Το 20/20 στην Κατάληψη του Εθνικού: «Δεν φοβάμαι μη χάσω τη χρονιά μου. Φοβάμαι μη χάσω την αξιοπρέπειά μου»

Μπορεί να είμαστε με το ένα μάτι στο κανάλι της Βουλής, όμως δεν μπορούμε να μην σταθούμε στα παιδιά της Δραματικής Σχολής του Εθνικού που ρισκάρουν την χρονιά τους για το μέλλον τους και για τις επόμενες γενιές καλλιτεχνών. Μας έκαναν την τιμή να μας δεχθούν στην Κατάληψη του Εθνικού και μας μίλησαν για τις αιτίες της κατάληψης και την στάση των υπουργών απέναντί τους.

Το 20/20 στην Κατάληψη του Εθνικού: «Δεν φοβάμαι μη χάσω τη χρονιά μου. Φοβάμαι μη χάσω την αξιοπρέπειά μου»
ΠΡΟΒΟΛΗ

Είχαμε τη χαρά να μιλήσουμε με τον δευτεροετή φοιτητή υποκριτικής Θάνο Μάνο (Θ.Μ.) και τον τελειόφοιτο φοιτητή σκηνοθεσίας Θάνο Παπαδογιάννη (Θ.Π.), και οι δύο μέλη της συνέλευσης Κατάληψης της Δραματικής Σχολής του Εθνικού. 

- Για ποιους λόγους κάνετε κατάληψη;

Θάνος Παπαδογιάννης: Ουσιαστικά η κατάληψη πυροδοτήθηκε από το Προεδρικό Διάταγμα. Το οποίο προεδρικό διάταγμα 85/2022 περιέχει το προσοντολόγιο, στο οποίο εμείς καλλιτέχνες υπαγόμαστε ως «Δ.Ε.», δηλαδή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Αυτό μας εξισώνει με αποφοίτους Λυκείου, το οποίο είναι ένα εξαιρετικό παράδοξο: Όταν μπαίνουμε μέσα στη σχολή προσκομίζουμε το απολυτήριο Λυκείου και μάλιστα μπαίνουμε σε μία ανωτέρα σχολή. Το οποίο σημαίνει ότι με την αποφοίτηση, παρά το γεγονός πως έχουμε τελειώσει μία ανωτέρα σχολή, στους διαγωνισμούς για παράδειγμα του δημοσίου, εμάς μισθολογικά θα μας προσλάβουν ως Δ.Ε. και όχι ως Τ.Ε., δηλαδή Τεχνολογικής Εκπαίδευσης. Όπως υπήρχε από το υφιστάμενο καθεστώς από το 1981 μέχρι το 2003. Η αλήθεια είναι πως από το 2003 και μετά το Τ.Ε. ήδη είχε σταματήσει να υπάρχει στα πτυχία μας.

Αυτό συνέβη λόγω της συνθήκης της Μπολόνια και με όλες αυτές τις τροποποιήσεις που έφερε στο ακαδημαϊκό πλαίσιο. Όμως με το συγκεκριμένο προσοντολόγιο αυτή η αδικία που γινόταν ήδη στα πτυχία μας, ως πτυχιούχοι και υποψήφιοι πτυχιούχοι των ανώτερων σχολών δημοσίων και ιδιωτικών, έγινε εμφανής. Έγινε εμφανής γιατί αυτή τη φορά εξισωθήκαμε με Δ.Ε. Οπότε ενώ υπήρχε ήδη αυτό το πρόβλημα από τη στιγμή που δεν υπήρχε το Τ.Ε., τώρα έγινε εμφανές γιατί υπαγόμαστε ως Δ.Ε. Αυτό πυροδότησε μία σειρά αντιδράσεων στη φοιτητική κοινότητα και στο πλαίσιο της γενικής συνέλευσης, η οποία συνέβη την 22η Δεκεμβρίου και η οποία ήταν μάλιστα τακτική γενική συνέλευση, συζητήθηκε το θέμα και αποφασίσαμε ότι πρέπει να αντιδράσουμε σε αυτό. Προχωρήσαμε στην κατάληψη αρχικά για τις δύο τελευταίες μέρες του ακαδημαϊκού έτους για το 2022, την 23η και την 24η, όπου έγιναν κινητοποιήσεις έξω από το Υπουργείο Εσωτερικών και κάποιες δράσεις μέσα στους χώρους της κατάληψης, όπου έγιναν ζυμώσεις για το πώς μπορούμε να αντιδράσουμε περισσότερο σε αυτό το ζήτημα.

