Δίκη Λιγνάδη: Το Α' μέρος της τελικής αγόρευσης Κούγια (5/7) και οι τεχνικές προπαγάνδας του μία προς μία

Το Α' μέρος της αγόρευσης του συνηγόρου υπεράσπισης (5/7), παρά τις 232 σελίδες, είχε πάρα πολλά βιωματικά ποστ σε μορφή λόγου, που λέχθηκαν εκτός κειμένου. Ιστορίες για προηγούμενες δίκες, εισαγγελέα ή δικαστικό που διώχθηκε στην δίκη του ΕΛΑ και δικαστές που πέθαναν μυστηριωδώς μετά την απόφαση, κάνοντας μια σύγκριση Αμερικανικής Πρεσβείας και... σκευωρών. 
Απλά, για το χόμπι, στο παρόν κείμενο θα αναλύσουμε και τις περισσότερες από τις τεχνικές προπαγάνδας που χρησιμοποιεί.

 

Δίκη Λιγνάδη: Το Α' μέρος της τελικής αγόρευσης Κούγια (5/7) και οι τεχνικές προπαγάνδας του μία προς μία
ΠΡΟΒΟΛΗ

Και καλά έκανε, θα μου πείτε. Υποτιμά τη νοημοσύνη των ενόρκων και τους θεωρεί πιθανούς συνωμοσιολόγους ή φανατικούς που θα πιστέψουν την πολιτική δίωξη. Η κοινωνία μας έχει δείξει πως μπορεί και να πιάσει. Αυτό είναι το χαρτί του και καλά κάνει και το παίζει. Από εκεί και πέρα, όμως, τα όσα ακούσαμε σήμερα ήταν εκτός πραγματικότητας.

Τεχνική Προπαγάνδας #1: Δαιμονοποίηση του εχθρού

Ξεκίνησε την αφήγηση κατηγορώντας τον εισαγγελέα Σπυρόπουλο που μετά τις δύο πρώτες καταγγελίες, ζήτησε από τον πρόεδρο του ΣΕΗ Σ. Μπιμπίλα όλες τις καταγγελίες που δεν έχουν παραγραφεί. Ανέφερε επί λέξει πως «από τη μια πλευρά έχετε ένα επικίνδυνο σύστημα με ανήθικους ανθρώπους, ανήθικους δημοσιογράφους, στρατευμένους (σ.σ. τεχνική της προπαγάνδας Δαιμονοποίηση του εχθρού, δείχνει τον εχθρό -οι δημοσιογράφοι- και βάζει και το επίθετο «ανήθικοι»), που θέλουν να εξουσιάσουν τον χώρο του πολιτισμού». Οπότε από εκεί καταλαβαίνετε το στίγμα.

Τεχνική Προπαγάνδας #2: Plain folks - είμαι ένας από εσάς

Υπογράμμισε πως οι διάδικοι του κυρίου Λιγνάδη αρθρογραφούν καθημερινά και μιλάνε για χυδαίους και ομοφοβικούς και πως δεν έχει μεταχειριστεί ποτέ μάρτυρα με αυτόν τον τρόπο. Έναν μάρτυρα ίσως όχι, αλλά σε αυτή τη δίκη έχει μεταχειριστεί όλους τους μάρτυρες έτσι. Συνέχισε με ένα λογύδριο για το τεκμήριο της αθωώτητας, μίλησε για «κωμικές περιπτώσεις βιασμών» και επιχείρησε για δεύτερη φορά να προσεταιριστεί τους καλούς ενόρκους (σ.σ. χρήση της τεχνικής προπαγάνδας Plain folks - είμαι ένας από εσάς).

Τεχνική Προπαγάνδας #3: Λαμπερές γενικότητες και Μεταφορά ιδιοτήτων

Πρώτη φορά είδε τέτοια συμμετοχή ενόρκων και πρώτη φορά είδε στο βλέμμα των ανθρώπων την προσπάθεια να βρουν την αλήθεια, κλείνοντας την πρόταση λέγοντας πως η δικαιοσύνη είναι η οικογένειά του (σ.σ. χρήση της τεχνικής προπαγάνδας Λαμπερές γενικότητες και Μεταφορά ιδιοτήτων, όπου η Δικαιοσύνη εξιδανικεύεται και ταυτίζεται με τον ίδιο). Φυσικά κάπου εδώ χωρούσε και ένας Κουφοντίνας για δαιμονοποίηση του αντιπάλου και βρήκε τον δρόμο του στο όνομα του μάρτυρα Κ.Φ. (σ.σ. τεχνική της μεταφοράς ιδιοτήτων, αν στηρίζει την αποφυλάκιση του Κουφοντίνα, είναι ο Κουφοντίνας).

