«ΜΠΑΝΤΑ-ροντας» τη χώρα (θεατρική κριτική)

Το φετινό καλοκαίρι μας άφησε μια «γεύση από καρπούζι και στάχτη» λέει ο σκηνοθέτης Χρήστος Παπαδημητρίου που υπογράφει και τα κείμενα της παράστασης «E-pass ή επί τας-ΜΠΑΝΤΑ-ΡΙΣΜΕΝΟΙ (evolution)», που έκλεισε τον κύκλο της στο 28o Φεστιβάλ των Μερκουρείων στο Ανοιχτό Θέατρο Συκεών «Μάνος Κατράκης» και φαίνεται να μην αφήνει τίποτα στο απυρόβλητο.

«ΜΠΑΝΤΑ-ροντας» τη χώρα (θεατρική κριτική)
ΠΡΟΒΟΛΗ

Καθοριστικοί υπήρξαν οι φωτισμοί του Γιάννη Τούμπα στην απόδοση του χαρακτήρα της παράστασης καθώς και η φωνητική διδασκαλία της Έλσας Μουρατίδου σε συνδυασμό με τις χορογραφίες της Ευανθίας Σωφρονίδου.

Ροκ αισθητική, δυνατή μουσική, πολύς χορός και τα extravagant κοστούμια και σκηνικά της Μαρίας Καβαλιώτη είναι τα βασικά συστατικά της παράστασης. Η τετραμελής μπάντα έχει πάρει τη θέση της και η πολιτική επιθεώρηση με στοιχεία stand-up comedy, ξεκινά, μιλώντας για τους πολίτες που αρέσκονται πάντα στα… παραμύθια.

Σύντομα, ξετυλίγεται η χρήση συμβόλων, όπως το τακτικό αριθμητικό «107η» υποδεικνύοντας τη θέση που κατέχει η Ελλάδα του 2023 στον Παγκόσμιο Δείκτη Ελευθερίας του Τύπου που δημοσίευσε η Ένωση των Δημοσιογράφων Χωρίς Σύνορα, καθώς ο πάντα απολαυστικός Θάνος Φερεντζέλης μοιράζει χαρτονομίσματα στους ηθοποιούς, το σκίσιμο των γαμήλιων στεφάνων από την «έγκριτη ψυχολόγο» και το ροζ λουλούδι σε ρόλο… κρίνου. Δια στόματος και πάλι, Θάνου Φερεντζέλη, θα προωθηθεί αργότερα το «Καϊλή express», η υπηρεσία που μεταφέρει με ασφάλεια παράνομα χρήματα στο εξωτερικό καθώς και το απορρυπαντικό που ξεπλένει όχι μόνο το «αίμα από τα Τέμπη» αλλά και τα χέρια των δημοσιογράφων.

Ο Χρήστος Παπαδημητρίου μιλάει για την εκκλησία που τίθεται υπέρ των μεθόδων της κυβέρνησης, για τον… «ξενομανή» δήμαρχο της Θεσσαλονίκης που υποδέχεται τουρίστες με συρτάκι και μοιράζοντας κουλούρια και για τους πολίτες που συχνά…αποφεύγουν να πιστέψουν στα μάτια τους. Εμφανίζοντας, ανάμεσα σε κατοίκους της πόλης και ένα ηλικιωμένο ζευγάρι επί σκηνής, δεν θα μπορούσε να μην μιλήσει, εκτός από τον Ο.Α.Σ.Θ. που αποτελεί μεγάλο πρόβλημα για τους Θεσσαλονικείς και για το μετρό που η δημιουργία του ξεκίνησε την τριετία 1986-1989 και ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί!

Μια παράσταση ξεκαρδιστική, που για να την απολαύσεις αρκεί να ζεις στη σύγχρονη πραγματικότητα, η οποία δεν αφήνει ασχολίαστη τη Μενδώνη που τσιμέντωσε την Ακρόπολη και θέλησε να νοικιάζει τις Καρυάτιδες προκειμένου να αποπληρωθεί το χρέος, την Κεραμέως που κατά τη διάρκεια της πανδημίας του Covid-19 μοίρασε στους μαθητές ιδιαίτερα μικρά παγούρια και απελπιστικά μεγάλες προστατευτικές μάσκες και φυσικά, την… Άνγκελα Δωροθέα Μέρκελ που η υπέροχη Εύη Σαρμή ενσάρκωσε με περίσσιο φλέγμα, προσφωνώντας τους θεατές «φτωχά μου ελληνόπουλα» και αποκαλώντας το Ευρωκοινοβούλιο «παλκοσένικο». Δεν θα μπορούσε να μένει απ’ έξω ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν που θα αλλάξει γνώμη βλέποντας το περιστέρι της ειρήνης επί σκηνής ενώ κάποιοι άλλοι χορεύουν την «Καλίνκα»… Μια παράσταση, όμως, που εκτός από γέλια φέρνει θυμό και δάκρυα μιλώντας για τα push-backs στον Έβρο και τα ναυάγια στο Αιγαίο με θύματα εκατοντάδες ανθρώπους σε αναζήτηση μιας καλύτερης ζωής.

Εκτός από τους προαναφερθέντες ηθοποιούς, στην παράσταση συμμετείχαν με μεγάλη επιτυχία οι: Ηρώ Δημητριάδου, Χρύσα Ζαφειριάδου, Χρηστάκης Μπαρτζώλης, Βασίλης Παπαδόπουλος, Γλυκερία Ψαρρού ενώ ξεχώρισε ο Χρίστος Στυλιανού ενσαρκώνοντας χαρακτήρες που του επέτρεψαν να ξεδιπλώσει το ταλέντο του πολύ περισσότερο απ’ όσο τον έχουμε συνηθίσει. Ως μουσικοί επί σκηνής συμμετείχαν οι: Χρήστος Γκουγκουμάς, Γιώργος Κολοβός, Πασχάλης Τερζής, Γιάννης Τσεμπερλίδης.

Το κοινό, ξεπερνώντας σύντομα το εμπόδιο της απόστασης μεταξύ του κοίλου και της σκηνής που δεν έκανε ξεκάθαρο το ζητούμενο της διάδρασης (η παράσταση ανέβηκε αρχικά στο café θέα/tro) αγκάλιασε το τόλμημα του Κ.Θ.Β.Ε. που για άλλη μία φορά απέδειξε πως προσπαθεί να… αλλάξει σελίδα!

Ακολουθήστε το 20/20 Magazine στο Google News, στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
ΠΡΟΒΟΛΗ