Ουσιαστικά, παρότι ήταν αυτή η πυροδότηση, ήταν η κορύφωση των αγώνων που έχει δώσει ως τώρα ο σύλλογος τα τελευταία 2,5 περίπου χρόνια, από τη στιγμή δηλαδή που έγινε η σύστασή του. Δηλαδή πέραν του ότι ζητάμε να αποσυρθεί το διάταγμα, ειδικά όσον αφορά τους καλλιτέχνες και τους εργαζόμενους στον πολιτισμό, ζητάμε την επαναφορά του Τ.Ε. για όλα τα πτυχία των ανωτέρων σχολών, δημόσιων και ιδιωτικών. Αυτό είναι πολύ βασικό γιατί αυτό θα φέρει την λύση και όχι μόνο η απόσυρση του Προεδρικού Διατάγματος. Συμπληρωματικά θεωρούμε πως αυτό είναι ένα εξαιρετικό momentum για να ανοίξουν διάφορα θέματα που αφορούν την υποβάθμιση της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης. Τι εννοώ με αυτό: Ζητάμε σίτιση, στέγαση, δωρεάν συγγράμματα, κρατικές υποτροφίες και φοιτητικά επιδόματα όπως στους υπόλοιπους φοιτητές στο σπουδαστικό σώμα. Παρότι είμαστε κρατικές σχολές, κάποιες σχολές όπως το Εθνικό και το ΚΘΒΕ, παρότι είμαστε στον κρατικό προϋπολογισμό και είμαστε θεωρητικά δημόσιο, στην πράξη δεν είναι δωρεάν παιδεία για εμάς. Στην πράξη δεν υπάρχουν βασικές φοιτητικές παροχές που θα έπρεπε να υπάρχουν σε μία σχολή, που ασχέτως αν είναι ανώτερη η ανώτατη θα έπρεπε να υπάρχουν. Πόσο μάλλον σε σχολές τόσο ιστορικές όπου υπάρχει και τόσο μεγάλος αριθμός υποψηφίων εισακτέων.

- Τα μαθήματα πόσες ώρες διαρκούν ημερησίως;

Θ.Π.: Τα μαθήματά μας μπορεί να είναι από 8 ως 10 ώρες.

Θάνος Μάνος: Πολλές φορές 12 ώρες με παραμονή στη σχολή, μαθήματα και πρόβες.

- Ρωτάω γιατί, εκ των πραγμάτων δεν υπάρχει καμία πιθανότητα να μπορέσει κάποιος από εσάς να εργαστεί, ακόμα και αν είχε την αντοχή να το κάνει.

Θ.Π. Υπάρχουν παιδιά τα οποία το κάνουν, το οποίο σημαίνει ότι κάνουν τεράστια θυσία στις πρόβες, στη μελέτη τους και πολλές φορές στα ίδια τα μαθήματα. Τα οποία παρ' όλα αυτά είναι υποχρεωτικά, δηλαδή εμείς δεν μπορούμε να πάρουμε απουσίες για να πάμε στη δουλειά. Πρέπει να είμαστε εδώ μέχρι τις 20:00 και μετά ήταν να κάνουμε κάποια part-time δουλειά το βράδυ, το οποίο σημαίνει ότι δεν θα κάνουμε τις πρόβες που απαιτούνται για τα μαθήματα. Υπάρχουν και περιπτώσεις παιδιών που μπορούν να δουλέψουν 6:00 το πρωί με 9:30 ή 10:00 και να ρθουν εδώ λίγο πριν ξεκινήσουν τα μαθήματα στις 10:00...

Θ.Μ.: Για να παραμείνουν στη σχολή μέχρι τις 8-9 το βράδυ.

