«Έντα Γκάμπλερ»: Μια αθόρυβη αυτοκτονία (θεατρική κριτική)

Στο Θέατρο Τ ανεβαίνει, για δεύτερη σεζόν, η «Έντα Γκάμπλερ» του Ερρίκου Ίψεν, σε σκηνοθεσία Γλυκερίας Καλαϊτζή.

«Έντα Γκάμπλερ»: Μια αθόρυβη αυτοκτονία (θεατρική κριτική)
ΠΡΟΒΟΛΗ

Συστάσεις με τον συγγραφέα ή το έργο θεωρούνται περιττές. Ο Ίψεν είναι εκείνος που, πολύ πρωτοποριακά για την εποχή του, θίγει το ζήτημα της γυναικείας αυτοδιάθεσης. Για την Έντα, η «γυναικεία αποστολή» μοιάζει περισσότερο με θηλιά γύρω από το λαιμό της κι έτσι, εγκλωβισμένη σε έναν κενό γάμο και μία ζωή που δεν την εκφράζει, αποφασίζει να δώσει ένα τέλος σε αυτήν.

Ένας από τους λόγους που απολαμβάνω να παρακολουθώ παραστάσεις στο «Τ» είναι η δυνατότητα της σκηνικής του πολυμορφίας με τη σχέση θεατών-ηθοποιών να μεταβάλλεται εύκολα. Έτσι, για άλλη μία φορά, η Γλυκερία Καλαϊτζή που αδιαμφισβήτητα έχει όλα τα προσόντα να ασχοληθεί με το συγκεκριμένο έργο, αφού έχει εντρυφήσει στη δραματουργία του Ίψεν, επιλέγει να τοποθετήσει τη δράση στη μέση της αίθουσας με τους θεατές να είναι μοιρασμένοι στις δύο πλευρές της.

Ο τέταρτος τοίχος σπάει εξαρχής, όταν το κοινό για να καθίσει στις θέσεις του περνάει από τη σκηνή και αργότερα, τότε που οι χαρακτήρες, πέραν της Έντας, κάθονται και εκείνοι δίπλα στους θεατές.

Η σκηνογραφία της Μαρίας Καραδελόγλου έστησε επάνω στη σκηνή μικρές «γωνιές», δημιουργώντας έτσι τον διαφορετικό, κάθε φορά, δραματικό χώρο, με βαλίτσες, βιβλία, λουλούδια και κρεμασμένα νάιλον, αφού το νεαρό ζευγάρι μετακόμισε μόλις στο καινούργιο του σπίτι. Ενδιαφέροντες οι φωτισμοί του Διονύση Καραθανάση, που δεν διστάζει να φωτίσει τους θεατές όταν οι χαρακτήρες δίπλα τους «ξυπνούν» από τον «λήθαργό» τους.

Η σκηνοθεσία μοιάζει εγκλωβισμένη μέσα στο κείμενο, δημιουργώντας έτσι ερμηνείες που υπηρετούν τη «φόρμα» του συγγραφέα αλλά δεν δίνουν τίποτα νέο. Εξαντλείται η δημιουργικότητα στο πρόσωπο του Έιλερτ Λέβμποργκ και στον Ιωάννη Καμπούρη που ξεχωρίζει, βρίσκοντας πάντα, με τη φρεσκάδα της υποκριτικής του, τον τρόπο να μαγνητίζει τους θεατές. Εδώ, απεικονίζεται σαν ένας σύγχρονός μας ιδεολόγος που απογοητευμένος από την αδυναμία του χαρακτήρα του, όπως τον αφήνουν να νομίζει και κυρίως εξαιτίας των συνεπειών της, ετοιμάζεται να αυτοκτονήσει. Ο Ιωάννης Καμπούρης δημιουργεί την ατμόσφαιρα της παράστασης, ενώ δίνει και την απαραίτητη ώθηση στους συμπρωταγωνιστές του.

Παίζουν ακόμη οι ηθοποιοί: Χριστίνα Δαγκάκη (Έντα), Αλέξανδρος Νικολαΐδης (Γιόργκεν Τέσμαν), Λίλα Παντελίδου (Τέα Έλβστεντ), Κυριάκος Δανιηλίδης (Δικαστής Μπρακ), Σοφία Βούλγαρη (Γιούλε), ενώ στο βίντεο όπου βλέπουμε και ακούμε φωνές του περιγύρου της πρωταγωνίστριας, συμμετέχει και ο Δημήτρης Ναζίρης, συμβολίζοντας, ίσως, τον ίδιο τον συγγραφέα. Η μουσική του Πρόδρομου Καραδελόγλου, που δοκίμασε και εκείνη να βάλει το δικό της λιθαράκι στην ατμόσφαιρα της παράστασης, ήρθε κάπως σε αντίθεση με το τελικό σκηνικό αποτέλεσμα.

Εισιτήρια για την παράσταση εδώ.

Trailer | Έντα Γκάμπλερ του Henrik Ibsen | Σκηνοθεσία: Γλυκερία Καλαϊτζή

Ακολουθήστε το 20/20 Magazine στο Google News, στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
ΠΡΟΒΟΛΗ