Απογραφέας καταγγέλλει «χάος» της ΕΛ.ΣΤΑΤ: «Παταγώδης αποτυχία η διαδικασία – Από 1.200 ευρώ αμοιβή κατέληξα με 631!»

«Μέσα σε μια ολόκληρη δεκαετία, πραγματοποιούνται 2 Ολυμπιακοί Αγώνες και άλλες τόσες αμερικανικές προεδρικές εκλογές. Η ΕΛ.ΣΤΑΤ, στο ίδιο χρονικό διάστημα, απέτυχε παταγωδώς να οργανώσει μια απλή διαδικασία Απογραφής Πληθυσμού», καταγγέλλει -μεταξύ άλλων- ο Απογραφέας Θ., σε επιστολή του που λάβαμε στο 2020mag.gr.  

Απογραφέας καταγγέλλει «χάος» της ΕΛ.ΣΤΑΤ: «Παταγώδης αποτυχία η διαδικασία – Από 1.200 ευρώ αμοιβή κατέληξα με 631!»
ΠΡΟΒΟΛΗ

Οι καταγγελίες για το θέμα της Απογραφής συνεχίζουν να πέφτουν «βροχή» η μία μετά την άλλη. Ο Θ., ένας ακόμη Απογραφέας, με επιστολή του καταγγέλλει «χάος» στην ΕΛ.ΣΤΑΤ σχετικά με την όλη διαδικασία της Απογραφής, έλλειμμα εκπαίδευσης, ενημέρωσης και οικονομικό «εμπαιγμό» των Απογραφέων.

 

Ολόκληρη η επιστολή του Θ.:


«"Αγαπητές-οί" υπεύθυνοι,

Η διαδικασία της απογραφής ολοκληρώθηκε και, δεδομένου ότι καθ’ όλη τη διάρκειά της λαμβάναμε ανελλιπώς feedback, παρατηρήσεις και υποδείξεις σχετικά με τις επιδόσεις της δουλειάς μας, μόνο δίκαιο θα ήταν να σας παρείχαμε κι εμείς, ως Απογραφείς με τη σειρά μας, ανατροφοδότηση σχετικά με τη γενικότερη ποιότητα της υπηρεσίας που παρέχετε. Άλλωστε, κάθε σχέση, συμπεριλαμβανομένης της επαγγελματικής, οφείλει να είναι αμφίδρομη!

Μην ανησυχείτε, όμως, εν αντιθέσει με εσάς, δεν θα υπάρξει spamming εκ μέρους μου, στο παρόν e-mail θα βρείτε όλα όσα χρειάζεται να ακούσετε. Αρχικά, ας αναφερθούμε στον elephant in the room: για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα πριν την εκκίνηση της διαδικασίας της Απογραφής, τα ειδησεογραφικά sites ανέφεραν χαρακτηριστικά πως η αμοιβή των Απογραφέων θα κυμαινόταν, για 2 ολόκληρους μήνες, στα 1.200 ευρώ, χωρίς καμία αναφορά σε κρατήσεις, με αρκετά εξ αυτών να αφήνουν να εννοηθεί πως επρόκειτο για αμοιβή ανά μήνα, και όχι συνολική.

Δεν υπήρξε ενημέρωση, κατά τη διάρκεια των "σεμιναρίων" δώσατε κάποιες αόριστες επεξηγήσεις

Ως υπηρεσία, οφείλατε να λάβετε ξεκάθαρη στάση και να προβείτε σε σχετική ανακοίνωση, ξεκαθαρίζοντας τυχόν παρανοήσεις. Δεν νομίζω πως θα σας αφαιρούσε περισσότερο από 2 λεπτά του πολύτιμου χρόνου σας μια τέτοια κίνηση, αντιθέτως εκμεταλλευτήκατε το μεγάλο ενδιαφέρον που επέδειξε ο κόσμος και μόνο κατά τη διάρκεια των "σεμιναρίων" δώσατε κάποιες αόριστες επεξηγήσεις. Βέβαια, δηλώσεις τύπου "θα έπρεπε να κοιτάξετε καλύτερα τους όρους συμμετοχής" δεν ανταποκρίνονται σε μια υπηρεσία που θέλει να φαίνεται, αλλά και να είναι επαγγελματική και σοβαρή.