Θ.Π.: Το αίτημα της σίτισης και της στέγασης είναι ένα αίτημα που θέσαμε για πρώτη φορά και τη Δευτέρα στη συνάντηση που έγινε με τον Υφυπουργό και υπήρξε αντιπροσώπευση από τις τρεις κατειλημμένες σχολές. Ήταν αρκετά εμφανές ότι δεν είχε καμία γνώση περί του θέματος και φυσικά δεν πήρε καμία πρωτοβουλία για να λυθεί το πρόβλημα.

- Μιλάμε για τον Άγγελο Συρίγο του... ΣΚΑΪ, που αναλύει τα ελληνοτουρκικά;

Θ.Π.: Ακριβώς. Μαζί με αυτό υπάρχει και το αίτημα να υπάρξει περισσότερο προσωπικό στις δημόσιες σχολές όπως και περισσότερος εξοπλισμός. Συγκεκριμένα, αυτή τη στιγμή σε έναν χώρο που φιλοξενεί 73 φοιτητές, δύο διαφορετικά τμήματα με έξι τάξεις, πολλαπλά μαθήματα, πολλαπλές πρόβες, υπάρχουν μόνο τρεις καθαρίστριες οι οποίες υπάγονται σε ιδιωτική εταιρεία και όχι απευθείας στο Εθνικό, η γραμματεία είναι υποστελεχωμένη για δύο τμήματα, υπάρχει ελάχιστο προσωπικό. Η βιβλιοθήκη έχει μόνο έναν βιβλιοθηκονόμο, ο οποίος πληρώνεται μέσω ΕΣΠΑ με σύμβαση, δεν είναι διορισμένος από το Εθνικό και φυσικά ένας μόνο δεν αρκεί για μία βιβλιοθήκη με τόσο μεγάλο ιστορικό αρχείο [σ.σ. πριν αρχίσουμε την συζήτηση με την φωτογράφο και σκηνοθέτη μας Μαρία Γαλάτη, είδαμε μερικά από τα βιβλία που δανείζονταν οι πιο γνωστοί ηθοποιοί της χώρας με τις υπογραφές και τις ημερομηνίες]. Όσον αφορά τον εξοπλισμό, υπάρχει το Τμήμα Σκηνοθεσίας το οποίο είναι νεοσύστατο, λειτουργεί τα τελευταία πέντε χρόνια. Για να σπουδάσεις σκηνοθεσία χρειάζεται να έχεις φώτα, να υπάρχει ένας τεχνικός ο οποίος θα είναι μέσα στη σχολή και θα μπορέσει να λειτουργεί και να συμμετέχει στα μαθήματα. Χρειάζεται ήχος, φώτα, κάποιες βασικές λύσεις και προϋποθέσεις, ώστε να μπορούν να γίνουν τα μαθήματα του τμήματος σκηνοθεσίας όπως θα έπρεπε να γίνονται.

Επειδή υπάρχει ένας τεράστιος αριθμός υποψήφιων εισακτέων, όσοι κόβονται οδηγούνται στις ιδιωτικές σχολές επειδή υπάρχουν πολύ λίγες κρατικές θέσεις. Πρέπει να ιδρυθεί μία νέα σχολή παραστατικών τεχνών δημόσιας βαθμίδας, ιδανικά με παραρτήματα σε όλη την Ελλάδα, να μην είναι αθηνοκεντρική. Από τη μία θα δώσει λύση σε αυτό το τεράστιο πρόβλημα που υπάρχει με τους πολύ λίγους εισακτέους που μετά οδηγούνται στις ιδιωτικές σχολές και αφετέρου, επιτέλους, θα εδραιωθεί και ακαδημαϊκά η υποκριτική τέχνη, η σκηνοθεσία θεάτρου και ο χορός. Αυτή τη στιγμή δεν υφίσταται ένα τέτοιο ακαδημαϊκό πλαίσιο και ακριβώς αυτό θέλουμε να διευκρινίσουμε, ότι δεν έχει να κάνει με ένα δικό μας αίτημα για την ανωτατικοποίηση, έχει να κάνει ένα έλλειμμα που υπάρχει αυτή τη στιγμή στην Ακαδημία. Δηλαδή εμείς ζητάμε όσον αφορά τη δική μας σχολή το Τ.Ε., τη διαβάθμιση των πτυχίων, και από κει και πέρα έχουμε ένα τέτοιο προωθημένο αίτημα που αφορά ευρύτερα το ζήτημα της παιδείας και την ακαδημαϊκή έλλειψη. 

