Γήινη «Άλκηστις» στο Θέατρο Χώρος (κριτική)

Η Έλενα Μαυρίδου και ο Δημήτρης Λάλος μαζί στη σκηνή για το έργο «Άλκηστις», μια παράσταση που παντρεύει τον ποιητικό λόγο του Ευριπίδη με τις live λύρες και την τεχνολογία του ήχου, στο Θέατρο Χώρος.

Γήινη «Άλκηστις» στο Θέατρο Χώρος (κριτική)
ΠΡΟΒΟΛΗ

Ακολουθώντας την παρουσίασή της στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος τον Απρίλιο που μας πέρασε, η Έλενα Μαυρίδου ανεβάζει την «Άλκηστις» του Ευριπίδη στο Θέατρο Χώρος στο Βοτανικό. H δική της εκδοχή για την ιστορία της ηρωίδας-πρότυπο συζυγικής αφοσίωσης έχει να επιδείξει τόσο πρωτότυπα στοιχεία, όσο και λεπτομέρειες που διχάζουν. Έντονη τραγικότητα και  κωμικές στιγμές, η Άλκηστις είναι ένα έργο που λέει πολλά, ακόμα κι αν το κεντρικό πρόσωπο δεν το κάνει.

Βασιλιάδες της πόλης των Φερών της Θεσσαλίας, ο Άδμητος και η Άλκηστις είναι ένα πολύ αγαπημένο ζευγάρι. Όταν οι Μοίρες απαιτούν τον πρόωρο θάνατο του Άδμητου, η τραγωδία χτυπά την οικογένεια. Ευνοημένος από τη στενή του σχέση με τον θεό Απόλλωνα, ο Άδμητος έχει την ευκαιρία να αποφύγει τον θάνατο, υπό τον όρο ένας στενός συγγενής του να δεχτεί να πεθάνει στη θέση του. Αφού οι ηλικιωμένοι γονείς του αρνηθούν, η Άλκηστις προσφέρεται υποδειγματικά να θυσιαστεί για τον άνδρα της. Έτσι, εκείνη πεθαίνει και ο Άδμητος της υπόσχεται να κρατήσει το πένθος «για όσο βαστά η ζωή του», ώσπου τον επισκέπτεται ο Ηρακλής, παλιός του σύντροφος στην Αργοναυτική εκστρατεία. Όταν ο ήρωας μαθαίνει για τον θάνατο της γυναίκας του Άδμητου, κατεβαίνει στον Κάτω Κόσμο και φέρνει την ηρωίδα πίσω στη ζωή, προσφέροντας ένα αίσιο τέλος.

Η παράσταση στο ξεκίνημά της θυμίζει πρόβα - οι ηθοποιοί βρίσκονται ήδη επί σκηνής όσο οι θεατές παίρνουν τις θέσεις τους. Ετοιμάζονται, μιλούν μεταξύ τους, τραγουδούν μαζί με το Γιώργο Μαυρίδη, που παίζει τη λύρα του. Στο κέντρο ένα μακρύ τραπέζι, δίνει την εντύπωση πως οι παρευρισκόμενοι γιορτάζουν. Σε λίγο σωπαίνουν, τα φώτα χαμηλώνουν. Οι ηθοποιοί κάνουν χρήση των σκιών που δημιουργούν τα σώματά τους, για να δώσουν μορφή στους χαρακτήρες τους. Έπειτα, ο υπερυψωμένος προβολέας ενός επιδιασκοπίου ρίχνει το φως του στον τοίχο απέναντι, όπου οι χειροποίητες, χάρτινες φιγούρες που προβάλλονται σαν ξόανα στη διαφάνεια του οργάνου και μερικές φορές κάτω από δοχεία με χρωματιστό νερό, ενισχύουν τη δραματικότητα.

