Le Monde Diplomatique: «Θύματα των ιδιωτικοποιήσεων και της λιτότητας οι 57 νεκροί στα Τέμπη»

Με τίτλο «Η μοιραία Oδύσσεια των ελληνικών σιδηροδρόμων», ένα εκτενές ρεπορτάζ της γαλλικής Le Monde Diplomatique επιχειρεί να εξερευνήσει τις πολιτικές αιτίες πίσω από το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, ενώ δεν διστάζει να χαρακτηρίσει τους νεκρούς ως τα θύματα των ιδιωτικοποιήσεων και της λιτότητας των τελευταίων ετών.

Le Monde Diplomatique: «Θύματα των ιδιωτικοποιήσεων και της λιτότητας οι 57 νεκροί στα Τέμπη»
ΠΡΟΒΟΛΗ

Ένα εκτενές ρεπορτάζ με θέμα το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη και τις πολιτικές αιτίες πίσω από αυτό, που εκτείνονται ως τις Βρυξέλλες, δημοσίευσε με αφορμή τις επερχόμενες εκλογές της 21ης Μαΐου η γαλλική εφημερίδα Le Monde Diplomatique.

Υπό τον τίτλο «Η μοιραία Οδύσσεια των ελληνικών σιδηροδρόμων», το θέμα της δημοσιογράφου Elisa Perrigueur εξερευνά τις συνέπειες της τραγωδίας στις εκλογές που έρχονται, στηλιτεύοντας τη μεθόδευση του αφηγήματος του «ανθρώπινου λάθους» από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και την κυβέρνησή του. Πιο συγκεκριμένα, αναφέρεται πως «η τραγωδία πηγάζει από ένα ολόκληρο σύστημα», πράγμα που παραδέχθηκε και ο υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, πριν παραιτηθεί, όταν ισχυρίστηκε πως το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας δεν είναι κατάλληλο.

Παράλληλα, το άρθρο κάνει λόγο για μείωση της ισχύος της Νέας Δημοκρατίας εν όψει των εκλογών, ενώ σχολιάζεται επίσης πως η σύγκρουση των δύο συρμών έρχεται με κάποιον τρόπο ως το αποτέλεσμα της σύγκρουσης μεταξύ της λαϊκής βούλησης και της Ευρωπαϊκής Ένωσης την προηγούμενη δεκαετία, όταν και υποβαθμίστηκαν οι δημόσιες υπηρεσίες της χώρας και επιβλήθηκαν ιδιωτικοποιήσεις.

Με στοιχεία που παρατίθενται, υπογραμμίζεται πως το ένα τρίτο του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου «θυσιάστηκε» στις πολιτικές λιτότητας των τελευταίων ετών, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη συρρίκνωση του δικτύου της Πελοποννήσου, που από τα 706 χλμ. το 2000 και τα 435 χλμ. το 2009, σήμερα εκτείνεται σε μόλις 68 χλμ, ενώ τα καθημερινά δρομολόγια στη σύνδεση Αθήνα-Θεσσαλονίκη μειώθηκαν από 32 το 2009 σε 14.

Όχι και τόσο ελπιδοφόρες οι έρευνες

Σχετικά με τη δικαστική διερεύνηση της υπόθεσης, αναφέρεται πως διάφορες κωλυσιεργίες, αλλά και η αίσθηση ακαταδίωκτου που χαρακτηρίζει τις εμπλεκόμενες εταιρείες, δεν αφήνουν και πολλές ελπίδες στις έρευνες που πραγματοποιούν η Αθήνα και οι Βρυξέλλες. Κι αυτό το συγκρίνει με το σκάνδαλο της Siemens, για το οποίο όλοι οι κατηγορούμενοι αθωώθηκαν οριστικά μετά από 20 και παραπάνω χρόνια ερευνών και δικαστικών διαδικασιών λόγω παραγραφής.

Με τους 57 νεκρούς των Τεμπών να εμφανίζονται ως θύματα των ιδιωτικοποιήσεων και της υποβάθμισης των δημοσίων υπηρεσιών, το άρθρο κλείνει με αναφορά στις ανεπιτυχείς πολιτικές που επέβαλε η τρόικα στην Ελλάδα, αλλά και το σχόλιο του τεχνικού της Hellenic Train, Νικόλαου Κουτσιούκη, ο οποίος δήλωσε πως «η τρόικα σκότωσε την Ελλάδα, όπως σκότωσε και τον ΟΣΕ».

Το ρεπορτάζ σχολίασε μέσω Twitter και ο ευρωβουλευτής Γιώργος Κύρτσος, ο οποίος έκανε λόγο για «κουλτούρα ατιμωρησίας» και «μητσοτακική “αριστεία” με σταθμάρχη».

Τι αισθάνονται οι νέοι για το δυστύχημα στα Τέμπη;

Ταυτόχρονα, το Ινστιτούτο για την Έρευνα και την Κοινωνική Αλλαγή “Eteron” δημοσίευσε τα αποτελέσματα μιας πολύ ενδιαφέρουσας δημοσκόπησης για τα κυρίαρχα συναισθήματα των νέων απέναντι στο δυστύχημα των Τεμπών, τη συμμετοχή τους στις κινητοποιήσεις, την εμπιστοσύνη τους στους θεσμούς, καθώς και το αν πρόκειται να συμμετάσχουν στις βουλευτικές εκλογές.

Κάποια από τα βασικά πορίσματα της έρευνας, η οποία πραγματοποιήθηκε μεταξύ 12-19 Απριλίου 2023 και εντάσσεται στο νέο project του Eteron “Youth – Voice On”, εστιάζοντας σε ένα δείγμα νέων ηλικίας 17 – 34 ετών, ήταν πως το δυστύχημα των Τεμπών βιώθηκε πρωτίστως ως ένα «ηθικό σοκ», με τα κυρίαρχα συναισθήματα να είναι η οργή και η ντροπή.

Επίσης, μόνο το 3,1% του δείγματος δήλωσε αισιόδοξο ότι θα αλλάξει η κατάσταση στη χώρα, ενώ στις κινητοποιήσεις με αφορμή την τραγωδία συμμετείχε το 37,8% των ερωτηθέντων. Τέλος, η κρίση εμπιστοσύνης στα πολιτικά κόμματα και την κυβέρνηση δεν μεταφράζεται με αποχή από τις εκλογές, αφού το 82,1% δηλώνει πως πρόκειται να ψηφίσει στις εκλογές της 21ης Μαΐου και το 77.5% ότι προτίθεται να ψηφίσει σε περίπτωση επαναληπτικών.

Διαβάστε εδώ ολόκληρη την έρευνα του “Eteron” με τίτλο «Η νέα νενιά μετά τα Τέμπη».

Ακολουθήστε το 20/20 Magazine στο Google News, στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
ΠΡΟΒΟΛΗ