Ο Γιάννης Διονυσίου στο 20/20: «Το λαϊκό τραγούδι σημαίνει πολλά περισσότερα από αυτό που στερεοτυπικά έχουμε συνηθίσει»

Λίγο πριν ολοκληρώσει τις παραστάσεις του στον Σταυρό του Νότου Plus, ο ξεχωριστός λαϊκός ερμηνευτής Γιάννης Διονυσίου μίλησε στον Δημήτρη Παπαβομβολάκη για τις τραγουδιστικές του καταβολές, το πρώτο ολοκληρωμένο άλμπουμ του «Πρώτη βόλτα», καθώς και τη νέα γενιά ταλαντούχων τραγουδιστών.

Ο Γιάννης Διονυσίου στο 20/20: «Το λαϊκό τραγούδι σημαίνει πολλά περισσότερα από αυτό που στερεοτυπικά έχουμε συνηθίσει»
ΠΡΟΒΟΛΗ

Γεννημένος στη Λεμεσό της Κύπρου το 1990, ο Γιάννης Διονυσίου αποτελεί μία περίπτωση λαϊκού τραγουδιστή με σημαντικές σπουδές στο πεδίο της φωνητικής, με εξειδίκευση στην ψαλτική τέχνη, ενώ ως εκπαιδευτικός έχει παρουσιάσει τα τελευταία χρόνια σεμινάρια και πανεπιστημιακά μαθήματα για το Ελληνικό Αστικό Λαϊκό Τραγούδι, τη Βυζαντινή Μουσική και τη Φωνητική.   

Η πλούσια θεωρητική του κατάρτιση, σε συνδυασμό με την σπουδαία φωνή του, που ξεχωρίζει για τη γνήσια λαϊκή τοποθέτηση και την άνεση με την οποία κινείται ακόμα και στο πιο απαιτητικό κομμάτι του λαϊκού και του ρεμπέτικου ρεπερτορίου, συνδυάζονται τόσο επί σκηνής όσο και δισκογραφικά με έναν τρόπο ξεχωριστό.

Αυτόν τον καιρό, και έχοντας πια στη «φαρέτρα» του την πρώτη ολοκληρωμένη του δισκογραφική δουλειά με τίτλο «Πρώτη βόλτα», ο Γιάννης Διονυσίου ολοκληρώνει τις ζωντανές εμφανίσεις του στον Σταυρό του Νότου Plus, κάτι που μας έδωσε μία επιπλέον αφορμή να έχουμε μαζί του μία σύντομη κουβέντα.

Τι περιλαμβάνει το πρόγραμμα στο οποίο σε απολαμβάνουμε στον Σταυρό του Νότου; Υπάρχουν τραγούδια που μας τραγουδάς για πρώτη φορά;

Παρουσιάζουμε το πρόγραμμα που παρουσιάσαμε φέτος στις προηγούμενες εμφανίσεις μας στην Αθήνα και στις υπόλοιπες πόλεις της Ελλάδας, με ίσως μικρές αλλαγές. Μια παράσταση με τραγούδια από το ολοκληρωμένο άλμπουμ «Πρώτη βόλτα», με τραγούδια από το ευρύτερο προσωπικό ρεπερτόριό μου αλλά και λαϊκά και «έντεχνα».

Τι είναι αυτό που μπορεί να σε κάνει να επιλέξεις ένα τραγούδι για το πρόγραμμά σου; Είναι κυρίως η ερμηνευτική πρόκληση ή και η συναισθηματική σύνδεση που μπορεί να νιώθεις με αυτό;

Το βασικό κριτήριο για την επιλογή των τραγουδιών είναι το αισθητικό, αν μου αρέσει ή όχι, αλλά και να έχουν κάτι να πουν, κατά τη γνώμη μου. Σε δεύτερη φάση επιλέγουμε και τραγούδια που ξέρουμε εκ προοιμίου ότι αρέσουν στο κοινό που έρχεται να μας ακούσει.

Διαθέτεις ένα ηχόχρωμα φωνής που αντλεί στοιχεία από τη ρίζα του λαϊκού μας τραγουδιού. Ποιους τραγουδιστές θεωρείς «δασκάλους» σου;

Οι αγαπημένοι μου τραγουδιστές αλλά και εν δυνάμει «δάσκαλοί» μου είναι πολλοί. Παρ’ όλα αυτά ξεχωρίζω δύο. Ο ένας είναι ο Αντώνης Διαμαντίδης «Νταλγκάς», ένας τραγουδιστής που άκμασε στα μέσα της δεκαετίας του ’20 μέχρι και τα τέλη της δεκαετίας του ’30, κατά την άνθιση των ηχογραφήσεων την Ελλάδα. Ηχογράφησε από μανέδες μέχρι και ελαφρό επιθεωρησιακό τραγούδι της εποχής. Ο άλλος τραγουδιστής που ξεχωρίζω είναι ο Στέλιος Καζαντζίδης, για τον οποίο δεν χρειάζονται πολλές συστάσεις νομίζω.

