Γιατί κρατούνται ακόμα όμηροι οι 49 ναυτικοί από το Ιράν, ύστερα από 104 μέρες;

Σε μια επίδειξη διπλωματικής δύναμης η χώρας μας έχει καταφέρει, πέρα από την Ρωσία, να διαταράξει τις σχέσεις της με το Ιράν και 49 ναυτικοί να παραμένουν σε ομηρία. Όλα ξεκίνησαν όταν η Ελλάδα κατάσχεσε 104.134 τόνους από το δεξαμενόπλοιο Lana -με σημαία Ιράν και ρωσικό πλήρωμα- ύστερα από διαταγή των ΗΠΑ, όταν το πλοίο προσέγγισε την Κάρυστο εξαιτίας μηχανικής βλάβης.

Γιατί κρατούνται ακόμα όμηροι οι 49 ναυτικοί από το Ιράν, ύστερα από 104 μέρες;
ΠΡΟΒΟΛΗ

Οι 49 ναυτικοί (38 Φιλιππινέζοι, 10 Έλληνες, 1 Κύπριος), κάποιοι στο παρθενικό τους ταξίδι, τελούν σε ομηρία από τις 27 Μαΐου, όταν το Ιράν δέσμευσε σε αντίποινα τα πλοία Delta Poseidon συμφερόντων Διαμ. Διαμαντίδη και Prudent Warrior συμφερόντων Σπ. Πολέμη. Τα συναρμόδια Υπουργεία Εμπορικής Ναυτιλίας και Εξωτερικών, αφού άρχισαν τους λεονταρισμούς στην λάθος χώρα, στις 17 Αυγούστου επέστρεψαν μόλις 56.000 τόνους από τους 104.134 κατασχεθέντες και το Lana αναχώρησε για το Ιράν. Η επιχείρηση μετάγγισης πραγματοποιήθηκε στον Πειραιά από το Ελληνικών συμφερόντων δεξαμενόπλοιο Ice Energy. Το Ice Energy, με σημαία Λιβερίας, είχε μισθωθεί από τις ΗΠΑ και ήταν το ίδιο που είχε κατασχέσει την 1η Ιουνίου 67.000 τόνους πετρελαίου από το ιρανικό δεξαμενόπλοιο.

Το δεξαμενόπλοιο είχε δεσμευθεί με το επιχείρημα πως άνηκε στην ρωσική τράπεζα Promsvyazbank, στην οποία είχαν επιβληθεί κυρώσεις από τις ΗΠΑ. Το πρώην Pegas -νυν Lana- κατευθύνονταν στην νότια Πελοπόννησο, όπου γίνονται μεταφορτώσεις πετρελαίου, με μικρή ανησυχία για πιθανά προβλήματα ή μόλυνση που μπορεί να προκύψουν στις ακτές του λακωνικού κόλπου ή τα Κύθηρα. Το δεξαμενόπλοιο αντιμετώπισε μηχανική βλάβη και κατευθύνθηκε ανοιχτά της Καρύστου, όταν και υποβλήθηκε αίτημα δικαστικής συνδρομής από τις ΗΠΑ, με την αιτιολογία πως τα έσοδα από την πώληση του πετρελαίου θα κατέληγαν στην… χρηματοδότηση της τρομοκρατίας! Το Συμβούλιο Εφετών Χαλκίδας έκρινε, στις αρχές Ιουνίου, πως το πετρέλαιο κατασχέθηκε και μεταγγίστηκε στο Ice Energy παράτυπα και έπρεπε να επιστραφεί. Αφού βέβαια το Ιράν είχε δεσμεύσει τα δύο ελληνόκτητα πλοία. Στην συνέχεια, η εταιρεία Times Navigation που είχε ναυλώσει το Ice Energy (και το Ice Victory για το υπόλοιπο πετρέλαιο) για να μεταφέρει στις ΗΠΑ το πετρέλαιο του Lana, προσέφυγε στον Άρειο Πάγο, όμως η προσφυγή απορρίφθηκε ανοίγοντας τον δρόμο για την μετάγγιση του πετρελαίου πάλι στο Lana.

Βέβαια εδώ έχουμε μια ανισορροπία, καθώς από το Lana κατασχέθηκαν 67.000 τόνοι που μεταγγίστηκαν στο Ice Energy και επεστράφησαν 56.000 τόνοι πετρελαίου. Οπότε τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι: 

Α) Από την στιγμή που το Συμβούλιο Εφετών Χαλκίδας είχε ζητήσει να επιστραφούν 60.000 τόνοι αργού πετρελαίου, γιατί επεστράφησαν μόνο 56.000;
Β) Ποια είναι η…γνώμη των Ιρανών για την κατάσχεση των υπόλοιπων 43.134 τόνων πετρελαίου που παρακρατήθηκαν;
Γ) Κάτι από τα Α και Β έχει να κάνει με την συνεχιζόμενη ομηρία των 49 ναυτικών;


Ο κόσμος του πετρελαίου και της ενέργειας είναι βρόμικος και ο καθένας από εμάς το ζει σε καθημερινή βάση. Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτική Πολιτικής διατείνεται πως θα επιτραπεί στο άμεσο χρονικό διάστημα ο απόπλους των ελληνικών συμφερόντων πλοίων και οι ναυτικοί θα αφεθούν να πλεύσουν για το υπόλοιπο των διαδρομών τους ή τις πατρίδες τους.   

Ακολουθήστε το 20/20 Magazine στο Google News, στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
ΠΡΟΒΟΛΗ