Επιτέθηκε στους μάρτυρες, ως «δήθεν βιασθέντες» και πως οι καταθέσεις τους δεν αξιολογήθηκαν. Πράγμα που δεν ισχύει, καθώς ούτε οι συνήγοροι υποστήριξης της κατηγορίας, ούτε οι εισαγγελείς αποδέχθηκαν όλες τις μαρτυρίες. Είτε γιατί είχαν παραγραφεί, είτε γιατί θα μπορούσαν να χτυπηθούν ανηλεώς από την υπεράσπιση. Ο συνήγορος συνέχισε λέγοντας πως «είναι τιμή να είσαι ένορκος, να γίνεις δικαστής» και άλλες κολακείες προς τους ενόρκους, σε άλλη μια προσπάθεια να κερδίσει την εύνοιά τους, αναφέροντας πως είναι αυτοί «που θέλεις να έχεις γείτονα και φίλο». Αν μπορούσε να τους κεράσει παγωτό θα το έκανε.

Αμέσως μετά ακολούθησε μια διπλή επίθεση κατά των δημοσιογράφων που κατέγραφαν την υπόθεση και κατά των φερόμενων επιζώντων των επιθέσεων. Πως δεν βρίσκονταν οι καταγγέλλοντες στα έδρανα, αλλά οι δημοσιογράφοι. Συγκεκριμένα αυτοί που έχουν βγάλει αμέτρητα ρεπορτάζ, όπως οι Χατζηαντωνίου, Αγγελίδης και Κεφαλά. Ενοχλεί η παρουσία τους, αυτό είναι αλήθεια. Αυτό όμως δεν ίσχυε, καθώς ένας μάρτυρας που η υπόθεσή του έγινε αποδεκτή αλλά έχει παραγραφεί και ο Π.Φ. βρίσκονταν στο δικαστήριο. Μετά ανέφερε… τον υπογράφοντα ως Γ.Γ. του ΣΕΗ που βρίσκεται στην αίθουσα (σ.σ. δεν έχουμε κοινά χαρακτηριστικά με τον Άρη Λιάσκο) και τον πρόεδρο του ΣΕΗ, που επίσης δεν βρίσκονταν στην αίθουσα, ως άτομα που ξημεροβραδιάζονται στην αίθουσα.

Ακόμα ανέφερε πως ο εισαγγελέας προσβάλλει το δικαστήριο και πως οι δημοσιογράφοι τον αποθεώνουν. Εδώ δηλώνουμε ενοχή. Γιατί ο εισαγγελέας χρησιμοποίησε τους νόμους τόσο για την προστασία του κατηγορουμένου (σ.σ. λαμβάνοντας υπ’ όψιν την πιο ευνοϊκή νομοθεσία), όσο και τα δικαιώματα των καταγγελλόντων.

Τεχνική Προπαγάνδας #4: Name calling

Ύστερα ανέφερε πως ο εισαγγελέας είναι προκατειλημμένος (σ.σ. για άλλο ένα name calling, ως τεχνική προπαγάνδας) και έγινε η αναφορά στη δίκη του ΕΛΑ. Μια δίκη όπου η Αμερικανική Πρεσβεία ήθελε την ενοχή των καταγγελόντων, κάτι που μπορεί να αληθεύει, αλλά το γεγονός πως ο εισαγγελέας ή δικαστικός διώχθηκε και οι δικαστές πέθαναν σε σύντομο χρονικό διάστημα, αφήνοντας να εννοηθεί εξαιτίας της δίκης, δεν αληθεύει.

Αν ο Α. Κούγιας είχε στοιχεία για περίεργες δολοφονίες δικαστών θα έπρεπε να τα είχε προσκομίσει, αλλά μάλλον αυτό ειπώθηκε ώστε οι ένορκοι να κάνουν μια αντιστοιχία αυτής της δίκης με τη δίκη του ΕΛΑ. Μια δίκη για κατά συρροή βιασμούς, με μια δίκη για αντάρτικο πόλεων. Καλά πήγε και αυτό. Ας μην αναφερθούμε στη σύγκριση αυτή. Είναι όλες οι τεχνικές μαζί, με ήρωα τον Α. Κούγια που ήταν ο συνήγορος ενός εκ των κατηγορουμένων.