Υπάρχει κάποια συγκεκριμένη περίοδος του λαϊκού ή του ρεμπέτικου τραγουδιού που αγαπάς ιδιαίτερα, που βρίσκεις πολύ τον εαυτό σου μέσα σε αυτήν;

Οι περίοδοι που άκμασαν οι Αντώνης Νταλγκάς και Στέλιος Καζαντζίδης. Από τη μια οι δεκαετίες ’20 και ’30 κατά τις οποίες άρχισε να ηχογραφείται όλο αυτό το υλικό πάνω στο οποίο στηρίζεται όλο το λαϊκό τραγούδι και από την άλλη οι δεκαετίες ’60 και ’70 οι οποίες αποτελούν αδιαμφισβήτητα τη χρυσή εποχή του λαϊκού τραγουδιού.

Σε τι έγκειται ένα ερμηνευτικά «δύσκολο» τραγούδι; Έχει να κάνει με τις τεχνικές ή με τον πήχη που έχουν θέσει με τις ερμηνείες τους οι προηγούμενοι ερμηνευτές;

Είναι σχετικό. Μπορεί ένα τραγούδι για κάποιους να είναι εύκολο, για κάποιους δύσκολο και το αντίστροφο. Εξαρτάται από τις προσλαμβάνουσες του καθενός. Εκτός από τη μελωδία ένας τραγουδιστής χρειάζεται να μεταφέρει και το νόημα του ποιητικού κειμένου, το οποίο ίσως κάποιες φορές να είναι δυσκολότερο.

Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι για έναν λαϊκό τραγουδιστή με τη δική σου τοποθέτηση να βρει ένα σημερινό ρεπερτόριο που να τον εκφράζει;

Όπως είπα και προηγουμένως, επιλέγω τραγούδια τα οποία μου αρέσουν και που πιστεύω ότι έχουν κάτι να πουν. Υπάρχουν προτάσεις από συνθέτες και στιχουργούς των οποίων το υλικό μελετώ και επεξεργάζομαι και τελικά αποφασίζω αν θα το τραγουδήσω ή όχι. Το νόημα είναι ότι δημιουργούνται τραγούδια.

Το πρώτο ολοκληρωμένο άλμπουμ σου, «Πρώτη βόλτα», αποτελεί πρόταση για ένα λαϊκό τραγούδι πιο ανοιχτό σε νοήματα και ηχοχρώματα. Είναι ένας δρόμος που συνειδητά επιλέγεις να πορευτείς δισκογραφικά;

Ναι, φυσικά. Λαϊκό τραγούδι δεν νομίζω ότι σημαίνει μόνο μια στερεοτυπική μουσική όπως το έχουμε συνηθίσει στις ταβέρνες, τα καφενεία και τα νυχτερινά κέντρα - είναι πολλά περισσότερα.

Τι κρατάς από τη συνεργασία σου με τον Κώστα Φασουλά, τον Φώτη Σιώτα, αλλά και την Ιουλία Καραπατάκη, την οποία και φιλοξενείς σε ένα τραγούδι στο άλμπουμ;

Είναι μια συνεργασία που θα τη θυμάμαι. Είναι η πρώτη ολοκληρωμένη δουλειά πάνω σε μια συλλογή τραγουδιών που γράφτηκαν για τη φωνή μου. Ο Κώστας Φασουλάς είχε την ιδέα να δημιουργήσουμε κάτι από κοινού και μαζί με τους συνθέτες που επιλέξαμε φτάσαμε στο αποτέλεσμα. Αντιμετωπίσαμε πολλές δυσκολίες μιας και ο δίσκος άρχισε να ηχογραφείται εν μέσω περιορισμών λόγω πανδημίας, όμως αυτό που κρατώ είναι το πνεύμα σύμπνοιας και συνεργασίας που διακατείχε ολόκληρη την ομάδα -συνθέτες, μουσικούς, ηχολήπτες, εταιρία- το οποίο εύχομαι να αποδίδεται και στην ακρόαση του άλμπουμ.

Από τους συναδέλφους σου της νέας γενιάς, ποιους θα έλεγες πως ξεχωρίζεις;

Είναι πολλοί και αυτό είναι πολύ ευτυχές γεγονός. Τραγουδιστές και τραγουδοποιοί. Δεν θα ήθελα να αναφέρω ονόματα για να μην αδικήσω κανέναν. Είναι πολύ ελπιδοφόρο που υπάρχουν νέοι άνθρωποι που ασχολούνται με την τέχνη και κυνηγούν συνεχώς το ποιοτικό αποτέλεσμα.

Θεωρείς ότι η νέα γενιά πολύ ταλαντούχων τραγουδιστών υποστηρίζεται όσο της αξίζει από τις δισκογραφικές εταιρείες και τα Μέσα;

Θα μπορούσαν να στηρίξουν πολύ περισσότερο τόσο τα ΜΜΕ όσο και οι δισκογραφικές εταιρίες τους νέους ποιοτικούς καλλιτέχνες και όχι μόνο την πιο ευκαιριακή μουσική.

