Ο Κυριάκος Μητσοτάκης παραδίδει το Μετρό Θεσσαλονίκης σε ιδιώτες για 11 χρόνια

Πρόκειται για την πρώτη ιδιωτικοποίηση αστικού δικτύου μετρό στην Ελλάδα.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης παραδίδει το Μετρό Θεσσαλονίκης σε ιδιώτες για 11 χρόνια
ΠΡΟΒΟΛΗ

Στη Θεσσαλονίκη θα βρεθεί σήμερα ο πρωθυπουργός, με το βλέμμα τις αυτοδιοικητικές εκλογές, και επί τη ευκαιρία, θα γίνει και η υπογραφή της σύμβασης ΣΔΙΤ με την ιταλογαλλική THEMA που αποτελείται από την ιταλική εταιρεία δημοσίων συγκοινωνιών του Μιλάνου ATM και τη γαλλική EGIS, πράγμα που πρακτικά σημαίνει ότι η κυβέρνηση παραδίδει τη λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης σε ιδιωτικό φορέα.

Το Μετρό Θεσσαλονίκης κλείνει 17 χρόνια που βρίσκεται υπό κατασκευή με το κόστος να αναμένεται να ξεπεράσει μόνο για τη βασική γραμμή το 1,5 δισ. ευρώ.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης διαμήνυε ότι το έργο θα είχε ολοκληρωθεί από τον Απρίλιο του 2023, ωστόσο φαίνεται ότι το μετρό θα τεθεί σε λειτουργία μέσα στο 2024 και παρότι κατασκευάζεται με δημόσιο χρήμα, η κυβέρνηση το παραδίδει σε ιδιώτες για έντεκα χρόνια έναντι 250 εκατομμυρίων ευρώ.

Σύμφωνα βέβαια με εκτιμήσεις ειδικών, το Μετρό δεν θα είναι δυνατό να λειτουργήσει μέχρι το τέλος του 2024, παρά την παράδοση του σε ιδιωτική εταιρεία, αλλά από το 2025 και μετά.

Για να μπορέσει να λειτουργήσει το Μετρό Θεσσαλονίκης, θα πρέπει ο ανάδοχος να προσλάβει προσωπικό, να το εκπαιδεύσει και να αναλάβει από την Ελληνικό Μετρό το δίκτυο που περιλαμβάνει την βασική γραμμή Ν.Σ.Σταθμός - Νέα Ελβετία και την επέκταση προς Καλαμριά (25ης Μαρτίου-Μίκρα).

H χρηματοδότηση για την εκτέλεση της σύμβασης αποτελεί αποκλειστική ευθύνη του αναδόχου ενώ η  ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. έχει υποχρέωση να καταβάλει στους ιδιώτες ως συμβατικό τίμημα το 100% των πληρωμών διαθεσιμότητας από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών.

Η φιέστα του πρωθυπουργού, πάντως, δεν θα μείνει αναπάντητη, καθώς υπάρχει κάλεσμα για δυναμική συγκέντρωση διαμαρτυρίας στη 1 το μεσημέρι στον σταθμό Αγία Σοφία.

Στο κάλεσμα για την κινητοποίηση αναφέρεται χαρακτηριστικά «Η άθλια κατάσταση στις αστικές συγκοινωνίες είναι αποτέλεσμα της χρεοκοπίας του μοντέλου της παράδοσης σε ιδιώτες των κοινωνικών υπηρεσιών. Δεν θα αλλάξει κάτι αν τους μικρομετόχους τους αντικαταστήσει ένα μονοπώλιο που μαζί με το Μετρό, θα πάρει σαν προίκα και τον ΟΑΣΘ. Εξάλλου το βασικό χαρακτηριστικό θα είναι πάλι η κερδοσκοπία και η κρατική επιχορήγηση. Οι αστικές συγκοινωνίες είναι κοινωνικό αγαθό και πρέπει να περάσουν ολοκληρωτικά στο δημόσιο, με εργατικό και κοινωνικό έλεγχο. Είναι αναγκαίο να ολοκληρωθεί το μετρό με ευθύνη και σε όφελος του δημοσίου, έξω από τις απαιτήσεις και την χρόνια υποταγή στις απαιτήσεις του εργολάβου, που άλλωστε οδήγησε στο έγκλημα της καταστροφής της αρχαίας Εγνατίας».

Ακολουθήστε το 20/20 Magazine στο Google News, στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
ΠΡΟΒΟΛΗ