Έχουμε και ένα έκτο αίτημα: οι άνθρωποι οι οποίοι έχουν υπάρξει σε αυτές τις ανώτερες σχολές, όταν δημιουργηθεί αυτό το δημόσιο πανεπιστήμιο να μπορούν, μέσα από κάποιες ειδικές διαδικασίες, να δώσουν κατατακτήριες ή με κάποια δίκαιη διαδικασία να μπορούν να μπουν σε αυτό το πανεπιστήμιο, όταν ιδρυθεί. Να έχουμε ακόμα ένα έτος φοίτησης ή να συμπληρώσουμε κάποια μαθήματα, ώστε να μπορούμε να έχουμε και εμείς το ισοδύναμο του Π.Ε., δηλαδή της Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης.

Για την κάλυψη από τους καθηγητές τους

- Είσαι στο δεύτερο έτος, τους γνωρίζεις πια, πώς αισθάνθηκες που είδες τους καθηγητές σου να βγάζουν μία τέτοια ανακοίνωση στήριξης υπέρ σας; 

Θ.Μ.: Κοίταξε. Σίγουρα ήταν μία στιγμή θα έλεγα χαράς και ανακούφισης, γιατί όπως ειπώθηκε και από τους ίδιους καθηγητές στη συνέντευξη Τύπου, η προηγούμενη γενιά καλλιτεχνών έχει σωπάσει σε πολλά πράγματα, έχουν δεχτεί πολλά πράγματα και τα έχουν αφήσει να περάσουν. Εμείς είμαστε νέα γενιά καλλιτεχνών, εμείς είμαστε αυτά τα παιδιά, τα οποία δεν δεχόμαστε να συνεχιστεί αυτή η κατάσταση που υπάρχει στον χώρο μας. Είμαστε νέοι και ερχόμαστε να κάνουμε αλλαγές σε ό,τι ήδη υπάρχει.

- Συστημική αλλαγή ίσως;

Θ.Μ.: Θα έλεγα ριζική. Οπότε ήταν η υπέρτατη μορφή έμπρακτης υποστήριξης από τους καθηγητές μας. Πιστεύω ότι ήταν μία απόφαση η οποία καλώς πάρθηκε, γιατί πιστεύω ότι όντως τώρα είναι μαζί μας. Τώρα είμαστε μαζί. Παλεύουμε μαζί. Καθηγητές και σπουδαστές. Οπότε χθες η καρδιά μου χτυπούσε λίγο πιο δυνατά απ' ό,τι άλλες μέρες.

Θ.Π.: Αυτή η κίνηση των καθηγητών είναι σίγουρα μια πολύ συγκινητική αλληλέγγυα κίνηση. Μια κίνηση συσπείρωσης διδακτικού και σπουδαστικού σώματος. Δεν παύει να είναι και μία κίνηση η οποία μας δίνει ακόμα περισσότερη φωτιά για να συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε μέχρι να κερδίσουμε και τώρα είναι που θα ξεκινήσουμε να κάνουμε τις πιο μαχητικές μας δράσεις, τις πιο μαχητικές μας κινητοποιήσεις, γιατί είμαστε συσπειρωμένοι. Μέχρι να κερδίσουμε.

- Μία λίγο πιο προσωπική ερώτηση και για τους δυο σας. Έχουμε 25 του μηνός, σε περίπου 10 μέρες χάνετε τη χρονιά. Είσαστε έτοιμοι για ένα τέτοιο ενδεχόμενο;

Θ.Μ.: Ο στόχος είναι να ικανοποιηθούν τα αιτήματά μας. Πλέον αυτό είναι κάτι μεγαλύτερο από εμάς, μεγαλύτερο από το μάθημά μας, μεγαλύτερο από τη χρονιά μας. Προσωπικά μιλώντας, δεν φοβάμαι να χάσω ούτε τη χρονιά μου, ούτε το μάθημα μου, ούτε τίποτα. Φοβάμαι μη χάσω την αξιοπρέπειά μου. Για αυτό παλεύω και παλεύουμε, να ικανοποιηθούν τα αιτήματά μας, παλεύω για όλα αυτά που γράφουμε εδώ πέρα (σ.σ. τις ανακοινώσεις της Κατάληψης Εθνικού) για τους σπουδαστές, για τους καλλιτέχνες, οπότε δεν φοβάμαι.