Μιας και αναφέρθηκα σε αυτό όμως, ας εστιάσω στο θέμα της αμοιβής που αποτελεί και την ουσία της υπόθεσης: πρώτη φορά, κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου, αναφέρθηκε πως η τελική αμοιβή μας θα μειωνόταν σε περίπτωση που ερχόμασταν αντιμέτωποι με άτομα που δεν θα επιθυμούσαν να απογραφούν. Ακολουθήστε λίγο, εάν μπορείτε, το σκεπτικό μου: Επισκέπτομαι μια κατοικία. Για τον όποιον λόγο, τα άτομα που διαβιούν εντός της δεν θέλουν να συμμετέχουν στη διαδικασία απογραφής. Εγώ, ως Απογραφέας, τους επισκέπτομαι, αντιμετωπίζω τους παραλογισμούς τους ("θέλετε να δείτε αν εμβολιαστήκαμε για να μας πάρετε τα παιδιά", "είστε επαγγελματίες κλέφτες και κόβετε κίνηση για να μας ληστέψετε αργότερα", "εγώ σε 2 χρόνια θα πεθάνω, δεν με νοιάζει να απογραφώ") με λογικά επιχειρήματα, δέχομαι αγόγγυστα την ειρωνεία, τις ύβρεις και τις απειλές τους, τους επισκέπτομαι εκ νέου για να αντιμετωπίσω ακόμα χειρότερες συμπεριφορές, αλλά, εντέλει, η τελική μου αμοιβή θα μειωθεί.

Κοινώς, εγώ θα αφιερώσω πολύτιμο χρόνο από τη ζωή μου, αλλά, επειδή ορισμένα άτομα χρήζουν ψυχιατρικής βοήθειας (κίνημα αρνητών απογραφής, λέει...) -κάτι για το οποίο ουδεμία ευθύνη φέρω-, θα πάρω λιγότερα χρήματα. Αυτό, αγαπητοί μου, ξεπερνά τα όρια της εκμετάλλευσης και αγγίζει τα αντίστοιχα της χυδαιότητας. Στο ίδιο μήκος κύματος βρίσκεται και η επιλογή σας να αφαιρείται ποσό από την τελική αμοιβή μας, στην περίπτωση που από τις 100 λ.χ. κατοικίες που έχει απογράψει σε πρώτο στάδιο ο τομεάρχης, μία από αυτές δεν υπάρχει και καταγράφηκε επιπλέον εκ παραδρομής. Πάλι μειώνεται η αμοιβή μου, για λάθος για το οποίο, ξανά, ουδεμία ευθύνη φέρω.

Αναρωτιέμαι αν, τελικά, εργάστηκα για την "περίφημη" ΕΛ.ΣΤΑΤ ή για το τμήμα πωλήσεων της Vodafone

Επιπλέον, η αμοιβή μας διαμορφώνεται βάσει των ατόμων που απογράψαμε. Δηλαδή, αν εμένα μου τύχουν όλοι οι εργένηδες, ενώ σε κάποιον συνάδελφο όλες οι τετραμελείς οικογένειες, για την ίδια ακριβώς διαδικασία που θα ακολουθήσουμε και τον ίδιο χρόνο που θα επενδύσουμε, αυτός θα αμειφθεί καλύτερα! Αναρωτιέμαι αν, τελικά, εργάστηκα για την "περίφημη" ΕΛ.ΣΤΑΤ ή για το τμήμα πωλήσεων της Vodafone! Μάλιστα, για όλες τις περιπτώσεις αυτές, άτομα που είχαν εργαστεί το 2011 και το 2001 ως απογραφείς δήλωσαν έκπληκτοι, καθότι τότε δεν ίσχυε κάτι τέτοιο, ενώ τόνισαν πως δεν θα σκεφτούν να συμμετέχουν ξανά στο μέλλον.

Σε αυτό το σημείο, εύλογα προκύπτει η εξής απορία: "Ωραία, υπάρχουν και αντιρρησίες. Εμείς ως ΕΛ.ΣΤΑΤ τι μπορούμε να κάνουμε γι' αυτό;". Πέραν του να καταβάλλατε την αμοιβή του απογραφέα στο σύνολό της, και επικεντρώνοντας την προσοχή στους πολίτες καθαυτούς, ήταν χρέος σας να προετοιμάσετε το έδαφος. Με άλλα λόγια, να προβείτε στην προεργασία, η οποία συνοψίζεται σε μία μονάχα λέξη: "ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ".


