ΚΘΒΕ: Ο «Επιθεωρητής» του Γκόγκολ με δοκιμασμένη «συνταγή» από τον Γιάννη Κακλέα (θεατρική κριτική)

Ο σκηνοθέτης Γιάννης Κακλέας έχει δημιουργήσει εδώ και χρόνια τη δική του συνταγή επιτυχίας, με αποτέλεσμα οι θεατρικές αίθουσες να είναι πάντα γεμάτες στις παραστάσεις του. Έτσι συνέβη και με τον Επιθεωρητή του Νικολάι Γκόγκολ, που ανέβηκε στο Βασιλικό Θέατρο στη Θεσσαλονίκη.

ΚΘΒΕ: Ο «Επιθεωρητής» του Γκόγκολ με δοκιμασμένη «συνταγή» από τον Γιάννη Κακλέα (θεατρική κριτική)
ΠΡΟΒΟΛΗ

Στο έργο του, ο συγγραφέας στήνει μία κοινωνικοπολιτική σάτιρα για να μιλήσει για τη διαφθορά και την κατάχρηση εξουσίας σε μια επαρχία της προεπαναστατικής Ρωσίας, η οποία τελικά δεν περιορίζεται εκεί.

Με ένα μεταθεατρικό σκηνικό, στήνοντας μια αυλαία επάνω στη σκηνή και συγκεκριμένα μία σκηνή καμπαρέ, ο σκηνοθέτης σχολιάζει τον θίασο που κυβερνά τη μικρή κωμόπολη της Ρωσίας αλλά και εκείνον που κυβερνά τη χώρα μας, καθώς όσα ακούγονται για την κρατική βία, τα ρουσφέτια, τη δολιοφθορά, το «κυβερνητικό χούι» τού να μην πληρώνονται οι οφειλές, τις αναβαθμίσεις πτυχίων και πολλά ακόμα, στην προεκλογική Ελλάδα του 2023 φαίνονται πιο επίκαιρα από ποτέ. Ο Επιθεωρητής ξεκινά ως μία αστεία κωμωδία παρεξηγήσεων όταν, περιμένοντας κάποιον κρατικό λειτουργό από την Πετρούπολη, η τοπική διοίκηση υποδέχεται ως τέτοιον έναν ασύδοτο νέο, τον περιποιείται, τον δωροδοκεί και τελικά… «βρίσκει τον μπελά της».

Τα ογκώδη, μεγαλοπρεπή σκηνικά και τα κοστούμια της Ηλένιας Δουλαρίδη, σε συνδυασμό με τη μουσική του Δημήτρη Παπαδημητρίου και τους φωτισμούς της Στέλλας Κάλτσου που συχνά ενίσχυαν το γέλιο των θεατών, συνέβαλαν με επιτυχία στη δημιουργία μιας ιδιαίτερα ψυχαγωγικής παράστασης.

Ο Γιάννης Κακλέας «κλείνει το μάτι» στους θεατές με μικρές πινελιές στα σκηνικά αλλά και τα κοστούμια που θυμίζουν παλαιότερες παραστάσεις του, όπως είναι το Περιμένοντας τον Γκοντό του Σ. Μπέκετ που ανέβηκε το καλοκαίρι του 2020, ενώ φράσεις που χρησιμοποιούνται ως αποτέλεσμα σύγχρονης επεξεργασίας της μετάφρασης του Ερρίκου Μπελιέ, όπως η ερώτηση «έμπαινες;» που αναφέρεται στην εμφάνιση και τη σεξουαλική επιθυμία για μία γυναίκα καθώς και η προτροπή «αντρικά ρε!», συμβάλλει τόσο στην επικαιροποίηση του λόγου όσο και στην επίκριση της σύγχρονης κοινωνίας.

Ο Μίσκα, ο υπηρέτης του Έπαρχου, κάθε φορά που μιλάει προκαλεί κεραυνούς, ιδιαιτερότητα που απαντιέται λίγο πριν το τέλος της παράστασης όταν είναι εκείνος είναι που φέρνει τα κακά μαντάτα για την άφιξη του αληθινού, πλέον, γενικού Επιθεωρητή. Τότε, ο πολυέλαιος που φώτιζε τη σκηνή και στόλιζε πότε το καμπαρέ, το σαλόνι και πότε κάποιο υπνοδωμάτιο, πέφτει και το σκηνικό γκρεμίζεται ενώ λιντσάρουν τους δύο εισοδηματίες για την παρεξήγηση που προκάλεσαν, θυμίζοντας το Φάντασμα της Όπερας, παραγωγή που πρόσφατα ήρθε ξανά στην Ελλάδα.

Ο Επιθεωρητής είναι μία παράσταση που εξυπηρετεί αποτελεσματικά τον σκοπό της που δεν είναι άλλος από τη διασκέδαση του κοινού, χωρίς να το απασχολεί με την υποχρέωση να εντρυφήσει σε κάτι βαθύτερο κοινωνικά και πολιτικά.

Με επιτυχία έπαιξαν οι ηθοποιοί: Μαίρη Ανδρέου, Νεφέλη Ανθοπούλου, Χαρά Γιώτα, Δημήτριος Δανάμπασης, Μαρία Ελευθεριάδη, Αλέξανδρος Ζαφειριάδης, Αλέξανδρος Ζουριδάκης, Στέλιος Καλαϊτζής, Κωστής Καπελλίδης, Άγγελος Καρανικόλας, Δημήτρης Καρτόκης, Γιώργος Καύκας, Κοκκινοπούλου Φαίη, Νικόλας Μαραγκόπουλος, Χρήστος Μαστρογιαννίδης, Δημήτρης Μορφακίδης, Παναγιώτης Παπαϊωάννου, Στέφανος Πίττας, Μιχάλης Σιώνας, Γιάννης Σύριος, Θεοφανώ Τζαλαβρά, Χρήστος Τσάβος, Γιάννης Τσιακμάκης, Μαρία Χατζηιωαννίδου.

ΚΘΒΕ 2023: Ο Επιθεωρητής, τρέιλερ

Ακολουθήστε το 20/20 Magazine στο Google News, στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
ΠΡΟΒΟΛΗ