«Προδοσία» υψηλής θεατρικής πιστότητας (κριτική)

Το Studio 29Α, εντός της στοάς στην οδό Πτολεμαίων, έχει αποκτήσει ενεργή παρουσία στην εναλλακτική θεατρική σκηνή της πόλης και αυτή είναι μια μεγάλη υπόσχεση για τη Θεσσαλονίκη. Εκεί παρακολούθησα την «Προδοσία», μια «μελέτη» επάνω στις ανθρώπινες σχέσεις του Άγγλου συγγραφέα Χάρολντ Πίντερ, ο οποίος υπηρέτησε πιστά το θέατρο του παραλόγου, από την ομάδα ΜONKS σε σκηνοθεσία του Γιώργου Μιχαλάκου.

«Προδοσία» υψηλής θεατρικής πιστότητας (κριτική)
ΠΡΟΒΟΛΗ

Η μετάφραση της Γλυκερίας Καλαϊτζή, σύγχρονη και ρεαλιστική, σε συνδυασμό με την ιδιαίτερα πρωτότυπη δραματουργία που ανέλαβε ο θίασος συλλογικά, με χαρακτήρες εντός και εκτός σκηνικού χώρου να συνομιλούν, παράλληλες σκηνές που προσδίδουν ένα διφορούμενο νόημα στο κείμενο, απεύθυνση στο κοινό -η οποία, ατυχώς, σε ορισμένα σημεία έχανε ένα κομμάτι από το ρεαλισμό της λόγω βιαστικής εκφοράς του λόγου- έδωσε στους  χαρακτήρες πιο πραγματικές αντιδράσεις σε σχέση με εκείνες που τους χαρίζει ο συγγραφέας (όταν, επί παραδείγματι, ο Ρόμπερτ ανακαλύπτει ότι η γυναίκα του τον απατά με τον καλύτερό του φίλο, γίνεται βίαιος και στη συνέχεια θρηνεί). Όλα αυτά χωρίς το κείμενο να χάνει το στοιχείο του παραλόγου, καθώς οι χαρακτήρες στην έναρξη των σκηνών πληροφορούν τους θεατές για τη χρονολογία των γεγονότων, με τους συμπρωταγωνιστές τους «να μην άκουσαν καλά». Επίσης, στην ανάδρομη αφήγηση του συγγραφέα (αφήγηση παρελθοντικών γεγονότων), η δραματουργία προσθέτει το σχήμα του κύκλου επαναλαμβάνοντας στο τέλος, τα πρώτα λόγια της πρώτης σκηνής.

Παρόλο που θα χαρακτήριζα μάλλον αχρείαστη τη σκηνή γδυσίματος της Emma, όχι από κάποιου είδους συντηρητισμό αλλά επειδή δεν προσέφερε κάτι παραπάνω στην πλοκή και θα ήταν ίσως πιο ενδιαφέρουσα αν τα φώτα έσβηναν τη στιγμή που κατέβαζε τα μανίκια του φορέματός της, η ρεαλιστική σκηνοθεσία, με τις εντάσεις, την αποστασιοποίηση, την αποφόρτιση, τα «παιχνίδια» με το κοινό και οι θερμοί φωτισμοί που περιέγραφαν στοιχειωδώς τις σκηνές στη συνείδηση του κοινού, του Γιώργου Μιχαλάκου, δημιούργησαν εν συνόλω μια ιδιαίτερα αξιόλογη παράσταση. Σε αυτήν συνέβαλαν σημαντικά τα κοστούμια, βγαλμένα από τη μόδα της δεκαετίας του ’70, μιας αστικής κοινωνίας και η στοιχειώδης σκηνογραφία της Μαρίας Μιχαηλίδου που αξιοποίησε πολύ έξυπνα τον περιορισμένο σκηνικό χώρο που είχε στη διάθεσή της, εισάγοντας ένα τραπέζι, δύο καρέκλες που πότε ήταν τραπεζαρία, πότε εστιατόριο και πότε γραφείο και ένα μίνι μπαρ.

Η Ανθούλα Αηδώνη, με τα αυστηρά χαρακτηριστικά, στον ρόλο της Emma, μεταμορφώνεται -όταν ο ρόλος το απαιτεί- από μία απόμακρη σύζυγο σε μία στοργική, ερωτευμένη και άλλοτε πληγωμένη σύντροφο. Ο ικανός Κωνσταντίνος Τσώνης στον ρόλο του Jerry δεν φάνηκε να ξεδιπλώνει πλήρως τις υποκριτικές του δυνατότητες, αφήνοντάς μας με μία ανοιχτή υπόσχεση για την επόμενη δουλειά του, ενώ ξεχώρισε με την υποκριτική του δεινότητα ο Ιωάννης Καμπούρης, ως Robert, με την εκφραστικότητα, την ψυχραιμία που εύκολα μετατρεπόταν σε συναισθηματική φόρτιση και τις βαθιά ανθρώπινες αντιδράσεις του.

Εν κατακλείδι, οι MONKS και η οπτική τους επάνω στην «Προδοσία» μας θύμισαν για άλλη μία φορά ότι η νέα γενιά ανθρώπων του θεάτρου ξέρει να υπηρετεί πιστά την τέχνη αυτή και πως για να δημιουργήσεις μία πολύ καλή παράσταση δεν χρειάζεται να κατοικείς σε κάποια μεγάλη πρωτεύουσα.

INFO

Η Προδοσία θα μπορούσε να είναι μια ακόμα ιστορία ερωτικού τριγώνου, που οι δύο ερωτεύονται εις βάρος του ενός. Ευτυχώς δεν είναι. Ξεκινώντας το 1977 βλέπουμε τους τρείς πρωταγωνιστές μας σε ένα τέλμα, στον επίλογο της ιστορίας τους, ενώ κάθε σκηνή μας πάει και έναν χρόνο πίσω, ξετυλίγοντας μεθοδικά ένα μεγάλο νήμα προδοσίας που βιώνουν και διαιωνίζουν οι τρείς χαρακτήρες ξεχωριστά. Κάθε σκηνή αποκαλύπτει την οπτική διαφορετικού προσώπου, ο θεατής αδυνατεί να πάρει θέση καθώς κάθε χαρακτήρας σφάλλει, πληγώνει και πληγώνεται, προδίδει και προδίδεται.

Χώρος:
Studio 29A, (Στοά) Πτολεμαίων 29Α

Παραστάσεις: Έως τις 30 Οκτωβρίου, κάθε Σάββατο στις 21:00 και Κυριακή στις 20:00

Διάρκεια: 80'

Κείμενο: Harold Pinter

Μετάφραση: Γλυκερία Καλαϊτζή

Σκηνοθεσία-Φωτισμοί:
Γιώργος Μιχαλάκος

Σκηνογραφία-Ενδυματολογία:
Μαρία Μιχαηλίδου

Μουσική: Μυρσίνη Καρματζόγλου

Γραφιστική επιμέλεια-σχεδιασμός αφίσας-φωτογραφίες: Νίκος Χίντζιος

Φωτογραφίες παράστασης: Χρύσα Γούτου

Επικοινωνία: Λία Κεσοπούλου

Μια παραγωγή των Monks!

Επι σκηνής:

Emma: Ανθούλα Αηδώνη
Robert: Ιωάννης Καμπούρης
Jerry: Κωσταντίνος Τσώνης
Σερβιτόρος: Γιώργος Μιχαλάκος

Εισιτήρια για την παράσταση εδώ

Ακολουθήστε το 20/20 Magazine στο Google News, στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
ΠΡΟΒΟΛΗ