινητική αφήγηση της ανάμνησης μιας γυναίκας από ένα καλοκαίρι της παιδικής της ηλικίας που πέρασε μαζί με τον πατέρα της.

Το Μπλε Καφτάνι της Μαριάμ Τουζανί είναι ένα μαροκινό menage a trois για το πως διαχειρίζεται μια παραδοσιακά πατριαρχική κοινωνία τις ερωτικές και κοινωνικές αποκλίσεις από τους κανόνες της.

To βραβευμένο στο φεστιβάλ του Βερολίνου Ήσυχο Κορίτσι θα παρουσιάσει ο ίδιος ο σκηνοθέτης Κολμ Μπαϊράντ. Μια ενδιαφέρουσα ιστορία ενηλικίωσης και οξεία ματιά στην κοινωνία της χώρας, η ταινία θεωρείται ήδη κλασική στην Ιρλανδία. 

Άλλη μια γυναικεία ιστορία αφηγείται ο Μεξικάνος Χουάν Πάμπλο Γκονζάλες. Στους Δύο Σταθμούς η Μαρία, ιδιοκτήτρια μικρής μονάδας παραγωγής τεκίλας, έχει να αντιμετωπίσει τόσο τις πολυεθνικές όσο και την καταπιεσμένη της σεξουαλικότητα.

Τέλος το Παμφίρ του Ουκρανού Ντμίτρο Σουκολίτκι-Σόμπτσουκ είναι μια ιστορία ενός φουκαρά που καταφεύγει στο λαθρεμπόριο για να μπορέσει να  ξεπληρώσει όσα κατέστρεψε ο γιος τoυ, και στα χέρια ενός πολλά υποσχόμενου σκηνοθέτη γίνεται μια αλληγορική αφήγηση γεμάτη δύναμη.

Η Φωτιά της Αγάπης της Σάρα Ντόζα

Τις εντυπώσεις όμως κλέβουν τα έντεκα ντοκιμαντέρ που διαγωνίζονται στο διεθνές διαγωνιστικό, τα οποία παρουσίασε ο Θοδωρής Καραμανώλης. Και τα οποία είναι πραγματικά ένα κι ένα.

Το ντοκιμαντέρ τα τελευταία χρόνια κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος, είτε ως κριτική κακώς κειμένων είτε και ως πράξη κοινωνικού ακτιβισμού. Πλησιάζει τον άνθρωπο, που είναι το κέντρο κάθε ιστορίας, με διορατικότητα και τρυφερότητα, συνδυάζει την περιγραφή με τη δράση στο docudrama και μας έχει δώσει μερικές από τις καλύτερες ταινίες των τελευταίων χρόνων. Και το πρόγραμμα στις Νύχτες πρεμιέρας κρύβει πολλές ευχάριστες εκπλήξεις.

To Όλες οι Πνοές του Κόσμου του Ινδού Σαουνάκ Σεκ κέρδισε το Μεγάλο Βραβείο τα Επιτροπής στο Σαντάνς και το μοναδικό βραβείο ντοκιμαντέρ στις Κάννες. Ξεκινώντας από την ιστορία δυο αδερφών στο Νέο Δελχί που προσπαθούν να σώσουν ένα σπάνιο είδος γερακιών, η ταινία είναι ένα εύστοχο σχόλιο πάνω στην ανθρώπινη κατάσταση και τη σχέση μας με τη φύση.

To Girl Band της Ρεγγίνα Μέιερς αναφέρεται σε μια 14χρονη influencer από το Βερολίνο και τη μεγαλύτερη οπαδό της και περιγράφει την πραγματικότητα των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης.

Το Φωτιά της Αγάπης της Σάρα Ντόζα είναι η ιστορία δυο ηφαιστειολόγων ερωτευμένων μέχρι καταστροφής με τα ηφαίστεια και ο ένας με τον άλλο. Με εικαστικά πανέμορφο υλικό από δικά τους γυρίσματα, έκοψε τόσα πολλά εισιτήρια που θεωρείται ένα από τα εμπορικότερα ντοκιμαντέρ όλων των εποχών.

Το Σπίτι της Σουζάνα βρισκόταν κάπου στην επαρχία έξω από τη Νέα Υόρκη στη δεκαετία του πενήντα και εκεί έβρισκαν καταφύγιο οι γκέη και στρέητ λάτρεις της παρενδυσίας. Δεκαετίες μετά, την ιστορία φέρνουν στο φως δυο επιζήσαντες.

Το Ενεχυροδανειστήριο του Πολωνού Λουκας Κοβάλσκι είναι «μια μαύρη κωμωδία μεταμφιεσμένη σε ντοκιμαντέρ». Όπως είπε χαρακτηριστικά ο Καραμανωλάκης, μέσα από την ανθρώπινη και γεμάτη ζεστασιά προσέγγιση στο ζευγάρι των ενεχυροδανειστών προκύπτει μια ηθογραφία που θυμίζει πολύ ελληνικές τηλεοπτικές σειρές στα τέλη του προηγούμενου αιώνα. 