Θ.Π.: Εγώ είμαι και στο τρίτο έτος οπότε αυτό αλλάζει κατά πολύ και τα σχέδια που είχα για τη ζωή μου. Παρ' όλα αυτά όταν πλέον έχεις τη στήριξη των καθηγητών, οι οποίοι λένε πως πρόκειται κιόλας να παραιτηθούν μετά από αυτή την ημερομηνία, αν δεν υπάρχει κάποια θετική έκβαση, πώς μπορείς εσύ μετά να σταματήσεις; Πώς μπορείς να πεις ότι θα σταματήσω, ώστε να μη χάσω τη χρόνια; Νομίζω τώρα είναι όλα ή τίποτα και τώρα είναι που ακριβώς λόγω των εξελίξεων είναι η στιγμή που έχουμε πάρει φωτιά και αρχίζουμε σιγά σιγά και γέφυρες με τους καθηγητές. Νομίζω πως σιγά σιγά θα αρχίσουν να χτίζονται γέφυρες και με άλλους κλάδους και με άλλους εργαζόμενους, που αρχίζουν να κατανοούν πως αυτή τη στιγμή πάμε να κάνουμε μία τεράστια θυσία και οι σπουδαστές και οι καθηγητές για να κερδίσουμε ένα αίτημα το οποίο έχει να κάνει κατά πολύ και με την αξιοπρέπειά μας ως καλλιτέχνες, που θέλουμε να γνωριζόμαστε ως επαγγελματίες και όχι ως χομπίστες. Δηλαδή το διακύβευμα είναι πια πολύ μεγαλύτερο από μας, όπως είπε και ο Θάνος. Είναι ένα διακύβευμα που έχει να κάνει κατά πολύ με την αξιοπρέπεια του ίδιου του κλάδου, με την αξιοπρέπειά του επαγγέλματός μας και την υποτίμηση που δεχόμαστε διαρκώς από την Πολιτεία.

- Είχαμε την επίσκεψη στη σχολή σας του υφυπουργού Πολιτισμού Νικόλα Γιατρομανωλάκη και τη συνάντηση με τον υφυπουργό Παιδείας Άγγελο Συρίγο. 

Θ.Π.: Ναι, πήγαμε στο υπουργείο τη Δευτέρα μαζί με τους εκπροσώπους των σωματείων και συναντηθήκαμε με τον Υφυπουργό Παιδείας για θέματα ανώτατης εκπαίδευσης. Ήταν μία προγραμματισμένη συνάντηση. Ο κύριος Γιατρομανωλάκης ήρθε την τέταρτη μέρα της κατάληψης που ξεκίνησε στις 8 Ιανουαρίου απρόσκλητος, αιφνιδιαστικά, με πνεύμα να μπει μέσα στην κατάληψη να συζητήσουμε μαζί. Εμείς του απαντήσαμε ως σώμα στην πόρτα ότι δεν μπορεί να μπει μέσα στο χώρο της κατάληψης και του διαβιβάσαμε τα αιτήματά μας, ρωτώντας τον ένα προς ένα για αυτά, αν έχει κάνει κάτι για όλα αυτά ή αν έχει πάρει κάποια απόφαση που δεν γνωρίζουμε, χωρίς να μπούμε σε περισσότερη συζήτηση, καθώς αν δεν εκπληρωθούν τα αιτήματα δεν μπορεί να τελειώσει η κατάληψη. Ο κύριος Γιατρομανωλάκης δεν απάντησε σε τίποτα από αυτά. Απάντησε μόνο αερολογίες και μάλιστα τόλμησε να μας πει ότι τι ζητάτε το Τ.Ε., το Π.Ε. και όλα αυτά, ότι αποσυνδέονται από το παρόν Προεδρικό Διάταγμα και ότι δεν θα έπρεπε να μας αφορά, αφού ούτως ή άλλως περνάμε από οντισιόν.

Θ.Μ.: Οντισιόν θα «κάνουμε», είπε μάλιστα.