Νέα καταγγελία Απογραφέα: «Δεν κάνω αποδοχή με ψεύτικα στοιχεία όσο και να με πιέζετε!»


Συνάντησα εκατοντάδες ανθρώπους, κανείς δεν γνώριζε ότι ήταν η περίοδος της δεκαετούς Απογραφής, αρκετοί μάλιστα δεν γνώριζαν καν για την πρώτη φάση, εκείνη της Απογραφής κατοικιών, λογικό λοιπόν (εν μέρει) να είναι καχύποπτοι, πόσο μάλλον που, ειδικά τα τελευταία χρόνια, πολλοί επιτήδειοι εμφανίζονται ως προσωπικό υπηρεσιών τύπου ΔΕΗ με απώτερο στόχο τη ληστεία. Και όταν αναφέρομαι σε ενημέρωση, εννοώ προφανέστατα διαφημιστική καμπάνια στα ΜΜΕ (τηλεόραση, ραδιόφωνο κ.λπ.), όχι σε χορηγούμενες διαφημίσεις στο Facebook 3 μέρες πριν λήξει η περίοδος της αυτοαπογραφής, ούτε σε κληρώσεις "συλλεκτικών" νομισμάτων (ειλικρινά, δυσκολεύομαι να πιστέψω ότι το γράφω αυτό). Επιπροσθέτως, αδυνατώ να αντιληφθώ τον λόγο για τον οποίο δεν επιβάλατε πρόστιμο στους αρνητές. Η Απογραφή υποτίθεται πως αποτελεί υποχρεωτική διαδικασία για το σύνολο του πληθυσμού. Εάν κάποιος αδυνατεί να συμμορφωθεί με τους κανόνες μίας δημοκρατικής χώρας, οφείλει να δεχθεί τις αντίστοιχες επιπτώσεις (σε τελική ανάλυση, ας μεταβεί σε κάποιο βουνό να ζήσει, παρέα με τους λύκους).

Κανείς δεν μας εκπαίδευσε κατά τη διάρκεια του δήθεν "σεμιναρίου" πώς θα έπρεπε να χειριστούμε περίεργες περιπτώσεις

Βέβαια, δεν ήταν μόνο οι πολίτες παντελώς ανενημέρωτοι. Το ίδιο ισχύει και για εμάς. Κανείς δεν μας εκπαίδευσε κατά τη διάρκεια του δήθεν "σεμιναρίου" πώς θα έπρεπε να χειριστούμε περίεργες περιπτώσεις. Αντ' αυτού, ξοδέψαμε δυόμιση ώρες κατά τις οποίες μας εξηγούσαν οι επόπτες (και οι πολύ "ενθουσιώδεις" βοηθοί τους) ότι στο έγγραφο της Ο3, στο σημείο όπου αναγράφεται η ημερομηνία γέννησης του ατόμου, σημειώνουμε... την ημερομηνία γέννησης του ατόμου! Ποιος να το φανταζόταν, ε;! Αντί να υπάρξει ένα στοιχειώδες role-playing (εφόσον ήταν ολοφάνερο πως η υπηρεσία δεν ήταν κάτι άλλο πέρα από ουσιαστική "πώληση" τόσο της ίδιας όσο και του εαυτού μας - βλ. Vodafone παραπάνω), αναλύαμε πώς θα πρέπει ο πολίτης να αναγράψει το ονοματεπώνυμό του. Εάν αναφέρω, λοιπόν, σε κάποιον πως η απογραφή πληθυσμού είναι υποχρεωτική, και η υπηρεσία δύναται να επισύρει πρόστιμο σε όποιον δεν συμμορφώνεται, εάν αυτός υποβάλλει μήνυση δηλώνοντας πως δέχθηκε απειλή, από περιέργεια και μόνο θα ήθελα να παρατηρήσω πώς θα το αντιμετωπίζατε.

Τέλος, αξίζει να αναφερθούμε και στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες που ήταν διαθέσιμες κατά την περίοδο της αυτοαπογραφής. Ειδικά τις πρώτες εβδομάδες, το σύστημα κόλλαγε, οι απογραφείς αναγκαζόμασταν να αλλάζουμε κωδικούς εισόδου κάθε 3 μέρες, ενώ οι πολίτες που απογράφηκαν ηλεκτρονικά τόνιζαν πως αντιμετώπιζαν πληθώρα τεχνικών προβλημάτων -μιλώντας για PC, διότι μέσω mobile phone και tablet δεν λειτουργεί ούτε για αστείο. Θα έπρεπε να είχατε προνοήσει καλύτερα (και) για αυτό, όχι να προκύπτουν περαιτέρω ζητήματα ενόσω ήδη βρισκόμαστε σε αυτό το στάδιο.

