Στα χέρια του Γεραπετρίτη το πόρισμα της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων χωρίς γνωμοδότηση των μηχανοδηγών

Έτοιμο το πόρισμα της επιτροπής που διόρισε ο Γεραπετρίτης για τα Τέμπη, χωρίς γνωμοδότηση του σωματείου των μηχανοδηγών που επανειλημμένα είχε στείλει εξώδικα προαναγγέλλοντας την τραγωδία.

Στα χέρια του Γεραπετρίτη το πόρισμα της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων χωρίς γνωμοδότηση των μηχανοδηγών
ΠΡΟΒΟΛΗ

«Αναμένοντας με ενδιαφέρον  την δημοσιοποίηση του πορίσματος, να δηλώσω ότι δεν κλήθηκα να καταθέσω (είτε ως πρόσωπο είτε να καταθέσουμε ως Σωματείο) -παρότι το θεωρούσα λογικό- στην επιτροπή που όρισε η κυβέρνηση για την διερεύνηση του δυστυχήματος. Το μόνο που μας ζητήθηκε ήταν να δώσουμε τα εξώδικα όπως και κάναμε».

Το παραπάνω αποτελεί ανάρτηση του πρόεδρου του σωματείου των μηχανοδηγών, Κώστα Γενηδούνια. Αφορά το πόρισμα της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων για το δυστύχημα στα Τέμπη. Πόρισμα που βγήκε χθες Τρίτη 18 Απριλίου και ώρα 18:00 και το οποίο παρέλαβε ο υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος για θέματα υποδομών και μεταφορών Γιώργος Γεραπετρίτης από τον πρόεδρο της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων για το δυστύχημα των Τεμπών.

Και θα ήταν όλα καλά αν για τα συμπεράσματα που καταγράφονται σε αυτό -που δεν έχει δοθεί στη δημοσιότητα- στο οποίο, όπως προλογίζει η τριμελής επιτροπή που όρισε ο υπουργός Επικρατείας «διερευνώνται και αναδεικνύονται τα συστημικά προβλήματα και οι δυσλειτουργίες αναφορικά με το σιδηροδρομικό δυστύχημα που έλαβε χώρα στις 28-02-2023 στην είσοδο της κοιλάδας των Τεμπών», είχαν κληθεί να γνωμοδοτήσουν και οι πλέον αρμόδιοι. Δηλαδή οι άνθρωποι «κλειδιά» για την διαλεύκανση της τραγωδίας. Εκείνοι που την είχαν προαναγγείλει με τις αναφορές και τα εξώδικά τους. Οι εργαζόμενοι στα τρένα.

Να θυμίσουμε ότι το πλέον αρμόδιο σωματείο που δεν κλήθηκε να γνωμοδοτήσει στην επιτροπή, το 2020 ξεκίνησε την προσπάθεια αποφυγής του προδιαγραμμένου δυστυχήματος, με κινητοποιήσεις, ειδοποιήσεις, και εξώδικα τόσο στην εταιρεία τους, όσο και στο υπουργείο Υποδομών, στο υπουργείο Εργασίας, στον ΟΣΕ και στη Ρυθμιστική Αρχή. Το πρώτο εξώδικο στάλθηκε τον Σεπτέμβριο του 2021 γιατί τότε τους είχαν πει ότι θα τελείωναν τα έργα, μετά από αυτό τους είπαν ότι θα ολοκληρωθούν σε πέντε μήνες. Τον Φεβρουάριο του 2022 έστειλαν ξανά εξώδικο, για να πάρουν την ίδια απάντηση, σε πέντε μήνες θα γίνουν τα έργα. Από τον Αύγουστο μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2022 έγιναν τρεις εκτροχιασμοί. Έστειλαν ξανά εξώδικο τον Οκτώβριο του 2022 και ο ΟΣΕ τους απάντησε ότι λένε ψεύδη και εξυπηρετούν σκοπιμότητες.