Θ.Π.: Ακριβώς. Είναι και το ερώτημα, θα έρχεται μαζί μας στις οντισιόν; Πήρε και τη δική του θέση από οντισιόν ο κύριος Γιατρομανωλακης; Να το γνωρίζουμε αυτό.

- Μιλάμε για ένα παράδοξο. Υπάρχει ένα Προεδρικό Διάταγμα που δεν έχει την υπογραφή του Υπουργείου Πολιτισμού. Για ποιο λόγο παρενέβη ο κύριος Γιατρομανωλάκης;

Θ.Π.: Ο κύριος Γιατρομανωλάκης είναι μέλος της υπάρχουσας κυβέρνησης και προφανώς την εκπροσωπεί. Αυτή τη στιγμή εμείς υπαγόμαστε στο ΥΠΠΟΑ όντως επειδή πρόκειται για μισθολογικό αυτό που συμβαίνει με το Τ.Ε., είναι κάτι που υπήρξε από διεργασίες του Εσωτερικών και με το Παιδείας, αλλά προφανώς ο κύριος Γιατρομανωλάκης, στο πλαίσιο της προεκλογικής περιόδου, ήρθε εδώ να κατευνάσει τα πνεύματα χωρίς να έχει την αντίληψη ότι εμείς έχουμε πολύ συγκεκριμένα αιτήματα, πολύ συγκεκριμένες διεκδικήσεις και δεν θα σταματήσουμε μέχρι να έχουμε σαφείς απαντήσεις.

Όσον αφορά τον κύριο Συρίγο, που έγινε αυτή η προγραμματισμένη συνάντηση με τα παγγελματικά σωματεία και παρεβρεθήκαμε τρεις εκπρόσωποι από τις 3 κατειλημμένες σχολές, του θέσαμε τα ίδια ερωτήματα. Μας απάντησε επίσης με αερολογίες, δεν είχε καμία σαφή απάντηση σε κανένα από τα αιτήματά μας και μάλιστα υποστήριξε πως το παρόν προσοντόλογιο φωτογραφίζει την υπάρχουσα κατάσταση στο δημόσιο, το οποίο δεν ισχύει ότι το φωτογραφίζει, αλλά την οριστικοποιεί με έναν πολύ σαφή τρόπο που υπαγόμαστε πια στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Αυτό δεν υπήρχε κάπου στο δημόσιο ως τώρα και αυτή τη στιγμή, με το συγκεκριμένο προσοντολογιο, όντως δεν μπαίνει μία φωτογραφία. Μπαίνει μία ταφόπλακα και προφανώς δεν είχαμε καμία απολύτως απάντηση σε κανένα από τα αιτήματά μας, παρά μόνο για το ότι πρόκειται για ένα πολύ χαοτικό πλαίσιο που όταν κάποιος πάρει την απόφαση να λύσει το ζήτημα της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης και των πτυχίων θα έχει κάνει ένα τιτάνιο έργο. Αναρωτιέμαι, αν δεν το κάνει η υπάρχουσα κυβέρνηση, ο συγκεκριμένος υφυπουργός Παιδείας δεν πάρει τις πρωτοβουλίες, ποιος θα το κάνει αυτό το τιτάνιο έργο; 

Θ.Μ.: Η επόμενη κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας (γέλια).

Θ.Π.: Όσον αφορά στη συζήτηση με τον Γιατρόμανωλάκη, ήταν μία συζήτηση πεζοδρομίου. Άλλοι χρειάζονταν μήνες για να υπάρξει συνάντηση με τον κύριο Γιατρομανωλάκη για 4 ώρες και δεν γίνεται τίποτα και αυτός ήρθε στο πεζοδρόμιο, έξω από τη σχολή, για να συζητήσουμε. Αυτό ήταν. Κυριολεκτικά συζήτηση πεζοδρομίου.

