«Μάγισσες» στο Θέατρο Τ: Μία παράσταση-αποκάλυψη για το κοινό βίωμα του γυναικείου φύλου (κριτική)

Η Ανδριάνα Τσιότσιου παρακολούθησε τις «Μάγισσες» στο Θέατρο Τ, μία παράσταση που δημιουργήθηκε ως πτυχιακή εργασία στις κατευθύνσεις της υποκριτικής και της σκηνοθεσίας του Τμήματος Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών Α.Π.Θ., για τις ηθοποιούς Υρώ Τσάμογλου, Άννα Ρίζου και τη σκηνοθέτρια Λέλα Μεντεκίδου, οι οποίες αναμφίβολα θα μας απασχολήσουν στο μέλλον.

«Μάγισσες» στο Θέατρο Τ: Μία παράσταση-αποκάλυψη για το κοινό βίωμα του γυναικείου φύλου (κριτική)
ΠΡΟΒΟΛΗ

Θέατρο Τ και το κοινό κάθεται στις τρεις πλευρές της σκηνής του black box. Τα λιγοστά σκηνικά, ένας ολόσωμος καθρέπτης, μία «σκούπα μάγισσας», μερικά κεριά, ένα βιβλίο, ένα μικρό φλιτζάνι καφέ σε μια γωνιά, που αχνίζει και δύο ίδια σύγχρονα κοστούμια με ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες. Τη σκηνογραφία και ενδυματολογία της παράστασης επιμελήθηκε η Μάγδα Δήμου.

Οι δύο νεαρές, πολλά υποσχόμενες, ηθοποιοί, Άννα Ρίζου και Υρώ Τσάμογλου, κρατώντας τις σκούπες τους, ερμηνεύουν με περίσσιο χιούμορ και μεγάλη εκφραστικότητα μια αυτολεξεί μετάφραση του τραγουδιού “Tiny Little Spell”, σε πρωτότυπη μουσική της Αναστασίας Γιαμούζη, στίχους της Λέλας Μεντεκίδου -και σκηνοθέτριας της παράστασης- και πρώτη εκτέλεση από την Πηνελόπη Τσέλιου, το οποίο ελπίζουμε σύντομα να ακούσουμε και δημοσιευμένο. Στη συνέχεια η Άννα Ρίζου επιβεβαιώνει στο κοινό ότι ναι, κάποτε, έκανε και αυτή δύο μικρά ξόρκια που «αποδεδειγμένα» πέτυχαν!

Ένα «φρικιαστικό» ξόρκι λαμβάνει χώρα επί σκηνής, ένας αγώνας για το ποια από τις δύο είναι (πιο) μάγισσα, πολλά ιστορικά στοιχεία και εγχειρίδια σχετικά με το κυνήγι μαγισσών στο Σάλεμ της Μασαχουσέτης, την ιερά εξέταση, την πατριαρχία, την περιθωριοποίηση των γυναικών που «ξεστρατούν» ανά τους αιώνες, την καταπίεση, τις σύγχρονες φεμινιστικές οργανώσεις με τις πολλές κινητοποιήσεις και τις γυναικοκτονίες που ακούμε σχεδόν σε καθημερινή βάση σε δελτία ειδήσεων.

Η Λέλα Μεντεκίδου, σε μια παράσταση θεάτρου της επινόησης (devised theatre), χωρίς να έχει στα χέρια της ένα συγκεκριμένο κείμενο, με όποια ελευθερία ή δυσκολία συνεπάγεται αυτό για τις καλλιτέχνιδες και τους καλλιτέχνες, έφερε στην επιφάνεια το κοινό βίωμα του γυναικείου φύλου, το οποίο πολλοί αμφισβητούν θεωρώντας το υπερβολικό, και δημιούργησε ένα σκηνικό γεγονός γεμάτο ενσυναίσθηση αλλά και θυμό, το οποία με χιούμορ επικαιροποιεί, αποτυπώνοντας εύστοχα το καθημερινό αίσθημα φόβου των γυναικών, που λίγο έως πολύ, όλες νιώθουμε αλλά συνεχίζουμε να κανονικοποιούμε. Η απάντηση σε όλα αυτά δίνεται, δεν είναι η εκδίκηση, αλλά η συσπείρωση, η αλληλοϋποστήριξη και… μικρά-μικρά «ξόρκια». Η σκηνοθέτρια τολμά να στήσει επί σκηνής το μνήμα μιας μάγισσας, μιας από εμάς, με τη φωτογραφία μίας γυναίκας από το κοινό, προσθέτοντας έτσι το στοιχείο της διάδρασης στην παράσταση.

Η κινησιολογία, την οποία ανέλαβε ο Δημήτρης Γαλανάκης, αφαιρετικά αλλά «επικίνδυνα» παραστατική γύρω από τα βασανιστήρια που υπέστησαν οι αμέτρητες εκείνες γυναίκες στο παρελθόν, σε διαφορετικές στιγμές της παράστασης γίνεται βαθιά αντιπροσωπευτική της σημερινής θεώρησης του γυναικείου σώματος. Εμφανείς είναι οι διαφορετικές κινησιολογικές δεξιότητες των δύο ηθοποιών με αποτέλεσμα ενώ συχνά λειτουργούν ως δίδυμο, αυτό πολλές φορές να «σπάει».

Οι ηθοποιοί, πολύ συχνά ζητούν μία γυναίκα επί σκηνής. Αυτό το αίτημα ακολουθεί μία παύση και μία οπτική απεύθυνση προς το κοινό, με αποτέλεσμα να μην είναι ξεκάθαρο αν η παράσταση ζητά τη συμμετοχή των θεατών ή όχι, αν και τελικά, το αίτημα απευθύνεται πάντα στη συμπρωταγωνίστρια. Παρ’ όλα αυτά, η απάντηση στο αρχικό ερώτημα δίνεται και είναι σαφής: οι μάγισσες υπάρχουν και είμαστε όλες εμείς. Μαζί.

Η παράσταση δημιουργήθηκε ως πτυχιακή εργασία στις κατευθύνσεις της υποκριτικής και της σκηνοθεσίας του Τμήματος Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών Α.Π.Θ., για τις ηθοποιούς Υρώ Τσάμογλου, Άννα Ρίζου και τη σκηνοθέτρια Λέλα Μεντεκίδου, οι οποίες αναμφίβολα θα μας απασχολήσουν στο μέλλον.

Teaser | Μάγισσες - Αυτή η Ιστορία (δεν) είναι δική μας

Ακολουθήστε το 20/20 Magazine στο Google News, στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
ΠΡΟΒΟΛΗ