«Υμπύ Τύραννος»: Μια απολαυστική παράσταση bar theatre στη Θεσσαλονίκη (θεατρική κριτική)

Η Ανδριάνα Τσιότσιου παρακολούθησε στο Eightball Club την αλλοπρόσαλλη κωμωδία του Αλφρέντ Ζαρρύ για την ασυδοσία της εξουσίας, που ανεβάζει κάθε Δευτέρα και Τρίτη έως τις 5/12 η εξαιρετικά ταλαντούχα ομάδα Γκραν Γκινιόλ.

«Υμπύ Τύραννος»: Μια απολαυστική παράσταση bar theatre στη Θεσσαλονίκη (θεατρική κριτική)
ΠΡΟΒΟΛΗ

Η ομάδα Γκραν Γκινιόλ, που εδώ και χρόνια έχει γίνει γνωστή για τις ευρηματικές δημιουργίες της, στην πρεμιέρα του Υμπύ, αυτής της αλλοπρόσαλλης κωμωδίας του Αλφρέντ Ζαρρύ για την ασυδοσία της εξουσίας, που ανεβαίνει ως bar theatre στο Eightball Club, μας χάρισαν απλόχερα, για άλλη μία φορά, τη σκηνική τους ευφυΐα. Την παράσταση θα μπορεί το κοινό να παρακολουθήσει έως και τις 5 Δεκεμβρίου, κάθε Δευτέρα και Τρίτη.

Η σκηνοθεσία του Χρήστου Παπαδημητρίου παντρεύει εξαρχής την αφήγηση του Ζερρύ με αφηγήσεις για γνωστούς τυράννους της Ιστορίας, τόσο μέσα από φωτογραφίες όσο και εμβόλιμα, παραλληλίζοντας τη σκηνική δράση με τα αντίστοιχα ιστορικά γεγονότα. Η παράσταση κινείται στο φάσμα της επιθεώρησης και ο σκηνοθέτης, δεν παραλείπει να καταδείξει στερεοτυπικά τις συζυγικές σχέσεις, μέσα από «καθημερινούς» διαλόγους του Υμπύ και της γυναίκας του.

Στην δραματουργία, επικρατούν έντονα το queer και το γκροτέσκ στοιχείο, χωρίς το πρώτο να προσλαμβάνεται ως «συνώνυμο» του δεύτερου, τραβώντας την παράσταση ακόμα πιο κοντά στη δική μας κοινωνία. Ταυτόχρονα, κάθε φορά που ο αρχηγός του στρατού του Τυράννου, Μπούρδας, αναλαμβάνει δράση, ηχούν «βαριά» ζεϊμπέκικα, σατιρίζοντας τη συμπεριφορά αυτών των... «στρατόκαυλων», όπως αθυρόστομα, ακολουθώντας το παράδειγμα του συγγραφέα, μεταφράζει ο Κωνσταντίνος Μαυρόπουλος.

Κυρίαρχο ρόλο στο τελικό, ευρηματικό και ιδιαίτερα ευχάριστο σκηνικό αποτέλεσμα, έπαιξαν η αφαιρετική σκηνογραφία και η συνδήλωση των κοστουμιών της Μαρίας Καβαλιώτη, που φαινομενικά είναι απλώς σατιρικά, αλλά με μία προσεκτική ματιά σχηματοποιούν όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά των βασιλιάδων ενώ αλλάζοντας τη στάση των σωμάτων, μεταμορφώνονται στα φτωχικά ενδύματα των υπηκόων. Βεβαίως, αυτά δεν θα επιτελούσαν τον σκοπό τους χωρίς τη συμβολική και ενίοτε ξεκαρδιστική, χρήση των σκηνικών αντικειμένων.

Η γκροτέσκα φιγούρα του… στρατηλάτη Υμπύ που «λίγο από ‘δω, λίγο από ‘κει, έφαγε και μισό Ρώσο», τα μπαλόνια και τα φωτόσπαθα σε «ρόλο» ξιφών, η σάτιρα βασιλέων και πολιτικών ηγετών της νεότερης και σύγχρονης Ελλάδας, της πραξικοπηματικής χούντας, οι αναφορές στους δυσβάσταχτους φόρους, και τεχνικές όπως η χρήση μάσκας και η live action κάμερα που κάνει «αποκλειστικά» ρεπορτάζ, φέρνουν αβίαστα το γέλιο στους θεατές, αν και καμιά φορά γλυκόπικρο.

Οι ηθοποιοί Στάθης Μαυρόπουλος, Διονύσης Καραθανάσης, Ιωάννα Λαμνή, Ιωάννα Σιδηροπούλου και Σάββας Τραπεζάνογλου, με κέφι, κριτική διάθεση και ειλικρίνεια, μεταμορφώνονται σε πρίγκηπες, βασιλείς -εξορισμένους-, τυράννους, στρατηλάτες, άνδρες και γυναίκες, παίζοντας με τα επίπεδα, τα μεγέθη και την τοποθέτηση της φωνής τους, ενώ αρωγοί τους, φυσικά, ήταν τα αξεσουάρ των ρόλων τους.

Επί σκηνής, ο Χρήστος Γκουγκούμας, με τα ηχητικά του περιβάλλοντα και την πρωτότυπη μουσική, σχολιάζει ασταμάτητα τη σκηνική δράση.

Παρά τη σπασμένη καρέκλα και την πολύ μπροστινή θέση που είχε σαν αποτέλεσμα κολόνες και κάγκελα να κρύβουν πάνω από τη μισή σκηνή, προτείνω ανεπιφύλακτα να περάσετε ένα βράδυ στο Eightball, με τη disco ball να «αιωρείται» καθώς πίνετε (ή και όχι) το ποτό σας παρακολουθώντας τους χειμαρρώδεις Γκραν Γκινιόλ σε ένα είδος θεάτρου που σπάνια έχουμε την τύχη να απολαμβάνουμε.

Υμπύ Τύραννος του Alfred Jarry, μια αθυρόστομη κωμωδία

Ακολουθήστε το 20/20 Magazine στο Google News, στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
ΠΡΟΒΟΛΗ