Ο φωτογράφος της εμβληματικής εικόνας από τη φλεγόμενη Εύβοια μιλάει στο 2020mag.gr

Ο άνθρωπος πίσω από την σπουδαία εικόνα στην Εύβοια που έκανε τον γύρο του διαδικτύου και διακρίθηκε από το περιοδικό TIME ως μία από τις κορυφαίες φωτογραφίες του 2021, Κωνσταντίνος Τσακαλίδης, μίλησε στον Κωνσταντίνο Βρεττό για τις στιγμές πριν πατήσει το «κλικ», για την κατάσταση στην Εύβοια και υπενθύμισε ότι η φωτογραφία είναι από τα λίγα μέσα που παραμένουν ανεξάρτητα.

Ο φωτογράφος της εμβληματικής εικόνας από τη φλεγόμενη Εύβοια μιλάει στο 2020mag.gr
ΠΡΟΒΟΛΗ

Η φωτογραφία με την ηλικιωμένη γυναίκα έξω από το σπίτι της, στις Γούβες Εύβοιας, την ώρα που πλησιάζουν οι φλόγες κατά την καταστροφική πυρκαγιά του Αυγούστου, φιγουράρει στο εξώφυλλο του Time, ως μίας από τις 100 κορυφαίες του 2021.

Όταν πήρα τηλέφωνο τον Κωνσταντίνο Τσακαλίδη, για να τον συγχαρώ και για να μοιραστεί μαζί μου κάποιες σκόρπιες σκέψεις, είχε μόλις μάθει για την διάκριση αυτή και παρόλα αυτά οι παλμοί του δεν πρέπει να ξεπερνούσαν τους 60.

Το τηλέφωνο μπορεί να είναι απρόσωπο μέσο, αλλά η χροιά της φωνής, λέει πολλά.

Τον Κωνσταντίνο δεν τον γνωρίζω προσωπικά, παρά μόνο μέσα από το σπουδαίο έργο του, αλλά όσο μιλούσαμε κατάλαβα ότι πρόκειται για έναν πολύ προσγειωμένο άνθρωπο που επιλέγει να εκφραστεί μέσω της δουλειάς του.

Ήταν Κυριακή 8 Αυγούστου λοιπόν, όταν ο Κωνσταντίνος αντίκρισε μέσα σε αυτό το φλογερό τοπίο, βγαλμένο από ταινία θρίλερ, στις Γούβες Ευβοίας, την κυρία Παναγιώτα.

«Εκείνη την στιγμή όλο το σκηνικό ήταν ιδιαίτερο και τρομακτικό, δεν είχα καλύψει ξανά φωτιά τέτοιου μεγέθους, βρισκόμασταν εκεί μαζί με τους συναδέλφους, το χωριό το είχαν περικυκλώσει οι φλόγες, ήταν ιδιαίτερη στιγμή. Η φωτιά είναι τρομακτική όπως και να την βλέπεις. Άμα πλησιάζει και το σπίτι σου είναι διαφορετικό συναίσθημα. Είχα δει από μακριά την κυρία Παναγιώτα να είναι ταραγμένη»

Δεν υπήρχε καμία βοήθεια από πυροσβεστική και αεροπλάνα

Σχεδόν 4 μήνες μετά, οι φωτιές μπορεί να έχουν σβήσει, αλλά αυτή η εικόνα συνεχίζει να μας ανατριχιάζει. Η εικονιζόμενη, Παναγιώτα Ριτσόπη και η σχέση της με τον Κωνσταντίνο, δεν αρκέστηκε στην στιγμή του φωτογραφικού «κλικ».

«Την επισκέφτηκα τις επόμενες ημέρες, δεν είχε πάθει κάτι το σπίτι. Συζητήσαμε, τα είπαμε και με τον άντρα της. Όταν την επισκέφτηκα μετά από λίγες ημέρες, γνώριζε και η ίδια ότι είχε πάρει διάσταση η φωτογραφία, στα κανάλια και στο εξωτερικό, την είχαν δει συγγενείς. Εκείνη έλεγε ότι δεν θα ήθελε κανείς άλλος να νιώσει αυτό που ένιωθε εκείνη την στιγμή. Να μην το ζήσει κανένας άλλος.Θα ήθελα να ξαναπάω από το σπίτι, να μιλήσουμε ξανά για την καθημερινότητά της και πόσο έχει αλλάξει από εκείνη τη μέρα»

Αν δεν βρέθηκες εκείνες τις μέρες στην Εύβοια, είναι αδύνατο να μπορέσεις να νιώσεις την φρίκη που έζησαν οι άνθρωποι εκεί.

«Δεν υπήρχε καμία βοήθεια από πυροσβεστική και αεροπλάνα. Οι πυροσβεστικές δυνάμεις ήταν πολύ μικρές, με 2-3 οχήματα δεν γίνεται εκ των πραγμάτων να αντιμετωπίσεις ένα τέτοιο μέτωπο, όπως εκείνη τη στιγμή. Τα σπίτια σώθηκαν από τις κλιματολογικές συνθήκες, ξαφνικά άλλαξε η πορεία του αέρα. Βοήθησαν οι κάτοικοι, με τα λάστιχα, και εγώ μαζί τους».

Έτσι όπως έχουν φτάσει τα media εδώ στην Ελλάδα, πρέπει να πηγαίνουμε για να δείχνουμε τα γεγονότα έτσι όπως πραγματικά γίνονται

Μοιράζομαι με τον Κωνσταντίνο τα λόγια του σπουδαίου Έλληνα φωτογράφου Γιάννη Μπεχράκη: «Η αποστολή μου είναι να εξασφαλίσω ότι κανείς δεν θα μπορεί να πει: “δεν γνώριζα”» για να τον ρωτήσω, τι σημαίνει για αυτόν η φωτογραφία, ως ευρύτερη έννοια.

«Αυτό που είπε ο Μπεχράκης ισχύει σε πολλά γεγονότα. Η δουλειά είναι τέτοια που πηγαίνουμε για την κάλυψη του γεγονότος, δεν ξέρεις τι θα συναντήσεις. Πολλές φορές πηγαίνουμε σε μέρη που κάποιος άλλος θα έφευγε. Έτσι όπως έχουν φτάσει τα media εδώ στην Ελλάδα, πρέπει να πηγαίνουμε για να δείχνουμε τα γεγονότα έτσι όπως πραγματικά γίνονται και την κατάσταση των ανθρώπων. Νομίζω ότι στο επάγγελμα μας είμαστε από τους τελευταίους που είμαστε λίγο ανεξάρτητοι στην ματιά μας, ή τουλάχιστον είναι δύσκολο να την αλλάξουν εκ των υστέρων. Η αποστολή μας είναι να πηγαίνουμε σε οτιδήποτε συμβαίνει και να κάνουμε την δουλειά μας, η οποία είναι να καταγράφουμε αυτό που βλέπουμε με τα μάτια μας. Οτιδήποτε άλλο δεν μπορούμε να πούμε ότι λέγεται φωτορεπορτάζ. Η ωραιοποίηση ή η υπερδραματοποίηση»

Το μότο του 2020mag.gr είναι «πίστεψε στα μάτια σου» και όσο υπάρχουν τόσο σπουδαίοι άνθρωποι όπως ο Κωνσταντίνος Τσακαλίδης, ίσως καταφέρουμε να δούμε λίγο πιο καθαρά.

Ακολουθήστε το 20/20 Magazine στο Google News, στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
ΠΡΟΒΟΛΗ