Αφού λοιπόν έπλεξε για άλλη μια φορά το εγκώμιο των ενόρκων «είναι μεγαλείο να είσαι ένορκος, είστε ευλογημένοι» -γιατί με αυτά τα στοιχεία τους δικαστές τους έχει χάσει- επιτέθηκε ξανά και ξανά κατά των δημοσιογράφων και των συνηγόρων Υποστήριξης της Κατηγορίας. Ύστερα αποκάλεσε για άλλη μια φορά αναξιόπιστους τους μηνυτές (συνεχίζοντας την τακτική προπαγάνδας name calling ή Χρήση των Ονομάτων) και αναφέροντας για τον εισαγγελέα πως θεώρησε δεδομένο πως όλοι οι μάρτυρες είναι ειλικρινείς και οι αντιφάσεις τους εξηγήσιμες.

Παραδέχθηκε πως δεν αποδείχθηκε η αντιπαλότητα με το ΣΕΗ και η θεωρία της σκευωρίας. Κάτι διπλά καλό, γιατί είναι μια δεύτερη παραδοχή η χρήση του όρου «θεωρία». Συνέχισε λέγοντας πως οι μάρτυρες είτε επιζητούσαν τη δημοσιότητα (σ.σ. κανείς δεν βγήκε με ονοματεπώνυμο), είτε είχαν ερωτική εμμονή με τον πελάτη του, είτε είχαν επαγγελματικές αντιζηλίες. Ακόμα ανέφερε πως δεν γίνεται να ανοίγει πάλι ο Φάκελος του Αρσάκειου για τον επίλεκτο φιλόλογο αδερφό του Λιγνάδη (σ.σ. για να γίνουμε αυτόπτες μάρτυρες πως κάθε φορά που προφέρεται η λέξη «Αρσάκειο», τα αδέρφια ταράζονται, αλλάζουν θέσεις, ανοιγοκλείνουν γρήγορα τα μάτια κ.λπ.).

Τεχνική Προπαγάνδας #5: Άρμα Εξουσίας ή Bandwagon

Εκεί ανέφερε πως «έχουμε απόφαση για την απαλλαγή του 27χρονου στην υπόθεση της Γεωργίας Μπίκα». Εδώ έχουμε διπλή χρήση προπαγάνδας: Μεταφορά ιδιοτήτων, όπου «αφού απαλλάχθηκε ο ένας κατηγορούμενος, πρέπει να απαλλαγεί και ο άλλος», και την Τεχνική Άρμα Εξουσίας ή Bandwagon, στη λογική «αφού οι εκεί ένορκοι αθώωσαν τον κατηγορούμενο για αρνητική ιατροδικαστική σε ναρκωτικά, πρέπει να αθωωθεί και ο πελάτης μου από εσάς, γιατί οι μηνυτές δεν έκαναν εξέταση αίματος». Καταλαβαίνετε πως οι ένορκοι είναι η μόνη του ελπίδα και αποκλειστικά αυτούς στοχεύει, με πληθώρα άσχετων πληροφοριών που… κάπως σχετίζονται, αν το καλοσκεφτείτε, ενορκάκια μου!

Ύστερα χτύπησε ξανά το γεγονός πως δεν είχαν ιατροδικαστικές γνωματεύσεις και μονάχα τις καταθέσεις μηνυτών και μαρτύρων. Αποκάλεσε τους συνήγορους Υπεράσπισης της Κατηγορίας «συνεργείο» σε άλλο ένα name calling, ώστε να γίνει σίγουρο πως οι ένορκοι τους θεωρούν σκευωρούς. Επανήλθε, λέγοντας πως στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης η απαλλαγή βασίστηκε στο γεγονός πως στην τοξικολογική δεν βρέθηκαν ουσίες. Άσχετα αν στο χρονικό διάστημα που έγιναν οι εξετάσεις, είτε είχαν χορηγηθεί ουσίες είτε όχι, δεν θα φαίνονταν, σύμφωνα με τη σχετική βιβλιογραφία.

Ο Αλέξης Κούγιας ισχυρίστηκε πως «ο Α. και ο Δ.Μ. ισχυρίστηκαν πως πριν την πράξη του βιασμού ναρκώθηκαν, χωρίς να προσδιορίσουν πώς», όμως η αλήθεια είναι πως ο ένας έκανε λόγο για ποτό και στριφτό τσιγάρο και ο άλλος για ποτό. Οπότε αν το δικαστήριο αποδεχθεί τις μαρτυρίες, γνωρίζουμε το «πώς». Εκεί πήγαμε πάλι στη χρήση επιθέτων, καθώς ανέφερε πως «και να δούμε τι είδους παιδάκια ήταν αυτά που σύχναζαν σε γκέι μπαρ για να ψαρέψουν τους πελάτες τους, όπως κάνουν και τώρα, και καλά τα είπαν η Κούρκουλα και ο Παναγιωτάκης που δεν φοβούνται, είναι escorts».