Η ανακοίνωση της επιτροπής

«Η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων, η οποία συστήθηκε και συγκροτήθηκε με την απόφαση του Γενικού Γραμματέα Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, με αριθμό 71651/06-03-2023 (Β΄1310),παρέδωσε σήμερα, Τρίτη 18-04-2023 στον Υπουργό Επικρατείας αρμόδιο για θέματα Υποδομών και Μεταφορών κ. Γεώργιο Γεραπετρίτη το Πόρισμά της, στο οποίο διερευνώνται και αναδεικνύονται τα συστημικά προβλήματα και οι δυσλειτουργίες αναφορικά με το σιδηροδρομικό δυστύχημα που έλαβε χώρα στις 28-02-2023 στην είσοδο της κοιλάδας των Τεμπών. Η Επιτροπή διαβεβαιώνει ότι εργάστηκε εντατικά με αυξημένο αίσθημα ευθύνης από τις 06-03-2023 μέχρι σήμερα και άσκησε τα καθήκοντά της ανεξάρτητα και αμερόληπτα, αξιολογώντας με καθαρά επιστημονικά κριτήρια το σύνολο των στοιχείων που συνέλεξε από όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές. Το Πόρισμα δεν ασχολείται με καταλογισμό ή και με επιμερισμό ευθυνών, αρμοδιότητα που σύμφωνα με το Σύνταγμα και τον νόμο ανήκει μόνο στις αρμόδιες δικαστικές αρχές οι οποίες ήδη εργάζονται με γοργό ρυθμό προς την κατεύθυνση αυτή. Κύριο μέλημα των Μελών της Επιτροπής ήταν, μετά την ανάλυση των συνθηκών του τραγικού δυστυχήματος να αναδειχθούν και να εντοπιστούν τα προβλήματα στην όλη διάρθρωση των εμπλεκομένων στη λειτουργία των σιδηροδρομικών μεταφορών, Φορέων, Οργανισμών και Αρχών και στην άσκηση των αρμοδιοτήτων φυσικών ή νομικών προσώπων και ιδίως να προταθούν λύσεις, που θα συμβάλουν - στο πλαίσιο και των λοιπών διερευνήσεων, μελετών, προτάσεων και πρωτοβουλιών των αρμοδίων προς τούτο Φορέων και Αρχών στη λήψη όλων των απαιτούμενων μέτρων  που θα αποτρέψουν ίδια ή παρόμοια δυστυχήματα στο μέλλον.

Ειδικότερα, στο Πόρισμα προτείνεται μια δέσμη άμεσων, βραχυπρόθεσμων και μεσομακροπρόθεσμων μέτρων για την ασφαλή, εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία των σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα.Ευχή της Επιτροπής είναι το Πόρισμα να αξιοποιηθεί αποκλειστικά για τον παραπάνω  σκοπό και σε κάθε περίπτωση να μην αποτελέσει αντικείμενο πολιτικής ή κομματικής εκμετάλλευσης ή αντιπαράθεσης, πρακτική που δεν συνάδει  με το ερευνόμενο, τραγικό για όλους τους Έλληνες συμβάν».

Για την Επιτροπή

Ο Πρόεδρος

Ιωάννης-Κωνσταντίνος Χαλκιάς

Επίτιμος Πρόεδρος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους

Τα Μέλη

Βασίλειος Προφυλλίδης

Καθηγητής της Συγκοινωνιακής Τεχνικής στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

Χρήστος Πυργίδης

Καθηγητής Σιδηροδρομικής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης».

Το πόρισμα θα κοινοποιηθεί αρμοδίως στον Εισαγγελέα Εφετών Λάρισας που διεξάγει την ανάκριση με αίτημα για άμεση δημοσιοποίησή του από το Υπουργείο.

Ακολουθήστε το 20/20 Magazine στο Google News, στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
ΠΡΟΒΟΛΗ