Επίσης, δεν θα έπρεπε να κλείσει η πλατφόρμα για τις αυτοαπογραφές και να υπάρχει 2η φάση με εκ νέου επισκέψεις. Βασικά, είναι αδιανόητο, εν έτει 2021, η διαδικασία Απογραφής να περιλαμβάνει (ακόμη και εν μέρει) συνέντευξη διά ζώσης με τον πολίτη. Ολόκληρη η διαδικασία θα έπρεπε να πραγματοποιείται ηλεκτρονικά. Παρεμπιπτόντως, στα αρχικά e-mails που στέλνατε μαζικά στους Απογραφείς, δεν χρησιμοποιούσατε την επιλογή BCC, με αποτέλεσμα ο καθένας μας να μπορεί να βρει το e-mail του άλλου. Αυτά περί κανονισμών εμπιστευτικότητας GDPR. Αναφορικά με την εφαρμογή, το γιατί δεν επιτρέπει την πραγματοποίηση εξερχομένων κλήσεων πραγματικά με ξεπερνάει.

Φυσικά, δεν θα μπορούσα να αμελήσω το τηλεφωνικό κέντρο και την ανύπαρκτη λειτουργία του! Αναφέρετε πως δεν πρέπει να το αναγράφουμε ως τηλέφωνο επικοινωνίας των πολιτών, αλλά, αντ' αυτού, να χρησιμοποιούμε το δικό μας, διότι "θα είναι αδύνατο να τους εξυπηρετήσετε". Προφανώς και θα είναι αδύνατο, όταν, αντί να απαντάτε σε κλήσεις, μας γεμίζετε τα inbox των e-mails μας με ανούσιες υπενθυμίσεις 24/7, συνοδευόμενες από την ίδια εγκύκλιο στα συνημμένα σε κάθε, μα κάθε mail.

Έλαβα περίπου τα μισά των δημοφιλών 1.200 ευρώ, ήτοι 631,85 ευρώ! Εν τω μεταξύ, ο μισθός ήταν ενός μήνα, αλλά οι κρατήσεις υπολογισμένες για δύο μήνες!

Αυτά για την προετοιμασία της απογραφής και τη διεκπεραίωσή της. Πάμε λίγο και στο θέμα της πληρωμής μας: σε κάθε κίβδηλο e-mail σας κάνατε συνεχώς λόγο για deadlines. Το οποίο είναι τουλάχιστον τραγικό, δεδομένου ότι για τα δικά μας deadlines, αυτά των πληρωμών, δεν υπήρχε η παραμικρή ενημέρωση. Έχουν περάσει μήνες ολόκληροι από την ολοκλήρωση της Απογραφής και εμείς πληρωθήκαμε τον Ιούνιο! Μάλιστα, έχετε τόσο αναίσχυντο θράσος που όχι απλά δεν μας πληρώνετε, αλλά εκδίδετε προκηρύξεις για πρόσληψη νέων συνεργατών, ενώ παράλληλα κρύβεστε σαν κοινοί εγκληματίες! Δεν απαντάτε σε e-mails, δεν σηκώνετε τηλέφωνα, έχετε εξαφανιστεί από προσώπου γης, και μόνο στα μέσα Μαΐου στείλατε άλλο ένα από τα γνωστά γελοιωδέστατα e-mails σας, στο οποίο γράφετε ότι δεν είστε σε θέση να γνωρίζετε πότε θα πληρωθούμε, και ότι η διαδικασία πληρωμής είναι χρονοβόρα! Ενώ για την πληρωμή καθαυτή; Σας είχαμε καλέσει επανειλημμένως, ρωτώντας εάν η αμοιβή για κάθε κατοικία και κάτοικο είναι καθαρή και χωρίς κρατήσεις, και είχατε απαντήσει ότι "είναι καθαρή"! Τόσο καθαρή ήταν τελικά, που από τα 896,60 ευρώ, μου παρακρατήσατε 264,75! Με λίγα λόγια, από όλο αυτό το τσίρκο και τις υπηρεσίες μου προς αυτό έλαβα περίπου τα μισά των δημοφιλών 1.200 ευρώ, ήτοι 631,85 ευρώ! Εν τω μεταξύ, ο μισθός ήταν ενός μήνα, αλλά οι κρατήσεις υπολογισμένες για δύο μήνες!