Μέσα σε αυτή την πραγματικότητα, πιστεύεις ότι το κοινό έχει αντιληφθεί πόσο πολύτιμη είναι η στήριξή του ειδικά προς τους νέους καλλιτέχνες;

Το κοινό ίσως το αντιλαμβάνεται περισσότερο από τα ΜΜΕ και τις δισκογραφικές πλέον και αυτό είναι κάτι πολύ σημαντικό διότι ψάχνεται περισσότερο και δεν μένει μόνο σ’ αυτά που προβάλλονται από τα Μέσα.

Προφίλ Καλλιτέχνη

Ο Γιάννης Διονυσίου γεννήθηκε στη Λεμεσό της Κύπρου το 1990. Ξεκίνησε τα πρώτα μαθήματα πιάνου σε ηλικία πέντε ετών, μαθήματα βιολιού σε ηλικία δέκα ετών και μαθήματα Θεωρίας της Μουσικής και Αρμονία στο Ολυμπιακό Ωδείο Κύπρου. Σε ηλικία οκτώ ετών αρχίζει την ενασχόλησή του με την Ψαλτική Τέχνη με κύριο καθηγητή τον Μάριο Αντωνίου.

Το 2006 εισάγεται στο νεοσυσταθέν Μουσικό Σχολείο Λευκωσίας από το οποίο αποφοιτεί το 2008. Μετά τη στρατιωτική του θητεία, το 2010, εισάγεται στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας στη Θεσσαλονίκη, όπου σπουδάζει στην Κατεύθυνση «Βυζαντινή Μουσική», με ειδίκευση «Ερμηνεία και Εκτέλεση Ψαλτικής» με υπεύθυνο καθηγητή τον π. Νεκτάριο Πάρη, από το οποίο αποφοιτεί τον Απρίλιο του 2016.

Τον Σεπτέμβριο του 2020 αποφοιτεί από το μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Ερμηνεία Ενόργανης και Φωνητικής Μουσικής» του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ, με ειδίκευση στην «Ψαλτική Τέχνη». Τον Αύγουστο του 2015 παρακολουθεί και συμμετέχει στο Εργαστήριο Φωνητικής Έρευνας του Σπύρου Σακκά, στο πλαίσιο της διοργάνωσης «Μουσικό Χωριό» στον Άγιο Λαυρέντιο Πηλίου.

Tον Ιούλιο του 2019 συμμετέχει στο Μουσικό Χωριό «Φέγγαρος» στην Κύπρο ως εισηγητής του εργαστηρίου σχετικά με το Ελληνικό Αστικό Λαϊκό Τραγούδι. Από Σεπτέμβριο του 2019 διδάσκει στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας το μάθημα «Δημοτικό Τραγούδι», ενώ κατά το ακαδημαϊκό έτος 2019-2020 δίδαξε και στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων το μάθημα «Φωνητική».

Κατά την παραμονή του στη Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα συμμετέχει σε διάφορες μουσικές ομάδες που ασχολούνται κυρίως με την Ελληνική Αστική Λαϊκή Μουσική, αλλά και τις μουσικές του ευρύτερου ελληνικού χώρου με τις οποίες δίνουν συναυλίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Από το 2013 μέχρι και σήμερα συμμετείχε σε θεατρικές παραστάσεις του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος («Με μουσικές εξαίσιες, με φωνές», «Σερσέ λα φαμ»), αλλά και του ιδιωτικού θεάτρου («Ο Ιάσoνας και το Χρυσόμαλλο Δέρας», «Κάποτε στο Βόσπορο») ως τραγουδιστής, σε σκηνοθεσία της Σοφίας Σπυράτου.

Από τον Μάρτιο του 2016 μέχρι σήμερα έχει συμμετοχές σε πολλούς ολοκληρωμένους δίσκους, ενώ πρόσφατα κυκλοφόρησε η πρώτη του δισκογραφική δουλειά «Πρώτη βόλτα», σε στίχους του Κώστα Φασουλά.

INFO

Γιάννης Διονυσίου live
Σταυρός του Νότου Plus
Σάββατα 6 & 13 Μαΐου

Τηλ. 210 9226975
Official site | Facebook | Instagram

Προπώληση εδώ

*** Για κράτηση θέσης καθημένου σε τραπέζι επικοινωνείτε στο τηλ. 210 9226975.

Φωτογραφία: Γιώργος Σπανός
 Artwork: Εύρος Βοσκαρίδης
 
Οργάνωση παραγωγής:
Melodica Art Productions

Επικοινωνία - Προβολή στα media: zuma communications

Ακολουθήστε το 20/20 Magazine στο Google News, στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
ΠΡΟΒΟΛΗ