- Δεν μπορώ να σας αποκαλέσω «εκκολαπτόμενους» καλλιτέχνες, αλλά ως καλλιτέχνες που είστε ήδη, είστε ικανοποιημένοι από την προσφορά της Λίνας Μενδώνη στο Υπουργείο Πολιτισμού;

Θ.Π.: Ως προσωπική τοποθέτηση και όχι ως θέση των σπουδαστών: Αρχικά να ξεκινήσω πως ευθύνη έχουν όλες οι Κυβερνήσεις, Νέας Δημοκρατίας και ΣΥΡΙΖΑ. Σχετικά με την παρούσα υπό τους Λίνα Μενδώνη και Νικόλα Γιατρομανωλάκη, η αλήθεια είναι πως φαίνεται ξεκάθαρα ότι το Υπουργείο έχει χάσει την μπάλα σε όλα τα μέτωπα. Όσο αφορά το θέατρο, όσο αφορά το γεγονός πως δεν παραιτήθηκε ποτέ σχετικά με την υπόθεση του παιδοβιαστή Λιγνάδη ή για τις αρχαιότητες από τα μουσεία του εξωτερικού. Αυτό είναι τεράστιο ζήτημα και δείχνει πως το Υπουργείο δεν μπορεί να ανταποκριθεί σε ό,τι αφορά ούτε τον αρχαίο πολιτισμό που παίρνει τις περισσότερες πρωτοβουλίες, ούτε τον σύγχρονο πολιτισμό και όλο του το φάσμα. Αντίθετα έχουμε διαδικασίες που συσπειρώνουν όλους τους κλάδους του πολιτισμού εναντίον του. Σε ότι αφορά το ζήτημα των αρχαίων...

- Αναφέρεσαι στη Συλλογή Στερν;

Θ.Π.: Ακριβώς, αλλά και σχετικά με τις διαπραγματεύσεις με το Βρετανικό Μουσείο, είναι ξεκάθαρο πως δεν ασχολούνται ούτε με τον σύγχρονο πολιτισμό, ούτε με τα αρχαία με τον ενδεδειγμένο τρόπο. Δεν είναι δυνατόν να υπάρχει μια πλήρης υποτίμηση των σύχρονων καλλιτεχνών και δημιουργών, ειδικά στο θέατρο και τον χορό, και ταυτόχρονα ενώ ασχολούνται με τα αρχαία, φαίνεται και από τα ταξίδια της Υπουργού Πολιτισμού, να υπάρχει διακύβευμα δανεισμού αρχαιοτήτων και μάλιστα που είναι προϊόντα αρχαιοκαπηλείας. Δεν είναι δυνατόν να έχει ανοίξει όλα αυτά τα μέτωπα και να υποτιμά ευρύτερα τον ίδιο τον πολιτισμό. Σε μια συνέχεια ακατάλληλων υπουργών Πολιτισμού από όλες τις Κυβερνήσεις, η συγκεκριμένη έχει σπάσει κάθε ρεκόρ ακαταλληλότητας.

- Σας ευχαριστούμε πολύ και τους δύο Θάνους, θα παρακολουθούμε τις κινητοποιήσεις σας και θα τα πούμε στον δρόμο.

Θ.Π. & Θ.Μ.: Εμείς ευχαριστούμε.

Αντί επιλόγου

Στη συζήτησή μας on the record, αλλά χωρίς μαγνητοφώνηση, οι σπουδαστές μάς ενημέρωσαν για τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν στις σπουδές τους, τόσο με το ζήτημα της Πανδημίας, των μέτρων, της τηλεκπαίδευσης και των μασκών που συσχαίρεναν τις σπουδές τους. Ακόμη καταλάβαμε πως -ειδικά οι τριτοετείς και λιγότερο οι δευτεροετείς- επλήγησαν βαθιά από την υπόθεση Λιγνάδη. Τον οποίο είχαν διευθυντή στο Εθνικό και εντέλει βρέθηκε στη φυλακή ως βιαστής ανηλίκων. Όλα αυτά είχαν τη βαρύτητά τους στον ψυχισμό τους, όμως τα παιδιά δεν στάθηκαν εκεί. Είναι στοχοπροσηλωμένα στην δικαίωσή τους και στον σεβασμό με τον οποίο δεν αντιμετωπίζονται από την Κυβέρνηση και δεδομένης και της ατυχίας τους με την Πανδημία, τους αξίζει κάτι καλύτερο από τις αρνήσεις των αρμόδιων Υπουργών.

Φωτογραφίες: Μαρία Γαλάτη

Ακολουθήστε το 20/20 Magazine στο Google News, στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
ΠΡΟΒΟΛΗ