Νέα επιτυχία Kεραμέως: Έκλεισε το ελληνικό σχολείο Κεστεκίδειο στις Βρυξέλλες

Στενά φαίνεται ότι έπεσαν τα σύνορα της πολιτικής του υπουργείου Παιδείας και με οδηγό το ρητό «Ιδού πεδίον δόξης λαμπρόν», η υπουργός Παιδείας αποφάσισε να κλείσει σε μια νύχτα ένα αμιγώς ελληνικό σχολείο στις Βρυξέλλες.

Νέα επιτυχία Kεραμέως: Έκλεισε το ελληνικό σχολείο Κεστεκίδειο στις Βρυξέλλες
ΠΡΟΒΟΛΗ

Χθες, απόγευμα Πέμπτης 16.03, οι γονείς των μαθητών που πηγαίνουν στο Κεστεκίδειο σχολείο στις Βρυξέλλες ενημερώθηκαν ότι το Υπουργείο Παιδείας και το συντονιστικό γραφείο εκπαίδευσης της Πρεσβείας έκριναν το κτίριο ακατάλληλο και όλοι οι μαθητές υποχρεώνονται σε τηλεδιδασκαλία ως το τέλος του σχολικού έτους. Σήμερα το πρωί, ο σύλλογος γονέων εξέδωσε ανακοίνωση και ξεκίνησε να ψάχνει κτίριο να φιλοξενήσει το σχολείο.

Το Κεστεκίδειο Ελληνικό Σχολείο Βρυξελλών είναι ένα μικρό σχολείο στο Saint Gilles το οποίο έχει 159 μαθητές, όλων των τάξεων του δημοτικού-γυμνασίου-λυκείου. Από την Τετάρτη 15 Μαρτίου, οι 159 μαθητές του «Κεστεκίδειου» σχολείου, του αμιγώς ελληνικού σχολείου των Βρυξελλών, που διαθέτει νηπιαγωγείο, πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ειδοποιήθηκαν από το Υπουργείο ότι καλούνται άμεσα να εγκαταλείψουν το κτίριο του σχολείου τους.

«Έχοντας πάντα ως γνώμονα την ασφάλεια των μαθητών και την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου, παρακαλούμε για τη διαδικτυακή διεξαγωγή των μαθημάτων το άμεσο χρονικό διάστημα», ενημέρωσε το Υπουργείο Παιδείας τη Σύμβουλο Εκπαίδευσης Βρυξελλών και την ίδια κιόλας ημέρα το αμιγώς ελληνικό σχολείο έκλεισε.

Οι Έλληνες του Βελγίου «φωνάζουν» από τον περασμένο Οκτώβριο

Τον περασμένο Οκτώβριο, κλιμάκιο εμπειρογνωμόνων του Υπουργείου Παιδείας επισκέφτηκε στις Βρυξέλλες το κτίριο που στεγάζει το ελληνικό σχολείο, έγιναν έλεγχοι καταλληλόλητας του κτιρίου και διαπιστώθηκαν «4-5 τεχνικά σημεία στα οποία έπρεπε να δοθούν λύσεις». Για ποιον λόγο υπήρξε τόση καθυστέρηση, γιατί δεν λύθηκαν τα κτιριακά προβλήματα και γατί ήρθε η αιφνιδιαστική απόφαση του υπουργείου Παιδείας;

Στις 15 Οκτωβρίου 2022, η ελληνική κοινότητα των Βρυξελλών είχε απευθύνει επιστολή σε όλους τους αρμόδιους με τον εύγλωττο τίτλο: «Τα προβλήματα της Ελληνικής Εκπαίδευσης στο Βέλγιο αποζητούν άμεση λύση». Μέσα στα πολλά που χρειάζονταν τη φροντίδα του Υπουργείου ήταν και το κτίριο του Κεστεκίδειου Ελληνικού Σχολείου, το οποίο «έχει τεράστια προβλήματα, που το καθιστούν από μη λειτουργικό ως επικίνδυνο για μαθητές και καθηγητές».

Τη δημοσιεύουμε αυτούσια:

«Προς

-κ. ΝΙΚΗ ΚΕΡΑΜΕΩΣ, ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ

-κ. ΑΝΔΡΕΑ ΚΑΤΣΑΝΙΩΤΗ, ΥΦΥΠΟΥΡΓΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΠΟΔΗΜΟ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟ

Κοινοποίηση:

-κ. Διονύσιο Καλαβρέζο, Έλληνα Πρέσβυς στο Βέλγιο

-κ. Ιωάννη Βράιλα, Πρέσβυς, Μόνιμο Αντιπρόσωπο της Ελλάδας στην ΕΕ

-κ. Φωτεινή Κολλάρα, Συντονίστρια Εκπαίδευσης, Ελληνική Πρεσβεία

Βρυξέλλες, Θέμα: Τα προβλήματα της Ελληνικής Εκπαίδευσης στο Βέλγιο αποζητούν άμεση λύση

Η Ελληνική Κοινότητα Βρυξελλών (ΕΚΒ) καλεί το Υπουργείο Παιδείας να λύσει ΑΜΕΣΑ τα προβλήματα της ελληνικής εκπαίδευσης στο Βέλγιο.

