H ταινία του Φλεβάρη ΙΙ: Το αγόρι και ο ερωδιός του Χαγιάο Μιγιαζάκι

Πολλοί από μας έχουμε δει τα περισσότερα από τα αριστουργήματα του στούντιο Γκίμπλι από την οθόνη του υπολογιστή, μέσα από κινηματογραφικές πλατφόρμες. Μια καλή ευκαιρία να απολαύσουμε αυτό το μικρό αριστούργημα εκεί που του πρέπει και του αξίζει. Στον κινηματογράφο.

H ταινία του Φλεβάρη ΙΙ: Το αγόρι και ο ερωδιός του Χαγιάο Μιγιαζάκι
ΠΡΟΒΟΛΗ

Ο Μιγιαζάκι παλιά μπορούσε να σκηνοθετήσει εφτά με δέκα λεπτά κινούμενων σχεδίων το μήνα. Έτσι ο παραγωγός Τόσιο Σουζούκι υπολόγισε περίπου πέντε λεπτά το μήνα για να είναι έτοιμη η ταινία τον Δεκέμβριο του 2019. Λογάριαζε όμως χωρίς τον ξενοδόχο. Ο Μιγιαζάκι σκηνοθετεί πια μόνο ένα λεπτό το μήνα. Κι έτσι η ταινία έκανε πρεμιέρα στην Ιαπωνία τον Ιούλιο του 2023.

Πολυαναμενόμενη; Φυσικά. Τα ονόματα Μιγιαζάκι και Στούντιο Γκίμπλι είναι κινηματογραφικοί θρύλοι. Κυρίως για τους νεότερους, αλλά και για τους μεγαλύτερους που νιώθουν πάντα έτοιμοι να αρπάξουν την ευκαιρία να ανοίξουν ένα παράθυρο σ έναν μαγικό κόσμο. Γιατί ο κόσμος των Στούντιο Γκίμπλι είναι αυτός που είδε η Αλίκη πίσω από την μισάνοιχτη πόρτα της κουνελότρυπας.

Γκίμπλι σημαίνει στα αραβικά ο καυτός άνεμος της ερήμου. Έτσι και οι ταινίες που παράγει το Στούντιο Γκίμπλι από το 1984 και μετά, σαν ορμητικός άνεμος, έχουν φέρει τα πάνω κάτω στον χώρο των κινούμενων σχεδίων, στο χώρο των γιαπωνέζικων anime, στο χώρο της κινηματογραφικής αφήγησης, στον κόσμο της φαντασίας, στον κόσμο των ονείρων μας. Το Στούντιο Γκίμπλι δεν είναι ένα ακόμα στούντιο παραγωγής, είναι ένας άλλος κόσμος.

Είναι ένας κόσμος στον οποίο βασιλεύει το μη πραγματικό. Αυτό που δεν φαίνεται. Αυτό που δεν καταλαβαίνουμε. Αυτό που δεν θέλουμε να καταλάβουμε. Τα όνειρα μας. Οι φοβίες μας. Η αρχέγονη δύναμη της φύσης. Τα μυθικά της πλάσματα. Οι ψίθυροι που ακούμε και δεν ξέρουμε από που έρχονται. Η ζωή από την άλλη πλευρά.

