Ελεεινή μεθόδευση του υπουργείου Παιδείας: Στο κρεβάτι του Προκρούστη η "Παράλληλη Στήριξη" για εκατοντάδες παιδιά

Με προφορική οδηγία από τις Διευθύνσεις προς τις σχολικές μονάδες, το μεσημέρι της περασμένης Παρασκευής, το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων επιχειρεί να αποδυναμώσει τον ήδη μη επαρκή θεσμό της παράλληλης στήριξης (ΠΣ) στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Ελεεινή μεθόδευση του υπουργείου Παιδείας: Στο κρεβάτι του Προκρούστη η
ΠΡΟΒΟΛΗ

Δεν χρειάζεται κάθε παιδί με ειδικές ανάγκες να έχει έναν εκπαιδευτικό παράλληλης στήριξης

Ας εξηγήσουμε τι σημαίνει αυτό. Το υπουργείο Παιδείας ζητά με προφορική οδηγία από τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης να δηλώσουν τα κενά σε παράλληλες στηρίξεις Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ) και σχολικών νοσηλευτών, ομαδοποιημένα και με τον όρο ο αριθμός τους να μην ξεπερνάει τους 2 εκπαιδευτικούς ανά σχολική μονάδα.

Να στείλουν, δηλαδή, ψεύτικα στοιχεία κενών στην παράλληλη στήριξη, βάζοντας πλαφόν δύο (2) κενά ανά σχολική μονάδα. Έτσι το ΥΠΑΙΘ, ακολουθώντας ευλαβικά το συγκροτημένο σχέδιο που κόβει τα κενά, "στοχεύει" και την Ειδική Αγωγή, χωρίς να εξετάζει τι ανάγκες έχει η κάθε μονάδα και πόσα παιδιά δικαιούνται την -εγκεκριμένη από τα Κέντρα Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (ΚΕΣΥ)- παράλληλη στήριξη.

Χαρακτηριστικά, οι εκπαιδευτικοί καταγγέλλουν ότι: Στην Α' Αθήνας, 90 σχολεία, περισσότερα από 180 τμήματα και πάνω από 210 παιδιά δεν θα καλυφθούν. Η μεθόδευση του υπουργείου Παιδείας στοχεύει σε κάτι παραπάνω από μειωμένες προσλήψεις, επιχειρεί να εξαφανίσει εντελώς τα κενά, που αντιστοιχούν σε ανάγκες.

Επιπτώσεις με κοινωνικό και ταξικό πρόσημο

Ας υποθέσουμε ότι τέλειωσαν τα κονδύλια από το ΕΣΠΑ καθώς η παράλληλη στήριξη δουλεύει αποκλειστικά με αναπληρωτές μέσω ΕΣΠΑ και όχι με μόνιμους και έτσι πρέπει να εκβιάζουν τους γονείς με το επιχείρημα: Επειδή δεν μπορώ να διαθέσω όσες παράλληλες πρέπει για να εξυπηρετήσω όλες τις ανάγκες, αν θες παράλληλη είτε πλήρωσε ιδιωτική παράλληλη -αν έχεις να πληρώσεις-, είτε σκέψου το ειδικό σχολείο, κάνοντας τεράστιο πισωγύρισμα στην κοινωνική ένταξη αυτών των παιδιών. Διαφορετικά στην περίπτωση της περιφέρειας -που δεν υπάρχουν ιδιώτες να σε καλύψουν- ή είσαι φτωχό νοικοκυριό -και δεν έχεις να πληρώσεις- μην μας απασχολείς με τα προβλήματά σου.

Κυνισμός χωρίς μέτρο – Κόφτες παντού

Η κυβέρνηση, υλοποιώντας το σχέδιο ΕΕ-ΟΟΣΑ για μείωση του εκπαιδευτικού προσωπικού από τις κρατικές δαπάνες και τον προϋπολογισμό, αφήνει εκατοντάδες μαθητές/-τριες με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες με ελλιπή ή και χωρίς μαθησιακή υποστήριξη τη νέα χρονιά. Αντίστοιχα, δάσκαλοι που υπηρετούν στο δημόσιο σχολείο μένουν εκτός, με τις προσλήψεις αναπληρωτών να φτάνουν στο μισό σε πολλές Διευθύνσεις.