Για τους Έλληνες του Βελγίου το θέμα της εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας είναι κομβικής σημασίας. Υπάρχει ιδιαίτερη ευαισθησία πάνω στο συγκεκριμένο θέμα και η Ελληνική Κοινότητα Βρυξελλών και άλλοι ελληνικοί φορείς στο Βέλγιο αγωνιούν για το αν θα μπορούν τα παιδιά μας να μιλούν, να γράφουν και να καταλαβαίνουν τη γλώσσα μας, σε μια περίοδο, που η εκμάθησή της μαραζώνει και τα προβλήματα πολλαπλασιάζονται.

Στο Βέλγιο σήμερα, με μετριοπαθείς υπολογισμούς, ζουν πάνω από 45.000 Έλληνες και ενώ ο αριθμός των Ελλήνων αυξάνει, το εκπαιδευτικό προσωπικό μειώνεται και οι υποδομές παρακμάζουν. Η απαξίωση των ελληνικών σχολείων οδηγεί στην ερήμωσή τους και απομακρύνει τις ελληνικές οικογένειες από αυτή την επιλογή, παρόλο το ενδιαφέρον τους και την αρχική τους θέληση.  

Για άλλη μια φορά, η σχολική χρονιά ξεκινάει με πολλά προβλήματα στο Βέλγιο για τους μαθητές των Ελληνικών Σχολείων και των Τμημάτων Ελληνικής Γλώσσας (ΤΕΓ). Συγκεκριμένα έχουν προβλεφθεί τρεις λιγότεροι δάσκαλοι για το Ελληνικό Σχολείο και τα ΤΕΓ του Βελγίου, καθώς έφυγαν τέσσερις εκπαιδευτικοί και αναπληρώθηκε μόνο ένας.

Ταυτόχρονα, το παλαιότερο ΤΕΓ στην Ευρώπη, στο Άντερλεχτ, το οποίο λειτουργούσε (και) Τετάρτες απογεύματα, διέκοψε ξαφνικά χωρίς προηγούμενη διαβούλευση την εκπαίδευση τις Τετάρτες και πλέον λειτουργεί μόνο τα Σάββατα. Στο ΤΕΓ Σκαερμπέκ στα τμήματα Γυμνασίου δεν έχει σταλεί εκπαιδευτικός και οι γονείς αναγκάζονται να πληρώνουν φιλόλογο. Σε αρκετά ΤΕΓ, νηπιαγωγός κάνει μάθημα σε παιδιά πρώτων τάξεων Δημοτικού. Σε περιφερειακά ΤΕΓ ένας εκπαιδευτικός διδάσκει όλα τα επίπεδα (δημοτικού και γυμνασίου), των οποίων η διδασκαλία πραγματοποιείται σε ίδιο χρόνο.

Πολύ σημαντικό επίσης είναι ότι έχουν μειωθεί οι προβλεπόμενες ώρες διδασκαλίας, ανά τάξη-τμήμα, και έχουν αυξηθεί τα μαθήματα συνδιδασκαλίας, με αποτέλεσμα την μείωση της ποιότητας αλλά και της ποσότητας της γνώσης. Παράλληλα, παραμένει η δυσθεώρητη αύξηση του απαιτούμενου αριθμού μαθητών (40) και εκπαιδευτικών ωρών (20) για την αναγνώριση ως ΤΕΓ, ένα απολύτως προβληματικό μέτρο,  που οδηγεί στον αποκλεισμό δεκάδων παιδιών όπως π.χ. στην πόλη Λέβεν.

Επιπρόσθετα, το κτίριο του Κεστεκίδειου Ελληνικού Σχολείου έχει τεράστια προβλήματα, που το καθιστούν από μη-λειτουργικό ως επικίνδυνο για μαθητές και καθηγητές.