Αυτή είναι μια μετωπική επίθεση χτυπώντας τα αντανακλαστικά των ενόρκων. Τονίζει την γκέι ταυτότητά τους, ελπίζοντας πως θα τους κάνει αντιπαθείς στους ενόρκους και πως είναι escorts ή αλλιώς βίζιτες. Πάλι έχουμε χρήση ονομάτων και μεταφορά ιδιοτήτων. Ο συλλογισμός είναι «Όποιος πηγαίνει σε γκέι μπαρ είναι κακός, τα παιδιά έχουν πάει σε γκέι μπαρ, είναι κακά παιδιά. Λένε ψέματα. Είναι επαγγελματίες ομοφυλόφιλοι».

Τεχνική Προπαγάνδας #6: Testimonial ως Μαρτυρία/Επίκληση στην Αυθεντία

Καταλαβαίνετε πως αυτά δεν έχουν σχέση με κάποια νομολογία. Δεν τιμωρείται κανείς που πηγαίνει σε γκέι μπαρ και δεν τιμωρείται κάποιος που είναι ομοφυλόφιλος. Όμως δεν προκύπτει από κανένα στοιχείο της δικογραφίας πως εκδίδονταν και απλά παίζει με τα συντηρητικά αντανακλαστικά των ενόρκων. Κάνει ακόμα χρήση στερεοτύπων και χρησιμοποιεί την τακτική προπαγάνδας Testimonial ως Μαρτυρία/Επίκληση στην Αυθεντία όταν αναφέρει πως «οι Κούρκουλα και Παναγιωτάκης, που δεν φοβούνται, μας είπαν πως είναι βίζιτες». Κάτι που επίσης δεν προκύπτει από πουθενά. Καταλαβαίνετε λοιπόν πως, ουσιαστικά, αυτό που θέλει να κάνει είναι το ρητό του Χάξλεϊ πως «εξήντα χιλιάδες επαναλήψεις κάνουν την αλήθεια» και επαναλαμβάνοντας συνεχώς το «βίζιτες» χρησιμοποιεί μια alt right λογική Καλό εναντίον Κακού.  

Ύστερα χτύπησε τους καταγγέλλοντες πως δεν αναζήτησαν ιατρική βοήθεια και εκμεταλλεύτηκε το γεγονός πως, σε χρονικό διάστημα που έπεται της καταγγελίας, έχουν εμφανιστεί σε φωτογραφίες μαζί με τον φερόμενο ως βιαστή. Αυτό είναι κάτι στο οποίο ο Εισαγγελέας Κούντριας και ο Γ. Μαρίνης έχουν αναφερθεί εκτενώς. Το ομοφοβικό παραλήρημα συνεχίστηκε με την πρόταση: «Έχουμε εδώ αυτούς που πηγαίνουν στα γκέι μπαρ και αν η αγωγή που έχουμε δώσει στα παιδιά μας είναι "στα διάλα ρε πατέρα, και εγώ είμαι ομοφυλόφιλος και το κέφι μου θα κάνω και θα φύγω αν δεν σ’ αρέσει"». Τι παραπάνω να σχολιάσουμε εδώ;

Για να μην πολυλογούμε, αναφέρθηκε στον Γεωργουσόπουλο, αναφέρθηκε στην Έλενα Ακρίτα, ανέφερε πως η Ναταλί Χατζηαντωνίου κατέστρωνε τη σκευωρία στο τζάκι της στο πολυτελές της σπίτι (σ.σ. τη ρώτησα αν έχει τζάκι και πολυτελές σπίτι και μου αποκρίθηκε αρνητικά, θέλουμε τζάκι για φωτογράφιση), ξανά πάλι την Ακρίτα, ξανά πάλι τη Χατζηαντωνίου.

Ψάχνει να δημιουργήσει αμφιβολίες για τον κατηγορούμενο και πρέπει να βρει τους σκευωρούς. Εμπλέκει έναν βουλευτή αριστερού κόμματος σε μια υπόθεση που δεν βγάζει νόημα. Κατηγορεί τον Ν.Α., κατηγορεί τη Χατζηαντωνίου, λόξιγκας πρέπει να την έπιασε την κακομοίρα. Μετά κατηγορεί πάλι την Ακρίτα και τον Κ.Φ. πως έβγαλε λεφτά από διαφήμιση (σ.σ. δεν είχε σχέση με την κατηγορία ή τη μαρτυρία). Και τσουπ, ένας Κουφοντίνας! Πάντα χρήσιμος και καλός ο Κουφοντίνας.