Οι Απογραφείς παραιτούνταν σωρηδόν τον πρώτο μήνα της διαδικασίας της Απογραφής για όλους τους παραπάνω λόγους

Εν ολίγοις, αυτό που αντιλαμβάνομαι είναι πως η ΕΛ.ΣΤΑΤ ήθελε να προβεί στην πραγματοποίηση μιας διαδικασίας μεγάλης εμβέλειας, εξοικονομώντας όσο το δυνατόν περισσότερους πόρους (μείωση αμοιβής απογραφέων, έλλειψη ουσιαστικής ενημέρωσης πολιτών, αποφυγή συντήρησης συστήματος κ.ο.κ.). Μάλλον, όμως, η ΕΛ.ΣΤΑΤ, προτού στραφεί σε μια τέτοια τακτική, θα έπρεπε να λάβει υπόψη αυτό που πολύ εύστοχα αναφέρει ο θυμόσοφος λαός, τουτέστιν ότι "η φθήνια τρώει τον παρά". Θέλω να πιστεύω όμως (αν και πολύ αμφιβάλλω) πως το διαπίστωσε όταν οι Απογραφείς παραιτούνταν σωρηδόν τον πρώτο μήνα της διαδικασίας της Απογραφής για όλους τους παραπάνω λόγους (λογικά, για την Πάτρα, σύμφωνα με τις όσες μετρήσεις πραγματοποιήθηκαν εκεί, θα αποφανθείτε ότι περιλαμβάνει πάνω-κάτω 10 κατοίκους).

Μέσα σε μια ολόκληρη δεκαετία, πραγματοποιούνται 2 Ολυμπιακοί Αγώνες και άλλες τόσες Αμερικανικές προεδρικές εκλογές. Η ΕΛ.ΣΤΑΤ, στο ίδιο χρονικό διάστημα, απέτυχε παταγωδώς να οργανώσει μια απλή (διότι, αλήθεια, απλή είναι) διαδικασία Απογραφής Πληθυσμού.


Καταγγελία για την ΑΠΟΓΡΑΦΗ: «Που να ήξερα ότι θα έφτανε Ιούνιος και ακόμα θα ήμουν απλήρωτη - Δέχθηκα bullying»


Απευθυνόμενος όχι στους απλούς υπαλλήλους της ΕΛ.ΣΤΑΤ που έχουν γνώση των παθογενειών της υπηρεσίας, αλλά στους κύριους αρμόδιους και δη στους ενθουσιώδεις βοηθούς-αυλικούς τους, θέλω να πω το εξής: είστε ένα μάτσο γελοίοι, γλοιώδεις καραγκιόζηδες, τεχνικά παντελώς ανίκανοι και τεχνολογικά αμόρφωτοι, ο απόπατος των εθνικών υπηρεσιών, μια καθόλα άχρηστη Αρχή.

Χωρίς την παραμικρή δόση εκτίμησης,

Θ.

P.S.: Μέχρι και τις μάσκες, ξέρετε αυτές που, σύμφωνα με τις περίφημες "οδηγίες", θα χρησιμοποιούσαμε για να μας αναγνωρίσουν οι πολίτες, σε συνδυασμό με την κονκάρδα, παραδώσατε ετεροχρονισμένα και μονάχα σε ελάχιστους απογραφείς.

P.S.S.: Θεωρώ αυτονόητο πως το παρόν κείμενο θα δημοσιευθεί στα social media και σε ειδησεογραφικά sites. Να το θεωρήσετε κι εσείς.

Φιλική συμβουλή: ΜΗΝ κάνετε το λάθος και μου απαντήσετε.


* Το 20/20 δεν υιοθετεί, αλλά καταγράφει τις επιστολές και τις καταγγελίες των αναγνωστών. Tα στοιχεία του καταγγέλλοντος είναι στη διάθεση του 20/20.

 

Ακολουθήστε το 20/20 Magazine στο Google News, στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
ΠΡΟΒΟΛΗ
ΠΡΟΒΟΛΗ