Με την εφαρμογή της συγκεκριμένης οδηγίας προ των πυλών, οι προσλήψεις των εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης θα μειωθούν σχεδόν στο μισό, ενώ πολλά παιδιά θα μείνουν είτε χωρίς είτε με ελλιπή υποστήριξη.

Η κίνηση εκπαιδευτικών «Παρεμβάσεις Κινήσεις Συσπειρώσεις Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης» περιγράφει:

«Η εικόνα των σχολείων την επόμενη μέρα θα θυμίζει “πίστα συγκρουόμενων”, με τους εκπαιδευτικούς να τρέχουν πανικόβλητοι πίσω από ωράρια-λάστιχο για να καλύψουν τις ανάγκες των μαθητών, διαλύοντας παράλληλα κάθε εργασιακό κεκτημένο. Κάθε σχολείο που έχει 3, 4, 5, 6, 7 τμήματα με παιδιά με αναπηρίες, θα έχει μέχρι δύο (2) εκπαιδευτικούς παράλληλης να μοιράζονται στα τμήματα και στα παιδιά αυτά, ενώ οι επιπλέον ανάγκες σε παράλληλες, που θα προκύψουν μετά τη λήξη της προθεσμίας του Οκτωβρίου, για νέες αιτήσεις παράλληλης, θα εξαϋλωθούν, δεν θα ληφθούν υπόψιν.

Η απαξιωτική και ασφυκτική αυτή κατάσταση οδηγεί συντεταγμένα στη λύση του ιδιωτικού τομέα, μέσα από ιδιωτικές παράλληλες στηρίξεις, με το βάρος να φαντάζει δυσβάσταχτο, απαγορευτικό για τη λαϊκή οικογένεια».

Η αναγκαιότητα της παράλληλης στήριξης

Διαβάζοντας την πολύ ενδιαφέρουσα εργασία που βρήκαμε δημοσιευμένη στο περιοδικό του Πανεπιστημίου Κρήτης διαπιστώνουμε ότι η "παράλληλη στήριξη" στηρίζεται στην αναλογία 1 μαθητής: 1 δάσκαλος, δουλεύει αποκλειστικά με αναπληρωτές μέσω ΕΣΠΑ και όχι με μόνιμους και -παρά τα στραβά του- είναι ο πιο ενταξιακός θεσμός.

«Η εργασία παρουσιάζει την εξέλιξη του θεσμού της παράλληλης στήριξης (ΠΣ) στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση το διάστημα 2014-2019 με έμφαση στον αριθμό αφενός των εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης (ΕΠΣ) που προσλαμβάνονταν αφετέρου των εγκεκριμένων αιτημάτων ΠΣ κατ’ έτος βάσει στοιχείων από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων. Παρότι μέσα στην πενταετία ο αριθμός προσλήψεων ΕΠΣ αυξήθηκε σημαντικά στις δύο βαθμίδες εκπαίδευσης, αυτή η αύξηση δεν επαρκούσε για την πλήρη κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών ολοένα και περισσότερων μαθητών με εγκεκριμένες ΠΣ. Τα στοιχεία κατέδειξαν, επίσης, πως η ΠΣ στελεχωνόταν κάθε έτος αποκλειστικά από αναπληρωτές, οι οποίοι προσλαμβάνονταν σε αλλεπάλληλες φάσεις στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, με αποτέλεσμα να μην υποστηρίζονταν όλοι οι μαθητές που δικαιούνταν ΠΣ από την πρώτη μέρα φοίτησης. Συμπερασματικά, οι ερευνητές υποστηρίζουν πως τα πάγια προβλήματα στη στελέχωση της ΠΣ συνιστούν ένα διαρκές δυνητικό δομικό εμπόδιο, που εκθέτει σε κίνδυνο την ένταξη των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο σχολείο της γειτονιάς».

Αύριο Πέμπτη 26 Αυγούστου, στις 10:30 το πρωί το Συντονιστικό Αναπληρωτών Αδιόριστων Εκπαιδευτικών καλεί σε παράσταση διαμαρτυρίας στο υπουργείο παιδείας ζητώντας κάλυψη όλων των κενών και απόσυρση της οδηγίας για τις παράλληλες στηρίξεις.

Ακολουθήστε το 20/20 Magazine στο Google News, στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
ΠΡΟΒΟΛΗ