Σατιρικός στο ρόλο του Άδμητου, ο Δημήτρης Λάλος διερευνά τον χαρακτήρα ενός ανθρώπου που από τη μία χαίρεται που ζει και από την άλλη λυπάται για το θάνατο της γυναίκας του. Εγωιστής, δειλός απέναντι στο θάνατο, βαμπιρίζει τη ζωή της γυναίκας του, που θυσιάζεται για εκείνον. Αρκούμενη στα βασικά, η Έλενα Μαυρίδου ενσαρκώνει πιστά τη γυναίκα που εκτιμούσε τη ζωή της και ήθελε να δει τα παιδιά της να μεγαλώνουν. Οι ερμηνείες των υπολοίπων (Δήμητρα Κούζα, Στέργιος Κοντακιώτης, Σωτήρης Τσακομίδης) ήταν απαλλαγμένες από υπερβολική τραγικότητα, προσγειωμένες σε ανθρώπινα, φυσικά επίπεδα - κάποιες από αυτές εγκλωβισμένες σε εύκολες ερμηνευτικές οδηγίες, εντούτοις, όπως αυτή του Ηρακλή (Γιώργος Τριανταφυλλίδης), που μέσα στην νοσταλγική απόδοση του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου έκανε λόγο για “Valar Morghulis” και «αναΣασμό».

Η πρωτότυπη μουσική του Γιώργου Μαυρίδη, εκτεινόμενη από θρακιώτικες λύρες μέχρι ηλεκτρονικούς, ambient ήχους, είναι το καθοριστικό στοιχείο που δίνει στην παράσταση ταυτότητα, τοποθετώντας τον ευριπίδειο λόγο σε ένα παραδοσιακό, εορταστικό τραπέζι για τον κύκλο της ζωής. Η αντίστοιχα λαϊκότροπη σκηνοθεσία της Μαυρίδου προκαλεί επιτυχώς στους θεατές τα διφορούμενα συναισθήματα για το έργο, θέτοντας το δίλημμα για τη συνύπαρξη τραγικού και κωμικού. Από την άλλη, όμως, υπάρχουν σημεία στα οποία αναπόφευκτα χάνει, αφού εστιάζει στο αίσιο τέλος σαν να είναι κάτι που αξίζει στον Άδμητο και όχι, όπως ίσως θα έπρεπε σήμερα, σαν ένα απολύτως ειρωνικό, δηλαδή, σχόλιο πάνω στην πατριαρχία. Μια ενδιαφέρουσα προσέγγιση θα ήταν να εστιάσει η παράσταση στην ευάλωτη ηρωίδα ως ένα τραγικό σύμβολο προδοσίας, αφού η θυσία της ξοδεύεται για το συμφέρον του άκαρδου συζύγου της, με την κοινωνία να γίνεται συνένοχη.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ:

Οι συντελεστές

Μετάφραση: Κωνσταντίνος Χρηστομάνος

Σύλληψη - Σκηνοθεσία: Έλενα Μαυρίδου

Πρωτότυπη μουσική - Σχεδιασμός ήχου: Γιώργος Μαυρίδης

Επιμέλεια σκηνικών: Γεωργία Μπούρδα

Κοστούμια: Νίκος Αποστολόπουλος

Σχεδιασμός φωτισμών: Περικλής Μαθιέλλης

Σχεδιασμός φιγούρων: Έλενα Μαυρίδου

Βοηθός σκηνοθέτη: Κυριακή Μουλιού

Οργάνωση παραγωγής: Γιάννα Αλ Νακά

Υπεύθυνη Γραφείου Τύπου & Επικοινωνίας: Μαρία Τσολάκη

Social Media: Δανάη Γκουτκίδου

Φωτογραφίες: Elias Joidos

Σχεδιασμός - Γραφιστική επιμέλεια: Θωμάς Παπάζογλου

Παίζουν οι ηθοποιοί: Έλενα Μαυρίδου, Δημήτρης Λάλος, Σωτήρης Τσακομίδης, Δήμητρα Κούζα, Γιώργος Τριανταφυλλίδης, Στέργιος Κοντακιώτης

Διάρκεια παράστασης: 75 λεπτά


Θέατρο Χώρος

Πραβίου 6, Βοτανικός

Τηλ.: 210 3426736

FB: Horos Theatre Company

https://horostheatre.gr/

ΜΕΡΕΣ/ΩΡΕΣ

Παρασκευή: 21:00

Σάββατο: 21.00

Κυριακή: 19.00

Τιμές εισιτηρίων

Κανονικό: 20€ 

Μειωμένο: 17€  

Εισιτήρια για την παράσταση ΕΔΩ.

Early Bird μέχρι 14/10 για την παράσταση "Άλκηστις": 15€ 

* Στα εισιτήρια της προσφοράς δεν γίνονται αλλαγές και ακυρώσεις

Επικοινωνία – Γραφείο Τύπου: Μαρία Τσολάκη

Ακολουθήστε το 20/20 Magazine στο Google News, στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
ΠΡΟΒΟΛΗ
ΠΡΟΒΟΛΗ