Επίσης, νηπιαγωγοί, δάσκαλοι και καθηγητές για να συμπληρώσουν το ωράριό τους μετακινούνται από τη μια πόλη του Βελγίου στην άλλη, με οδοιπορικά έξοδα που πληρώνουν οι ίδιοι και δεν αποζημιώνονται ακόμη και δύο χρόνια μετά την πραγματοποίησή τους. Δεν πρέπει να παραβλέψουμε πως οι Έλληνες εκπαιδευτικοί στο Βέλγιο δεν λαμβάνουν υπερωριακή απασχόληση, η οποία (ονομάζεται προσαύξηση ωραρίου και) δεν πληρώνεται. Σημειώνεται εδώ, ότι στην Ελλάδα, αντίστοιχα οι εκπαιδευτικοί λαμβάνουν κανονικά την υπερωριακή απασχόληση με τη μορφή πληρωμένων υπερωριών.

Τέλος, η υποχρηματόδοτηση και υποβάθμιση της εκπαίδευσης των παιδιών των Ελλήνων έχει οδηγήσει τα τελευταία χρόνια σε μείωση των εγγραφών, ενώ  ο αριθμός των συμπατριωτών μας  στο Βέλγιο αυξάνεται. Η μείωση των εγγραφών λόγω των προαναφερομένων προβλημάτων προκαλεί περαιτέρω μειώσεις στη χρηματοδότηση και ουσιαστικής στήριξης των Ελληνικών Σχολείων και ΤΕΓ. Χαρακτηριστικά αναφέρεται πως, όταν το 2016, σε αντίστοιχη περίπτωση, το δημοτικό στο ΤΕΓ Σκαερμπέκ, που είχε λιγότερο από 20 μαθητές και μία εκπαιδευτικό, ενισχύθηκε με τρεις επιπλέον εκπαιδευτικούς. Μέσα σε δύο χρόνια ο μαθητικός πληθυσμός του αυξήθηκε σε 90 παιδιά, και από το 2019 έχει φτάσει τους 120 μαθητές.

Όλα αυτά τα προβλήματα δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν με μια μηχανιστική και αριθμολατρική άκαμπτη προσέγγιση. Οι κανόνες και οι νόμοι πρέπει να εφαρμόζονται, αλλά παράλληλα πρέπει να υπάρχει η αναγκαία διαβούλευση της πολιτείας με τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς, που δυστυχώς απουσιάζει σήμερα, με σκοπό να ενισχύονται οι βέλτιστες πρακτικές και όπου είναι δυνατόν να βελτιώνεται και η κείμενη νομοθεσία.

Εμείς νιώθουμε, ότι όλοι στην Ελληνική Κοινότητα Βρυξελλών έχουμε έναν κοινό στόχο: την σωστή ελληνική εκπαίδευση των παιδιών μας!

Με βάση όλα τα παραπάνω ανησυχητικά στοιχεία, η Ελληνική Κοινότητα Βρυξελλών (ΕΚΒ) ζητά:

-Άμεση συμπλήρωση των πολλών εκπαιδευτικών κενών στο Βέλγιο

-Βελτίωση των σχολικών υποδομών, με αφετηρία το Κεστεκίδειο Ελληνικό Σχολείο

-Εφαρμογή με λιγότερο αυστηρούς όρους, περαιτέρω επεξεργασία ή και αλλαγή του νόμου περί ελαχίστων ορίων μαθητών για αναγνώριση και δημιουργία ΤΕΓ.

-Άμεση έναρξη καμπάνιας στο Βέλγιο με στόχο την αύξηση των εγγραφών ελληνόφωνων μαθητών στο ελληνικό σχολείο και στα ΤΕΓ

-Άμεση αποπληρωμή όλων των οδοιπορικών εξόδων και των εκπαιδευτικών

-Άμεση αναγνώριση και πληρωμή των υπερωριών των εκπαιδευτικών

-Έναρξη ουσιαστικής διαβούλευσης της πολιτείας με τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς

Ευχαριστούμε για τις ενέργειές σας και είμαστε στην διάθεσή σας για οποιαδήποτε περαιτέρω πληροφορία και συζήτηση σχετικά.

Εκ μέρους του ΔΣ της ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΒΡΥΞΕΛΛΩΝ

Ο Πρόεδρος, Φίλιππος Κοτσαρίδης

Ο Αντιπρόεδρος, Κοντονής X.»

Το Υπουργείο από τον Οκτώβρη μέχρι σήμερα δεν έκανε καμία προσπάθεια να βρει λύσεις στα καταγγελλόμενα προβλήματα (όπως με σαφήνεια γράφει η ανακοίνωση του συλλόγου γονέων) απαξιώνοντας την ελληνόφωνη παιδεία, που κατά τα άλλα είναι υπέρμαχός της.

Ακολουθήστε το 20/20 Magazine στο Google News, στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
ΠΡΟΒΟΛΗ