Οι Θεοί του Μεξικού του Ιταλού Χέλμουτ Ντοσάντος είναι μια εικαστικά συγκλονιστική καταγραφή πορτρέτων Μεξικανών χωρικών που αντιστέκονται στον βίαιο εκσυγχρονισμό της υπαίθρου. Την ταινία θα παρουσιάσει ο σκηνοθέτης.

Το Licht: H Εκκεντρική Κληρονομιά του Στοκχάουζεν της Όεκε Χουγκεντάικ

To Licht: H Εκκεντρική Κληρονομιά του Στοκχάουζεν της Όεκε Χουγκεντάικ αφορά το ανέβασμα της 29ωρης όπερας Λιχτ του πρωτοποριακού μουσικού. Εδώ λέξεις όπως μεγαλεπήβολο ή εξωφρενικό περισσεύουν. Όπως χαρακτηριστικά είπε ο Χρίστος Κάτσικας, «όταν το είδαμε στη αρχή νομίζαμε πως ήταν mockumentary ή μαύρη κωμωδία». Πρώην σύζυγοι και ερωμένες έχουν σκηνοθετική άποψη και τσακώνονται με τον παραγωγό, ελικόπτερα απογειώνονται με βιολοντσελίστες να παίζουν στην οροφή τους και άλλα παλαβά σε ένα ντοκιμαντέρ που οι συντελεστές του φεστιβάλ συστήνουν ανεπιφύλακτα.

Στο Περί του Ανθρωπίνου Σώματος οι Παραβέ και Καστέγκ φιλμογραφούν υλικό από επεμβάσεις στο ανθρώπινο σώμα. Σκληρό περιεχόμενο με αναπάντεχο τέλος, το οποίο κέρδισε τον τίτλο της ταινίας που προκάλεσε το μεγαλύτερο σοκ στο φετινό φεστιβάλ των Καννών, αφήνοντας πίσω τα Εγκλήματα του Μέλλοντος του Κρόνενμπεργκ. Στην Έκλειψη η σερβικής καταγωγής Νατάσα Έρμπαν χρησιμοποιεί αρχειακό υλικό και πλάνα από μια έκλειψη που ήταν ορατή στη Σερβία και συνθέτει ένα εικαστικό δοκίμιο σχετικά με την πρόσφατη ιστορία της χώρα της και την υποκειμενικότητα της μνήμης.

O φετινός Χρυσός Λέοντας, Όλη η Ομορφιά και η Αιματοχυσία της Λάουρα Πόιτρας

Και, για το τέλος το πιο καλό από τα καλά, ο φετινός Χρυσός Λέοντας, Όλη η Ομορφιά και η Αιματοχυσία της Λάουρα Πόιτρας, η ιστορία της κορυφαίας φωτογράφου Ναν Γκόλντιν που ξεσκέπασε τη φαρμακοβιομηχανία που κρυβόταν πίσω από το σκάνδαλο εμπορίας οπιοειδών, που είχε στοιχίσει τη ζωή σε μισό εκατομμύριο ανθρώπους.

Πρόεδρος της επιτροπής που θα απονείμει τα βραβεία στις ταινίες μυθοπλασίας είναι ο ισραηλινός Ναβάντ Λαπίντ, γνωστός για την οξύτατα κριτική του στάση ενάντια στα tΧρυσή Άρκτο στο Βερολίνο και το βραβείο της Επιτροπής στις Κάννες.

Της Επιτροπής που θα έχει τη δύσκολη δουλειά να βραβεύσει το καλύτερο ντοκιμαντέρ προεδρεύει ο Σταύρος Ψυλλάκης, ένας από τους βασικούς πυλώνες του ελληνικού ντοκιμαντέρ εδώ και δεκαετίες.

Ταινίες έναρξης και λήξης από τις φετινές Κάννες: η Απόφαση Φυγής του Παρκ Τσαν Γουκ, βραβείο σκηνοθεσίας, και το Close του νεαρού Λουκας Ντον, που μοιράστηκε το Μεγάλο Βραβείο του Φεστιβάλ με την Κλαιρ Ντενίς.

Μαζί μ’αυτά και άλλες ταινίες από τη φετινή σοδειά, κυρίως από τα φεστιβάλ των Καννών και του Σαντάνς, όπως ο Αρχικηπουρός του Σρέντερ, οι Δυο Όψεις του Ξυραφιού της Κλαιρ Ντενί, το Armageddon Time του Τζέημς Γκρέι, ο Χαμένος Βασιλιάς του Στήβεν Φρίαρς και πολλά άλλα που ψάχνουμε στα Αγαπημένα του Φεστιβάλ, με το λαχανί τετράγωνο δίπλα.

Γνώμη μου: Οσφραινόμαστε, ρωτάμε και μαθαίνουμε ποιες ταινίες δεν έχουν ήδη κανονιστεί να βγουν στις αίθουσες και τις προτιμάμε. Έτσι θα έχουμε μια αυθεντική εμπειρία φεστιβάλ.

Έπεται συνέχεια…

Κατεβάστε το ωρολόγιο πρόγραμμα του φεστιβάλ εδώ

Ακολουθήστε το 20/20 Magazine στο Google News, στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
ΠΡΟΒΟΛΗ