Η ταινία της εβδομάδας is back: Απόφαση Φυγής (Decision to Leave) - Παρκ Τσαν-γουκ, 2022

Μ’ ένα ακόμα μεγάλο κινηματογραφικό αφήγημα από την Άπω Ανατολή, μετά το εξαιρετικά βαθυστόχαστο Drive My Car του Χαμαγκούτσι, που απολαύσαμε την προηγούμενη εβδομάδα.

Η ταινία της εβδομάδας is back: Απόφαση Φυγής (Decision to Leave) - Παρκ Τσαν-γουκ, 2022
ΠΡΟΒΟΛΗ

Με το βραβείο σκηνοθεσίας, καθόλου άδικα, έφυγε από τις Κάννες φέτος το καλοκαίρι ο Κορεάτης σκηνοθέτης των ιδιαίτερων ταινιών (Oldboy, Δίψα, Η Υπηρέτρια) με μια ταινία στην οποία ξεδιπλώνει όλη τη σκηνοθετική του virtuosité. Και αυτή του η ταινία είναι εικαστική απόλαυση. Τα πλάνα είναι ένα προς ένα κινηματογραφικοί πίνακες ενώ οι σεκάνς θα μπορούσαν να αποτελέσουν αντικείμενο μαθήματος για επίδοξους νέους μοντέρ.

Όλες οι ιστορίες που χτίζει οπτικά ο Παρκ Τσαν-γουκ θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν αστυνομικές, νεο-νουάρ. Καμιά όμως δεν πλησιάζει τόσο πολύ το κλασικό νουάρ των χολιγουντιανών 40s όσο η Απόφαση Φυγής. Έχει όλες τις βασικές συνιστώσες: έναν ντετέκτιβ παθιασμένο με τη δουλειά του, μια femme fatale, εγκλήματα, μυστήριο, έρωτα, απιστία... και τίποτα να ζηλέψει από το Double Indemnity ή το Γεράκι της Μάλτας. Μπορεί η σύγκριση να μοιάζει βλάσφημη, αλλά η ταινία με εντυπωσίασε τόσο λόγω του καλοδουλεμένου, ευρηματικού σεναρίου της, αλλά και της ιδιαίτερης προσλαμβάνουσας του Απωανατολίτη για το συγκεκριμένο κινηματογραφικό genre.

Ένα κλασικό νουάρ λοιπόν, αλλά στις αποχρώσεις του μπλε. Και του καφέ. Μια ιστορία που εξελίσσεται σε ευθεία γραμμή στο χρόνο, ξεφεύγοντας συνέχεια από τα ασφυκτικά για τον Παρκ Τσαν-γουκ ρεαλιστικά πλαίσια σε κόσμους ονειρικούς, στο βασίλειο της φαντασίας, που κι αυτή με τη σειρά της υποχρεούται να επιχειρήσει στο ρεαλιστικό πλαίσιο για να προχωρήσει την ιστορία.

Οι ρόλοι συγκεκριμένοι, και κινηματογραφικά αναγνωρίσιμοι: Ο ντετέκτιβ. Ο Σου-γουάν είναι άξιος απόγονος του Μπόγκαρτ και του Γουελς. Μπορεί να μην πίνει και να μη βλαστημάει αλλά ζει κι αυτός στο μεταίχμιο, ανάμεσα στη δουλειά και τη σύντροφο, τον εφιάλτη και την πραγματικότητα. Κι ενώ πιστεύει πως έχει βρει τις ισορροπίες, μπαίνει ξαφνικά στη ζωή του η Σέο-ράε, μια Κινέζα μετανάστρια που ο ορειβάτης άντρας της σκοτώνεται πέφτοντας από έναν ψηλό βράχο. Αυτοκτονία ή δολοφονία;

Ο ντετέκτιβ προσπαθεί να διαλευκάνει μια υπόθεση όπου το κυριότερο εμπόδιο είναι τα ίδια του τα συναισθήματα απέναντι στη Σέο-ράε.

Η femme fatale, η μοιραία γυναίκα. Όμορφη, απόμακρη, μυστηριώδης. Η αράχνη που τυλίγει τον Σου-γουάν στον ιστό της, στους δικούς της παράλληλους κόσμους: τη γλώσσα που χρησιμοποιεί σαν ασπίδα, το πριν, το μετά και το τώρα που αλληλοσυγχέονται, την αλήθεια και το ψέμα της. Το σπίτι του και τη γαλήνη που προσπαθεί να αποκτήσει μέσα από τη σχέση του, το σπίτι της και τα φαντάσματα της.

Και ο Σου-γουάν ερωτεύεται. Όπως ερωτεύτηκαν πριν από αυτόν ο Σαμ Σπέιντ και ο Φίλιπ Μάρλοου. Κι ο έρωτάς του θα ακυρώσει την επαγγελματική του υπόσταση, την ευσυνειδησία του, την ίδια του την ταυτότητα. Ο έρωτάς του θα τον διαλύσει, θα τον τεμαχίσει, love will tear him apart.

H Σέο-ράε όμως κλείνει το μάτι πονηρά στην Μπρίτζιντ Ο'Σόνεσι, την Έλσα Μπάνιστερ και τη Φίλις Ντίτρικσον, τις μοιραίες εκείνες γυναίκες που πρωταγωνίστησαν στα εμβληματικά νουαρ του ’40 και φέρουν τις βαρυγδουπές υπογραφές του Χάμετ, του Γουάιλντερ, του Χοκς και του Χιούστον. Γιατί σπάει το κέλυφος της σκληρότητας με την οποία η γυναίκα του νουαρ αντιμετωπίζει τους άντρες γύρω της (όμορφος μύθος χολιγουντιανός, αγγελικά πλασμένος) και ερωτεύεται. Και η ταινία, αφού έχει προσπαθήσει να λύσει όλους τους γρίφους, εξελίσσεται σε μια απελπισμένη ερωτική ιστορία, από αυτές που μόνο τραγικό τέλος μπορούν να έχουν. Και ο Παρκ Τσαν-γουκ κρατάει γι’ αυτό το τέλος τη μεγάλη, συγκλονιστική και γεμάτη ποίηση στιγμή με την οποία κορυφώνει κάθε ταινία του.

«Γιατί έμπλεξες μ’αυτούς τους άντρες;» ρωτάει με πόνο ο Σου-γουάν. «Γιατί ένας άντρας σαν κι εσένα δεν θα με παντρευόταν ποτέ» του απαντάει η Σέο-ράε με ειλικρίνεια, δίνοντας στην εμβληματική σχέση-κλειδί του κινηματογραφικού είδους μια άλλη διάσταση, αυτή που υπαγορεύει η de profundis αντίληψη για τη ζωή που κυοφορείται εδώ και αιώνες στην Άπω Ανατολή. Η οποία αμφισβητεί τα κυρίαρχα προτάγματα της Δύσης και συνεχίζει να μας χαρίζει αριστουργηματικά κινηματογραφικά αφηγήματα.


Απόφαση Φυγής (Decision to Leave) Trailer

Ακολουθήστε το 20/20 Magazine στο Google News, στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
ΠΡΟΒΟΛΗ
ΠΡΟΒΟΛΗ