Επιστρέφουμε σε κατηγορίες κατά της Ναταλί Χατζηαντωνίου που έβγαλε μαρτυρία για το Αρσάκειο, κοκομπλόκο πάλι τα παιδιά, δεν τους αρέσει η λέξη «Αρσάκειο». Μετά ανέφερε πως «ο κύριος εισαγγελέας, αν δεν συμβεί κανένα απρόοπτο, αν δεν πάθει καμιά Τουλουπάκη, εσείς κυρία πρόεδρε θα έχετε συνέχεια στο μυαλό σας τι συνέβη στον κύριο Λιγνάδη». Προσπαθεί να δημιουργήσει αμφιβολίες στην πρόεδρο. Είναι συγκινητική η προσπάθεια.

Συνεχίζουμε με το χρονικό των κινήσεων και αναρτήσεων Ακρίτα, Χατζηαντωνίου και Καρατζά και ένα κείμενο του Γεωργουσόπουλου που σχολιάστηκε ως «ρε ξεφτιλισμένε, τι νομίζεις, δεν θα υπάρξουν δικαστές που δεν θα αφήσουν έναν άνθρωπο να κατακρεουργηθεί έτσι;». Σκορδά, Μελέτη και λίγη Χατζηαντωνίου μετά, κατηγόρησε τους εισαγγελείς για κατάχρηση εξουσίας. Σε ανύποπτο χρόνο είπε στον εισαγγελέα να σταματήσει να γράφει, γιατί προφανώς κρατούσε σημειώσεις για να ζητήσει την πειθαρχική κλήση του Αλέξη Κούγια.

Δεν ξέρω πόσο νόημα έχει αυτό. Δεν είναι πως παίρνουμε ευθεία θέση. Είναι πως δεν έχει αποδειχθεί καμία σκευωρία. Μονάχα ένας κατηγορούμενος και ένας συνήγορος που φωνάζουν «Σκευωρία! Σκευωρία!».

Δεκάδες Χατζηαντωνίου και Ακρίτα μετά, ήρθε η σειρά της Μαρίας Κεφαλά: «Ποια είναι η κυρία Κεφαλά; Τι έχουν κάνει στη ζωή τους; Που με αποκαλεί χυδαίο; Ας έρθει στο σπίτι μου, ας παρακολουθήσει τη ζωή μου και τη ζωή του Λιγνάδη. Με ποιο ανάστημα με ένα σάιτ και ένα περιβάλλον που δεν σέβεται τα δικαστήρια και έρχεται εδώ με σορτσάκια το κίνημα #metoo;». Αφού ενημερώσαμε τη Μαρία Κεφαλά πως έχει μια πρόσκληση για το σπίτι του Αλέξη Κούγια, δυσκολευτήκαμε να βρούμε τρόπο πώς θα παρακολουθήσει τη ζωή του Λιγνάδη από τις φυλακές. Μετά όσοι φοράγαμε σορτσάκια, βγήκαμε από την αίθουσα με απουσία και τηλέφωνο στο σπίτι.

Πιστεύουμε πως για το πρώτο μέρος της αγόρευσης του Αλέξη Κούγια και για το 1/6 όσων έχει να πει, οι 1.920 λέξεις είναι πολλές. Είμαστε πεπεισμένοι πως θέλει να πάθουμε κάτι από τη στάση του σώματος, όσες ώρες γράφουμε στον υπολογιστή. Είναι η πιο σκοτεινή και σατανική σκευωρία εις βάρος των δημοσιογράφων μέχρι σήμερα. Θα μιλάω μέχρι να βελάξετε. Βελάξαμε.


Διαβάστε σχετικά: 

Ο λόγος στους Συνηγόρους Υποστήριξης της Κατηγορίας, Γιώργο Μαρίνη και Μαρία Κουρτέση - Μέρος Α'

Ο λόγος στους Συνηγόρους Υποστήριξης της Κατηγορίας, Γιώργο Μαρίνη και Μαρία Κουρτέση - Μέρος Β'

Εισαγγελέας: «Στην πραγματικότητα τελέστηκαν ακραίες πράξεις σεξουαλικής κακοποίησης εις βάρος ανηλίκων»

Ακολουθήστε το 20/20 Magazine στο Google News, στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
ΠΡΟΒΟΛΗ