Κύριο θέμα στα animated μαγικά παραμύθια του Μιγιαζάκι είναι το ταξίδι του ήρωα* – ή των ηρωίδων, που είναι και οι περισσότερες  – στην άλλη πλευρά. Το πέρασμα, μέσα από ένα σκοτεινό δάσος συνήθως, σε ένα κόσμο σκιών και πνευμάτων, στον κόσμο των νεκρών. Η τελευταία του ταινία, Το Αγόρι και ο Ερωδιός δεν αποτελεί εξαίρεση. Ο Μαχίτο έχασε τη μάνα του στον πόλεμο και πηγαίνει να μείνει στο υποστατικό της οικογένειας στην εξοχή, με τον πατέρα του και την μητρυιά του. Εκεί εμφανίζεται μπροστά του ένας γκρίζος ανθρωπόμορφος ερωδιός που τον καλεί  σε έναν πύργο μέσα στο δάσος για να βρει τη μητέρα που, η οποία σύμφωνα με αυτόν δεν πέθανε. Η μητριά του αποκρούει τις συνεχείς επιθέσεις του πτηνού, μέχρι που ένα πρωινό ο Μαχίτο την βλέπει να χάνεται μέσα στο δάσος προς την πλευρά του πύργου. Και, μην μπορώντας να κάνει αλλιώς, την ακολουθεί και, ακούγοντας τη φωνή του ερωδιού που τον καλεί, περνάει μαζί με τη γριά υπηρέτρια την πύλη του πύργου και μπαίνει μέσα στο βασίλειο όπου δεν ξεχωρίζεις νεκρούς και ζωντανούς…

Ένα ακόμα βασίλειο όπου δεν ξέρεις τι να πρωτοπροσέξεις: τα εκπληκτικά σκίτσα του μεγάλου δημιουργού που επιμένει στο χέρι στα μέσα κοντά του 21ου αιώνα, τον τρόπο που σμίγει δημιουργικά μορφές και σχέδια από την ιαπωνική παράδοση μαζί με την ψηφιακή της νεωτερικότητα: ψυχούλες που μοιάζουν με πάκμαν, τερατόμορφοι που μοιάζουν με ρομπότ, ζώα και πουλιά σε ρέοντα κοπάδια που απειλούν την ανθρώπινη ύπαρξη, ένας κόσμος βίας και ανισορροπίας, όπως τα τουβλάκια στο κάστρο του απόκοσμου θείου που άφησε τα εγκόσμια για να απομονωθεί στο κάστρο και να φτιάξει έναν κόσμο χωρίς μίσος και καταπίεση και κατέληξε να φτιάξει ακριβώς το αντίθετο.

Ανάλυση; Θα μπορούσε να είναι. Οποιοσδήποτε μπορεί να προβεί σε μια εμβριθή και ενδελεχή και εμπεριστατωμένη ανάλυση των έργων του Μιγιαζάκι. Και κάθε μια ανάλυση συμβόλων, νοημάτων και μηνυμάτων θα περιέχει κομμάτια της αταξινόμητα ψυχεδελικής φαντασίας που απολαμβάνουν τα μάτια μας για ένα ολόκληρο δίωρο. Καμιά όμως δεν μπορεί να περιλάβει το σύμπαν των μορφών, των αγγέλων, των δαιμόνων, των σχημάτων, των φωτών, των φωτιών, του σκοταδιού, της  θάλασσας, των πεδιάδων, των βατράχων, των ψαριών, των πελεκάνων, του πουλιού Βοηθού από το μαγικό παραμύθι, του κοριτσιού συνοδοιπόρου, του τοκετού κάτω από τους κύκλους των πνευμάτων, κανείς δεν μπορεί να εξηγήσει όλα τα σημεία αναφοράς αυτού του μαγικού κόσμου και κανείς δεν μπορεί να τον δημιουργήσει. Εκτός από τον Μιγιαζάκι.

Πολλοί από μας έχουμε δει τα περισσότερα από τα αριστουργήματα του στούντιο Γκίμπλι από την οθόνη του υπολογιστή, μέσα από κινηματογραφικές πλατφόρμες. Μια καλή ευκαιρία να απολαύσουμε αυτό το μικρό αριστούργημα εκεί που του πρέπει και του αξίζει. Στον κινηματογράφο.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΚΑΙ Ο ΕΡΩΔΙΟΣ (The Boy and the Heron) - official trailer

Ακολουθήστε το 20/20 Magazine στο Google News, στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
ΠΡΟΒΟΛΗ